Arminius versus Gomarus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2014 17:19

elbert schreef:Er zijn mensen die geloven dat ze "kiezen voor Jezus" en dat daarna de Heilige Geest pas kan werken. Dus een soort "nodig Jezus uit in je hart en daarna pas zal Hij alles veranderen".
Mijn eigen overtuiging is dat het komen tot Christus ook valt onder de werkzaamheden van de Heilige Geest:.

Met Jezus' komst en het volbrengen van Zijn werk is de Genade tot de mens gekomen.
Daarmee kwam Hij tot de mensheid.
Hij komt niet nog een keer in de vorm van de Heilige Geest tot een select groepje uitverkorenen, want iedereen is in deze welaangename tijd uitverkoren in Hem:
Hij klopt op de deur en wij worden opgeroepen te openen. (Openbaring 3)
Wij worden opgeroepen en beloond op het ernstig zoeken naar Hem.
Wie dat gehoorzaamt, mag, nee moet zich behouden weten.

Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken. (heb 11:5,6)

De Schrift zegt hier dus dat de mens tot God komt en niet andersom !
Duidelijker kan toch niet?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 sep 2014 22:26

Beste Gomarus junior,
gravo schreef:Ter toelichting:........blablabla.........Mijn geloofservaringen zijn anders:.......Yes, de mijne ook, hallelujah!.......Het moet ons gegeven worden, dat is kort en goed hoe ik er over denk. Nou, mocht het je maar eens gegeven worden de evangelischen beter te begrijpen.
Dat hele blabla verhaal van je zal heus wel voorkomen, echter is dat in dit topic in tgeheel niet van toepassing.
Het komt als een zak hooi uit de lucht vallen! En het is bovendien geen universeel evangelisch geluid.
Maar jah, die vermaledijde evangelischen ook altijd.... :-& :-& :-&
gravo schreef:Het gaat er mij alleen om dat we God alle credits geven. God staat aan het begin van alles. Mijn 'ongevormde klomp' was bij Hem bekend. Zonder God geen leven, geen geboorte, geen nieuw leven, geen wedergeboorte...........
Niemand hier gelezen die dat ontkent.
gravo schreef:Het ware geloof is geen vinkje op een actielijst, geen prestatie, geen goed werk.
Tjoh, laat ik geloof nou nooit en never als een prestatie gezien hebben.
Het is alleen maar aannemen wat God je aanbiedt. De 'actie' van het aannemen doet niks toe of af van de waarde van het 'cadeau'.
gravo schreef:God wacht niet op de mens, maar werkt vooruit....
tIs maar van welke kant je het bekijkt. Volgens mij wachtte de vader wel op de zoon, hij stond op de uitkijk toen hij hem van ver zag aankomen.
Ik geloof ook in de trekkende liefde van God, maar helaas zijn er veel mensen die niet willen en hem weerstaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 sep 2014 22:28

Boerin schreef:Hij misschien. Als mijn kind al kruipend binnen komt bedelen of ik hem z'n speelgoedje aan wil geven wat ik hem allang gegeven heb en hij smeekt me of hij het hebben mag indien het het mijn wil is, apathisch afwachtend, terwijl z'n broertje gewoon pakt wat ie van me gekregen heeft, dan zal ik 'm zeggen dat ie ff normaal moet doen. Eerst 'm een brief geven: Kijk eens lieverd, hier, dit is voor jou, deze machtig mooie gloednieuwe auto. Kun je 'm zelf even pakken? En 2000 jaar later staat ie nog te bedelen op de gang of is in slaap gevallen en heeft de moed opgegeven. Onderwijl heeft z'n kleine halleluja broertje een hoop lol met z'n nieuwe speelgoed.
=D> =D> =D>
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2014 07:43

