Hokjes van het geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 okt 2003 16:32

Klaas schreef:Voor alle duidelijkheid nog even een toevoeging: ik kan absoluut geen oordeel vellen over mensen hier die niet naar een kerk gaan. Ik wil dat ook niet eens. Ik ben helemaal niet op de hoogte van jullie persoonlijke omstandigheden dus mijn berichten moet je niet in die context lezen.

Kijk nu gaan we praten. Zie je wat er gebeurd als we onze naasten niet meer als mensen gaan zien maar in een hokje gaan plaatsen. Sommige mensen krijgen daardoor een afkeer van de kerk en vervolgens word men nog eens ingewreven dat als ze zich niet bij een christelijke kerk aansluiten de kans op behoudenis erg klein is. Maar dominee, welke kerk zou dat moeten zijn dan? Want in welke kerk of gemeente ik ook kom zijn er mensen die menen dat andere kerken of gemeenten ernaast zitten. Ik las laatst dat er alweer een nieuwe scheuring aan zit te komen, wie moet ik nog geloven ?
Afbeelding

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 okt 2003 19:11

De eerste gemeente was toch ook kerk? In de bijbel is er geen verschil tussen gemeente en kerk. Eén en hetzelfde woord. Maar misschien kun je teksten aandrage waaruit blijkt dat de solotoer ook een goede weg is?

De eerste gemeente was geen kerk zoals wij die nu kennen. Nu is de kerk een 'instituut'. Een instelling. De eerste kerk was niets anders dan een vergadering van gelovigen. De Here Jezus zegt zelf over Zijn eigen Gemeente: Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden" Mathh. 18:20.

Paulus heeft het inderdaad over die onderlinge samenkomst en moedigt deze ook aan. 'Vergaderd zijn in Mijn naam' wil zeggen dat de bijeenkomst plaatsvind vanwege Christus. Hij staat centraal in de onderlinge samenkomst. Met een onderlinge samenkomst wordt dus niet bedoeld dat er een groep Christenen bij elkaar is, tijdens een of andere verjaardag. Het is wel degelijk een samenkomst van gelovigen waarbij Christus centraal staat. Waar dat moet zijn? Dat doet er niet toe. Ook wordt niet gezegd dat dit op vaste tijden zou moeten.

Het woord "plaatselijke gemeente" zoals Klaas dikwijls aanhaalt, kent de Bijbel helemaal niet. De Bijbel kent het woord 'ekkelisa', wat betekent: de Gemeente.

Integendeel, de term "plaatselijke gemeente" is volstrekt onjuist. De zogenaamde plaatselijke gemeente is niet een deel van de gemeente, maar is de Gemeente zelf!!! Wie aandachtig zijn Bijbel leest zal dat ook opmerken in 1 Kor. 12:27: GIJ nu zijn het Lichaam van Christus. Slaat dit op een plaatselijke gemeente te Korinthe? Is die plaatselijke gemeente het Lichaam van Christus? Zo ja, dan geldt dit ook voor Rome, Efeze, ect. Dan zou Christus dus zoveel Lichamen hebben als er plaatselijke gemeenten zijn en dat is dwaasheid natuurlijk!

De Gemeente is dus ook niet altijd zichtbaar. Slechts wanneer zij bijeen is kunnen wij haar herkenen. Wanneer ziij niet bijeen is, is zij onzichtbaar en alleen nog maar en begrip.

Terug het citaat van Klaas. In de tijd van Paulus kwamen de Christenen van 1 stad, niet altijd op 1 plaats bijeen, maar kwamen bij elkaar op verschillende plaatsen in particuliere woningen. Niet in een kerk zoals wij die nu kennen.

Afijn, de samenkomst der gelovigen zoals de Bijbel daar over spreekt staat dus los van een locatie, tijd of hoeveelheid mensen. Het gaat hem nou juist om de karakter van de samenkomst: Christus moet centraal staan ("IN MIJN NAAM vergaderd zijn").

