De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 02 jan 2004 23:58

Andreas Poetin schreef:
Ik heb dit zelf geschreven om de bovenstaande vraag te beantwoorden.

Dank voor je antwoord. De reden van mijn vraag was, dat het me wat heeft verbaasd, in een forum toegesproken te worden met
"Broeders en zusters in onze Heere Jezus Christus."
Ik word maar eenmaal per week zo toegesproken, en dat is in de kerk, door de dominee. Laten we maar een beetje voorzichtig zijn om "onze Heere Jezus Christus" te pas en te onpas te gebruiken, zeker als het gaat om het afkraken van de PKN.

Ook taal als: "Om die genade moeten wij nu bidden. Ik hoop dat we samen bidden: Och Heere bewaar dit pand." verbaast me.
Al lezende over de "PKN, een kar met knikkers", "de dwalende pluraliteit", je grote minachting voor Domina Ferwerda-Scholtens (het is dominEE tegenwoordig!) en je oordelen over "het meisje uit Brabant" dat niet direkt even een voor jou passend en sluitend antwoord kan geven, wie Jezus is, ga ik nogal twijfelen aan de intenties van je bericht.

Ik zal je dat uitleggen.
Als ik op je profiel klik, zie ik als website staan:
www.rollingstones.com. Ook uit andere berichten is gebleken dat je een fervent stones-fan bent.
Als ik op die website kom, dan ben ik 2 klikken verwijderd van het nummer "Nick Cave and the Bad Seeds, God Is In The House"
Ik raad je aan de tekst van dat nummer eens te lezen.
Nog een advies: lees de tekst eens van het Stones-nummer
"Andrew's Blues". Ik wijs als simpel PKN-ertje, lid van een "dwalende" kerk, een kerk die de "waarheid van Gods Woord in twijfel trekt", dit soort teksten af!

Om mogelijke misverstanden te voorkomen, lees het volgende alsjeblieft goed. Ik heb NIETS tegen stones-fans! Prima muziek, en ik ben ook geen fatsoensrakker, dus een keertje een tekst die niet helemaal "deugt" daar lig ik niet wakker van. Sterker nog: het nummer "Ruby Tuesday" mag van mij in de top-10 aller tijden.

Ik heb niets tegen gelovigen die stones-fan zijn!
Ook heb ik niets tegen tegenstanders van de PKN die stones-fan zijn!
En ik heb ook niets tegen jou!

Maar mag ik wèl alleen zeggen, dat ik het op zijn minst opmerkelijk vind, dat iemand die het heeft over "broeders in onze Heere Jezus Christus", gebedsoproepen doet als "Och Heere bewaar dit Pand", in nogal gezwollen taal de PKN totaal afkraakt, en zich zo neerbuigend uitlaat over Ds. Ferwerda-Scholtens, tegelijkertijd dit soort lied-teksten blijkbaar goedkeurt, en daar geen enkel probleem van maakt. Je komt op mij over als iemand die in 2 volstrekt gescheiden werelden leeft.

Als je Ds. Ferwerda of het "meisje uit Brabant" nog eens ontmoet, vraag dan niet eens wie Jezus voor ze betekent, maar wat ze van dit soort teksten vinden. Ik denk dat je van beiden een principieel antwoord krijgt.
Misschien kun je van "het meisje uit Brabant" nog heel wat leren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jan 2004 03:22

Amen, Brion!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 jan 2004 12:23

Atlantis schreef:

En hoe sta je dan tegenover predikanten uit de linkervleugel van de Herv. kerk. Zoals Nico "het verhaal gaat..." Ter Linden... Lijkt me grotere dwaling als de meeste misstanden binnen de Ger. Kerk. En daar vorm jij wel samen een kerk mee...

Daar sta ik zeer afwijzend tegenover. Het is natuurlijk onacceptabel dat deze mensen hun leugens binnen een kerk, die de gereformeerde belijdenisgeschriften in zijn kerkorde heeft staan, zo maar vrijelijk van de kansel mogen verkondigen. En daarom is het misschien ook wel goed dat er nu een nieuwe kerk ontstaat waar ze in worden opgeslokt. Dat zuivert de huidige hervormde kerk. Het is alleen jammer dat er ook bijbelgetrouwe christenen overstappen naar de PKN.

Gershwin schreef:

-dat de kerk een moest zijn
-dat je een kerkgenootschap niet mocht verlaten tenzij je er uit gezet werd
-of tenzij het je onmogelijk gemaakt werd de waarheid te belijden.

