Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 nov 2003 14:57

Solus schreef:
The_Pim schreef:
Kaw schreef:
The_Pim schreef:Toch neem ik aan dat jullie van de mensen die het niet eens zijn met de punten van G een iets uitgebreidere reactie verwachten dan dat zij dat 'gevoel' niet hebben. Die moeten dan wel gaan bewijzen? Dat vind ik enigszins scheef....

Zullen we de 12 punten anders maar in de vragenrubriek op Refoweb gooien?

Mhg,
Pim.

En dan een Saambinderantwoord krijgen?

Zal niet hoor! De redacteuren van de Saambinder werken hier niet mee!

Pim.

Een samenbindend antwoord is overigens iets waar ik naar snak! :mrgreen:

Ja, maar die kan alleen gegeven worden door een persoon of groep van personen waar wij allen ons vertrouwen in hebben.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 nov 2003 15:00

Calvin schreef:Zijn de kritiekpunten die hier naar voren worden gebracht op de gergem (waar ik het grotendeels mee eens ben) ook al in gebed naar voren gebracht?

Goed dat je het zegt Calvin. Antwoord: ja. Maar nooit genoeg. Dank je.

En Kaw: dank je voor de onderbouwing, ben ik in elk geval niet de enige die het zegt :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 nov 2003 15:04

Gershwin schreef:De gergem liggen wel degelijk onder vuur, als het aan mij ligt. De oorzaak is het feit dat de gergem ondertussen sectarische trekjes beginnen te vertonen doordat:
1. Slechts een klein deel van de leden als gelovig gezien wordt

Dit punt zal ik niet weerspreken, het is echter de vraag of je kan stellen dat dit een sectarisch kenmerk is, het is niet zo dat zij die in de GG zijn behouden zijn, en zij die niet in de GG zijn niet. Ook binnen de GG worden er veel voor niet behouden gehouden. Misschien wel teveel ja, maar de andere kant, mensen binnen praten die niet binnen zijn lijkt me ook niet de juiste weg.
2. Degenen die als gelovig gezien worden garant staan voor de juiste interpretatie van de bijbelse boodschap

Het lijkt me logisch dat je zonder innerlijke band (geloof) weinig zinnigs kan zeggen over de interpretatie van de Bijbel. Ik wil het aanscherpen: Zelfs diegenen die als gelovig gezien worden kennen maar ten dele de waarheid van de Bijbelse Boodschap.
3. Er allerlei onbijbelse voorwaarden aan het geloof gesteld worden

Zoals? Hoewel ik niet weet hoe ik er tegenover moet staan, merk ik wel dat veel mensen het onderscheid tussen "Gods gewone weg" en voorwaardelijkheid niet kunnen maken. Er is een verschil tussen dogmatiek en pastoraat! Misschien dat niet iedereen op een heldere manier E-V-D meemaakt, maar ik zou dat toch duidelijk wel als "Gods gewone weg" in het leven der genade willen noemen.
4. Niet God, maar de bekeerde mens centraal staat (toelichting: het gaat over 'hoe God een mens bekeert', waarbij meestal meer nadruk ligt op wat de mens ervaart dan op wat God doet)

Onze dominee heeft het op belijdeniscat. als volgt gezegd: het moet in de preek gaan over de volgende drie zaken:
1. De verlorenheid van de mens in Adam
2. De grootheid van de verlossing in Christus
3. Hoe de mens van Adam tot Christus komt
En dan is het niet zo dat punt 1 of punt 3 belangrijker is dan punt 2. Het draait ten diepste om het werk van Christus, maar het mag niet bij een beschouwing blijven.
5. De gergem niet meer de bijbel, maar de eigen interpretatie van de bijbel laten spreken

Enkel de Bijbel heeft daar geen last van, al het andere is interpretatie, ook zoals jij het graag wil horen!
6. De gergem alle kritiek in het hoekje van 'vijandschap tegen de ware leer' duwen

Dat er gereageerd wordt op kritiek lijkt me logisch, ik ben het echter wel met je eens dat het soms wel heel makkelijk op deze manier wordt afgedaan.
7. Het (te)veel nadruk leggen op Jezus en Zijn offer als een ketterij beschouwd wordt (zie laatste SB, over de 'Jesus Movement')

Wacht even met deze kritiek op het volgende artikel. Daarnaast heb ik het wel iets anders gelezen. Ik ben het er helemaal mee eens dat een beschouwing van Jezus en Zijn offer en de logische gevolgtrekking dat we een "kindje van de Heer" zijn een gevaar is.
8. Het avondmaal, mede onder invloed van de standenleer, door veel gelovigen (in mijn omgeving, GerGem) als 'te heilig' gezien wordt.

