Is God wel Almachtig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 dec 2003 22:28

DireStraits schreef:[.. Maar dan houd ik altijd nog grote vragen over:
-als ik onverkort de almacht van God aanneem kan ik dat nog steeds niet rijmen met het feit dat de mens in de fout gaat. God zou dat kunnen voorkomen.

G.d zou dat kunnen voorkomen, ja, Hij doet dat misschien ook wel regelmatig, wie weet....
-het kwaad treft ook weerloze, goede of onwetende mensen, jong en oud. Heeft een baby bewust zich niet gehouden aan Gods opdracht?

Misschien hebben de ouders van die baby zich niet netjes gedragen? Denk aan de baby van Bathseba en David. We hebben echt een verantwoordelijkheid naar ons nageslacht toe!
-in de christelijke leer wordt gesteld dat de mens alleen geneigd is tot het kwaad. Hij kan dus helemaal niet volgens Gods wetten leven.

Geneigd tot het kwaad! dat wil toch niet zeggen dat ie alleen maar kwaad doet?
Waarom straft God de mens dan voor iets wat hij doet, terwijl hij niet anders kan? God weet dat toch? Waarom grijpt hij niet in en toont zijn almacht?

Wat is almacht? G.d heeft alle Macht.
Maar Hij wendt die Macht niet altijd aan.
Dat G.d Almachtig is wil niet zeggen dat Hij een G.d van willekeur is. Hij is vooral betrouwbaar en rechtvaardig.
Is dit een gereformeerde leer? :roll: :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 11 dec 2003 10:05

Cathy schreef:G.d zou dat kunnen voorkomen, ja, Hij doet dat misschien ook wel regelmatig, wie weet....

Wanneer wel, wanneer niet?
Misschien hebben de ouders van die baby zich niet netjes gedragen? Denk aan de baby van Bathseba en David. We hebben echt een verantwoordelijkheid naar ons nageslacht toe!

Dan wordt dus zo'n kind gestraft voor de zonden van de ouders. Dat lijkt me een beetje vreemd, maar dat gaat denk ik een beetje off-topic.
Geneigd tot het kwaad! dat wil toch niet zeggen dat ie alleen maar kwaad doet?

Dat denk ik in ieder geval niet, maar volgens mij wordt dat wel zo geleerd, ondersteund met teksten als 'er is niemand die goed doet' enz.
Wat is almacht? G.d heeft alle Macht.
Maar Hij wendt die Macht niet altijd aan.
Dat G.d Almachtig is wil niet zeggen dat Hij een G.d van willekeur is. Hij is vooral betrouwbaar en rechtvaardig.
Is dit een gereformeerde leer? :roll: :wink:

Het maakt op mij wel een willekeurige indruk. Iemand die zijn hele leven in dienst van God heeft gesteld krijgt kanker of zijn kind overlijdt, iemand die nergens aan doet heeft een zorgeloos leven. Ogenschijnlijk is die betrouwbaarheid en rechtvaardigheid ver te zoeken, althans ik zie het niet.
The proof of the pudding is in the eating.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 11:11

DireStraits schreef:Het maakt op mij wel een willekeurige indruk. Iemand die zijn hele leven in dienst van God heeft gesteld krijgt kanker of zijn kind overlijdt, iemand die nergens aan doet heeft een zorgeloos leven. Ogenschijnlijk is die betrouwbaarheid en rechtvaardigheid ver te zoeken, althans ik zie het niet.

Lees eens psalm 73. Asaf zat hier ook mee.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 11 dec 2003 11:42

Sorry dat ik zo prekerig overkwam, dat was niet de bedoeling! Maar ja, mijn liefde voor een Almachtig God gaat soms aan de loop met me...!

Maar ik zal proberen op je vragen in te gaan!

God had de mens volmaakt geschapen. Toen Adam besloot zijn eigen weg te gaan betekende dat dat de dood in de wereld kwam. Eigenlijk zou er geen leven meer zijn, maar God in Zijn liefde en geduld gaf de mens tijd. Tijd om zich tot God te keren, Hem om vergeving te vragen, en in Hem alleen te vertrouwen.

