zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

zijnde 10 geboden onzin?

Berichtdoor Boudewijn » 21 nov 2003 07:55

Essiree,

Inderdaad de wet (de 10 geboden) zijn 'uit liefde' voor de mens door God ons -allemaal gegeven en niet alleen aan de Joden. Het is een decaloog, vcanuit de Schepping. Daarom is het 4e gebod ook de spil der geboden en maakt hiermee dus de relatie van liefde tussen God en de mens, duidelijk en onontkeerbaar tenzij; men de Sabbat weglaat en eruit haalt en vervangt, dan is er een andere "liefde" op die plaats gaan zitten en het Gods-beeld mens vervalst danwel verstooret. De wet is ineens anders en krijgt een verkeerd beeld van God en menselijke verhoudingen (zonde) onderling! Mensen die de wet danwel het 4e gebod negeren zijn niet mer in de relatie God-mens maar Satan-mens, immers het veranderde gebod (slechts 1 maar voldoende) maakt alle andere ongeldig. De mens die dus zelfs verklaard door overtuiging dat die verandering juist is; leeft dus feitelijk niet (meer) in relatie tot de VErlosser of een Hemels Koninkrijhk! (Marcus 7)

Boudewijn

zijnde 10 geboden onzin?

Berichtdoor Boudewijn » 21 nov 2003 07:55

Essiree,

Inderdaad de wet (de 10 geboden) zijn 'uit liefde' voor de mens door God ons -allemaal gegeven en niet alleen aan de Joden. Het is een decaloog, vanuit de Schepping. Daarom is het 4e gebod ook de spil der geboden en maakt hiermee dus de relatie van liefde tussen God en de mens, duidelijk en onontkeerbaar tenzij; men de Sabbat weglaat en eruit haalt en vervangt, dan is er een andere "liefde" op die plaats gaan zitten en het Gods-beeld mens vervalst danwel verstooret. De wet is ineens anders en krijgt een verkeerd beeld van God en menselijke verhoudingen (zonde) onderling! Mensen die de wet danwel het 4e gebod negeren zijn niet mer in de relatie God-mens maar Satan-mens, immers het veranderde gebod (slechts 1 maar voldoende) maakt alle andere ongeldig. De mens die dus zelfs verklaard door overtuiging dat die verandering juist is; leeft dus feitelijk niet (meer) in relatie tot de Verlosser of een Hemels Koninkrijk! (Marcus 7)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 nov 2003 16:24

columbus schreef:dus als de 10 geboden niet meer zo belangrijk zijn, maakt het ook niet uit of ze nageleefd worden. want Jezus heeft toch je zonden vergeven.
je doet Hem dus ook geen verdriet want je hebt een persoonlijke relatie met Hem.??

lekker makkelijk!

Dat lijkt me niet helemaal. De eerste christenen in Handelingen hadden dat probleem ook. Ze waren christenen (uit de heidenen) geworden en vroegen Paulus: wat moeten we nu doen. Het antwoord staat in Handl. 17 vanaf vers. 24B. En verder staat de wet beschreven in Ef. 4: vanaf vers 20 - 31 en Gal. 5: vanaf vers 16 (hier staat de gehele wet, behalve de Sabbat, want die is voor de joden)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 13:24

En toch geld de 10 geboden voor ons allen!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 22 nov 2003 18:09

essieee schreef:En toch geld de 10 geboden voor ons allen!

Verklaar je nader a.u.b. :!:

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 22 nov 2003 18:25

Pas geleden was ik op een huiskring. Ik werd daar uitgenodigd. Daar was een gastspreker van de eo. zijn naam was marcel gaasbeek. zeg mij niet veel, maar daar ga het niet om. Hij kwam zijn levensverhaal vertellen, met een speciale boodschap. De 10 geboden is niet voor ons. Hij zei dat de bijbel zegt, in het nieuwe testament, dat de geboden leiden tot zonde. en dat men de geboden nastreven omdat ze juist zonder zonde willen zijn. Hij zei dat we alles verkeerd zien. God heeft die geboden gegeven omdat de mensen erom vroegen. Hij zei ook dat we die geboden zien om dat te streven ertegen omdat God het niet wilt. Maar zei hij, je moet het niet doen, omdat je God moet liefhebben. Hij gaf de vergelijking met een relatie van een man en vrouw. Je zegt niet tegen je vrouw ook niet, dat je niet vreemd gaat omdat je vrouw dat niet wilt, maar dat doe je omdat je van je vrouw houd. Ik vind wel een mooie boodschap. maar ben nogal bijbelvast, en ken er niks over vinden. wie kan mij helpen, of hoe denk jij erover?