Aan die 3 criteria voldoet de PKN nog steeds, en iedereen die er uit stapt heeft gewoon 'afgescheiden standpunten', en had eigenlijk al lang uit de kerk moeten stappen. Wezenlijk verandert er m.i. heel weinig; alleen een andere naam en andere officiele regels, maar de praktijk in de PKN blijft hetzelfde als de laatste 20 jaar in de NHK.

Dan ben ik benieuwd wat PKN en hervormde kerk nog gemeen hebben (behalve dan de leden). De kerkhistorie leert dat er nog nooit eerder zo'n kerkfusie tot stand is gekomen waarin de bestaande kerken tot op het bot worden afgebroken en opgaan in een geheel nieuw fenomeen. Als je drie totaal verschillende kleuren samen laat vloeien, ontstaat er immers ook iets geheel anders.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 06 jan 2004 22:03

Omega schreef:..............
De kerkhistorie leert dat er nog nooit eerder zo'n kerkfusie tot stand is gekomen waarin de bestaande kerken tot op het bot worden afgebroken en opgaan in een geheel nieuw fenomeen. Als je drie totaal verschillende kleuren samen laat vloeien, ontstaat er immers ook iets geheel anders.

Beste Omega, vind jij dit schilderij ook zo mooi? De kleuren "vloeien niet samen", maar zijn alle drie wèl nodig voor het kunstwerk.
Jarenlang heeft dit schilderij aan mijn muur gehangen met alleen het rode vlakje zichtbaar. Ik dacht maar steeds: "dit schilderij is niet af!"
Sinds vrijdag 12 december 2003, heb ik het schilderij helemaal compleet. Met 3 kleuren!! Voor mij is het nu echt af. Ik ben er zo blij mee!

Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jan 2004 23:46

maar zijn 3 verschillende kerken met 3 kleuren voor een schilderij vergelijken, want zonder deze 3 kleuren stelt het schilderij niks voor. maar 3 verschillende kerken kan zonder elkaar.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 jan 2004 07:29

Beste Omega, vind jij dit schilderij ook zo mooi? De kleuren "vloeien niet samen", maar zijn alle drie wèl nodig voor het kunstwerk.

Beste Brion,

Ik ben waarschijnlijk niet artistiek genoeg om dit mooi te vinden. Ik zie niet wat het voorstelt. Het lijkt wel wat op een gevangenis met dikke tralies. Of zijn het kleuren die opgesloten zitten achter dikke muren en niet met elkaar door één deur kunnen? Opmerkelijk is de grote afstand tussen de ingekleurde vlakken en de onmogelijkheid om tot elkaar te geraken. Het enige dat hen bindt is het feit dat ze een schilderij vormen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 07 jan 2004 21:39

Omega schreef:Ik ben waarschijnlijk niet artistiek genoeg om dit mooi te vinden. Ik zie niet wat het voorstelt. Het lijkt wel wat op een gevangenis met dikke tralies. Of zijn het kleuren die opgesloten zitten achter dikke muren en niet met elkaar door één deur kunnen? Opmerkelijk is de grote afstand tussen de ingekleurde vlakken en de onmogelijkheid om tot elkaar te geraken. Het enige dat hen bindt is het feit dat ze een schilderij vormen.

:D
Beste Omega, dank voor je mooie reaktie! In een ander topic, schreef je over "ware linguisten". Ik ben zeker geen linguist, maar het zal je niet verbazen dat ik geniet van dit soort berichten. Een prachtig ver doorgevoerde beeldspraak. Grappig dat het ons lukt, om n.a.v. een schilderij en wat spelen met taal, onze standpunten over de PKN volstrekt helder te krijgen. Wat je schrijft snap ik precies.

Ik ben niet zo artistiek; alleen maar een simpele kunst-liefhebber. Over smaak valt niet te twisten, jij vind het kunstwerk niet mooi, ik wel.
Dat geldt niet alleen voor de Mondriaan zèlf, maar ook voor de symboliek die we hier gebruiken.

Jij ziet een gevangenis en tralies. Ik zie vrijheid, openheid en ik zie er ook een soort gebrandschilderd kerkraam in. Als ik voor één keer, heel even, mijn respect voor kunst vergeet, en mij terwille van dit taalspel even als een cultuur-barbaar gedraag, dan zou ik wensen, dat straks één van de witte vierkanten ook nog groen wordt, en een ander ook nog paars.