Adam was de vertegenwoordiger van het ganse menselijke geslacht, dus als hij viel, viel iedereen met hem, of we dat nou leuk/ eerlijk/ minder geslaagd vinden of niet.
De dood is er dus voor iedereen, ook babys. En om te zeggen dat als een baby sterft het waarschijnlijk komt omdat 'ie slechte ouders had...dat kun je Bijbels niet hard maken! Integendeel. Deze baby is een nakomeling van Adam, en staat daarmee onder de vloek. Soms is het beter dat de baby sterft, en God neemt het weg. De baby is trouwens het eigendom van God, Hij kan er mee doen wat Hij wil.

Dan het geneigd zijn tot het kwade. Dat houdt dus niet in dat we alleen maar kwaad doen. De tekst: er is niemand die goed doet etc, heeft te maken met Gods liefde tot ons. Uit ons zelf doet er niemand goed, is er niemand die God bedoeld in zijn leven. Ja, er worden goede dingen gedaan, maar niet uit liefde tot God, maar alleen om er zelf wat wijzer van te worden.
Maar het houdt in dat we de mogelijkheid in ons hebben voor elke mogelijke zonde. Het houdt ook in dat, tenzij God ons behoedt, we voor het kwade kiezen. God stopt mensen in het kwade, al wordt aan sommigen de vrije hand gegeven. Wat er dan gebeurt weten we allemaal!
Dat houdt dus niet in dat er nog iets goeds in ons zit, maar alleen dat door Gods goedheid er nog goede dingen zijn in het leven, aardige lieve mensne, die meestal niet naar de kerk gaan (toch?) en zo. Maar in hel is dat allemaal weg, dan zit er geen rem meer op mensen, is Gods hand die tegenhoudt weg genomen, en heeft het kwaad de vrije hand.

God is dus almachtig, maar geeft de mens vaak de vrije hand. De mens duwt God weg uit zijn leven, de school, de maatschappij. In Romeinen staat dat God hun opgeeft aan hun lusten. Dat houdt in dat God Zijn beschermende hand wegneemt. De reden is dat wij dat wilden. Wij wilden niet in God geloven, niet naar God luisteren, niet Zijn wetten houden. God zegt dan: OK, als dit is wat je wilt, ga je gang!
Dan gaan dingen fout, onrecht krijgt de overhand. En wij? We zeggen: zie je wel dat er geen God is, anders had Hij wel wat aan deze puinzooi gedaan! Zie je wel dat God niet almachtig is, anders had Hij dit onrecht wel gestopt!
En God moet dit allemaal toezien, maar als Hij ons opgeeft is dat niet uit wreedheid, of onmacht. Het is iets wat wij wilden, as een verwend kind, wat dan uiteindelijk z'n zin krijgt...

Maar er komt een dag waarop God Zijn almacht zal tonen, en dan zal alle knie zich buigen voor Christus! Dan zal God Rechter zijn, en oordeel uitspreken over al die mensen die nu klagen dta het zo oneerlijk is!

Ik hoop dat ik zo wel ingegaan ben op de vragen? Het is niet mijn bedoeling om de discussie een kopje kleiner te maken, maar het doet pijn als iemand over God praat op die manier! Dat kun je je alleen maar voorstellen als je weet wie God is, en wie je zelf bent! Dan begrijp je hoe het voelt!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 dec 2003 13:09

DireStraits schreef:
Cathy schreef:G.d zou dat kunnen voorkomen, ja, Hij doet dat misschien ook wel regelmatig, wie weet....

Wanneer wel, wanneer niet?

Wel: als je weer opstaat s'morgens; als je weer veilig thuiskomt s'avonds na je werk/school; als er weer geen vliegtuig neerstort op het Botlekgebied enz...
Niet:... wordt gecompliceerd, wat komt van G.d; hoever reikt de macht van satan...

Dan wordt dus zo'n kind gestraft voor de zonden van de ouders. Dat lijkt me een beetje vreemd, maar dat gaat denk ik een beetje off-topic.

Nee, de ouders worden gestraft. (2 Sam 12:13,14) De baby is de dupe, draagt de gevolgen.
Zoals in deze tijd een baby van een dope-moeder de gevolgen daarvan zal moeten dragen. (dit wordt idd gecompliceerd en off-topic)
dode zee schreef:En om te zeggen dat als een baby sterft het waarschijnlijk komt omdat 'ie slechte ouders had...dat kun je Bijbels niet hard maken! Integendeel.

Hier was ik al weer bang voor....Ik gaf een Bijbelse! mogelijkheid aan, je kunt dat zeker niet als regel stellen.
Zie Joh 9:1-3, waarbij Yeshua de vrààg niet gek vindt, blijkbaar.

