Allereerst weer een verwijzing, op een ander forum is hier wel een nuttige discussie over:
http://www.derekwebb.com/phpBB2/viewtop ... highlight=
Verder wat vragen aan mensen die niet geloven dat de toekomst al vast ligt:
*Hoe kan er sprake zijn van profetie (in de OT zin van het woord, maar ook met betrekking tot Openbaringen) als de toekomst al niet bekend is?
*Als ik een geschiedenis boek lees, dan weet ik de uitkomst al, die ligt al vast. Toch waren het echte mensen die beslissingen namen. Ze hadden een wil. Dit is op geen manier in strijd met elkaar. Zou voor God die Zelf de tijd geschapen heeft, de toekomst niet een even groot open boek kunnen zijn?
*Ik ga zelfs verder, dat heb ik al eerder gedaan:
God werkt bij ons het willen en het werken. (fil 2:13)
Het is God de Vader die ons aan Zijn Zoon geeft (Johannes 6:37)
Er is bepaald (verordineerd) wie zullen gaan geloven (Hand 13:48)
De verkiezing heeft een schaduwkant: (Jud 4)
*Dit alles doet niets af aan onze verantwoordelijkheid en aan de troost. Alles is in God's hand. Vast en zeker. Hij kan alles voor ons mee laten werken ten goede. Hij kan op het keiharde hart van de mens slaan, die je zo lief is. Hij kan met Zijn staf er op staan, zodat het levende water er uit gaat stromen. Hij heeft macht mij vast te houden, veel meer dan ik macht heb om Hem vast te houden. Hierdoor kan er zekerheid zijn. En Die hele verkiezing doet helemaal niets af aan: Zoekt en gij zult vinden. Je leert dat het zoeken niet vanzelf gaat. God heeft het gewerkt. God zij dank.
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."