En mijn ultieme wens zou zijn, dat straks het hele schilderij gekleurd is met allerlei verschillende kleuren, die wèl samenvloeien. De Kerk is nog niet "af", we hebben nog maar het eerste stapje gezet. Ik hoop dat we in staat zullen zijn, om onze felle kleurtjes iets aan te passen, zodat al die kleuren beter bijelkaar passen en ècht samenvloeien, en het schilderij ooit helemaal af zal zijn. Door al die prachtige kleuren zullen dan ook de "tralies" minder opvallen.
Hartelijke groet!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 jan 2004 14:29

Ik had gisteren een gesprek met een ouderling.

Ik vroeg hem waarom sommige van zijn collega's niet mee gaan met de PKN. Hij wist dit niet omdat zijn collega's niet konder verwoorden wat er mis was met de PKN, behalve dan dat het homo-huwelijk kerkrechtelijk gezien ok is. In de NH gebeurde dit allang.

Wat hebben ze tegen op de geschriften die worden bijgevoegd vroeg ik, zoals de Barmer Thesen (ik weet niet of ik dit zo goed schrijf evenals ik dat niet weet van de volgende geschriften) de Augsburgse confessie en nog een aantal anderen.

Wat staat hierin dat onbijbels is. Ik heb het er niet over dat het tegen de gereformeerde leer indruist, GOED LEZEN DUS AUB, maar wat is hier onbijbels aan??

Voor alle hervormden onder ons:
Lees de Waarheidsvriend, met name het stuk van dominee P.Vergunst

Hier wordt duidelijk de waarheid gezegd tegen alle mensen die uit de PKN willen stappen. Ook wordt duidelijk wat dat precies is, lid zijn van de PKN.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 09 jan 2004 20:10

Brion schreef:
Andreas Poetin schreef:

Dank voor je antwoord. De reden van mijn vraag was, dat het me wat heeft verbaasd, in een forum toegesproken te worden met
Ik word maar eenmaal per week zo toegesproken, en dat is in de kerk, door de dominee. Laten we maar een beetje voorzichtig zijn om "onze Heere Jezus Christus" te pas en te onpas te gebruiken, zeker als het gaat om het afkraken van de PKN.

Ook taal als: "Om die genade moeten wij nu bidden. Ik hoop dat we samen bidden: Och Heere bewaar dit pand." verbaast me.
Al lezende over de "PKN, een kar met knikkers", "de dwalende pluraliteit", je grote minachting voor Domina Ferwerda-Scholtens (het is dominEE tegenwoordig!) en je oordelen over "het meisje uit Brabant" dat niet direkt even een voor jou passend en sluitend antwoord kan geven, wie Jezus is, ga ik nogal twijfelen aan de intenties van je bericht.

Ik zal je dat uitleggen.
www.rollingstones.com. Ook uit andere berichten is gebleken dat je een fervent stones-fan bent.
Als ik op die website kom, dan ben ik 2 klikken verwijderd van het nummer "Nick Cave and the Bad Seeds, God Is In The House"
"Andrew's Blues". Ik wijs als simpel PKN-ertje, lid van een "dwalende" kerk, een kerk die de "waarheid van Gods Woord in twijfel trekt", dit soort teksten af!

Om mogelijke misverstanden te voorkomen, lees het volgende alsjeblieft goed. Ik heb NIETS tegen stones-fans! Prima muziek, en ik ben ook geen fatsoensrakker, dus een keertje een tekst die niet helemaal "deugt" daar lig ik niet wakker van. Sterker nog: het nummer "Ruby Tuesday" mag van mij in de top-10 aller tijden.

Maar mag ik wèl alleen zeggen, dat ik het op zijn minst opmerkelijk vind, dat iemand die het heeft over "broeders in onze Heere Jezus Christus", gebedsoproepen doet als "Och Heere bewaar dit Pand", in nogal gezwollen taal de PKN totaal afkraakt, en zich zo neerbuigend uitlaat over Ds. Ferwerda-Scholtens, tegelijkertijd dit soort lied-teksten blijkbaar goedkeurt, en daar geen enkel probleem van maakt. Je komt op mij over als iemand die in 2 volstrekt gescheiden werelden leeft.