Eén en hetzelfde woord. Maar misschien kun je teksten aandrage waaruit blijkt dat de solotoer ook een goede weg is?

Ik ga niet spreken in termen als een goede of slechte weg. Ik zou de solotoer zeker niet aanraden, laat dat duidelijk zijn. Maar met solotoer bedoel jij de kerkgang verzuimen. En zoals ik hierboven beschreven heb, is de kerk slechts 1 van de opties voor onderlinge samenkomst. Immers, dit kan ook in je eigen huis. De onderlinge samenkomst is ook goed, want het kan bemoedigend, opbouwend, ect. ect. werken. Dat moeten we ook niet onderschatten. Want juist doordat veel mensen deze samenkomst verzuimen, gaat veel kennis verloren. Alhoewel het aan de andere kant natuurlijk ook zo is, dat de preken steeds minder inhoud gaan krijgen of zelfs onwaarheden bevatten. En dat is nog schadelijker dan het verzuimen van onderlinge samenkomst. Maar dan bestaat er natuurlijk nog altijd de mogelijkheid contact te zoeken met andere Christenen die je wel qua woord vertrouwt....

Veel mensen komen tot geloof door de prediking in de kerk.

Wel, dit geld in ieder geval niet voor jongeren. Denk je nu werkelijk dat ongelovige jongeren, zomaar de kerk binnengaan??? Dit zijn slechts uitzonderingen. Alleen jongeren die al reeds zoekende zijn, zul je hier wellicht aantreffen. Evangelieprediking moet, naar mijn mening, niet in de kerk worden gedaan, maar juist daarbuiten.

Ten tweede wordt je als gelovige in de samenkomsten vermaand, opgebouwd, net wat je nodig hebt.

Soms wel soms niet. Soms loop ik me te ergeren aan de preek omdat het gewoon grove onwaarheden bevat. Soms bemoeidigd het me of bouwt het me op.

Zegt Paulus ergens dat je de samenkomsten facultatief zijn?

De hele Romeinenbrief maakt dit duidelijk en ook Johannes 3:16 is hier duidelijk genoeg over. Als het dus niet facultatief zou zijn volgens jou, dan is het een wet en een voorwaarde tot behoud. Wij leven niet meer onder de wet. Daar spreekt de hele Romeinenbrief over. Simpel als wat. Op grond van geloof wordt men behouden. En iedereen is in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Vraagje: denk jij dat God wil dat jij naar de kerk zou gaan als jij in bijna elke kerk waar je komt onwaarheden hoort? God wil dat je Hem zoekt... niet de kerk!

Dus je kunt tegen al Gods bedoelingen ingaan als je maar gelooft?

In principe kan dit ja. Om een simpel voorbeeld te noemen: er waren in de tijd van Paulus als wereldgelijkvormige Christenen. Die waren dus niet met 'Gods bedoelingen' (om jouw term even te gebruiken) bezig. Desondanks waren zij wel Christenen en ook zaliggemaakt. Paulus zegt ook: "Alles is ons geoorloofd, maar niet alles is nuttig (of: sticht)". Dus ja, het is absoluut mogelijk. Het wordt echter niet aangeraden en het moet ook niet de bedoeling wezen van een Christen. Maar door de Genade van Christus KAN het wel.

Als je je bindt aan één gemeente wil dat toch niet zeggen dat je daarmee de rest buitensluit?

Is in principe ook wel zo. Tuurlijk, het lid worden van een kerk doe je alleen maar om de kerk (financieel) te ondersteunen. Maar het gaat soms wat veder. Zo mag je bij de kerk waar ik heen ga niet deelnemen aan het avondmaal als je geen lid bent. Wat ik onzin vind, want ik ben lid van de Gemeente (Lichaam van Christus). En als ik me zou laten dopen moet ik lid worden van die kerk. Wat een onzin allemaal. Daarom wordt ik dus geen lid.