Hoi Martin,

Ik heb zelden gehoord wat je hierboven schildert: ik schat in dat ik er net zo over denk als Sam Taytelbaum: nl. dat de 10 Woorden nog steeds van kracht zijn: als je namelijk de Bergrede leest (Matthéüs 5-7) dan lees je in 5:17-21 dat Jesjoea de Tora als bindend en leiding gevend presenteert.

Maar als je verder leest van vers 22 tot 48 dan neemt hij een paar geboden uit de Tora ten voorbeeld om te illustreren wat hij bedoelt te zeggen: turf eens hoeveel van de geboden uit de Tien Woorden komen? Een minderheid!: m.a.w. er zijn meer geboden waaraan een gelovige in Jesjoea zich dient te houden.

Als men Jesjoea vraagt naar het grootste gebod dan citeert hij niet uit Éxodus 20! Maar uit Levíticus 19 en Deuteronómium 6: deze geboden zijn de basis van de ganse Tora: dat is wat Jesjoea leert.

Wat die EO-medewerker dus kwam vertellen gaat regelrecht tegen Jesjoea´s onderwijs in en verdient geen aanbeveling.

De consequentie van wat hij vertelde is dat men Gods Naam dus wel ijdel mag gebruiken, dat scheiding absoluut geen probleem is, dat stelen mag alsof het je lust is en dat je in rechtbanken de boel mag oplichten ten opzichte van je medemens.

Ik vrees dat de EO-medewerker de gevolgen van zijn uitspraak niet heeft afgezet tegen het Bijbels onderricht en nog minder tegen de praktijk.

een groet!

Menachem

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 22 nov 2003 19:19

menachem schreef:
Pas geleden was ik op een huiskring. Ik werd daar uitgenodigd. Daar was een gastspreker van de eo. zijn naam was marcel gaasbeek. zeg mij niet veel, maar daar ga het niet om. Hij kwam zijn levensverhaal vertellen, met een speciale boodschap. De 10 geboden is niet voor ons. Hij zei dat de bijbel zegt, in het nieuwe testament, dat de geboden leiden tot zonde. en dat men de geboden nastreven omdat ze juist zonder zonde willen zijn. Hij zei dat we alles verkeerd zien. God heeft die geboden gegeven omdat de mensen erom vroegen. Hij zei ook dat we die geboden zien om dat te streven ertegen omdat God het niet wilt. Maar zei hij, je moet het niet doen, omdat je God moet liefhebben. Hij gaf de vergelijking met een relatie van een man en vrouw. Je zegt niet tegen je vrouw ook niet, dat je niet vreemd gaat omdat je vrouw dat niet wilt, maar dat doe je omdat je van je vrouw houd. Ik vind wel een mooie boodschap. maar ben nogal bijbelvast, en ken er niks over vinden. wie kan mij helpen, of hoe denk jij erover?

Hoi Martin,

Ik heb zelden gehoord wat je hierboven schildert: ik schat in dat ik er net zo over denk als Sam Taytelbaum: nl. dat de 10 Woorden nog steeds van kracht zijn: als je namelijk de Bergrede leest (Matthéüs 5-7) dan lees je in 5:17-21 dat Jesjoea de Tora als bindend en leiding gevend presenteert.

Maar als je verder leest van vers 22 tot 48 dan neemt hij een paar geboden uit de Tora ten voorbeeld om te illustreren wat hij bedoelt te zeggen: turf eens hoeveel van de geboden uit de Tien Woorden komen? Een minderheid!: m.a.w. er zijn meer geboden waaraan een gelovige in Jesjoea zich dient te houden.