Het maakt op mij wel een willekeurige indruk. Iemand die zijn hele leven in dienst van God heeft gesteld krijgt kanker of zijn kind overlijdt, iemand die nergens aan doet heeft een zorgeloos leven. Ogenschijnlijk is die betrouwbaarheid en rechtvaardigheid ver te zoeken, althans ik zie het niet.

Zo algemeen kun je dat ook niet stellen, denk ik , en wat jij niet ziet kan er natuurlijk wel zijn.
Maar ik snap het wel, zelf vind ik dit ook 1 van de moeilijkste dingen. :cry:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 11 dec 2003 17:14

Het lijkt logisch wat je zegt. Het is het niet. Daarom is een indruk ook een juiste omschrijving ervan. Net zoals ik 9 van de 10 keer een indruk van iemand moet aanpassen, omdat ik niet goed zat met mijn aanname.

Een dienstbaar leven dat als gevolg kanker krijgt voor dank kanker en een 'ondankbare/niet dienstbare' die zorgeloos leeft geeft ook jouw aanname weer, maar is ook niet goed te praten.

Ik zou zeggen. Een leven vol dienstbaarheid heeft in de dagen van zijn leven de vrede en vreugde ontvangen om zijn weg tevreden te gaan in dit leven voor de dienstbaarheid aan God in Christus. Kanker brengt dit dan hard aan een einde, maar dat is niet zijn einde, zelfs kanker kan het niet voor hem verpesten.

Die zorgeloos leeft is een dienstbare naar God. De schijnbaar zorgeloze heeft dus geen zorgeloos leven.
sol lucet omnibus

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2003 21:44

Daarmee kom ik bij de Lewis-these: zoals die hier verwoord is, kan ik me er in grote lijnen in vinden. Het lijkt me inderdaad de enige optie, dat mensen met een eigen verantwoordelijkheid en keuzemogelijkheid zijn geschapen. Dat lijkt me echter wel strijdig met de gereformeerde leer, zoals ik die in het derde 'streepje' heb verwoord. Dat mag natuurlijk, maar er zijn waarschijnlijk ook wel wat mensen op dit forum die dat niet met je eens zijn. Het geeft ook geen sluitend antwoord op de eerste twee vragen. De eerste vraag is denk ik niet te beantwoorden, bij de tweede geldt: baby's e.d. kunnen niet kiezen voor God en het goede, hebben die dan wel eigen verantwoordelijkheid

Ik vind dat de Lewis-these (om hem zo dan maar te noemen.. :wink: )
het eerste streepje wel beantwoordt. De vraag was:
-als ik onverkort de almacht van God aanneem kan ik dat nog steeds niet rijmen met het feit dat de mens in de fout gaat. God zou dat kunnen voorkomen.

Idd zou God dat kunnen voorkomen, maar dan zou God dus moeten ingrijpen in de keuzevrijheid van de mens. En dat wil God niet, want dan is de mens geen mens(elijk persoon) meer, maar een robot. God zou menselijke fouten dus wel kunnen voorkomen, maar hoeft dat helemaal niet te doen. Almacht is volgens mij niet dat je alles doet wat je kan.

Deze visie is inderdaad niet consistent met de gereformeerde leer zoals die heden ten dage wordt verkondigt in de kerken uit de 'rechterflank van de gereformeerde gezindte'. Maar ik geloof ook niet dat mensen die dat leerstuk aannemen er zelf wel in geloven. Daarmee bedoel ik: ze onderschrijven het in theologisch opzicht wel, maar leven er niet consequent naar (en dat is ook niet mogelijk).

Je hebt wel gelijk dat de Lewis-these geen antwoord geeft op de kwestie van de baby. Dit is ook weer een beetje een andere kwestie, nl. in hoeverre het kwaad dat iemand overkomt zijn eigen schuld is, terwijl de Lewis-these poogt te beantwoorden waarom God van deze wereld (nog) geen paradijs maakt.

Vanuit de christelijke religie zoals die wereldwijd (dus niet alleen in gereformeerde kringen) geleerd wordt is dit makkelijk te plaatsen. Die zegt namelijk dat je niet voor dit leven leeft, maar voor een volgend leven. Dingen die je hier overkomen zijn een gevolg van de gebrokenheid van deze wereld, maar worden ruimschoots vergoed in het hiernamaals.[/i]

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 11 dec 2003 21:47

Dode Zee, zoals zo vaak ben ik het weer helemaal met je eens.