Ik hoop overigens dat je wel een beetje een vaste stek hebt. Dat lijkt me binnen een lichaam wel het beste.

Ik heb wel degelijk een stek in mijn eigen woonplaats (Baptistengemeente De Wegwijzer Emmen). Maar ik voel me ook thuis in andere kerken/gemeenten zoals de (Evangelisch) Gereformeerde Kerk. In elke kerk vind je wel positieve Christenen. Maar om me ergens thuis te voelen bij een kerk is vooral de uitstraling erg belangrijk.

Ik ben wel benieuwd naar jouw bijbelteksten. Je bent gekocht met het bloed van Jezus Christus en dan zou jouw relatie met de gemeente een vrijblijvende zijn?

Heb ik geloof ik inmiddels al wel beantwoord in dit bericht. In plaats van weer een wedervraag te stellen, kom jij nu ook met schriftplaatsen?

Dat kan in de zin dat jij en ik mensen over God kunnen vertellen. En God wil dat ook zeker zegenen. In het groot heeft God echter de gemeente, een gemeenschap gekozen als middel. Christenen zijn niet allerlei individuutjes die het elk voor zich (met Gods kracht) moeten uitzoeken.

Kom, laat ik het eens met je eens zijn. Het is de complete Gemeente die daarvoor (o.a.) wordt gebruik ja. :D

Ik proef bij jou een sterke neiging om wijzer dan God te willen zijn. God heeft de gemeente / kerk ingesteld en wil deze gebruiken voor Zijn doel. Volgens jou is dat echter allemaal maar onzin en had het niet zo gehoeven. Daaruit spreekt een mateloze zelfoverschatting en arrogantie.

Haha... ik als Gods eigen creatie zou wijzer kunnen zijn dan God zelf? Nee sorry, dat klopt niet helemaal. Ik heb ook nooit gezegd dat het onzin is, ik laat alleen duidelijk zien hoe de Bijbel er over spreekt. Daarmee laat ik zien (o.a.):

- Dat de kerk niet de enige mogelijkheid is voor 'onderlinge samenkomst'
- Dat kerkgang absoluut geen verplichting is voor een Christen en ook geen voorwaarde is om behouden te worden.

Groetjes,

Ruben[/i]

lorit

Berichtdoor lorit » 02 okt 2003 20:00

Ik moet zeggen dat de overzichtelijkheid van deze discussie nou niet op een hoog plein. Wat een quotes en een goede.

Over de vraag of een kerk nu wel of niet nodig is, heb ik iemand eens een mooi voorbeeld horen geven.

Stel je bent erg ziek. Dan moet je naar een dokter, zal iedereen zeggen. OK, die dokter geeft je dus medicijnen en hopelijk genees je daarvan.
Of, beter gezegd, God wil die medicijnen en dat bezoek aan de dokter gebruiken om jou te genezen.
Kan Hij ons niet 'zomaar' genezen dan. Jawel, maar ik geloof niet dat God dat zo gauw doet als er nog goede dokters rondlopen. Hij wil dat wij de middelen gebruiken. Zijn die medicijnen op zichzelf genezend. Nee, maar God gebruikt ze om te genezen. Zo is het ook met de kerkgang. Het is een middel, maar maakt op zich niet zalig. God werkt er door.

Naar de kerk gaan op zich maakt ons niet zalig. Het is echter wel de plaats waar God tot ons spreekt. Iedere predikant is een ambassadeur van Christus.
Dus, kerk is geen voorwaarde, maar wel een belangrijk middel.
"Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God" (weet niet maar waar het staat)

Naar de kerk gaan is geen verplichting. Een dokter kan je ook niet verplichten om je medicijnen in te nemen (tenzij je een gevaar bent voor jezelf of een ander en je onder een rechterlijke machtiging staat :wink: )

groeten

lorit

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 okt 2003 22:59

Everlastingman:
Sommige mensen krijgen daardoor een afkeer van de kerk en vervolgens word men nog eens ingewreven dat als ze zich niet bij een christelijke kerk aansluiten de kans op behoudenis erg klein is.