Als men Jesjoea vraagt naar het grootste gebod dan citeert hij niet uit Éxodus 20! Maar uit Levíticus 19 en Deuteronómium 6: deze geboden zijn de basis van de ganse Tora: dat is wat Jesjoea leert.

Wat die EO-medewerker dus kwam vertellen gaat regelrecht tegen Jesjoea´s onderwijs in en verdient geen aanbeveling.

De consequentie van wat hij vertelde is dat men Gods Naam dus wel ijdel mag gebruiken, dat scheiding absoluut geen probleem is, dat stelen mag alsof het je lust is en dat je in rechtbanken de boel mag oplichten ten opzichte van je medemens.

Ik vrees dat de EO-medewerker de gevolgen van zijn uitspraak niet heeft afgezet tegen het Bijbels onderricht en nog minder tegen de praktijk.

een groet!

Menachem

Gaat het ook tegen God's woord in??? Dat lijkt me veel belangrijker dan tegen Marcel Gaasbeek's betoog. Laten we de bijbel laten spreken en dat onze leidraad laten zijn. (zie ook mijn vorig antwoord voor bijbelse onderbouwing)

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 22 nov 2003 19:23

Als je goed wilt weten hoe het nu zit met de wet, moet je eens de brief aan de Galaten gaan lezen! Ik moest er vorig jaar voor godsdienst een werkstuk voor maken, daarin ging het met name om: ´De vrijheid van het Evangelie tegenover het buigen onder het juk van de wet.´

Gal 3:24 `De wet was onze leermeester tot Christus. Hij zou ons leren dat wij alleen maar recht voor God zouden staan door in Hem te geloven`

Gal 4:1,2 ´Dit kan het beste duidelijk gemaakt worden met een voorbeeld: ee vader sterft en laat zijn bezittingen na aan zijn minderjarige zoon. Zolang het kind minderjarig is, is het niet beter dan een slaaf. Al zijn alle bezittingen van hem, hij heeft er pas wat aan als hij volwassen is. Hij moet doen wat zijn beheerders van de erfenis zeggen. Pas als hij de leeftijd heeft bereikt, die zijn vader in het testament heeft genoemd, mag hij me de erfenis doen wat hij zelf wil.´
~Get out and do what we were meant to do~

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 nov 2003 23:18

Petertje schreef:
menachem schreef:

Hoi Martin,

een groet!

Menachem

Gaat het ook tegen God's woord in??? Dat lijkt me veel belangrijker dan tegen Marcel Gaasbeek's betoog. Laten we de bijbel laten spreken en dat onze leidraad laten zijn. (zie ook mijn vorig antwoord voor bijbelse onderbouwing)

?? wil je hiermee zeggen dat Jesaja? niet meer Gods woord is?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 23 nov 2003 02:33

[/color][/quote]

Gaat het ook tegen God's woord in??? Dat lijkt me veel belangrijker dan tegen Marcel Gaasbeek's betoog. Laten we de bijbel laten spreken en dat onze leidraad laten zijn. (zie ook mijn vorig antwoord voor bijbelse onderbouwing)[/quote]

?? wil je hiermee zeggen dat Jesaja? niet meer Gods woord is?[/quote]

Ja, want het gaat hier over de regels en wetten die God aan de Joden gegeven heeft. Voor ons, als christenen uit de heidenen, gelden andere wetten. (zie voor bijbelverwijzing mijn vorig bericht)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 12:52

Petertje schreef:

Als spiegel van je leven en zonden. Hoe weten we wie en wat wij zijn voor Gods aangezicht, hoe verwerpelijk we zijnen hoe dood in zonden en misdaden zonder de spiegel van de wet????

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 23 nov 2003 13:04

He luitjes, ik ken Marcel Gaasenbeek enigzins (ik ben afgestudeerd bij de EO en hij zat tijdelijk op dezelfde afdeling). Marcel is o.a. oprichter van de jeugdkerken in Nederland ( www.jeugdkerken.nl ) en werkt sinds 2000 voor de EO op de Ronduit/jongeren afdeling ( zie o.a. www.ronduit.nl en http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum/lo ... at=2752698 ).

