Elsa schreef:kootje schreef:Hij citeert vrijwel alles, ook vd Groe. Bij laatstgenoemde werden, dacht ik wel wat kritische opmerkingen gemaakt.
Gezien de bedoeling waarmee het boek geschreven is, kan dat bijna niet anders. Dus toch selectief citeren.
Het wemelt in zijn boek wel van de citaten van bv. de Erskines. (zonder kritische opmerkingen)
Kun je dan zeggen dat het een wetenschappelijke studie is, of gaat vd Zwaag ergens vanuit en wil hij ergens terechtkomen? Op die manier kun je heel veel meningen 'bewijzen'.
Misschien staat er nog eens een 'heiden' op met interesse voor dit onderwerp. Die kan er tenminste blanco aan beginnen.

Je merkt wel dat hij ergens naar toe wil. Ik denk dat dat ook het risico is van het thematisch behandelen van dit punt. Overal worden citaten uitgeplukt. Je kan beter elke theoloog apart behandelen, zodat je zijn hele theologie kunt behandelen. Zo ontstaat er van elke theoloog een veel breder beeld en niet een vaag beeld ontstaan door een salvo citaten. Je merkt bijvoorbeeld dat hij wil bewijzen dat oudvaders direct opriepen tot geloof, leerden van een liefde Gods tot alle mensen, etc.
Het zou idd het beste zijn dat er een tot geloof gekomen bosneger uit Afrika over dit onderwerp gaat schrijven!
Ik zag dat ds. Silfhout een kritisch artikel in het RD geplaatst heeft. Wat vinden we van deze opmerkingen?
Ik wil wel beginnen: van der Zwaag stelde dat er ten aanzien van het tot geloof komen, twee mogelijkheden zijn: óf een gelovig verwachten, óf een lijdelijk afwachten. Ds. Silfhout heeft hier ernstige bezwaren tegen: kán een geestelijk dode zondaar gelovig verwachten? Ik vrees dat ds. Silfhout plaats geeft aan de zgn 'derde weg'. Er zijn volgens mij idd maar 2 mogelijkheden, aannemen of verwerpen!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)