he hallo,
ik ben nieuw op dit forum, en was vooral benieuwd naar deze topic, naar aanleiding van wat er de laatste tijd in de kranten staat komt over (refo)jongeren en media.
Ik las de 'open brief...' van RD hoofdredacteur Wim Kranendonk, en ik moet zeggen dat ik hier en daar wel mijn wenkbrauwen optrok. Niet dat het nieuw voor mij is wat hij zegt, maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik maak me zorgen (...) Heeft muziek dan toch invloed? (...) Heb je wel eens nagedacht over de geest waaruit veel popmuziek voortkomt? Er is een direct verband te leggen met het werk van satan. Nee dat zegt niet een of andere dominee. Dat zeggen popmusici zelf
en dan komt-ie met Robert Johnson, Metallica, Marylin Manson en 'zanger
es' (is een man!) Alice Cooper. Dan noem je er ook een paar... En hij quote Mick Jagger: "Inderdaad, popmuziek is het terrein van de Satan." Dat is toch net zoiets als de directeur van Coca Cola laten zeggen: "inderdaad, frisdrank is het terrein van Coca Cola"?!? Kom op mensen, we laten de (pop)muziek toch niet claimen door (mensen van) Satan? Alsof klassieke muziek zo safe is. Wagner bijvoorbeeld was echt een zieke geest, bezeten. En Mozart was daar volgens mij ook niet vrij van. En orgelmuziek? het orgel werd in eerste instantie door de Kerk ook veroordeeld als Helse Herrie.
Stelling: (pop)muziek is een gave van God, die je kunt gebruiken tot Zijn eer, of misbruiken.reageer!!
Dan iets anders, ik quote weer.
Op Scholengemeenschappen gaan de nummers van Yes en Breakout van hand tot hand. Natuurlijk, de leerkracht moet niet zien dat je zo'n blad in je tas hebt. (...) films met spanning, horror, geweld, daar gaat het jullie om. (...) natuurlijk weten jullie best dat jullie kijk- en luistergedrag niet door de beugel kan. (...) Achter de deur van je slaapkamer doe je dingen die thuis verboden zijn. (...) Jij en ik weten dat God alles ziet en hoort. Of geloof je daar niet meer in? Wil je je alleen voegen naar regels en geboden als je van minuut tot minuut in de gaten gehouden wordt? Nou, dat gebeurt. Dat doet Hij wel. (...) ...de Heere liefhebben en een nieuw godzalig leven leiden. Dat houdt onder andere in: de wereld verlaten. (...) de doop schept verplichtingen.
Ik heb natuurlijk selectief gequote, maar wat vinden jullie hiervan?
Op zich voel ik me niet zo heel erg aangesproken, ik kom zelf uit wat lichter gereformeerd milieu, ben ook geen tiener meer, maar toch, ik vind het hier en daar nogal aanmatigend. Ik ben vooral benieuwd naar reacties van de doelgroep, tieners en jongeren uit refokringen. Beleven jullie het zelf ook zo? En dan bedoel ik die dubbele moraal: 'het mag niet, maar stiekum doe ik het toch'. Kijk, op zich hoort dat bij alle opgroeiende pubers, je zet je af, gaat je eigen keuzes maken, vinden je ouders niet leuk.
Maar dan val ik vooral over hoe hij neerzet op welke manier God hier naar kijkt en wat de motivatie is om dingen wel of niet te doen. 'wat niet door de beugel kan': welke beugel? wetjes van je vader of de kerk? dingen die thuis 'verboden' zijn, hoezo verboden? God die je 'van minuut tot minuut in de gaten houdt', als een soort Big Brother, en dan zoals beschreven in het gelijknamige boek (misschien spreekt KGB je meer aan)? Dan doe je psalm 139 toch tekort? God is een liefhebbende Vader, die niet op alle slakjes zout legt, maar voor wie er maar 1 ding belangrijk is: wil je zijn kind zijn? zoek je je heil bij Jezus? Dan sluit Hij je in de armen! en uit dankbaarheid wil je niet anders dan Hem liefhebben en dienen! Lees het verhaal van de verloren zoon er nog maar eens op na.
Stelling: Het doet er niet toe of je goed doet of kwaad zolang je toch niet zeker bent van je uitverkiezingStelling: wetticisme hoort onlosmakelijk bij de reformatorische zuil. loslaten van wetjes en regels als uitgangspunt (= wetticisme) zou de dood voor deze zuil betekenen.Stelling: doorbreking van het taboe en meer nadruk op eigen verantwoordelijkheid zorgt op de lange termijn voor behoud van de Kerk.reageer!!
Nog een quote, uit een verslag van het debat (in het RD) (reageer!!):
Dat veel jongeren een dubbelleven leiden is logisch, stelt een jongen. "Je moet toch kijken hoe je je leven wilt inrichten? Meestal komt het nog wel goed, want dan zie je een leuk meisje uit de kerk."
ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Hartelijke groeten, Maarten