Er schreef iemand, dat de baby van David de dupe werd van David's zonde met Bathseba.
Ik zie dit niet als "de dupe zijn" Het kind was een kind van God dus eigenlijk te benijden dat het zo vroeg mocht sterven en naar Huis mocht gaan. Dát het kind stierf was de straf op David's zonde, en toch werd David met deze "klap" weer naar de Heere teruggeslagen en kon hij de Heere geen onrecht toeschrijven.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat veel dingen die wij als oneerlijk en vol tegenslag zien, de Heere nog wel wil gebruiken om ons tot Hem terug te brengen!
De Heere zegt Zelf in Zijn Woord, "Wat Ik nu doe ,weet gij niet maar na dezen zult gij het verstaan"

Laten we niet wijzer willen zijn dan God maar, onze twijfels en vragen voor Hem neerleggen in gebed.
Hij weet wat maaksel wij zijn, maar wil wel door ons gehoorzaamd worden.
God is Groot en wij begrijpen het niet.
Wij kunnen met ons mensenverstand toch niet begrijpen wat Hij met ons voor heeft?

En zoals dode zee al zei, de Heere zegt Zelf in Zijn Woord, zal het maaksel tegen zijn Maker opstaan en zeggen: wat doet Gij?

Laten we voorop stellen dat het niet de vraag is, waarom doet GOD dit of dat, maar hoe komen wij met God verzoend?
Al begrijpen we vaak dan nog Zijn wegen niet, dan mag er toch troost liggen in de lijdensgeschiedenis van Jezus.
Want Hij is met ons mede benauwd geweest.(even in mijn eigen woorden)
ik zoek de tekst er nog wel even bij en post die hierna even. maar dit wou ik nu even kwijt!
Afbeelding

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 11 dec 2003 22:01

dode zee schreef:Adam was de vertegenwoordiger van het ganse menselijke geslacht, dus als hij viel, viel iedereen met hem, of we dat nou leuk/ eerlijk/ minder geslaagd vinden of niet

Lijkt me niet eerlijk, maar goed, dat is een andere discussie.
De dood is er dus voor iedereen, ook babys. En om te zeggen dat als een baby sterft het waarschijnlijk komt omdat 'ie slechte ouders had...dat kun je Bijbels niet hard maken! Integendeel. Deze baby is een nakomeling van Adam, en staat daarmee onder de vloek. Soms is het beter dat de baby sterft, en God neemt het weg. De baby is trouwens het eigendom van God, Hij kan er mee doen wat Hij wil

God kan dus met iedereen doen wat hij wil. Waarom doet hij dat dan niet? Ik realiseer me dat ik vragen stel waar volgens mij geen antwoord op is, maar ik stel ze toch maar.
Dan het geneigd zijn tot het kwade. Dat houdt dus niet in dat we alleen maar kwaad doen. De tekst: er is niemand die goed doet etc, heeft te maken met Gods liefde tot ons. Uit ons zelf doet er niemand goed, is er niemand die God bedoeld in zijn leven. Ja, er worden goede dingen gedaan, maar niet uit liefde tot God, maar alleen om er zelf wat wijzer van te worden

Dat geloof ik niet, dat mensen alleen maar goede dingen doen om er zelf wijzer van te worden. Ik denk dat mensen vaak zuivere motieven hebben voor goede daden. Hoe kan je anders je hele leven opofferen om anderen te helpen? Word je zelf niet beter van.
Maar het houdt in dat we de mogelijkheid in ons hebben voor elke mogelijke zonde. Het houdt ook in dat, tenzij God ons behoedt, we voor het kwade kiezen. God stopt mensen in het kwade, al wordt aan sommigen de vrije hand gegeven. Wat er dan gebeurt weten we allemaal!
Dat houdt dus niet in dat er nog iets goeds in ons zit, maar alleen dat door Gods goedheid er nog goede dingen zijn in het leven, aardige lieve mensne, die meestal niet naar de kerk gaan (toch?) en zo. Maar in hel is dat allemaal weg, dan zit er geen rem meer op mensen, is Gods hand die tegenhoudt weg genomen, en heeft het kwaad de vrije hand

Is elk mens geneigd tot massamoorden en grote misdaden? Dat is ook moeilijk te aanvaarden. Ik zie ook wel dat je schrijft dat God de mens tegenhoudt, maar is het niet zo dat de mens zelf daarvoor kiest, en dat de ene dat sneller zal doen dan de ander.
God is dus almachtig, maar geeft de mens vaak de vrije hand.

