Dominee weg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: dominee weg

Berichtdoor essieee » 26 dec 2003 10:44

tanteoranje schreef:Caprice: leesdienst is mooi maar als je het over het pastoraat hebt en bediening van sacramenten is het niet ideaal om zo weinig dominees te hebben. Is een zware belasting voor ze !

Ja en vooral in zo'n grote nog vrij jonge gemeente!

joris

Berichtdoor joris » 26 dec 2003 12:24

pastoraat heeft niets met voorgangers te maken in principe. We zijna llemaal priester, profeet en koning in Gods koninkrijk dus zijn allemaal veratnwoordelijk voro het pastoraat. Bovendien spreekt God tot iedereen die in Hem gelooft en werkt HIj door iedere christen heen.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 dec 2003 21:04

joris schreef:pastoraat heeft niets met voorgangers te maken in principe. We zijna llemaal priester, profeet en koning in Gods koninkrijk dus zijn allemaal veratnwoordelijk voro het pastoraat. Bovendien spreekt God tot iedereen die in Hem gelooft en werkt HIj door iedere christen heen.

Maar als er ook veel lauwe mensen in de gemeente zijn die koud noch heet zijn zal de gemeente niet bloeien.

joris

Berichtdoor joris » 26 dec 2003 22:02

tja, een gemeente moet gestimuleerd worden op zondag. En ik ben bang dat de meeste gemeenten op zondag wordne doodgeslagen, alsi k hier de verhalen zo hoor. Geloven lijkt voor een elite groep mensen, maar niets is minder waar.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 10:34

joris schreef:tja, een gemeente moet gestimuleerd worden op zondag. En ik ben bang dat de meeste gemeenten op zondag wordne doodgeslagen, alsi k hier de verhalen zo hoor. Geloven lijkt voor een elite groep mensen, maar niets is minder waar.

Dit is denk ik een vooroordeel, want als mensen niet geloven, is het hun eigen schuld. Zij stellen wereldse zaken hoger dan de Heere.
Veel predikanten (o.a. eerder genoemde waar het in deze topic om gaat) brengen het evangelie zo dat je gewoon jaloers moet worden op Gods volk.
Maar het gros verhardt zich en wil naar Zijn stem niet horen.

'Zijn juk is hard en Zijn last is zwaar'

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 10:51

daar ben ik dan blij om als je dat zo ervaart.

maar ik vraag me af waarom er dan nog zoveel angst is in de gemeenten en op het forum?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: dominee weg

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 dec 2003 13:19

tanteoranje schreef:Caprice: leesdienst is mooi maar als je het over het pastoraat hebt en bediening van sacramenten is het niet ideaal om zo weinig dominees te hebben. Is een zware belasting voor ze !
\

eh dit werd ook al besproken in een andere topic, maar ik wilde even zeggen dat pastoraat toch ook een taak van de gemeente is??

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 29 dec 2003 20:20

Ik vraag me af hoe zo'n predikantentekort ontstaat. God heeft er met eerbied gesproken toch baat bij als er voldoende dominees zijn? Waarom zou Hij er niet genoeg tot het ambt roepen? Of zijn wij mensen te kritisch en worden er mensen afgewezen die geen roeping zouden hebben, maar dat in werkelijkheid wel hebben? Mensen wegen mensen en ze worden te licht bevonden. Er worden zoveel kandidaten afgewezen! Of is het zo dat God bepaalde kerkverbanden niet goedkeurt, de leer die daar verkondigd wordt, en daarom geen dienstknechten wil sturen? Ik denk ook maar even hardop, ik weet het niet!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 11:25

lijkt mij een heel goede vraag!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 30 dec 2003 16:33

Sjaan schreef:Ik vraag me af hoe zo'n predikantentekort ontstaat. God heeft er met eerbied gesproken toch baat bij als er voldoende dominees zijn? Waarom zou Hij er niet genoeg tot het ambt roepen? Of zijn wij mensen te kritisch en worden er mensen afgewezen die geen roeping zouden hebben, maar dat in werkelijkheid wel hebben? Mensen wegen mensen en ze worden te licht bevonden. Er worden zoveel kandidaten afgewezen! Of is het zo dat God bepaalde kerkverbanden niet goedkeurt, de leer die daar verkondigd wordt, en daarom geen dienstknechten wil sturen? Ik denk ook maar even hardop, ik weet het niet!

Hoe denken jullie hierover? Ben ik erg benieuwd naar!
(het blijft zo stil...)
Ken uzelf.

Mijn web-log!

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 16:38

mijn antwoord is voorspelbaar denk ik.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 30 dec 2003 18:31

Zeg het toch maar. ik hoop dat er mensen op zullen reageren
Ken uzelf.

Mijn web-log!

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 20:06

- Het kan zijn dat er te weinig gebed is onder het gewone volk.
- God kan ook een gelezen preek zegenen en gebruiken tot bekering, daar heeft Hij niet speciaal een knecht voor nodig.
- Het curatorium kan niet zorgvuldig genoeg zijn in haar taak.

God doet het nooit verkeerd.
Wij wel. Wij hebben geen predikanten verdiend. Niet 1. Maar God is genadig. Hij roept knechten om te werken in Zijn Koninkrijk.
Dit jaar zijn er weer drie nieuwe studenten toegelaten aan de theologische school, waaronder 1 oom en 1 oudleraar van mij.

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 20:11

Sjaan schreef:
Sjaan schreef:Ik vraag me af hoe zo'n predikantentekort ontstaat. God heeft er met eerbied gesproken toch baat bij als er voldoende dominees zijn? Waarom zou Hij er niet genoeg tot het ambt roepen? Of zijn wij mensen te kritisch en worden er mensen afgewezen die geen roeping zouden hebben, maar dat in werkelijkheid wel hebben? Mensen wegen mensen en ze worden te licht bevonden. Er worden zoveel kandidaten afgewezen! Of is het zo dat God bepaalde kerkverbanden niet goedkeurt, de leer die daar verkondigd wordt, en daarom geen dienstknechten wil sturen? Ik denk ook maar even hardop, ik weet het niet!

Hoe denken jullie hierover? Ben ik erg benieuwd naar!
(het blijft zo stil...)
oke dan. Ik ben bang dat er op een verkeerd signaal van God gewacht wordt. Ik krijg het gevoel dat het zo '' hoort'' om '' ergens'' op te wachtn,maar niemand weet precies waarop.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jan 2004 03:07

caprice schreef:- Het curatorium kan niet zorgvuldig genoeg zijn in haar taak.

Wat is een curatorium en wat is haar taak?

Wij hebben geen predikanten verdiend. Niet 1. Maar God is genadig. Hij roept knechten om te werken in Zijn Koninkrijk.
Dit jaar zijn er weer drie nieuwe studenten toegelaten aan de theologische school, waaronder 1 oom en 1 oudleraar van mij.

Waarom hebben wij geen predikanten verdiend? Kun je dat uitleggen, ik begrijp dat niet.

Welke theologische school, en wie gaat er over de inschrijving van studenten, en waarom worden er zo weinig mensen toegelaten tot deze school. (de mensen zijn dus niet academisch opgeleid, hoe zit dat met kennis van klassieke talen? moet een dominee dat niet hebben, een academische opleiding?)
Het lijkt mij dat het een gemis is dat deze mensen niet academisch opgeleid hoeven te zijn om toegelaten te worden tot de predikantenopleding.

Waarom niet meer mensen toelaten, zodat het predikantentekort wordt tegengewerkt?

Terug naar “Archief”