Ik denk dat hij zeker niet bedoeld dat de wet voor ons niet geldt. Door de wet leren wij de zonde kennen nietwaar? Maar op het moment van je bekering is de wet niet meer 'relevant' voor ons. De wet regeert dan niet meer over de christen. Deze probeert echter toch de wet wel na te streven. En waarom? Juist omdat hij/zij wil proberen zijn/haar kruis op te nemen en de Heere Jezus te volgen.
Lees de brief van Paulus aan de Romeinen er maar eens op na:
Zie o.a. Romeinen 6:

Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.
13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.
20 Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zo waart gij vrij van de gerechtigheid.
21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:43

Petertje schreef:

God heeft ons gemaakt en heeft ons iets gegeven waar wij ons aan moeten houden. Hoeven wij dit dan niet te houden.

Stel:
Je vader geeft je een boek hij zegt dat je er wel voorzichtig mee om moet gaan, en wat doen je? Je gooit hem op de grond.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 23 nov 2003 15:07

Ik geloof dat m´n bericht door zowat iedereen verkeerd begrepen is:

even heel bondig dan: als Jesjoea de Wet onderwijst en leert

1) dat hij die niet afgeschaft heeft en vervolgens dat benadrukt door te zeggen dat wie de Wet onderwijst groot zal heten in het Koninkrijk van God en dat degene die leert dat het vervallen is juist klein zal heten.
2) dat het enige einde van de Wet het voorbijgaan van aarde en hemel is.

hoe kun je dan nog stellen dat de Wet niet meer geldig is: ebn dan iemand aankomen met een tekst uit Galaten, maar dat heeft geen zin: de context van de hele Bijbel geeft aan dat de Wet niet is afgeschaft.

Paulus zegt dat men de Wet moet doen.
Johannes schrijft dat het doen van de geboden een uiting is van de liefde tegenover God en dat wie ze niet doet een leugenaar is als hij zegt dat hij van God houdt.
David spreekt over de Wet als een verlustiging: Gods geboden zijn eeuwig.
Psalm 1 noemt die persoon gelukkig die de Wet overdenkt en doet.
En tenslotte geeft Openbaring:

Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.

kan het duidelijker?

een groet,

Menachem

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 23 nov 2003 15:14

Als je goed wilt weten hoe het nu zit met de wet, moet je eens de brief aan de Galaten gaan lezen! Ik moest er vorig jaar voor godsdienst een werkstuk voor maken, daarin ging het met name om: ´De vrijheid van het Evangelie tegenover het buigen onder het juk van de wet.´

als je wilt weten hoe het met de Wet zit moet je luisteren naar de Bron van ons geloof:

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan; en: Wie doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht.
22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.
23 Wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft,
24 laat uw gave daar, voor het altaar, en ga eerst heen, verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave.
25 Wees vriendelijk jegens uw tegenpartij, tijdig, terwijl gij nog met hem onderweg zijt, opdat uw tegenpartij u niet aan de rechter overlevere en de rechter aan zijn dienaar en gij in de gevangenis wordt geworpen.
26 Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar voorzeker niet uitkomen, voordat gij de laatste penning hebt betaald.
27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken.
28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.
29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat een uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat een uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.
31 Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven.
32 Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk.
33 Wederom hebt gij gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult uw eed niet breken, doch aan de Here uw eden gestand doen.
34 Maar Ik zeg u, in het geheel niet te zweren: bij de hemel niet, omdat hij de troon van God is;
35 bij de aarde niet, omdat zij de voetbank zijner voeten is; bij Jeruzalem niet, omdat het de stad van de grote Koning is;
36 ook bij uw hoofd zult gij niet zweren, omdat gij niet een haar wit kunt maken of zwart.
37 Laat het ja, dat gij zegt, ja zijn, en het neen, neen; wat daar bovenuit gaat, is uit den boze.
38 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe;
40 en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel;
41 en zal iemand u voor een mijl pressen, ga er twee met hem.
42 Geef hem, die van u vraagt, en wijs hem niet af, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

24 Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.
26 En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand.
27 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.
28 En het geschiedde, toen Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen versteld stonden over zijn leer,
29 want Hij leerde hen als gezaghebbende en niet als hun schriftgeleerden.

neem het eens goed door en overweeg wat Hij er mee eigenlijk zegt.

Terug naar “Archief”