Wat is er in toch mis met de RK leer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 09:31

Ik ben "toevallig" per email met een Katholiek in gesprek. Die vertelde mij het volgende over heiligen-verering:

Bij de kerken uit de Catholica denk je heel vaak aan beelden, zeg je... Dat is zo, vergelijk die beelden maar met een foto die je hebt van dierbare overledenen. Zij hebben grote dingen gedaan voor de kerk en dus worden ze afgebeeld. Beelden worden in de Catholica, i.t.t. wat in de reformatorische geschriften nog weleens staat, NOOIT aangebeden, zij worden vereert, er wordt hen een liefdeblijk gebracht. Dat beeld symboliseert een andere dimensie, vertegenwoordigt een persoon en die gedenken we d.m.v. dat beeld. We aanbidden het niet... Evenmin als dat we heiligen aanbidden, we roepen hen aan om voor ons te bemiddelen, voor te spreken bij Vader Zoon en Heilige Geest.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 sep 2003 10:31

Er wordt gebeden: Heilige maria, bid voor ons..............
Sorry maar maria kan niet voor ons bidden.
We hebben maar 1 pleitbezorger en dat is CHristus. Die kan voor ons bidden.
Maar gestorven mensen niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 sep 2003 10:40

Mariaverering:'Door haar volledige overgave aan de wil van de Vader, aan het verlossingswerk van zijn Zoon en aan iedere ingeving van de heilige Geest is de maagd Maria voor de kerk het voorbeeld van geloof en liefde'. (Katechismus van de Katholieke Kerk 967). Maria, de Moeder Gods wordt in de kerk vereerd als de 'geheel heilige'. 'Zij is het 'allerverhevenste en zeer uitzonderlijke lid van de kerk', zij is zelfs de voorbeeldige verwezenlijking, 'het beeld' van de kerk' (Katechismus van de Katholieke Kerk 967). Ook na haar ten hemelopneming blijft Maria haar heilbrengende taken uitoefenen. Zij wordt vereerd als 'voorspreekster, helpster en middelares’. Tot haar bescherming nemen gelovigen in al hun gevaren en noden hun toevlucht.
Hoewel de verering van de Moeder Gods een heel bijzonder karakter heeft, verschilt zij wezenlijk van de eredienst van aanbidding van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De verering van Maria krijgt uitdrukking in liturgische feesten die de aanbidding van God bevorderen. (Katechismus van de Katholieke Kerk 971)

Dit kun je vinden op de site www.katholieknederland.nl

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 16 sep 2003 22:37

Lees ik nou een aantal keer "verering" en niet "bidden" (of een werkwoordsvorm daarvan)?! Bevestigt mijns inziens meer Marnix' verhaal dan die van Joepie ervoor...

Kijken we naar de vererende tekst:
Wees gegroet, Maria

Wees gegroet, Maria, vol van genade,
de Heer is met U,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen,
en gezegend is Jezus, de Vrucht van uw schoot.
Heilige Maria, Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood. Amen

Dan is het meer een vraag aan Maria of ze, populair gezegd, een god woordje wil doen bij God... Niet meer en niets minder. Het zegt niet dat ze zelf kwaliteiten zou hebben om wonderen te doen enz. Daarnaast is deze vererende tekst nog maar zelden aanwezig tijdens de katholieke mis! Voor andere heiligen geldt ongeveer het zelfde...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 sep 2003 23:34

Ik sprak vandaag een katholieke jongen, hij vertelde mij dat het aanroepen van heilige steeds minder gebeurd in de RKK. Zelf deed hij er helemaal niet aan en er waren in zijn plaats slechts een aantal mensen die b.v. Maria wel eens aanriepen...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joepie

Berichtdoor joepie » 17 sep 2003 06:32

Er staat: Zij is voorspreekster, middelares, bid voor ons..........
Sorry, maar dat kan ze niet.
Ze is dood. En de enige die dat kan is Jezus Christus.
Hij is onze middelaar en voorspraak.
Niet Maria, niet Petrus, niet de Paus.
Ook al wordt er hier in Nederland niet zoveel meer aan verering van heiligen gedaan, dan is de leer van de kerk nog wel zo.
En je zult je niet neerbuigen voor beelden.
Of je dat doet om ze te aanbidden of te vereren blijft voor mij hetzelfde.
Maria heeft ons niet verlost, maar Jezus Christus. Hem dien je te eren.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 24 sep 2003 09:26

ze kennen niet de tien geboden zoals wij ze kennen,
ze hangen de kerk vol met poppen,

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 sep 2003 12:29

Hoe kun je nou het tweede gebod houden, als je heel de kerk vol hebt hangen met poppen?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 sep 2003 12:44

ahuibers schreef:ze kennen niet de tien geboden zoals wij ze kennen
verklaar u nader...