Als je Ds. Ferwerda of het "meisje uit Brabant" nog eens ontmoet, vraag dan niet eens wie Jezus voor ze betekent, maar wat ze van dit soort teksten vinden. Ik denk dat je van beiden een principieel antwoord krijgt.
Fijn dat de tempelpolitie ook hier zijn licht over laat schijnen. Nou broeder kun je ook eens zo'n scorelijst van mij maken?
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 09 jan 2004 21:49

Fredrik schreef: Fijn dat de tempelpolitie ook hier zijn licht over laat schijnen. Nou broeder kun je ook eens zo'n scorelijst van mij maken?

Dag Fredrik, dank voor je uitgebreide reaktie.
Als je mijn bericht goed gelezen hebt, heb ik alleen aangegeven dat ik iets opmerkelijk vond, en dat ik geen behoefte heb om als tempelpolitie op te treden.

Op je vraag of ik zo'n scorelijst van jou kan maken, moet ik ontkennend antwoorden. Dat kan ik helaas niet. Het enige wat ik kan doen is, schrijven dat ik je reaktie opmerkelijk vind.

Reader
Moderator

Berichtdoor Reader » 09 jan 2004 23:12

Voor alle hervormden onder ons:
Lees de Waarheidsvriend, met name het stuk van dominee P.Vergunst

Hier wordt duidelijk de waarheid gezegd tegen alle mensen die uit de PKN willen stappen. Ook wordt duidelijk wat dat precies is, lid zijn van de PKN.

Drie opmerkingen hierover:
1. Vergunst is geen dominee, zelfs geen theoloog.
2. Hij geeft in dat stuk zijn mening. Dat hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn als 'de waarheid'.
3. Hij schrijft niet over mensen die uit de PKN willen stappen, maar over mensen die in geweten geen lid kunnen worden van de PKN.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 jan 2004 08:20

Brion heeft nog een reactie tegoed.

1. Zodra tijd en omstandigheden het toelaten bezoek ik zowel in binnen- als buitenland met enige regelmaat RK-kerken. Met bewondering kijk ik dan naar de gebrandschilderde ramen waarin bijbelse beeldfragmenten haarscherp worden geduid. Eenvoudig, helder en niets verhullend. Prachtig. Ik hoef mijn fantasie er niet op los te laten en ieder raam vormt een afgerond verhaal. Plaats drie van die ruiten eens op elkaar. Kunst verandert dan plots in grauwe chaos.

2. Het aantal wetten en regels zegt iets over de hoeveelheid overtredingen die daarmee voorkomen moet worden. Een christen heeft er slechts tien opgelegd gekregen. De PKN heeft een ruim 500 pagina's tellend wet- en regelboek nodig om de kikkers in de kruiwagen te houden... En niemand die dat handboek leest.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 19 jan 2004 20:09

Omega schreef:Brion heeft nog een reactie tegoed.

1. Zodra tijd en omstandigheden het toelaten bezoek ik zowel in binnen- als buitenland met enige regelmaat RK-kerken. Met bewondering kijk ik dan naar de gebrandschilderde ramen waarin bijbelse beeldfragmenten haarscherp worden geduid. Eenvoudig, helder en niets verhullend. Prachtig. Ik hoef mijn fantasie er niet op los te laten en ieder raam vormt een afgerond verhaal. Plaats drie van die ruiten eens op elkaar. Kunst verandert dan plots in grauwe chaos.

2. Het aantal wetten en regels zegt iets over de hoeveelheid overtredingen die daarmee voorkomen moet worden. Een christen heeft er slechts tien opgelegd gekregen. De PKN heeft een ruim 500 pagina's tellend wet- en regelboek nodig om de kikkers in de kruiwagen te houden... En niemand die dat handboek leest.

Beste Omega, ik begrijp wat je wilt zeggen in punt 1. Maar voor mij is het niet of/of maar en/en. Een gebrandschilderd raam, dat eenvoudig, helder en niets verhullend is, is prachtig! Maar een gebrandschilderd raam, dat in eerste instantie misschien een grauwe chaos is, kan ook een uitdaging zijn, of mensen prikkelen wat verder te denken, dan wat ze op het eerste gezicht zien. Ik denk niet dat de PKN de 3 gebrandschilderde ramen overelkaar heeft gelegd; want dat zou mischien chaos betekenen. Ik denk dat de ramen naast elkaar zijn gelegd, en nu een soort drieluik vormen. EEN geheel dus; het is wat lastiger kijken en genieten, maar uiteindelijk blijken die ramen wel degelijk bijelkaar te horen.

