Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 okt 2002 07:35

joepie schreef:Janneke: waar staat dat sex voor het huwelijk niet mag?

Daarbij komt dat de overhied het zwaard draagt en niet wij.

Stel dat er hier nog een doodstraf zou zijn. En dat de 2 van Putten dus ter dood gebracht waren. ( want zij zouden iemand vermoord hebben).
En JIJ zou die straf voltrokken hebben! Zou je dan nog zeggen laat de doodstraf maar bestaan. En nu blijken ze helemaal niet schuldig te zijn.
Het is niet zomaar een makkelijk gegeven. We kijken in de bijbel en daarin staat dan het antwoordt. Allereerst is de Bijbel geen puzzelboek. Maar ook kun je in de Bijbel regelmatig lezen dan dingen anders gebeurden dan er ooit voorgeschreven was. En je moet de dingen lezen in de tijd en contekst van die toen golden.
Denk maar weer aan Mozes.

De overheid heeft de opdracht om het zwaard te draagen, en als er voor hun een te grote verantwoording ligt aan doodstraf dan vind ik dat goed.
Want ook ik zou niet graag die beul wezen die dan maar die 2 van putten had omgebracht.
Doodstraf is trouwens ook niet nuttig. Misschien als rechtvaardigheids gevoel voor ons, maar niet voor de moordenaar.

En wie zouden dan de doodstraf verdienen?
Ook die pesters die iemand er toe brengen om zelfmoord te gaan plegen?
Nee wij zullen er op grond van de bijbel geen pasklaar antwoordt voor vinden.

groetjes.

Kijk..nu komen we meer richting de wezenlijke zaken...
De overheid is zwaarddrager.
maar let op...dan jij dan de beul niet wilt zijn is totaal geen argument in de discussie of de doodstraf nu wel of nietgerechtvaardigd is.
En mag dan ook zeker niet als eerste genoemd worden.
Een argument als: stel achteraf blijkt onschuld is een heel geldig argument.
Wie de doodstraf uit zou moeten voeren? En wie hem krijgen?
Dat is het volgende als je besluit dat de doodstraf een rechtvaardige straf is...heel je rechtsbestel zal dan in ieder geval beter dan nu georganiseerd moeten worden. Maar ik denk dat de discussie daarover moet komen na het ja of nee...

Verder volg ik Elsa als ze het gevoel heeft dat het OT te pas en te onpas niet meer geldend verklaard wordt, en op andere plekken als niet terzake doende genoemd wordt, niet meer van deze tijd, en dat het OT dingen verweten wordt die het niet bezit...
Ik vind dat ook wat te ver gaan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

geertje
Verkenner
Verkenner

doodstraf

Berichtdoor geertje » 23 okt 2002 18:13

Elsa schreef:surfer schreef:
ik heb eerder al beweerd dat deze oudtestamentische wetten voor zover ik dat kan zien niet meer van toepassing zijn voor deze tijd.

Vindt Surfer werkelijk dat het OT zo'n beetje afgedaan heeft in deze tijd?
Die indruk krijg ik, ook a.g.v. andere discussies een beetje :(

Vallen, naar jouw inzicht, de Tien Geboden daar ook onder?
[/quote]de wet heeft wel degelijk zijn kracht hij vertelt ons wat goed en slecht is. plus de tien geboden. zij blijven altijd van kracht. alleen met jezus komst op aarde is de genade voor alle mensen te krijgen door de liefde voor ons van jezus. ik ben tegen de doodstraf; omdat dit achteraf niet eens zo'n zware straf is. dit is even angst; maar als jij levenslang moet zitten met waarschijnlijk[ wat ik toch niet uitsluit; gewetensvroeging]
nou mij dunkt; is toch een zware straf gr geertje

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: doodstraf

Berichtdoor Toriso » 23 okt 2002 19:08

geertje schreef:de wet heeft wel degelijk zijn kracht hij vertelt ons wat goed en slecht is. plus de tien geboden. zij blijven altijd van kracht. alleen met jezus komst op aarde is de genade voor alle mensen te krijgen door de liefde voor ons van jezus. ik ben tegen de doodstraf; omdat dit achteraf niet eens zo'n zware straf is. dit is even angst; maar als jij levenslang moet zitten met waarschijnlijk[ wat ik toch niet uitsluit; gewetensvroeging]
nou mij dunkt; is toch een zware straf gr geertje

Juist, maar waarom moeten we (nu) strenger willen straffen dan God gebied :?:
Niet het aanzien, maar het wezen!

Pythia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pythia » 23 okt 2002 20:44

Toriso schreef:Het Nederlandse rechtssysteem rammelt soms wel behoorlijk. Voorbeeld: Iemand breekt in het holst van de nacht in in uw woning. U hoort gedruis en u vermant zich. De inbreker komt de trap op. U breekt uw hand tijdens het naar beneden slaan van de inbreker. De inbreker breekt de nek en streft. U moet naar het ziekenhuis (wegens de hand).

In NL wordt u daar gearresteerd, en wordt u ijskoud aangeklaagd wegens 'poging tot doodslag'!! dit is toch ten hemel schreiend.
Bijbels gezien gaat u volledig vrijuit (u moet het lichaam niet koud laten worden, maar dit wel meteen melden).

