Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 mar 2004 22:11

Loezje schreef: De éís van bekering ligt er dus. Echter, de mens heeft van nature niet de mogelijkheid om daaraan te voldoen uit eigen kracht. Daarom dient hierom te worden gevraagd en gebeden. God werkt door Zijn Woord en Geest; zoals ik volgens mij al eerder zei. .

God wil die kracht geven aan alle mensen, maar vele mensen nemen het alleen niet aan. Daar ligt de oorzaak, niet in de weigering van God om die kracht te geven.
Als je bekeerd wilt worden, wordt je het ook. Het probleem is vaak dat mensen het niet willen en dan zich verschuilen achter 'het niet kunnen'.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 01:05

Loezje schreef:Nog een reactie van mij (mogelijk mijn laaste hier).

Aragorn; citaat van jou:
"Ja, wat is er op dat ene moment? Dan wordt die cirkel dus doorbroken? Is het juist als ik me erbij voorstel dat God dan tegelijk duidelijk maakt: je bent uitverkoren, en Ik betoon Mijn genade aan jou? En wat is de rol van de mens hierin dan? Hoe rijm je dat met "bekeert u", als er slechts sprake is van (willekeurige, of noem het dan verkiezende) actie van de kant van God?"

Ís er een cirkel? En ja, God maakt dat tegelijkertijd duidelijk. De rol van de mens? Niets toch? Wat is een dode zondaar? Volgens mij tot niets in staat. Of zoals de HC zegt: "onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".
Daarom is het juist zo bijzonder dat hij er in betrokken wordt. Hij is geneigd tot alle kwaad, dat betekent niet dat hij niet goed kan doen of niet goed doet (ik ken honderden mensen die ook harstikke goede dingen doen). Hij kan niets meebrengen voor z'n bekering dat klopt, maar hij kan wel z'n vijandschap staken, als hij dat wil.

Het "bekeert u" heeft betrekking op Gods eis, waar Hij Zijn Beeld (dat de mens in Adam heeft verloren) terug eist. De éís van bekering ligt er dus. Echter, de mens heeft van nature niet de mogelijkheid om daaraan te voldoen uit eigen kracht. Daarom dient hierom te worden gevraagd en gebeden. God werkt door Zijn Woord en Geest; zoals ik volgens mij al eerder zei. En o.a. in de kerk, thuis, tijden het lezen van de Bijbel kan God tot een mens komen. Dit is dan ook het zoeken naar God; o.a. naar de kerk gaan en je onder Gods Woord begeven.
De eis is er, maar de mens kan er niet aan voldoen? Beetje vreemd dan dat de bijbel volstaat met voorbeelden van mensen die zich bekeren. Zoals eerder gezegd: hij kán het wel, maar wil het niet. Onkunde kun je iemand niet verwijten, onwil wel. Kunnen kun je niet opbrengen, wil wel. (al is in dit geval dat laatste in zekere zin niet helemaal uit jezelf)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 mar 2004 09:09

Uh uh. Er staat nergens in de bijbel dat het niet kán, maar niemand het wíl, het niet kunnen komt voor uit het niet willen, niet andersom. De mogelijkheid is er dus wel, maar omdat niemand het wil uitzichzelf is er niemand die komt.

Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft hem trekke.

De kracht om ons te bekeren ligt in God! Wat dat betreft heb je wel gelijk dat het aan de wil ligt, God wil het immers iedereen geven.

Loezje, wat moet je doen om zalig te worden? In de Bijbel staat niet
- je veel onder het Woord begeven, want als je nat wilt worden moet je in de regen gaan staan.
- veel in de Bijbel lezen
- veel zoeken
- veel bidden, hoe goed ook...

MAAR: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden! Dat betekent: je geheel aan God overgeven, je leven door God laten inrichten, je zonden belijden en je laten wassen door het bloed van Jezus Christus.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

joris

Berichtdoor joris » 22 mar 2004 22:22

Jezus kon zich zelf weggeven omdat Hij wist wie Hij was. Namelijk de zoon van God. Lees maar eens he verhaal over de voetwassing. Die wetenschap staat daar als een argument; want hij wist wie hij was.

Geweldige boodschap. Want wij kunnen zijn offer alleen aannemen als wij weten wie wij zijn: zondaars, maar geliefd door God.

En als je je nieuwe leven hebt aangenomen kan je jezelf weer weggeven aan anderen. Omdat je weet wie je bent in Christus. Dat is pas genade.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 09:35

Je wilt echter Jezus niet aannemen en daarom kun je het niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 12:28

1234567890 schreef:Je wilt echter Jezus niet aannemen en daarom kun je het niet.

Van nature wil je dat niet nee. Maar dat kan veranderen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 12:30

Maar daarom moet God eerst in je werken, anders wil je niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 12:32

Dat is ook weer zo. God bewerkt mensen en probeert zo hun wil te beinvloeden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 12:35

Juist, dus de bekering begint bij God.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 23 mar 2004 12:55

1234567890 schreef:Juist, dus de bekering begint bij God.

Als jij met je armen over elkaar blijft zitten, weet je dat er niks gebeurt. Dus weet ik niet of het geheel terecht is om te zeggen dat de bekering bij God begint.
Er staat in de Bijbel (Jakobus): Nader tot God en Hij zal tot u naderen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 12:58

Tabitha schreef:
1234567890 schreef:Juist, dus de bekering begint bij God.

Als jij met je armen over elkaar blijft zitten, weet je dat er niks gebeurt. Dus weet ik niet of het geheel terecht is om te zeggen dat de bekering bij God begint.
Er staat in de Bijbel (Jakobus): Nader tot God en Hij zal tot u naderen.
Het begint met God is niet hetzelfde als zeggen GOd doet alles.
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 13:00

Nee, maar denk maar niet dat een mens het wil doen hoor. Een mens zal zolang mogelijk tegen werken. Die wil echt vanuit zichzelf niet bekeerd worden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 13:00

1234567890 schreef:Nee, maar denk maar niet dat een mens het wil doen hoor. Een mens zal zolang mogelijk tegen werken. Die wil echt vanuit zichzelf niet bekeerd worden.
yup

(wel ff de nadruk blijven leggen vanuit zichzelf, persoonlijk zou ik liever zeggen van nature; anders krijg je van die mensen die willen en vervolgens de conclusie trekken dat ze niet kunenn willen en dus zichzelf voor de gek denken te houden)
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 13:05

Okido :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 13:40

Het Weermannetje schreef:Juist, dus de bekering begint bij God.

Net als alles hier op aarde.

@mic schreef:Het begint met God is niet hetzelfde als zeggen GOd doet alles.

Juist.

Terug naar “Archief”