Over punt 2 wil ik je graag nog een vraag stellen: als ik je verkeerd begrijp, dan hoor ik het wel. Ik dacht dat de 10 geboden toch een andere betekenis hadden dan een kerkorde. Naar mijn beste weten, hebben ook reformatorische kerken een kerkorde, die wat verder gaat dan de 10 geboden, en waar ook de min of meer zakelijke dingen goed geregeld zijn. En of niemand dat handboek leest? Ook ik lees de grondwet niet dagelijks; toch is het goed dat ie er is. En ik word ook geacht als burger die grondwet te onderschrijven, en mij daaraan te houden.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 21 jan 2004 07:21

Ik denk niet dat de PKN de 3 gebrandschilderde ramen overelkaar heeft gelegd; want dat zou mischien chaos betekenen. Ik denk dat de ramen naast elkaar zijn gelegd, en nu een soort drieluik vormen. EEN geheel dus; het is wat lastiger kijken en genieten, maar uiteindelijk blijken die ramen wel degelijk bijelkaar te horen.

Een drieluik kenmerkt zich vaak door een eenheid in vorm, subject of anderszins. Deze ramen zijn zodanig divers van constructie, kleurpallet en afbeelding dat het slechts op de lachspieren werkt. Hoewel humor ook in de kerk onmisbaar is, lijkt me dat niet het juiste gemeenschappelijke fundament.

Naar mijn beste weten, hebben ook reformatorische kerken een kerkorde, die wat verder gaat dan de 10 geboden, en waar ook de min of meer zakelijke dingen goed geregeld zijn.

Zie dit voorbeeld als een metaforische charge. Het nieuwe PKNesische wetboek is echter zo dik, dat vrijwel niemand het aandurft om er naar te grijpen. Laat staan er in te bladeren. Vandaar dat diverse bondsgemeenten in hun eigen beleidsplan zoveel uitzonderingen aanbrengen die in strijd zijn met de nieuwe kerkorde, dat ze beter hervormd kunnen blijven.

Ook ik lees de grondwet niet dagelijks; toch is het goed dat ie er is. En ik word ook geacht als burger die grondwet te onderschrijven, en mij daaraan te houden.

Vandaar ook dat burgers soms voor onaangename verrassingen komen te staan. Bovendien wordt de Grondwet iedere vier jaar aangepast. Datzelfde gebeurt ook met een kerkorde. M.a.w. Wat de bezwaarden vandaag is toegestaan, wordt ze morgen verboden.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 21 jan 2004 10:46

Brion schreef:
Andreas Poetin schreef:

Ik zal je dat uitleggen.

Beste Brion ik vind het leuk dat je dit schrijft en ik geef je als het om de Rolling Stones gaat ook gelijk. Ik heb toen met dat topic er veel over gezegd waar ik nu spijt van heb. Als dat topic er nu zou zijn zou ik er ook niet meer aan mee gedaan hebben. Ik heb mogen in zien hoe betrekkelijk het allemaal is die muziek en hoeveel rommel er bij zit. Ik vind zelf ook dat dat niet met mijn geloof strookt. Daarom ben ik blij dat je zoiets schrijft dat zie ik als een steunbetuiging op mijn weg weg van de stones. Want als het om muziek ging heb ik mogen merken dat je dan al snel twee heren gaat dienen. Muziek wordt op een gegeven moment zoveel voor je, je kan er zogenaamd al je emoties in kwijt. Terwijl je juist bij God met alles terecht moet kunnen en niet bij muziek. Dat is een grote fout van mij geweest.
Ik hoop dat je het bovenstaande dan los leest van wat ik over de stones geschreven heb. Dat was verkeerd van mij en ik wil dat ook niet meer.
Wat betreft de PKN ik maak me daar heel erg zorgen over en ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Het doet me pijn hoe dat allemaal gaat, daar heb ik het geschreven. Dit is namelijk niet een kerk waarin ik me thuis voel en veel mensen zijn erg koel als het om de pkn gaat en hebben zoiets van 'het zal wel goed gaan'. Maar daar geloof ik niet in.
Of ik iets van ds. Verwerdakan leren? Ik denk het niet volgens die ds. moet je goed zijn voor de mensen, dan ben je ook goed voor God. Dus als moord en doodslag goed is voor de mensen is dat goed voor God? Dat geloof ik niet. Ik mocht met deze beide mensen praten. Deze gesprekken hebben mij diep geraakt en ik was er verdrietig na beide gesprekken van wege hun, ja ik zeg het maar, dwalingen.
Laatst gewijzigd door Andreas Poetin op 09 feb 2004 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Terug naar “Archief”