De drempel is wel hoog ja, misschien wel te hoog. Toch zou je hierover eens de artikelen van ds. van Eckeveld in de Saambinder van een halfjaar terug moeten lezen! Dan vraag ik me toch af waarom dit zo is, want daar las ik iets heel anders!
9. Het verbond (de doop) puur tot een teken verworden is, en van alle beloften ontdaan.

Redelijk mee eens, ook als generaliseer je wel heel erg.
10. Belijdenis geen belijdenis van het geloof maar van de leer is.

Helaas moet ik je weer ten dele gelijk geven. (Op zich is dat niet erg, jouw gelijk geven, maar wel als het over een treurige zaak gaat...) Aan de andere kant generaliseer je weer, ik heb het op belijdeniscat. toch wel anders gehoord...
11. Er in de preken vaak meer nadruk ligt op uiterlijke dan innerlijke heiliging.

Iets wat volslagen onrein is, kan alleen maar door Christus geheiligd worden, dus innerlijke heiliging is een onmogelijke zaak voor een mens in Adam. Waarom de uiterlijke heiliging dan wel nodig/mogelijk is, is mij ook een raadsel...
12. Gelovigen die niet in de gereformeerde traditie staan vaak als verloren beschouwd worden, en niet erkend worden als het lichaam van Christus.

Hmm... Ik begrijp wat je bedoelt maar je zegt het niet goed. Het gaat niet zozeer om het staan in de traditie, maar om een bevindelijke herkenning (als je begrijpt wat ik bedoel). Thomas á Kempis wordt, ondanks zijn zeer Roomse inslag, gewaardeerd. Evenals veel Schotse puriteinen en baptisten. Ook oosteuropese baptisten zijn broeders, terwijl die werkelijk niet staan in "onze" traditie.
En zo kan ik nog wel even doorgaan; maar dat zou saai zijn :mrgreen:

En ik zou moe worden van het antwoorden :mrgreen:
Oja, ik vergeet nog te vermelden dat onderzoek door psychologen heeft uitgewezen dat mensen die 'in de ellende zitten' vaak (ook?) depressief zijn. Of misschien worden ellende en depressie door elkaar gehaald?????

Ik denk dat laatste! Nu is depressie ook een ellende, maar niet iedere ellende drijft uit tot Christus. (Was dat maar waar...) Verder is je opmerking behoorlijk insinuerend, wil je bronnen noemen ervoor?

Alles overziende wil ik concluderen dat er van sectarisme ABSOLUUT geen sprake is, en dat dat wel heel grote woorden zijn!

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 11 nov 2003 15:19

TheKeimpe schreef:Alles overziende wil ik concluderen dat er van sectarisme ABSOLUUT geen sprake is, en dat dat wel heel grote woorden zijn!

Om me maar weer eens even in de discussie te mengen: onze dominee doet af en toe toch behoorlijk sektarisch aan, eerlijkgezegd.
Zo waarschuwde hij afgelopen zondag weer voor (alle gevaren van) Refoweb ("notabene met eigen "web-pastors", jongelui, houd je er verre van!!!").
Nou, ik vind het spijtig (voor hem) om te zeggen, maar ik heb hier de afgelopen twee weken al meer geleerd dan bij hem in drie jaar...
Als je niets te verbergen hebt, hoef je toch niet op deze manier te ageren tegen iets? Echt heel zonde, het wekt bovendien alleen ergernis en weerzin op, m.i.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 nov 2003 16:04

TheKeimpe schreef:*Reactie op Gershwins 12 artikelen*

Ik kom er nog op terug, heb nu helaas geen tijd, misschien over een uurtje :? :D je hoort er nog van!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 11 nov 2003 19:04

