Waarom mag een kandidaat de zegen niet uitspreken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jun 2004 14:29

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Alsof de zege alleen zou werken als iemand zijn theologiestudie heeft afgerond? Lijkt me niet... Nogmaals, volgens mij kun je bijbels gezien iedereen de zegen uit laten spreken... want God geeft de zegen en niet degene die deze uitspreekt... dan is het toch ook niet van invloed wie dat doet?

Lijkt me onverstandig. Allereerst en nogmaals, het heeft niets met studie of capaciteiten te maken maar met wettige roeping en bevestiging door de gemeente.
Iedereen mag alles doen in de gemeente? Zelfs bij organisten niet aan te raden... :D
Kenissen van ons gaan (gingen?) naar een evangelische gemeente. Prachtig allemaal, totdat iemand op vakantie in Toronto gezegend werd, en met die zegen onder de arm thuis kwam. Je wilt niet weten hoeveel ellende en ruzie dat teweeg heeft gebracht (daar is de parallellopende discussie over 41 ontslagen predikanten werkelijk kinderspel bij!).
Mijn mening is daarom dat een gemeente niet zonder goede regels en afspraken kan functioneren.
Sorry maar dit is echt struisvogel politiek. Het is ooit misbruikt door iemand dus doen we het maar niet meer. Als ik een café liedje ga schrijven op de melodie van psalm 150 zingen we die dan voortaan ook niet meer? De Bijbel staat vol met opdrachten dat we anderen moeten zegenen (en tot zegen moeten zijn!) en wij maken daar een roeping van?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 jun 2004 15:18

@mic schreef:Als ik een café liedje ga schrijven op de melodie van psalm 150 zingen we die dan voortaan ook niet meer?

Dat is precies wat ik bedoel, zo'n liedje moet je niet zingen :D
Tis het verhaal van de boer van wie de koeien wegliepen, maar hij vertrouwde op de Heere en sloeg geen rikkepaaltjes.

Ik heb alleen maar geprobeerd m'n gedachten over zegenende kandidaten onder woorden te brengen, maar nu vliegen er al kleuters en struisvogels om m'n oren. 'tMoet niet gekker worden, zullen we maar zeggen. Zeker niet als niemand aangeeft hoe het dan wel moet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jun 2004 18:40

Maja de Bij schreef:
@mic schreef:Als ik een café liedje ga schrijven op de melodie van psalm 150 zingen we die dan voortaan ook niet meer?

Dat is precies wat ik bedoel, zo'n liedje moet je niet zingen :D
Kbedoelde eigenljk psalm 150 zelf :wink:
Tis het verhaal van de boer van wie de koeien wegliepen, maar hij vertrouwde op de Heere en sloeg geen rikkepaaltjes.
*trekt bij alle christelijke boeren de afrasteringen uit*
Ik heb alleen maar geprobeerd m'n gedachten over zegenende kandidaten onder woorden te brengen, maar nu vliegen er al kleuters en struisvogels om m'n oren. 'tMoet niet gekker worden, zullen we maar zeggen. Zeker niet als niemand aangeeft hoe het dan wel moet.
Gewoon wel de zegenuitspreken, kzie nog steeds het probleem niet :wink:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 23:48

Had je meer kennis van traditie en belijdenis gehad, dan had je geweten dat met kinderzegen echt iets anders bedoeld wordt....

Ik weet een hoop van belijdenis en tradities. Helaas weet ik ook dat mensen er vaak nogal veel waarde aan hechten... en op basis van tradities en niet van de bijbel gaan kijken of iets goed is of niet. Dat is het probleem hier ook... op basis van je tradities keur je het zegenen door dominees goed en door anderen af... op basis van de bijbel kom ik echter tot de conclusie dat het wel kan. Maar ja, dat kan niet kloppen... want de tradities zijn al jaren zo dat alleen de dominee dat mag doen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 jun 2004 09:48

Beste Marnix en Mic,

Jullie hebben een mening en een probleem met de bestaande situatie. Ik heb een andere mening en geen probleem met deze situatie. Hoe belangrijk is nu jullie probleem, dat ik het me eerst moet toe-eigenen om het vervolgens weer te moeten oplossen, om vervolgens weer uit te komen bij waar ik nu al ben, namelijk zonder probleem ? :D :D

M. de Bij

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jun 2004 12:03

Maja de Bij schreef:Beste Marnix en Mic,

Jullie hebben een mening en een probleem met de bestaande situatie. Ik heb een andere mening en geen probleem met deze situatie. Hoe belangrijk is nu jullie probleem, dat ik het me eerst moet toe-eigenen om het vervolgens weer te moeten oplossen, om vervolgens weer uit te komen bij waar ik nu al ben, namelijk zonder probleem ? :D :D

M. de Bij
Hmm... een probleem is pas een probleem als iedereen er een probleem mee heeft?

Persoonlijk is het voor mij geen probleem, dat ik me de situatie is zeldzaam, misschien 1 of 2 keer per jaar ofzo. Tprobleem zit hem er voor mij in dat volgens mij het gewoon bijbels niet correct is.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2004 12:54

tja het een probleem noemen vind ik wat ver gaan :)

Want op zich vind ik het allemaal niet zo'n probleem... Gods zegen krjig ik ook wel als een kandidaat die niet uitspreekt :)

Maar in dit topic kwam dit nou eenmaal ter sprake.... en geef ik mijn mening... en onderbouw die bijbels, en ben ik het dus met de huidige gang van zaken niet helemaal eens... Maar ach, een probleem is het ook weer niet, hoewel je altijd mag streven als kerk naar zou bijbelgetrouw mogelijk zijn... en dan zou ik zeggen: Op dit punt mag het wel anders dan.

