dode zee schreef:Adam was de vertegenwoordiger van het ganse menselijke geslacht, dus als hij viel, viel iedereen met hem, of we dat nou leuk/ eerlijk/ minder geslaagd vinden of niet
Lijkt me niet eerlijk, maar goed, dat is een andere discussie.
De dood is er dus voor iedereen, ook babys. En om te zeggen dat als een baby sterft het waarschijnlijk komt omdat 'ie slechte ouders had...dat kun je Bijbels niet hard maken! Integendeel. Deze baby is een nakomeling van Adam, en staat daarmee onder de vloek. Soms is het beter dat de baby sterft, en God neemt het weg. De baby is trouwens het eigendom van God, Hij kan er mee doen wat Hij wil
God kan dus met iedereen doen wat hij wil. Waarom doet hij dat dan niet? Ik realiseer me dat ik vragen stel waar volgens mij geen antwoord op is, maar ik stel ze toch maar.
Dan het geneigd zijn tot het kwade. Dat houdt dus niet in dat we alleen maar kwaad doen. De tekst: er is niemand die goed doet etc, heeft te maken met Gods liefde tot ons. Uit ons zelf doet er niemand goed, is er niemand die God bedoeld in zijn leven. Ja, er worden goede dingen gedaan, maar niet uit liefde tot God, maar alleen om er zelf wat wijzer van te worden
Dat geloof ik niet, dat mensen alleen maar goede dingen doen om er zelf wijzer van te worden. Ik denk dat mensen vaak zuivere motieven hebben voor goede daden. Hoe kan je anders je hele leven opofferen om anderen te helpen? Word je zelf niet beter van.
Maar het houdt in dat we de mogelijkheid in ons hebben voor elke mogelijke zonde. Het houdt ook in dat, tenzij God ons behoedt, we voor het kwade kiezen. God stopt mensen in het kwade, al wordt aan sommigen de vrije hand gegeven. Wat er dan gebeurt weten we allemaal!
Dat houdt dus niet in dat er nog iets goeds in ons zit, maar alleen dat door Gods goedheid er nog goede dingen zijn in het leven, aardige lieve mensne, die meestal niet naar de kerk gaan (toch?) en zo. Maar in hel is dat allemaal weg, dan zit er geen rem meer op mensen, is Gods hand die tegenhoudt weg genomen, en heeft het kwaad de vrije hand
Is elk mens geneigd tot massamoorden en grote misdaden? Dat is ook moeilijk te aanvaarden. Ik zie ook wel dat je schrijft dat God de mens tegenhoudt, maar is het niet zo dat de mens zelf daarvoor kiest, en dat de ene dat sneller zal doen dan de ander.
God is dus almachtig, maar geeft de mens vaak de vrije hand.
Dat blijft denk ik toch een onoplosbare vraag. Waarom stuurt God de mens niet naar het goede? Je kunt zeggen wat je wilt, het antwoord op die vraag kan volgens mij niet gegeven worden.
De mens duwt God weg uit zijn leven, de school, de maatschappij. In Romeinen staat dat God hun opgeeft aan hun lusten. Dat houdt in dat God Zijn beschermende hand wegneemt. De reden is dat wij dat wilden. Wij wilden niet in God geloven, niet naar God luisteren, niet Zijn wetten houden. God zegt dan: OK, als dit is wat je wilt, ga je gang!
En als je nou wel in God wil geloven, maar God zegt niets terug? Een almachtige God ziet dat toch en kan toch laten blijken dat hij er is?
Dan gaan dingen fout, onrecht krijgt de overhand. En wij? We zeggen: zie je wel dat er geen God is, anders had Hij wel wat aan deze puinzooi gedaan! Zie je wel dat God niet almachtig is, anders had Hij dit onrecht wel gestopt!
Is dat een onterechte vraag? Kan je de mensen beschuldigen, die in Auschwitz dit riepen? Ik ga mezelf een beetje herhalen, maar ik zal dat nooit kunnen rijmen met Gods liefde en almacht. Hoezeer de mens ook daar zijn eigen verantwoordelijkheid in heeft.
[qoute]En God moet dit allemaal toezien, maar als Hij ons opgeeft is dat niet uit wreedheid, of onmacht. Het is iets wat wij wilden, as een verwend kind, wat dan uiteindelijk z'n zin krijgt...
Maar er komt een dag waarop God Zijn almacht zal tonen, en dan zal alle knie zich buigen voor Christus! Dan zal God Rechter zijn, en oordeel uitspreken over al die mensen die nu klagen dta het zo oneerlijk is!
[/quote]
Nogmaals: het is toch logisch dat mensen met dergelijke vragen lopen en dat het ook een beetje oneerlijk en willekeurig voorkomt? Hoezeer ze dan ook fout mogen zitten in jouw ogen, ik heb er alle begrip voor als mensen hiermee worstelen. Ik ben jaloers op je geloofsvertrouwen, maar er zijn ook mensen die het niet zo helder zien.
The proof of the pudding is in the eating.