Dat blijft denk ik toch een onoplosbare vraag. Waarom stuurt God de mens niet naar het goede? Je kunt zeggen wat je wilt, het antwoord op die vraag kan volgens mij niet gegeven worden.
De mens duwt God weg uit zijn leven, de school, de maatschappij. In Romeinen staat dat God hun opgeeft aan hun lusten. Dat houdt in dat God Zijn beschermende hand wegneemt. De reden is dat wij dat wilden. Wij wilden niet in God geloven, niet naar God luisteren, niet Zijn wetten houden. God zegt dan: OK, als dit is wat je wilt, ga je gang!

En als je nou wel in God wil geloven, maar God zegt niets terug? Een almachtige God ziet dat toch en kan toch laten blijken dat hij er is?
Dan gaan dingen fout, onrecht krijgt de overhand. En wij? We zeggen: zie je wel dat er geen God is, anders had Hij wel wat aan deze puinzooi gedaan! Zie je wel dat God niet almachtig is, anders had Hij dit onrecht wel gestopt!

Is dat een onterechte vraag? Kan je de mensen beschuldigen, die in Auschwitz dit riepen? Ik ga mezelf een beetje herhalen, maar ik zal dat nooit kunnen rijmen met Gods liefde en almacht. Hoezeer de mens ook daar zijn eigen verantwoordelijkheid in heeft.
[qoute]En God moet dit allemaal toezien, maar als Hij ons opgeeft is dat niet uit wreedheid, of onmacht. Het is iets wat wij wilden, as een verwend kind, wat dan uiteindelijk z'n zin krijgt...

Maar er komt een dag waarop God Zijn almacht zal tonen, en dan zal alle knie zich buigen voor Christus! Dan zal God Rechter zijn, en oordeel uitspreken over al die mensen die nu klagen dta het zo oneerlijk is!
[/quote]
Nogmaals: het is toch logisch dat mensen met dergelijke vragen lopen en dat het ook een beetje oneerlijk en willekeurig voorkomt? Hoezeer ze dan ook fout mogen zitten in jouw ogen, ik heb er alle begrip voor als mensen hiermee worstelen. Ik ben jaloers op je geloofsvertrouwen, maar er zijn ook mensen die het niet zo helder zien.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 dec 2003 11:22

DireStraits, ik heb het gevoel dat je nu bewust alles wat God doet in twijfel trekt. Dat je er tegen aan schopt. Of bedoel je het niet zo?
God kan dus met iedereen doen wat hij wil. Waarom doet hij dat dan niet? Ik realiseer me dat ik vragen stel waar volgens mij geen antwoord op is, maar ik stel ze toch maar.

Waarom heb jij het idee dat God niet met iedereen doet wat Hij wil? Je moet je wel bedenken dat Gods wegen/ gedachten hoger zijn dan onze wegen/ gedachten. Daardoor begrijpen we vaak niet waarom bepaalde dingen gebeuren. Maar God weet het wel en daar gaat het om. Daar moet je in leren berusten. Je vertrouwen op God stellen. Dat, ook al heb je het gevoel dat God je heeft losgelaten, dat Hij je toch vasthoudt. Ook al voel je het niet en ook al wil je het niet.
Dat geloof ik niet, dat mensen alleen maar goede dingen doen om er zelf wijzer van te worden. Ik denk dat mensen vaak zuivere motieven hebben voor goede daden. Hoe kan je anders je hele leven opofferen om anderen te helpen? Word je zelf niet beter van.

Ik denk ook niet dat mensen alleen goede werken doen om er zelf wijzer van te worden. Maar er zijn wel mensen die goede werken doen, zonder de liefde van God. Deze goede werken zijn dan evengoed met zonden bevlekt. Alleen goede werken die je doet als vrucht van de bekering zijn 'echte' goede werken.
Is elk mens geneigd tot massamoorden en grote misdaden? Dat is ook moeilijk te aanvaarden. Ik zie ook wel dat je schrijft dat God de mens tegenhoudt, maar is het niet zo dat de mens zelf daarvoor kiest, en dat de ene dat sneller zal doen dan de ander.

