Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 11:23

Teus schreef:Als God een kandidaat te kennen geeft dat hij in Zijn dienst moet gaan dan zorgt God tot in het kleinste detail dat het gebeurd, veelal met grote wonderen. Als een lid van het curatorium van God verstaan gekregen heeft dat hij deze taak op zich moet nemen dan zorgt God ook tot in het kleinste detail.
Als een kandidaat uit eigen beweging komt en God staat het niet toe dan zal de in God afhankelijk handelende lid van het curatorium zeker wijsheid krijgen om te oordelen naar Gods besluit.

mealybug schreef:De hamvraag wordt nu:
Roept God de predikant, maar verhindert hij de predikant 4 jaar later middels het curatorium?

Absoluut niet!
Als God iemand roept iets te doen dan zal het gebeuren. Niemand zal daar feitelijk invloed op hebben, dan gebeuren er wonderen (b.v. Jona).
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 22 mei 2014 11:40

Als God een kandidaat te kennen geeft dat hij in Zijn dienst moet gaan dan zorgt God tot in het kleinste detail dat het gebeurd, veelal met grote wonderen. Als een lid van het curatorium van God verstaan gekregen heeft dat hij deze taak op zich moet nemen dan zorgt God ook tot in het kleinste detail. Als een kandidaat uit eigen beweging komt en God staat het niet toe dan zal de in God afhankelijk handelende lid van het curatorium zeker wijsheid krijgen om te oordelen naar Gods besluit.
Een vreemde redenatie: dus 18 mensen zijn kennelijk uit eigen beweging gekomen, want ze zijn afgewezen omdat God het niet toe staat en 3 zijn kennelijk niet uit eigen beweging gekomen, want zij zijn wel verkozen. :shock: Begrijp ik dat nu goed uit jouw redenatie?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 12:09

Als God een kandidaat te kennen geeft dat hij in Zijn dienst moet gaan dan zorgt God tot in het kleinste detail dat het gebeurd, veelal met grote wonderen. Als een lid van het curatorium van God verstaan gekregen heeft dat hij deze taak op zich moet nemen dan zorgt God ook tot in het kleinste detail. Als een kandidaat uit eigen beweging komt en God staat het niet toe dan zal de in God afhankelijk handelende lid van het curatorium zeker wijsheid krijgen om te oordelen naar Gods besluit.
Weet je, ze zijn bang dat ze hun eigen dogma voorbij gaan als ze zelf de hand er niet in houden.
Rijnlander schreef:Een vreemde redenatie: dus 18 mensen zijn kennelijk uit eigen beweging gekomen, want ze zijn afgewezen omdat God het niet toe staat en 3 zijn kennelijk niet uit eigen beweging gekomen, want zij zijn wel verkozen. :shock: Begrijp ik dat nu goed uit jouw redenatie?

Je hebt het inderdaad niet goed begrepen, of…..ik ben niet duidelijk genoeg geweest.

Voor jou is het curatorium wel degelijk bepalend, begrijp ik uit je reactie.
Daar is juist mijn redenatie, zoals je dat noemt, op gebaseerd.
Jou conclusie baseer je op de uitspraak van de curatoriumleden, dat God die 18 het niet toestaat.
Daarmee toon je aan dat de curatoriumleden volledig handelen naar Gods wil, dat is nu net de vraag. Evenzo is de vraag of alle kandidaten de juiste weg gaan. Het zou me totaal niet verwonderen als er een aantal over een paar jaar Gods woord staan te verkondigen.
Ook bij hun kan het zijn dat God een andere wel wil. Als je in een “zware” atmosfeer zit ligt de neiging van een “zware” weg voor de hand. God wil het wel eens anders als dat wij willen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 13:02

Teus schreef:Absoluut niet!
Als God iemand roept iets te doen dan zal het gebeuren. Niemand zal daar feitelijk invloed op hebben, dan gebeuren er wonderen (b.v. Jona).