Ik ben bang dat de kritiek van mensen op de GG vaak voortkomt uit het feit dat ze het allemaal wat makkelijker willen. Aanbod aan iedereen, accepteren is niet zo moeilijk want we zijn allen zondaren (in het aanbod ligt ook het recht begrepen om de beloften aan te grijpen, wordt vaak gesteld) en klaar is Kees.
Maar de Bijbel zegt 1 Petrus 4:18 En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen?
De poort is nauw en de weg is smal. Daar wil men niet van weten.
Vaak ook een enorme vijandschap tegen de uitverkiezingsleer. (terwijl men met de mond Calvijn aanhangt, die de dubbele predestinatieleer voor het eerst scherp formuleerde - overigens in navolging van Rom 9-11.)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 nov 2003 19:58

Solus,
Er staat in de bijbel:
Bidt en u ZAL gegeven worden. Klopt en u ZAL open gedaan worden.
Niet misschien, nee, zeker weten! God DOET wat Hij zegt.
Er zullen meer mensen zijn die voor eeuwig verloren gaan. Maar er zal evengoed een schare in de hemel zijn die niemand tellen kan!! Ontelbaar veel mensen zullen er bekeerd worden.
Waarom is de poort zo smal en de weg zo nauw? Omdat we moeten leren niet in eigen kracht te leven, maar door Gods kracht. En we moeten al onze wereldse vermaken en alles waar we waarde aan hechten leren los te laten. Eerder kunnen we die poort niet door. Maar als je Hem wil leren kennen en Hem wilt volgen, dan is dat niet erg meer. Dat betekent niet dat je het nooit moeilijk zult hebben, maar Jezus zegt:Draag je kruis met blijdschap!
Dit is wat ik leer in de ger gem. Bovendien wordt het aanbod van genade aan iedereen aangeboden, omdat we niet weten wie er uitverkoren is. Maar dit betekent niet dat we iedereen een bekering aanpraten.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 nov 2003 20:06

padvinder schreef:
TheKeimpe schreef:Alles overziende wil ik concluderen dat er van sectarisme ABSOLUUT geen sprake is, en dat dat wel heel grote woorden zijn!

Om me maar weer eens even in de discussie te mengen: onze dominee doet af en toe toch behoorlijk sektarisch aan, eerlijkgezegd.
Zo waarschuwde hij afgelopen zondag weer voor (alle gevaren van) Refoweb ("notabene met eigen "web-pastors", jongelui, houd je er verre van!!!").
Nou, ik vind het spijtig (voor hem) om te zeggen, maar ik heb hier de afgelopen twee weken al meer geleerd dan bij hem in drie jaar...
Als je niets te verbergen hebt, hoef je toch niet op deze manier te ageren tegen iets? Echt heel zonde, het wekt bovendien alleen ergernis en weerzin op, m.i.

Ik vind dat zo jammer. En vol verbijstering worden de RD-media-onderzoeken ingeslikt. 'Wat is er met onze jeugd gebeurd?' Tjah, wat hebben jullie met de jeugd gedaan. Als alles wat maar een beetje 'vreemd' en 'anders' en 'nieuw' is, uit je handen geslagen wordt als zondig en duivels zonder duidelijke,eerlijke argumenten en bovenal: zonder naar de jeugd te luisteren: wat hen beweegt!

Maar zulke dingen hoor ik niet bij ons in de Gergem gelukkig. Sterker nog: onze categesatieleraar heeft al een paar keer vragen en antwoorden van de refowebvraagbaak voor ons uitgeprint ter verduidelijking van zijn verhaal. :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

eppie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eppie » 12 nov 2003 05:10