Je kan het zo zien, dat in het hart van ieder mens het zaad zit om massamoordenaar of misdadiger te worden. Alleen niet bij iedereen ontkiemd dat zaad. Maar het zaad is er! Daarom zijn wij ook niet beter dan massamoordenaars en misdadigers. En ik denk dat er bij onszelf een grote verantwoordelijkheid ligt of we dit zaad laten ontkiemen. Het zaad kan bijvoorbeeld ontkiemd worden, door bepaalde films die je kijkt, of als je iemand om gaat, die niet bang is om een mes te trekken als een ander hem niet aanstaat.
En aangezien wij vanuit onszelf altijd de verkeerde kant op gaan, hebben we Gods onmisbare leiding nodig in ons leven.
Dat blijft denk ik toch een onoplosbare vraag. Waarom stuurt God de mens niet naar het goede? Je kunt zeggen wat je wilt, het antwoord op die vraag kan volgens mij niet gegeven worden.

Het antwoord is voor mij niet moeilijk, namelijk, omdat wij zelf voor het kwaad hebben gekozen. En we hebben een eigen wil, een eigen verantwoordelijkheid in ons leven. Daar moet je iets mee doen. We zijn geen willoze wezens die je een bepaalde richting uit kunt sturen.
Door onze eigen wil kunnen we heel ver afdwalen (zoals David), maar uiteindelijk pakt God je gelukkig toch nog vast. Hij trekt Zijn kinderen altijd terug naar Hem toe.
En als je nou wel in God wil geloven, maar God zegt niets terug? Een almachtige God ziet dat toch en kan toch laten blijken dat hij er is?

God antwoord altijd, maar op Zijn tijd en op Zijn wijze. Dat is vaak heel anders dan dat wij verwachten. God laat echt geen bidder staan hoor. Maar soms moet je wel volharden in je gebed.

Ik denk dat ik met deze antwoorden ook al antwoord heb gegeven op hoe ik aan kijk tegen je laatste vragen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 12 dec 2003 13:48

Dire straits,
bedankt voor je openheid. JA, deze dingen zijn moeilijk! Dat komt omdat ons verstand zo beperkt is, en onze blik zo nauw!

Ja, wat er gebeurde met de joden tijdens WOII is heel erg moeilijk te bergijpen/aanvaarden. Maar kijk eens wat nauwkeuriger! Kijk eens naar de SS. Dat waren vaak mannen met een gezin, kindertjes! Wie had ooit kunnen denken dat die mannen in beesten konden veranderen! Kijk hoe ze zich gedroegen, hoeveel mensen ze uit willekeur vermoorden! En dan 's avonds waren ze weer met hun gezin! Onbegrijpelijk...? Ja, maar geneigd tot alle kwaad! Zo God het niet verhoedt, wij zouden precies eender zijn! Kijk maar eens eerlijk naar jezelf! Ik weet niet of je auto rijdt, maar wat denk je als iemand een stomme zet maakt? Je kan hem wel weet ik wat doen! Toch? Geneigd tot alle kwaad...

En wat betreft je opmerking dat God ons naar het geode zou moeten drijven... Kijk eens naar kleine kinderen. Jij kan lopen, best wel heel vlug, waarschijnlijk. Zo'n kleine heeft er wat moeite mee. Houdt dat in dta je zo'n kind dan maar de hele dag rondsjouwt? Jij kan fietsen, en een klein kind overeind houden met zijn/haar fietsje. Dan kan het ook nooit vallen. Houdt dat in dat je de rest van je leven met het kind meeholt om te zorgen dat het niet valt?

God is almachtig. Hij wil het goede, en eist het goede. Wij willen onze eigen gang gaan. Moet God ons dan maar dwingen in alles? Hij heeft duidelijk in Zijn Woord gezet wat Hij wil dat we doen. Dat is het beste. Als wij dan toch onze eigen gang gaan, en dingen gaan fout, is dat dan Gods schuld?

Dan nog kort over mensen die goede dingen doen. Ja er zijn er die schijnbaar zonder reden zich opgeven. De Bijbel ontkent dat ook niet. Wanneer God spreekt over het offer van Christus zegt de Bijbel ook dat voor een vriend iemand misschien wel bereid is zijn leven neer te leggen. Maar nu heeft Christus Zijn leven neergelegd voor vijanden! Hij is gestorven voor hen die Hem haten! Die Hem vloekten! Het leek zo zinloos! Iemand van net in de dertig, vals beschuldigt, en vermoord! Waarom nou! Kon God niet ingrijpen?! Hij zei dat Hij God was, kon Hij niet van het kruis afkomen? Ja, dat kon. God is almachtig. Maar Hij koos ervoor! Hij legde Zijn leven neer, vrijwillig! Om ons leven te geven, Hij van God verlaten, opdat wij nimmer meer verlaten zouden zijn! Thank God! Thank God for His unspeakable Gift!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 dec 2003 14:06

Heel mooi uitgelegd, dode zee!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 12 dec 2003 20:30

bloempie19 schreef:DireStraits, ik heb het gevoel dat je nu bewust alles wat God doet in twijfel trekt. Dat je er tegen aan schopt. Of bedoel je het niet zo?