En vergeet niet, dat iets geen probleem voor je is wil nog niet zeggen dat het dus goed is. Het gaat er niet om of iets voor jou wel of geen probleem is. Voor een dief is stelen ook geen probleem... voor veel mensen is abortus en euthenasie ook geen probleem... Maar wat vindt God ervan? Wat is bijbels? Daar draait het om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 jun 2004 13:30

Marnix schreef:Maar wat vindt God ervan? Wat is bijbels? Daar draait het om.

Helemaal mee eens. En je realiseren dat v.w.b. bijzaken in het geloof (dus ook traditie) het in de gemeente niet ideaal hoeft te zijn, om het toch een levende gemeente van Christus te kunnen noemen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jun 2004 13:50

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Maar wat vindt God ervan? Wat is bijbels? Daar draait het om.

Helemaal mee eens. En je realiseren dat v.w.b. bijzaken in het geloof (dus ook traditie) het in de gemeente niet ideaal hoeft te zijn, om het toch een levende gemeente van Christus te kunnen noemen.
Stimmt, daar zeg ik ook niets over. Kwou het alleen in deze topic ff aankaarten omdat ik het niet echt logisch vond. (niet dat alles logisch moet zijn maar toch..)
Afbeelding

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 jun 2004 14:25

He? Zijn we het dan eens? Dat is toch niet de bedoeling van dit forum ? Toch nog eens nalezen hoe dat zo gekomen is. :D :D :D

In ieder geval, bedankt voor de gedachtenwisseling. Maja gaat nu dit bloemetje verlaten en misschien wel verruilen voor een ander bloemetje. Xije!

En tot slot : Gods zegen gewenst !!!

Prik.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 jun 2004 15:04

Ik spring er maar even midden in, in dit onderwerp. Dit is een probleem van de traditie, niet van de bijbel!

"Sola Scriptura", riep de Reformatie. En toen maakten ze regeltjes, kerkorden, een catechismus, leerregels, een Nederlandse Geloofsbelijdenis, Formulieren van enigheid, dominees, die een soort replica van de pastoor werden...

Dus: Waarom mag alleen een dominee de zegen uitspreken? Omdat mensen dat zo hebben bedacht. Er is absoluut geen bijbelse basis voor.

Dus: wat God betreft, mag iedereen een zegen uitspreken, het avondmaal bedienen. Natuurlijk zijn er wel ambten (leraar, herder, etc.), maar in de bijbel heeft iemand die op basis van gaven en niet op basis van opleiding.

Ik ben van mening, dat het dwaalspoor van de vrijzinnigheid grotendeels te wijten is aan de eis dat een dominee theologie gestudeerd moet hebben aan een universiteit. Theologie is daarom verworden tot wetenschap, dus tot rationalisme, waardoor het ongeloof heeft postgevat in de kerk. En veel gelovigen hebben het geslikt, omdat die universitaire opleiding de dominee ook nog eens een status heeft gegeven - die bijbels gezien niet te verdedigen valt, waardoor de gemeente zich vaak niet durfde te verzetten.
Laatst gewijzigd door Peter L op 22 jun 2004 07:10, 2 keer totaal gewijzigd.
The Lord is the Potter, not Harry!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jun 2004 15:56

Maja de Bij schreef:He? Zijn we het dan eens? Dat is toch niet de bedoeling van dit forum ? Toch nog eens nalezen hoe dat zo gekomen is. :D :D :D

In ieder geval, bedankt voor de gedachtenwisseling. Maja gaat nu dit bloemetje verlaten en misschien wel verruilen voor een ander bloemetje. Xije!

En tot slot : Gods zegen gewenst !!!

Prik.
Nee ik ben het er helemaal niet mee eens, vind het hele gedoe kolder. Waar ik het mee eens ben is dat het alleen niet een dusdanig probleem is dat we er ruzie over moeten gaan maken. maar je standpunt deel ik nog steeds aan, en ik sluit me dan ook helemaal aan bij de post van PeterL
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2004 22:19

Mee eens. Maar... dit mag nooit een reden zijn om niet naar het ideale te streven. We zullen nooit perfectie bereiken... maar dingen niet veranderen omdat God ook wel kan werken als er dingen fout gaan mag nooit een excuus zijn he.

Terug naar “Archief”