mealybug schreef:Met Jezus' komst en het volbrengen van Zijn werk is de Genade tot de mens gekomen.
Daarmee kwam Hij tot de mensheid.
Hij komt niet nog een keer in de vorm van de Heilige Geest tot een select groepje uitverkorenen, want iedereen is in deze welaangename tijd uitverkoren in Hem:
Oke, dus je wilt zeggen dat het Evangelie niet meer verkondigd hoeft te worden, want Jezus is al gekomen? Dus mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord, hoeven dat niet te horen, omdat de Genade al tot de mens gekomen is? Interessant, maar ik denk toch dat het anders ligt.
De Heilige Geest zorgt ervoor dat het Evangelie verkondigd wordt en zorgt er ook voor dat dit Evangelie geloofd wordt, doordat Hij daardoor mensenharten verandert. Deel van die verkondiging is dat Hij ons oproept om de deur te openen. En als we opendoen, dan heeft Hij ons hart er zo toe geneigd dat we dat deden.
En Hij zegt ook dat we tot God moeten komen, inderdaad. Maar als we komen, dan komen we doordat we het Woord gehoord hebben dat door de Heilige Geest tot ons is gekomen en we dat Woord door diezelfde Heilige Geest hebben aangenomen.
mealybug schreef:De Schrift zegt hier dus dat de mens tot God komt en niet andersom !
Duidelijker kan toch niet?
Dus toen Adam en Eva van de verboden vrucht hadden gegeten, gingen ze snel naar God toe? Ik lees toch echt dat ze zich voor God verstopten en dat God naar hen toe kwam.
Dus Abraham ging vanuit zichzelf op weg naar Kanaän, zonder dat God hem dat eerst vertelde? Ik lees toch echt dat God hem dat gebood.
Dus Israël is vanuit zichzelf uit Egypte vertrokken? Ik lees toch echt dat God hen daaruit verlost heeft.
Dus toen Jezus gekomen was, kwamen alle joden en heidenen opeens vanuit zichzelf naar Hem toe? Ik lees toch echt dat Hij Zijn apostelen uitzond om dit Evangelie te verkondigen.
Dus toen Lydia het Evangelie hoorde, ging ze dat vanuit zichzelf geloven? Ik lees toch echt dat God haar hart opende, zodat ze er acht op sloeg.
Dus als mensen wedergeboren worden, dan hebben ze daar zelf toe besloten? Ik lees toch echt dat ze door het levende en eeuwig blijvende Woord van God zijn wedergeboren (1 Petr. 1:23).
Dus als een mensenhart veranderd wordt, dan is dat omdat ze dat zelf besloten hebben? Ik lees toch echt dat God Zijn wet in hun harten schrijft (Jer. 31:33) en ik lees ook dat een gelovige een brief is, die door de Heilige Geest geschreven is op de vlezen tafelen van ons hart (2 Kor. 3:3). Ik lees bovendien het volgende: "Ez. 36:26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.". Zie ook Ez. 11:19: "Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven,"
Dus als we God kennen, dan is dat omdat we dat zelf hebben bedacht? Ik lees toch echt dat God in ons hart geschenen heeft tot verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus. (2 Kor. 4:6).
enz. enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2014 08:55

elbert schreef:Oke, dus je wilt zeggen dat het Evangelie niet meer verkondigd hoeft te worden, want Jezus is al gekomen? Dus mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord, hoeven dat niet te horen, omdat de Genade al tot de mens gekomen is? Interessant, maar ik denk toch dat het anders ligt.
De Heilige Geest zorgt ervoor dat het Evangelie verkondigd wordt en zorgt er ook voor dat dit Evangelie geloofd wordt, doordat Hij daardoor mensenharten verandert. Deel van die verkondiging is dat Hij ons oproept om de deur te openen. En als we opendoen, dan heeft Hij ons hart er zo toe geneigd dat we dat deden.
En Hij zegt ook dat we tot God moeten komen, inderdaad. Maar als we komen, dan komen we doordat we het Woord gehoord hebben dat door de Heilige Geest tot ons is gekomen en we dat Woord door diezelfde Heilige Geest hebben aangenomen.

Nee ik wil dus NIET zeggen dat het Evangelie niet meer verkondigd hoeft te worden, ik ben geen OGGiN of GGiN- hypercalvinist! :wink:
Als het Evangelie niet zou hoeven worden te worden verkondigd, wie zou dan weten dat hij/zij Zijn Offer aan kan nemen ?
Natuurlijk moet het goede nieuws verteld worden dat het Lam Gods de zonden heeft weggenomen en het handschrift tegen ons heeft uitgewist !