Henk Jansen schreef:Hoe kun je nou het tweede gebod houden, als je heel de kerk vol hebt hangen met poppen?

"Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is."

Volgens mij doelt dit op het maken van beelden ter aanbidding, zoals het gouden kalf. Overigens zijn de beelden en afbeeldingen in de kerk niet van God, in ieder geval niet van God zoals men die in het oude testament kon, wel van Jezus als mens. Persoonlijk geloof ik ook niet dat hier iets mis mee is.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 sep 2003 13:44

Je mag ook geen beelden Goddelijke eer toewijzen en dat doen ze in de Rooms katholieke kerk wel.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 sep 2003 13:56

Henk Jansen schreef:Je mag ook geen beelden Goddelijke eer toewijzen en dat doen ze in de Rooms katholieke kerk wel.

Katholiek Nederland schreef:Verder zijn er vaak beelden te vinden van Maria en van andere bekende heiligen. Deze beelden hebben de functie ons te herinneren aan hun voorbeeldig leven. Mensen die een speciale band met een bepaalde heilige hebben, branden soms kaarsen bij zijn of haar beeld, of zetten er bloemen voor. Met name gebeurt dit bij het beeld van Maria, de moeder van Jezus.
Beelden verering gebeurd zelden tot niet meer binnen de RKK...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 sep 2003 14:53

Volgens mij is dus de officiele leer dat heiligen wel aanbeden kunnen worden, maar gebeurt het in de praktijk niet meer. Dus is het enige wat moet veranderen de Katholieke Katechismus.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 sep 2003 15:15

Gershwin schreef:Volgens mij is dus de officiele leer dat heiligen wel aanbeden kunnen worden, maar gebeurt het in de praktijk niet meer. Dus is het enige wat moet veranderen de Katholieke Katechismus.
Er ziteen verschil tussen het bidden tot God en tot heiligen. Bij heiligen wordt er om voorspraak gevraagd, God wordt aanbeden. De RK leer stelt duidelijk dat dit volledig verschillende zaken zijn en dat heiligen niet aanbeden mogen worden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 sep 2003 15:52

Ok, dan interpreteer ik het verkeerd. Neemt niet weg dat het enigszins onlogisch is dat gestorvenen nog iets ervaren van wat op aarde gebeurt. Volgens mij maakt dat de verlossing erg relatief (al die ellende...). Hoewel die tekst geen bewijs voor mijn stelling is zou je er Lukas 16: 19-31 naast kunnen leggen. Daaruit blijkt dat er geen contact is tussen hemel en hel, en aangezien contact tussen aarde en hemel of aarde en hel even waarschijnlijk is, zal dat er ook niet zijn, omdat er dan indirect contact is tussen hemel en hel :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 sep 2003 16:39

Gershwin schreef:Ok, dan interpreteer ik het verkeerd. Neemt niet weg dat het enigszins onlogisch is dat gestorvenen nog iets ervaren van wat op aarde gebeurt. Volgens mij maakt dat de verlossing erg relatief (al die ellende...). Hoewel die tekst geen bewijs voor mijn stelling is zou je er Lukas 16: 19-31 naast kunnen leggen. Daaruit blijkt dat er geen contact is tussen hemel en hel, en aangezien contact tussen aarde en hemel of aarde en hel even waarschijnlijk is, zal dat er ook niet zijn, omdat er dan indirect contact is tussen hemel en hel :D
Dat denk ik ook ja, alleen dat men daar in gelooft doet weinig af aan de kern van het geloof. Als ze werkelijk een heiligen zouden aanbidden zoals ze God aanbidden zou ik dat wel zeer kwalijk vinden.

Terug naar “Archief”