Sommige mensen krijgen inderdaad een afkeer van de kerk en raken blijkbaar zo gefrustreerd dat zelfs het aanreiken van de meest basale dingen aangaande de gemeente al heftige reacties oproept. Denk daar eens over na.

Everlastingman:
Want in welke kerk of gemeente ik ook kom zijn er mensen die menen dat andere kerken of gemeenten ernaast zitten. Ik las laatst dat er alweer een nieuwe scheuring aan zit te komen, wie moet ik nog geloven ?

Het lijkt me enigszins ironisch dat je nu aan een dominee vraagt om raad. Maar goed, het feit dat er in elke gemeente wel wat is is toch geen reden om de kerk dan maar helemaal af te schrijven?

Ruben:
De eerste gemeente was geen kerk zoals wij die nu kennen. Nu is de kerk een 'instituut'. Een instelling. De eerste kerk was niets anders dan een vergadering van gelovigen.

Dat de kerk er toen anders uitzag zal waar zijn, maar er was wel degelijk sprake van een organisatie. Er waren voorgangers, oudsten, diakenen en evangelisten. Van een echt 'lidmaatschap' was misschien geen sprake maar het deel zijn van die gemeente was absoluut niet vrijblijvend. Alle bezittingen werden immers gedeeld?

Ruben:
Het woord "plaatselijke gemeente" zoals Klaas dikwijls aanhaalt, kent de Bijbel helemaal niet. De Bijbel kent het woord 'ekkelisa', wat betekent: de Gemeente.

In de bijbel wordt de groep christenen die in een bepaalde plaats samenkomt ook aangesproken als ekklesia. Denk aan de opschriften boven brieven (aan de gemeente in Korinthe) of zie b.v. Hand 8:1-3; 11:22-30; 19:32,39,41; Heb. 2:12; 10:25

Ruben:
De zogenaamde plaatselijke gemeente is niet een deel van de gemeente, maar is de Gemeente zelf!!! Wie aandachtig zijn Bijbel leest zal dat ook opmerken in 1 Kor. 12:27: GIJ nu zijn het Lichaam van Christus. Slaat dit op een plaatselijke gemeente te Korinthe? Is die plaatselijke gemeente het Lichaam van Christus?

Ja die plaatselijke gemeente is het Lichaam van Christus, net als al die andere plaatselijke ekklesia's dat zijn. Allen maken zij deel uit van de Gemeente. Als je Paulus betoog niet betrekt op de plaatselijke gemeente kom je tot bizarre conclusies. In vers 22 zegt Paulus b.v. En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.

Als dit zou slaan op de wereldwijde kerk van Christus dan geeft God in Jeruzalem wellicht een apostel, in Korinthe een profeet, in Rome een leraar enz. Paulus betoog heeft alleen betekenis als je het betrekt op de plaatselijke situatie. Niet dat het daartoe beperkt is maar het is wel de eerste toepassing.

Christus heeft maar 1 lichaam; de verschillende lokale gemeenten zijn daar de verschijningsvormen van.

Ruben:
De Gemeente is dus ook niet altijd zichtbaar. Slechts wanneer zij bijeen is kunnen wij haar herkenen. Wanneer ziij niet bijeen is, is zij onzichtbaar en alleen nog maar en begrip.

Voor de buitenwereld wellicht, maar toch niet voor de leden zelf? Het lijkt me toch dat het aardig duidelijk was met wie je je geld deelde in Jeruzalem.

Ruben:
Terug het citaat van Klaas. In de tijd van Paulus kwamen de Christenen van 1 stad, niet altijd op 1 plaats bijeen, maar kwamen bij elkaar op verschillende plaatsen in particuliere woningen. Niet in een kerk zoals wij die nu kennen.