In Nederland wordt je dan misschien wel aangeklaagd wegens poging tot doodslag, maar je zal niet veroordeeld worden, op grond van noodweer. Op grond van de bijbel lijkt uw vrijspraak misschien wel veel simpeler te gaan, maar dit betekent niet dat het nederlandse rechtssysteem niet zijn best doet om rechtvaardig te zijn. Het is misschien wat gecompliceerder.

Hoe zou jij dan het nederlandse rechtssysteem willen zien? Zou je bijvoorbeeld de bijbelse wetten erin willen integreren? Wat is tegenwoordig de ideale situatie volgens jou?
Wees als een eend: voor het oog kalm en bedaard, intussen peddelend als een gek

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 23 okt 2002 21:03

Je mag geweld gebruiken (noodweer) als je aangevallen wordt. Dit geweld moet echter wel in de betreffende situatie passen.

Valt iemand je aan met een honkbalknuppel, dan mag je er zo hard als je kunt op los meppen totdat je tegenstander geen gevaar meer vormd. (dus niet doorslaan als hij op de grond ligt ed).

Wordt je geknepen door een oude vrouw in de trein, dan mag je haar vanzelfsprekend niet half dood slaan ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 24 okt 2002 08:51

hebben jullie nu ook van die moordneigingen als je weer hoort dat er zomaar iemand is doodgeslagen in venlo?
Jonge knullen die een andere jonge knul doodslaan?
Toch maar de doodstraf?

Vind het nog steeds een moeilijk punt.
Groetjes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 24 okt 2002 12:56

joepie schreef:hebben jullie nu ook van die moordneigingen als je weer hoort dat er zomaar iemand is doodgeslagen in venlo?
Toch maar de doodstraf?

Vind het nog steeds een moeilijk punt.
Groetjes

ik weet het niet...Bij zulk soort gevallen heb ik minder snel het idee van: Doodstraf! Tuurlijk moeten ze een hele zware straf krijgen!!! Die jongen die nu overleden is sprak de 2 daders erop aan dat ze een oud vrouwtje lastig vielen door met brommers om haar heen te rijden. Belachelijk, dat je daarvoor vermoord kunt worden! Maar als ik aan de doodstraf denk, denk ik aan mensen zoals osama bin Laden ofzo...Weet eugenlijk niet goed waarom die wel en die jongens niet, waarschijnlijk om het feit dat Osama veel meer moorden op zn geweten heeft. Dus wat dat betrefd heel moeilijk...

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 okt 2002 15:03

Goed punt van Liesl bij topic: Sluipschutter VS. (oid). Verdiend zoiemand de doodstraf, ja of nee?!En waarom?

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 26 okt 2002 07:11

joepie schreef:hebben jullie nu ook van die moordneigingen als je weer hoort dat er zomaar iemand is doodgeslagen in venlo?
Toch maar de doodstraf?

Moordneigingen? Nee, daar heb ik geen last van. Doodstraf? Ja, in theorie wel. Echter nu niet, omdat de wetten dat nu niet voorschrijven.
Niet het aanzien, maar het wezen!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 17:14

Die twee jongens in Venlo stonden bekend om mishandeling ed. Een doodslag ligt daarvan wel in het verlengde. Doodstraf zou ik in dit geval niet afkeuren nu je voor 100% zeker weet dat het de daders zijn.

Een voorbeeld stellen kan niet slecht zijn. Ik denk dat we niet van die taferelen als in Amerika willen. Toch is het beangstigend dat het zinloos geweld ook hier zo toeneemt

geertje
Verkenner
Verkenner

doodstraf

Berichtdoor geertje » 27 okt 2002 17:26

nou die taferelen in amerika daar helpt toch ook de doodstraf niet en daar word hij wel uitgevoert

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 17:31

In America helpt dat niet meer. Hier waarschijnlijk nog wel.

geertje
Verkenner
Verkenner

doodstraf

Berichtdoor geertje » 27 okt 2002 17:38

alles heeft een begin dit was ook in amerika. laten ze die mensen dan maar voorgoed opsluiten. zou jij voor de beul kunnen funcioneren?ik denk dat niet. makkelijker voor ons en moeilijker voor de gestrafte.
een levenslange opsluiting!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: doodstraf

Berichtdoor janneke » 27 okt 2002 18:09

geertje schreef:een levenslange opsluiting!

Dit wordt veel vaker gezegd, en tuurlijk zou dat t beste zijn!!! Maar was t dan ook maar zo dan men levenslang opgesloten zou worden! En dat moet ik eerst nog zien!

Overigens...waarom denken jullie dat de SGP de doodstraf weer terug heeft genomen in het programma!!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 nov 2002 11:43

Vindt Surfer werkelijk dat het OT zo'n beetje afgedaan heeft in deze tijd?
Die indruk krijg ik, ook a.g.v. andere discussies een beetje

Vallen, naar jouw inzicht, de Tien Geboden daar ook onder?
dacht toch niet dat ik dat ooit beweerd of gezegd heb. Maar er zitten ook sterk tijdsgebonden dingen in de Bijbel. En daar mag je toch echt wel voor corrigeren. De 10 geboden vallen daar zeker NIET onder, mi. Daar sta ik 100 % achter. Maar je weet ook dat Christus de 10 geboden heeft samengevat en aangevuld tot het veel ruimere 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uwzelf' Dit valt voor mij duidelijk onder 'verdere' openbaring.

Jij past ook wel in het beeld van die tijd, ik zie je zo sjouwen door die woestijn.
nee, mij te heet. Ik ben al eens in Egypte geweest.

Terug naar “Archief”