De Ger. Gem is dermate pluriform [gelukkig maar] dat er eigenlijk geen goede bespreking kan zijn van de GG. Wat de een [meent te beleven] beleeft in zijn gemeente hoeft absoluut niet de ervaring te zijn van een ander uit weer een andere gemeente. Ikzelf kom uit een vrij behoudende gemeente en mij valt op dat b.v. in een discussies over de G.G. door mensen uit wat minder behoudende gemeenten vaak wordt gezegd "dat het wel meevalt". Maar het valt niet altijd mee! Als er tijdens leespreken de mens centraal wordt gesteld, als er wordt gezegd dat er geen beloften voor de onbekeerden zijn, als er wordt beweert dat de geloofszekerheid eigenlijk niet bestaat dan zakt soms de moed in je schoenen. Zo kan ik nog wel doorgaan, doe ik liever niet, er zijn nog talloze punten aan te wijzen waarin de GG wel het juiste Evangelie brengt, maar nogmaals dat is plaatselijk en verschillend. Ik ben tweemaal geboren en eenmaal getogen in de GG, deze gemeenten zijn mij lief, maar direct zeggen dat kritiek op de prediking betekend dat dat kritiek op de enige ware prediking is is arrogant. Als men meerdere malen beweert dat de dominees niet volmaakt zijn moet men daar werk van maken, zonder te beweren dat een predikant volmaakt moet zijn hoor! Maar is het niet zo dat er wel een streven naar perfectie moet zijn? Net zoals een wedergeboren mens moet streven naar volkomen heiligmaking terwijl deze best wel weet dat dit in dit leven niet bereikt kan worden. Het wordt tijd voor een predikanten conferentie waar iedere predikant van de GG [en het liefst ook de ouderlingen] verplicht aanwezig moet zijn en waar dan eens klip en klaar [met publieke tribune] wordt uitgelegd hoe men moet preken en wat men moet preken.

Héé wat zei ik ook al weer? iets van pluriform of zo? Nee dat laatste, hoe men moet preken enz. is natuurlijk maar een geintje, maar wel een met een serieuze ondertoon, meer bedoelt voor duidelijkheid, er is nu teveel verwarring.
Met vriendelijke groet, Eppie.

[Pred.5:1]

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2003 07:32

Mag ik hierop nog een reactie?
Ik ben nog al benieuwt

Solus schreef:Kijk, wat Moerkerken bedoelt met die zin over het niet willen veranderen van de prediking, is natuurlijk niet dat de prediking perfekt is, hij heeft juist met regelmaat aangegeven dat predikanten altijd tekortschieten in het op de juiste wijze uitstallen van de genade die in Christus is. Hij bedoelt dat hij niet wil veranderen de karakteristieke wijze van de prediking binnen de GG: nl. veel nadruk op
1) de noodzaak van wedergeboorte
2) eerst wordt de ellendekennis doorleefd wil er plaats komen voor Christus
3) er zijn standen in het genadeleven
4) er is verschil tussen bediening (alle gedoopten) en wezen van het verbond (alleen de gelovigen/uitverkorenen)

Naar Moerkerkens mening willen mensen die kritiek hebben op de GG dat hier minder nadruk op komt te liggen, en meer nadruk op de gelovende mens en het oproepen tot geloof.

Is dat terecht dat dit moet veranderen, of moeten we Moerkerken bijvallen dat de prediking op deze 4 dingen grote nadruk moet blijven leggen?

Als je bij voorbaat er al vanuit gaat dat in de ger. gem de preek om de juiste karakteristieke wijze brengt, en er niet eens overna denkt omdat je bij voorbaat toch al uitsluit dat de ger. gem het mischien wel fout brengt.
Dan moet je er 100% van overtuigt zijn de de preek nu op dit moment voor 100% op de juiste wijze wordt gebracht. Je moet dan zeker weten dat er volkomen bijbels wordt gepreekt en dat je bijvoorbaat al niks kan leren van andere kerken.

Als ik dit rijtje van jou zo zie, dan mis ik heel veel. Zelf zit ik ook in de ger. gem. en ik moet zeggen dat ik de afgelopen 2 maanden elke zondag het genade aanbod heb gehoord.
Ik persoonlijk denk dat er wel wat gemist wordt in de ger. gem:
Ik zal ff een paar punten opnoemen waar echt meer aandacht aan geschonken mag worden van mij:
- Groeien in het geloof.
- Meer de link naar het normale leven
- Genade aanbod duidelijker, (wordt zeker gebracht, maar soms zo benauwt)
- Kleine details van de zonde (i.p.v. een voorbeel van zaterdag avond naar de disco)
- Het gemeente leven en zijn.
- De geloofsbeleidenis!! (je doet beleidenis van de kerk en de leer, en de bijzaak is je geloof)

Ik wil niet zeggen dat ik heb goed heb... maar als je bij voorbaat al uitsluit dat andere gemeentes/mensen jou geen goede opbouwende kritiek kan geven... dat kan niet!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 nov 2003 09:42

Solus:
Ik ben bang dat de kritiek van mensen op de GG vaak voortkomt uit het feit dat ze het allemaal wat makkelijker willen. Aanbod aan iedereen, accepteren is niet zo moeilijk want we zijn allen zondaren (in het aanbod ligt ook het recht begrepen om de beloften aan te grijpen, wordt vaak gesteld) en klaar is Kees.