Nee, kerken waren er nog niet. Er was echter wel degelijk een structuur. Daar ging het om.

Ruben:
Afijn, de samenkomst der gelovigen zoals de Bijbel daar over spreekt staat dus los van een locatie, tijd of hoeveelheid mensen. Het gaat hem nou juist om de karakter van de samenkomst: Christus moet centraal staan ("IN MIJN NAAM vergaderd zijn").

Mee eens, maar dat maakt van de gemeente nog niet een vrijblijvende groep toevallig bijeengekomen mensen.

Ruben:
Ik ga niet spreken in termen als een goede of slechte weg. Ik zou de solotoer zeker niet aanraden, laat dat duidelijk zijn. Maar met solotoer bedoel jij de kerkgang verzuimen.

OK, we zijn het er dus over eens dat de solotoer een minder goede weg is. Ik bedoelde daar echter niet mee wat jij nu zegt. De kerkgang verzuimen in de nauwe zin van het woord is niet wat ik bedoel. Ik stel dat de bijbelse plaatselijke gemeente een redelijk afgebakende groep mensen is met een bepaalde structuur en een bepaalde onderlinge verantwoordelijkheid. Als je je niet in zo'n gemeenschap voegt dan gaat dat in tegen de normale gang van zaken zoals die beschreven wordt in het NT.

Ruben:
Maar dan bestaat er natuurlijk nog altijd de mogelijkheid contact te zoeken met andere Christenen die je wel qua woord vertrouwt....

Prima, zoek ze op, geen enkel probleem mee. Maar doe dat alsjeblieft niet op een vrijblijvende manier en weet je ook verantwoordelijk t.o.v. hen die je verliet.

Ruben:
Soms wel soms niet. Soms loop ik me te ergeren aan de preek omdat het gewoon grove onwaarheden bevat. Soms bemoeidigd het me of bouwt het me op.

Het doel (Gods doel) van de smankomsten is opbouwen, bemoedigen, vermanen etc. De samenkomsten hebben dus een rol in het beleven en behouden van je geloof. Dat dat door menselijk falen soms (of vaak) niet gebeurt doet niets af aan Gods bedoelingen met de gemeente en haar samenkomsten.

Ruben:
Als het dus niet facultatief zou zijn volgens jou, dan is het een wet en een voorwaarde tot behoud.

Dat vind ik een vreemde redenatie. Is het bij elkaar blijven van man en vrouw ook facultatief? Nee toch? Het lijkt me dat het Gods bedoeling is dat man en vrouw samenblijven. Is dat dan een wet, een voorwaarde om behouden te worden? Nee toch? Waarom onttrek je je dan wel aan de ernst van andere oproepen?

Ruben:
Vraagje: denk jij dat God wil dat jij naar de kerk zou gaan als jij in bijna elke kerk waar je komt onwaarheden hoort? God wil dat je Hem zoekt... niet de kerk!

Als lid van het lichaam van Christus heb je een bepaalde plaats en daarmee een bepaalde taak. Het zou wat worden als mijn hart bij een flinke griep zou zeggen: bekijk het maar, aan deze puinzooi werk ik niet meer aan mee.

Ruben:
Het (ingaan tegen Gods bedoelingen, kt) wordt echter niet aangeraden en het moet ook niet de bedoeling wezen van een Christen.

Juist, en als ik dus stel dat het Gods bedoeling is dat we samenleven als gemeente dan vind ik het uitermate vreemd dat men doet alsof er een andere gelijkwaardige weg is.

Afrondend wil ik mijn standpunt als volgt samenvatten. Het lijkt me overduidelijk dat het de bijbelse lijn is dat je je voegt bij een plaatselijke gemeente. Nergens wordt er in de bijbel gesproken over gelovigen zonder gemeente. Dat voegen bij hoeft zich (wat mij betreft) niet te uiten in een administratief lidmaatschap maar kan in ieder geval, in navolging van de eerste gemeenten, niet een vrijblijvende relatie te zijn.