Ik trek het in twijfel, ja. En dat gaat heel bewust. Maar dat doe ik niet om te schoppen. Ik heb een heel sceptisch en kritisch karakter. Dat bewaart je voor goedgelovigheid, maar het heeft wel tot resultaat dat je overal aan gaat twijfelen en overal over nadenkt. Dat komt soms wat 'schopperig' over, maar zo is het niet bedoeld.
Waarom heb jij het idee dat God niet met iedereen doet wat Hij wil? Je moet je wel bedenken dat Gods wegen/ gedachten hoger zijn dan onze wegen/ gedachten. Daardoor begrijpen we vaak niet waarom bepaalde dingen gebeuren. Maar God weet het wel en daar gaat het om. Daar moet je in leren berusten. Je vertrouwen op God stellen. Dat, ook al heb je het gevoel dat God je heeft losgelaten, dat Hij je toch vasthoudt. Ook al voel je het niet en ook al wil je het niet

Dat zal best, maar ik ben niet zo'n fan van de weg van de minste weerstand. Er zitten voor mij zoveel ongeloofwaardigheden in het christelijk geloof, dat ik er toch grote moeite mee heb. Maar goed, dat was inmiddels wel duidelijk, denk ik :wink:
Je kan het zo zien, dat in het hart van ieder mens het zaad zit om massamoordenaar of misdadiger te worden. Alleen niet bij iedereen ontkiemd dat zaad. Maar het zaad is er! Daarom zijn wij ook niet beter dan massamoordenaars en misdadigers. En ik denk dat er bij onszelf een grote verantwoordelijkheid ligt of we dit zaad laten ontkiemen. Het zaad kan bijvoorbeeld ontkiemd worden, door bepaalde films die je kijkt, of als je iemand om gaat, die niet bang is om een mes te trekken als een ander hem niet aanstaat.
En aangezien wij vanuit onszelf altijd de verkeerde kant op gaan, hebben we Gods onmisbare leiding nodig in ons leven

Je punt is helder.
Het antwoord is voor mij niet moeilijk, namelijk, omdat wij zelf voor het kwaad hebben gekozen. En we hebben een eigen wil, een eigen verantwoordelijkheid in ons leven. Daar moet je iets mee doen. We zijn geen willoze wezens die je een bepaalde richting uit kunt sturen.
Door onze eigen wil kunnen we heel ver afdwalen (zoals David), maar uiteindelijk pakt God je gelukkig toch nog vast. Hij trekt Zijn kinderen altijd terug naar Hem toe

Ja, dat heb ik vaker gehoord. Ik denk dat we toch weer vastlopen op de definitie van almacht en ik heb geen zin om die discussie te heropenen. Het blijft voor mij een vraagstuk, maar ik moet zeggen dat je het helder hebt verwoord. Dank daarvoor.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 12 dec 2003 20:40

Beste dode zee,
bedankt voor je heldere uitleg. Ik ben bang dat we beginnen aan een herhaling van argumenten als ik op jouw laatste bijdrage weer inhoudelijk in zou gaan. Dat lijkt me niet de bedoeling. Er blijft ruimte tussen ons, die veroorzaakt wordt door jouw vaste geloof in God en mijn grote twijfel aan God. Het zij zo.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 dec 2003 23:18

Er blijft ruimte tussen ons, die veroorzaakt wordt door jouw vaste geloof in God en mijn grote twijfel aan God. Het zij zo.

Ik twijfel ook, maar niet echt aan God. Ik twijfel aan de wijze waarop geloven/vertrouwen in Hem plaats heeft in mijn leven. Het verschil zit hem dus in het vertrouwen dat je op je zelf probeert te stellen of je laat je vertrouwen op God. De eerste heeft me nooit vrede gegeven. Het blijft een zoeken.
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”