Ja, en diegenen die zich daartegen verzetten zijn een elitair groepje dat het heil voor zo weinig mogelijk mensen bereikbaar wil maken en daardoor de GG sectarische trekjes geven. Tuurlijk.

Wat schiet je nou op met dit soort verdachtmakingen? Waarom kunnen we er niet vanuit gaan dat beide groepen oprecht de bijbel recht willen doen?

Solus:
Maar de Bijbel zegt 1 Petrus 4:18 En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen?

Ik geloof in een God die zondaren redt. Gezonde mensen hebben geen heelmeester nodig. De goddeloze en de zondaar (jij en ik) kunnen voor God niet bestaan als we niet in Christus zijn.

Solus:
De poort is nauw en de weg is smal. Daar wil men niet van weten.

Zeg jij.

Solus:
Vaak ook een enorme vijandschap tegen de uitverkiezingsleer.

Weer zo'n verdachtmaking. Persoonlijk geloof ik niet dat een uitverkiezingsleer zoals die in de DL verwoord is bijbels is. Dat heeft niets met vijandschap te maken maar met verschil van inzicht. Het lijkt er echter op dat men in behoudende kringen daar niet mee om kan gaan en elk verschil van mening als en aanval ziet.

Solus:
(terwijl men met de mond Calvijn aanhangt, die de dubbele predestinatieleer voor het eerst scherp formuleerde - overigens in navolging van Rom 9-11.)

Even voor de duidelijkheid: de uitverkiezingsleer van Calvijn is niet gelijk te stellen aan de uitverkiezingsleer van de DL. Rom. 9-11 gaat over de vraag of God het volk Israël verstoten heeft nu het heil zich uitstrekt naar de heidenen. Het lijkt me uberhaupt gevaarlijk op basis van zo'n gedeelte een algemene uitverkiezingsleer te formuleren. In ieder geval roept de veranderende visie op Israël op tot heroverweging van de interpretatie van b.v. Rom. 9-11.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 09:48

1 Petr. 4
13 Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u: opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen. 14 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig: want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordtwel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt. 15 Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een, die zich met eens anders doen bemoeit: 16 Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele. 17 Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods: en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van Godongehoorzaam zijn? 18 En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? 19 Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.

Vers 18 er uit trekken is weer de bijbel verdraaien.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 12 nov 2003 10:24

Kaw schreef:1 Petr. 4
13 Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u: opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen. 14 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig: want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordtwel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt. 15 Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een, die zich met eens anders doen bemoeit: 16 Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele. 17 Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods: en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van Godongehoorzaam zijn? 18 En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? 19 Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.

Je hebt vers 1 t/m 12 niet genoemd. Alleen dit gedeelte noemen is weer de bijbel verdraaien. Eigenlijk had je ook Gen. 1 tot en met Openb. 22 moeten citeren. Zoals jij het doet ruk je het uit de context.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 10:27

Solus schreef:
Kaw schreef:1 Petr. 4

Je hebt vers 1 t/m 12 niet genoemd. Alleen dit gedeelte noemen is weer de bijbel verdraaien. Eigenlijk had je ook Gen. 1 tot en met Openb. 22 moeten citeren. Zoals jij het doet ruk je het uit de context.

Duh...

1 Petr. 4:14 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig: want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordtwel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.

Nieuwe bevindingsleer: Je moet gesmaad worden om zalig te kunnen worden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 nov 2003 12:03

KAW:
Nieuwe bevindingsleer: Je moet gesmaad worden om zalig te kunnen worden

:)

Iets voorzichtiger: als je gesmaad wordt is dat een teken dat je behouden bent.

Klopt natuurlijk ook niet, maar in de praktijk wordt deze gedachte nog wel eens toegepast: ik vertel iets over een bepaalde leer, ik wordt daarom niet serieus genomen, de door mij verkondigde leer is de ware leer....

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”