Door omstandigheden kan het zo zijn dat je alleen komt te staan. Daarin zul je dan met God een weg moeten zoeken. Ga deze uitzonderingspositie echter niet verheffen tot gelijkwaardig aan Gods bedoeling. Dan doe je gewoon geen recht aan Gods Woord.

Ik heb het huwelijk al eerder als voorbeeld gebruikt en ik denk dat je dat ook wel wat verder door kunt trekken. Het is Gods bedoeling dat man en vrouw liefdevol samenleven en elkaar trouw blijven tot 'de dood hen scheidt'. Soms gaat dat echter echt niet meer. Er kan een situatie ontstaan waarin de situatie in het huwelijk een aanfluiting is van wat God ermee bedoeld heeft en dat er haat in plaats van liefde heerst. In zo'n geval lijkt het me geoorloofd om te scheiden (maar begin daar alsjeblieft niet een hele discussie over). Na zo'n scheiding zullen beide partijen zich in eerste instantie wellicht opgelucht voelen. Als ze echter eerlijk tegenover God zijn dan zullen ze moeten erkennen dat ze beiden gefaald hebben t.o.v. Gods bedoeling.

Zo zie ik ook je relatie met de gemeente. Er kunnen omstandigehden zijn dat je echt moet breken (niet te snel, ook voor een huwelijk moet je knokken). Je dient je dan echter wel te realiseren dat je daarmee faalt t.o.v. Gods bedoelingen.

Gelukkig is God liefdevol en genadig en wil hij zowel gescheiden mensen als mensen die breken met de gemeente hun falen vergeven en ze ook in die situatie zegenen. Laten we elkaar echter niet wijsmaken dat God het zag en het goed was.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 okt 2003 10:03

Naar de kerk gaan op zich maakt ons niet zalig. Het is echter wel de plaats waar God tot ons spreekt. Iedere predikant is een ambassadeur van Christus.
niet in de eerste plaats de kerk, maar de bijbel is de plaats waar God tot ons spreekt....

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2003 10:11

Surfer:
niet in de eerste plaats de kerk, maar de bijbel is de plaats waar God tot ons spreekt....

De bijbel staat nooit los van de gemeente. God gebruikt de gemeente om het woord te verkondigen en zodoende tot mensen te spreken.
Voorbeeldje: Fillipus en de kamerling. Zonder uitleg begreep de kamerling het niet.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 03 okt 2003 10:22

Klaas schreef:Surfer:

De bijbel staat nooit los van de gemeente. God gebruikt de gemeente om het woord te verkondigen en zodoende tot mensen te spreken.
Voorbeeldje: Fillipus en de kamerling. Zonder uitleg begreep de kamerling het niet.

Klaas
De Geest spreekt tot ons via de bijbel, rechtstreeks of via mensen. De gemeente is een logisch gevolg van de liefde die de Geest ons geeft: we zoeken elkaar op om God groot te maken en elkaar te sterken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2003 10:41

Joris:
De Geest spreekt tot ons via de bijbel, rechtstreeks of via mensen.

Natuurlijk is dat waar. Ik wilde enkel aangeven dat de gemeente daarin wel degelijk een rol speelt.
In principe is het de gemeente die het evangelie vespreidt. Gesproken, geschreven of gezongen, God werkt via de gemeente.

Daarnaast is er nog een andere relatie tussen gemeente en bijbel. De bijbel is (zoals je op dit forum kunt zien) op nogal wat verschillende manieren uit te leggen. Doe je dat in je eentje dan is de kans groot dat je het of niet begrijpt of de ene dwaling op de andere stapelt. Lees je de bijbel met anderen samen dan is die kans veel kleiner. Natuurlijk zou God ook door Zijn Geest rechtstreeks kunnen zorgen dat de bijbel juist geïnterpreteerd wordt. In Zijn wijsheid heeft Hij echter voor een andere weg gekozen.