Jezus' laatste woorden zijn gericht aan de gemeente (!), die lauw is en denkt dat ze niets van node heeft, maar ze is ellendig, blind en naakt.
De gemeente wordt opgeroepen om 'ogenzalf' te kopen om te zien (!) en te overwinnen zoals Jezus heeft overwonnen, en zal met Hem zitten etc etc.

[quote=''elbert'']Maar als we komen, dan komen we doordat we het Woord gehoord hebben dat door de Heilige Geest tot ons is gekomen en we dat Woord door diezelfde Heilige Geest hebben aangenomen.[/quote]

De joden en anderen weerstonden dat actief, elders staat dat sommigen het Woord aannamen en anderen niet, dus als je gewoon leest wat er staat, komt het erop neer, dat zij die Jezus liefhebben, Hem uit vrije wil volgen, en God straks niet een door Hem ge-pre-selecteerd gezelschap heeft vergaderd wat geprogrammeerd is.
Christus had dan ook niet hoeven komen.
Maar het is Zijn Offer en verzoening die we aan dienen te nemen met geheel ons hart en verstand.
Bovendien staat in Efeze1:13 dat de Geest pas verzegelt, NADAT iemand tot geloof is gekomen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2014 10:55

mealybug schreef:Nee ik wil dus NIET zeggen dat het Evangelie niet meer verkondigd hoeft te worden, ik ben geen OGGiN of GGiN- hypercalvinist! :wink:
Als het Evangelie niet zou hoeven worden te worden verkondigd, wie zou dan weten dat hij/zij Zijn Offer aan kan nemen ?
Natuurlijk moet het goede nieuws verteld worden dat het Lam Gods de zonden heeft weggenomen en het handschrift tegen ons heeft uitgewist !
Ben je het er ook mee eens dat de verkondiging van het Evangelie het werk van de Heilige Geest is?
mealybug schreef:De joden en anderen weerstonden dat actief, elders staat dat sommigen het Woord aannamen en anderen niet, dus als je gewoon leest wat er staat, komt het erop neer, dat zij die Jezus liefhebben, Hem uit vrije wil volgen, en God straks niet een door Hem ge-pre-selecteerd gezelschap heeft vergaderd wat geprogrammeerd is.
Christus had dan ook niet hoeven komen.
Maar het is Zijn Offer en verzoening die we aan dienen te nemen met geheel ons hart en verstand.
De vraag is niet of het Evangelie wel of niet aangenomen moet worden (wel dus), de vraag is of dit aannemen een gevolg is van het werk van de Heilige Geest in ons hart.
Jij zegt nee: je gelooft dat de natuurlijke mens in staat is om deze dingen te begrijpen (in weerwil van 1 Kor. 2:14).
Ik zeg ja: wij hebben verlichting met de Heilige Geest nodig, zodat we in gaan zien wie wij zijn, wie God is en dat we genade nodig hebben. En pas daarna volgt het aannemen.
mealybug schreef:Bovendien staat in Efeze1:13 dat de Geest pas verzegelt, NADAT iemand tot geloof is gekomen.
Wie heeft het over verzegeling? Dat is een ander onderwerp.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 17 sep 2014 10:59

Raad eens wat ik zo opmerkelijk vind aan de volgende Bijbeltekst:

2 Petrus 2:1
Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.

Het opmerkelijke is: er zijn valse profeten die de Heere, die (ook!) hen gekocht heeft, verloochenen.

vers 3
En zij zullen u door hebzucht met verzonnen woorden uitbuiten. (...)

Het boek 'Wake up!' heb ik gekocht bij een reformatorische boekhandel. Toen ik het boek op de toonbank legde en de eigenaar (van die boekhandel) het boek inscande, bromde hij: "mmmh... het is geen reformatorische prijs..." Ik zei: "o nee?" Hij zei: "nee, niet duur voor een boek met zoveel bladzijden"

vers 12a
Maar deze mensen lasteren wat zij niet kennen, als redeloze dieren,

Wat zullen ze lasteren? In elk geval iets waar een redelijk weldenkend mens het niet mee eens is... Dat wil zeggen: het onvermijdelijke gevolg uit hetgeen ze beweren, ontkennen ze. Dat kunnen verschillende soorten mensen zijn:
- mensen die beweren dat er geen God is, terwijl ze beweren dat alles in deze wereld is begonnen met 'energiedeeltjes' en 'anti-energie deeltjes' die gingen vechten tegen elkaar. Als je redelijk weldenkend bent, dan zul je concluderen dat die deeltjes (waar je in gelooft) in het leven zijn geroepen door God (Iemand die machtig is om je óók in de hel te werpen).
- mensen die de beweging lasteren die leeft uit (Bijbelteksten als) dat Jezus is gestorven voor alle mensen, zodat de Heilige Geest de wereld (alle mensen) kan gaan overtuigen dat de weg die ze nu gaan naar de verdoemenis leidt, en dat ze dus in Jezus moeten gaan geloven, om zalig te worden.

vers 12b
geboren met een natuur om...