Joris:
De gemeente is een logisch gevolg van de liefde die de Geest ons geeft: we zoeken elkaar op om God groot te maken en elkaar te sterken.

Dat vind ik een wat eenzijdige belichting. Als man en vrouw van elkaar houden blijven ze hun leven lang bij elkaar. Het bij elkaar blijven is echter niet alleen een gevolg maar ook opdracht van God. Ik denk dat je datzelfde kunt stellen voor de gemeente. Het is net zo goed een gevolg van de liefde die de Geest ons geeft als een opdracht. Als alles goed gaat ervaren we het eerste. Als het wat minder gaat moeten we het tweede aspect niet uit het oog verliezen.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 03 okt 2003 10:49

ben benieuwd, zoek die teksten maar eens op over dat het een opdracht is.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 03 okt 2003 11:20

De bijbel is (zoals je op dit forum kunt zien) op nogal wat verschillende manieren uit te leggen.

De Bijbel valt niet op verschillende manieren uit te leggen. Dat het gedaan wordt, is waar. Maar er is maar 1 waarheid.

Doe je dat in je eentje dan is de kans groot dat je het of niet begrijpt of de ene dwaling op de andere stapelt.

Wel, de kans op een dwaling is groter als een grote groep onwaarheden verkondigd. Dit lijkt dan waarheid (omdat het door velen wordt aangenomen) maar is gewoon een leugen. Overigens, ik zou het aanraden om het alleen uit te zoeken met uitsluitend de Bijbel erbij. Waarom zou dat niet mogelijk zijn. We hebben immers "de Geest die ons leidt in alle Waarheid"? De grote meningte verdiept zich meestal niet werkelijk in Gods Woord... Dus bijna kanten kennen voor en nadelen. Het is goed om samen bijbelstudie te doen, maar ook dan is het weer afhankelijk van kennis van de personen waarmee je bijbelstudie doet.

In Zijn wijsheid heeft Hij echter voor een andere weg gekozen.

God heeft helemaal niet 'one way' gekozen. Zou iemand minder Christen zijn of minder goed bezig zijn als hij zich alleen (dus niet samen) in de Bijbel verdiept? Dacht het niet. Ik heb daar mee vertrouwen in zelfs.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 03 okt 2003 11:20

Ruben Hadders schreef:
De bijbel is (zoals je op dit forum kunt zien) op nogal wat verschillende manieren uit te leggen.

De Bijbel valt niet op verschillende manieren uit te leggen. Dat het gedaan wordt, is waar. Maar er is maar 1 waarheid.

Doe je dat in je eentje dan is de kans groot dat je het of niet begrijpt of de ene dwaling op de andere stapelt.

Wel, de kans op een dwaling is groter als een grote groep onwaarheden verkondigd. Dit lijkt dan waarheid (omdat het door velen wordt aangenomen) maar is gewoon een leugen. Overigens, ik zou het aanraden om het alleen uit te zoeken met uitsluitend de Bijbel erbij. Waarom zou dat niet mogelijk zijn. We hebben immers "de Geest die ons leidt in alle Waarheid"? De grote meningte verdiept zich meestal niet werkelijk in Gods Woord... Dus beide mogelijkheden kennen voor en nadelen. Het is goed om samen bijbelstudie te doen, maar ook dan is het weer afhankelijk van kennis van de personen waarmee je bijbelstudie doet.

In Zijn wijsheid heeft Hij echter voor een andere weg gekozen.

God heeft helemaal niet 'one way' gekozen. Zou iemand minder Christen zijn of minder goed bezig zijn als hij zich alleen (dus niet samen) in de Bijbel verdiept? Dacht het niet. Ik heb daar mee vertrouwen in zelfs.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2003 11:25

Joris:
ben benieuwd, zoek die teksten maar eens op over dat het een opdracht is.

OK.

1) Het lid zijn van het lichaam van Christus is in de bijbel nergens alleen het lid zijn van een wereldwijd onzichtbaar lichaam van Christus. Lid zijn van het wereldwijde lichaam van Christus uit zich altijd in het lid zijn van de plaatselijke zichtbare verschijningsvorm daarvan.

2) Het horen bij die gemeente is in Handelingen nergens een vrijblijvende zaak. Het deelnemen gaat zover dat het bezit gedeeld werd.

3) Wat God samengevoegd heeft scheide de mens niet. Een uitsrpaak over het huwelijk die m.i. ook op de gemeente van kracht is. Paulus zegt immers dat wij door de doop tot 1 lichaam zijn samengevoegd.

4) Jezus bidt voor zijn volgelingen dat zij 1 zijn. Dat kan logischerwijs niet gaan over de mystieke eenheid in het wereldwijde lichaam van Christus. Die eenheid is er in Christus daar doen wij niets aan af. De eenheid waar Jezus voor bidt is de eenheid in de zichtbare gemeente hier en nu. Nou kun je van alles zeggen over de puinhoop die wij van die eenheid gemaakt hebben, maar als je jezelf buiten de zichtbare gemeente plaatst laat je daarmee wel heel duidelijk zien dat je niet 1 bent met de rest van je broeders en zusters.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2003 11:37

Ruben:

Moet ik dit echt als serieuze kritiek op mijn standpunt zien of weet je gewoon niets beters te melden?

Ruben:
Wel, de kans op een dwaling is groter als een grote groep onwaarheden verkondigd.

De kans dat een dwaling binnensluipt die ondersteund wordt is in een gemeenschap kleiner. Zo werkt het en zo heeft het in de kerk altijd gewerkt. dat wil niet zeggen dat de kerk las geheel niet kan dwalen maar zonder de toetsing van anderen is die kans vele, vele malen groter.

Ruben:
Overigens, ik zou het aanraden om het alleen uit te zoeken met uitsluitend de Bijbel erbij.

Als je dan de uitkomsten maar toets aan de uitkomst van het onderzoek van anderen. Dat is de bijbelse lijn.

Ruben:
Waarom zou dat niet mogelijk zijn. We hebben immers "de Geest die ons leidt in alle Waarheid"?

Zowel jij als ik hebben (naar ik aannneem) die Geest. Toch komen we op verschilende overtuigingen uit. Zo zwart-wit ligt het dus niet.

Ruben:

Nogmaals, geef me dan eindelijk eens teksten die een dergelijk solo-christendom aanraden. Dat jij dat een gelijkwaardige (of zelfs betere) weg vindt is onderhand duidelijk. Het is echter de vraag hoe de bijbel erover spreekt.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 03 okt 2003 11:56

oke klaas,

die punten ben ik het wel mee eens hoor. al zijn het weinig bijbelteksten. Ik vind de gemeente zeer noodzakelijk. maar geen opdracht.

vader maak ons een, dat is niet een gebed dat wij een moeten worden. maar dat Jezus een wil zijn met zijn vader.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2003 12:45

Joris:
al zijn het weinig bijbelteksten.

Sorry, geen bijbel bij de hand. Maar ik beweerde toch niet iets onbijbels?

Joris:
Ik vind de gemeente zeer noodzakelijk. maar geen opdracht.

Als ik uit de bijbel opmaak dat iets Gods bedoeling is dan noem ik het voldoen aan die bedoeling een opdracht.

Joris:
vader maak ons een, dat is niet een gebed dat wij een moeten worden. maar dat Jezus een wil zijn met zijn vader.

Volgens mij bidt Jezus in het hogepriestelijk gebed wel degelijk voor de gemeente, maar ik wil het wel even opzoeken hoor..

Klaas

Terug naar “Archief”