Wat zullen die mensen zelf zeggen wat voor natuur ze hebben? Ze zullen zeggen: "Wij zijn gevallen in adam en we moeten uit het slijk opgetrokken worden naar Zijn wonderbaar licht. Och mochten we door de tralies van het Woord daar wat van zien...!"

vers 12c
...een natuur om gevangen te worden en te gronde te gaan.

Zoals ze zelf al aangeven.

vers 12c
Zij zullen in hun verdorvenheid ten verderve gaan,

Waarom? Zoals eerder genoemd: Omdat ze de Heere, die (ook!) hen gekocht heeft, verloochenen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2014 11:50

elbert schreef:Jij zegt nee: je gelooft dat de natuurlijke mens in staat is om deze dingen te begrijpen (in weerwil van 1 Kor. 2:14).
Ik zeg ja: wij hebben verlichting met de Heilige Geest nodig, zodat we in gaan zien wie wij zijn, wie God is en dat we genade nodig hebben. En pas daarna volgt het aannemen.

Ik zeg dat de natuurlijke mens geen behoefte heeft of de wil om het zelfs maar te proberen te begrijpen.
Hij is wel in staat het te begrijpen, maar hij wil niet aannemen
Ook de geestelijke mens begrijpt niet alles, maar zijn gehoorzaamheid heeft hem onderworpen aan zijn geloof en vertrouwen en hij gaat niet wroeten en graven in Zijn ondoorgrondelijke wegen, of boven hetgeen geschreven staat, waarbij allerlei theologische constructies worden opgesteld ten bate van allerlei wind van leer.

Hoe krijg je die verlichting met de Heilige Geest?
Je kunt niet bidden om de Heilige Geest zonder dat je geloof hebt.
Het geloof is er dus eerder.
Door het horen.

4 Want het einddoel van de wet is Christus, tot gerechtigheid voor ieder die gelooft.
5 Want Mozes schrijft over de gerechtigheid die uit de wet is: De mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven.
6 De gerechtigheid echter die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal naar de hemel opklimmen? Dat is Christus naar beneden brengen.
7 Of: Wie zal in de afgrond neerdalen? Dat is Christus uit de doden naar boven brengen.
8 Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken:
9 Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden.
10 Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoud.
11 Want de Schrift zegt: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
12 Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen.
13 Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal behouden worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat: Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen!
16 Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze predikinggeloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
18 Maar ik zeg: Hebben zij het dan echt niet gehoord? Zeker wel: Hun geluid is over heel de aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden van de wereld.
19 Maar ik zeg: Heeft Israël het dan niet begrepen? Ten eerste is het Mozes die zegt: Ik zal u tot jaloersheid verwekken door wat geen volk is; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja durft het aan te zeggen: Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten, Ik heb Mij geopenbaard aan hen die naar Mij niet vroegen.
21 Met het oog op Israël zegt Hij echter: Heel de dag heb Ik Mijn handen uitgebreid naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 17 sep 2014 18:13

Julian.
Het familie lid,waar over ik het had,is al 3 jaar overleden.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 sep 2014 20:51

cornelis schreef:Julian.

God kan ze op het laatste moment nog overtuigen. Als ze het Woord maar gehoord hebben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 17 sep 2014 20:53

cornelis schreef:Julian.

Boerin schreef:God kan ze op het laatste moment nog overtuigen. Als ze het Woord maar gehoord hebben.

De gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard is hierin bemoedigend.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 sep 2014 07:31

mealybug schreef:Ik zeg dat de natuurlijke mens geen behoefte heeft of de wil om het zelfs maar te proberen te begrijpen.
Hij is wel in staat het te begrijpen, maar hij wil niet aannemen
1 Kor. 2:14 zegt toch echt wat anders hoor:
Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
mealybug schreef:Hoe krijg je die verlichting met de Heilige Geest?
Je kunt niet bidden om de Heilige Geest zonder dat je geloof hebt.
Het geloof is er dus eerder.
Door het horen.
En wat is er eerder dan het horen?
Het geloof is uit het gehoor (inderdaad) en het gehoor door het Woord van God! (Rom. 10:17) Dus het Woord van God is er eerder dan ons horen. En wat zegt de Schrift nog meer: het Woord wordt verkondigd door mensen die door de Heilige Geest gedreven worden (2 Petr. 1:21). En de Schrift is door God ingegeven (2 Tim. 3:16). En Jezus zegt dat de Heilige Geest het uit het Zijne zal nemen en het u (ons) zal verkondigen (Joh. 16:14-16). Want de Geest leidt ons in alle waarheid, en daar valt dus ook het aannemen van de Zoon onder! Dus is het geloof ook het werk van de Geest.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 sep 2014 08:26

Hoe beleven Gomaristen mensen zoals elbert, dat God voor hen kiest?
Ik beleef helemaal niet dat God voor mij al gekozen heeft.
Achteraf kan ik wel zeggen hee de weg is anders gelopen als ik hem uitgestippeld had.
Daarom vind ik ook de stelling van Gomarus puur theorie dat God eerst verkiest.
Het is waar maar geen praktijk van het leven.

Daarom:
Romeinen 8:29-30 schreef:Want die Hij (God) TEVOREN GEKEND HEEFT, die heeft hij ook tevoren verordineerd den beelde zijns zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8: 29-30)

Daarom is voor mij de uitleg van Romeinen 8: 29-30 het volgende.
Vers 30 moet samen met vers 29 gelezen worden waar uitgedrukt is dat God die mensen verkiest die Hij tevoren gekend heeft. Dit betekent dat God niet willekeurig kiest, maar op basis van de beslissing van de mens die Hij tevoren geweten heeft. Iedereen van wie Hij wist dat ze voor God zouden kiezen, verkoos Hij om ‘den beelde zijns zoons gelijkvormig te zijn‘.

Wij vergissen ons in een theoretische kennis en de praktijk! zeker de Gomaristen.
God leeft in de eeuwigheid. Hij leeft niet in de tijd zoals mensen. Voor hem is alles tegenwoordige tijd. Daarom weet hij welke keuzes mensen maken. Omdat God weet wie er voor hem kiezen, kan Hij hen kiezen en uitverkiezen om zijn gehoorzame kinderen te worden. God kiest dus op basis van voorkennis.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 sep 2014 08:30

elbert schreef:En wat is er eerder dan het horen?
Het geloof is uit het gehoor (inderdaad) en het gehoor door het Woord van God! (Rom. 10:17) Dus het Woord van God is er eerder dan ons horen. En wat zegt de Schrift nog meer: het Woord wordt verkondigd door mensen die door de Heilige Geest gedreven worden (2 Petr. 1:21). En de Schrift is door God ingegeven (2 Tim. 3:16). En Jezus zegt dat de Heilige Geest het uit het Zijne zal nemen en het u (ons) zal verkondigen (Joh. 16:14-16). Want de Geest leidt ons in alle waarheid, en daar valt dus ook het aannemen van de Zoon onder! Dus is het geloof ook het werk van de Geest.

Maar er staat ook dat niemand tot de Heere Jezus komt, tenzij de Vader hem trekt.
(En dat kan op vele manieren)
En de Heilige Geest ontvang je pas, als je wedergeboren bent.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 sep 2014 08:38

benefietdiner"
Romeinen 8:29-30 schreef:
Want die Hij (God) TEVOREN GEKEND HEEFT, die heeft hij ook tevoren verordineerd den beelde zijns zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8: 29-30)

Lees de gelijkenis van de Koninklijke Bruiloft,(in Mattheüs 22)daar staat de uitleg.
Daar staat dat eerst de ene groep genodigd werd en daarna de andere groep.
Er was dus van te voren al beslist dat de heidenen geroepen zouden worden.
Maar ook een deel van de Joden en dat zie je weer in Romeinen 11.

Terug naar “Archief”