Dus alle mensen die zijn afgewezen door het Curatorium hadden echt geen roeping, of ze worden toch nog predikant op een of andere manier?

Ik ben het daar totaal niet mee eens. De Bijbel staat vol van teksten waarin mensen worden opgeroepen om hun roeping waar te maken. U bent geroepen, doe dan zus en zo. Ik vraag u dringend uw roeping de weg te gaan waartoe u geroepen bent. Als je op je luie achterwerk blijft zitten gaat je roeping echt niet in vervulling.

1 Ik, die gevangenzit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. 3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is. (Ef 4)

21 Dat is uw roeping; ook Christus heeft geleden, om uwentwil, en u daarmee een voorbeeld gegeven. Treed dus in de voetsporen van hem 22 die geen enkele zonde beging en over wiens lippen geen leugen kwam. (1 Pet 2)

8 Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos maar vruchtbaar. 9 Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. 10 Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val 11 en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus. (2 Pet 1)

Mensen zelf maar ook anderen kunnen je roeping wel degelijk in de weg staan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 13:12

Teus schreef:Absoluut niet!

Marnix schreef:Dus alle mensen die zijn afgewezen door het Curatorium hadden echt geen roeping, of ze worden toch nog predikant op een of andere manier?

Ik ben het daar totaal niet mee eens. De Bijbel staat vol van teksten waarin mensen worden opgeroepen om hun roeping waar te maken. U bent geroepen, doe dan zus en zo. Ik vraag u dringend uw roeping de weg te gaan waartoe u geroepen bent. Als je op je luie achterwerk blijft zitten gaat je roeping echt niet in vervulling.

1 Ik, die gevangenzit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: 2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. 3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is. (Ef 4)

21 Dat is uw roeping; ook Christus heeft geleden, om uwentwil, en u daarmee een voorbeeld gegeven. Treed dus in de voetsporen van hem 22 die geen enkele zonde beging en over wiens lippen geen leugen kwam. (1 Pet 2)

8 Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos maar vruchtbaar. 9 Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. 10 Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val 11 en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus. (2 Pet 1)

Mensen zelf maar ook anderen kunnen je roeping wel degelijk in de weg staan.

k'Stel voor al mijn berichten nog eens te lezen, het ontgaat je geheel.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 22 mei 2014 13:17

Voor jou is het curatorium wel degelijk bepalend, begrijp ik uit je reactie.
Daar is juist mijn redenatie, zoals je dat noemt, op gebaseerd.
Jou conclusie baseer je op de uitspraak van de curatoriumleden, dat God die 18 het niet toestaat.
Daarmee toon je aan dat de curatoriumleden volledig handelen naar Gods wil, dat is nu net de vraag. Evenzo is de vraag of alle kandidaten de juiste weg gaan. Het zou me totaal niet verwonderen als er een aantal over een paar jaar Gods woord staan te verkondigen.
Ook bij hun kan het zijn dat God een andere wel wil. Als je in een “zware” atmosfeer zit ligt de neiging van een “zware” weg voor de hand. God wil het wel eens anders als dat wij willen.

Inderdaad heb ik het dus niet goed begrepen, maar je bent ook niet duidelijk geweest :mrgreen:

Jouw reactie bevat eveneens onjuiste stellingen:
1. voor mij is het curatorium helemaal niet bepalend, persoonlijk heb ik zeer grote bedenkingen tegen het instituut curatorium;
2. ik toon helemaal niet aan dat de curatoriumleden volledig handelen naar Gods wil. Ik ben zeer huiverig en terughoudend voor mensen die beweren volledig naar Gods wil te handelen;
3. Het verwondert mij zeker niet dat afgewezen kandidaten later in een ander kerkgenootschap alsnog predikant worden. Praktijkvoorbeelden genoeg. Dus dat zegt iets over het instituut curatorium;
4. Ik ben het met je eens dat God een andere weg wil dan dat je zelf voor ogen had of zelfs bedenken kon. Gelukkig maar, des te groter het wonder!
5. Dat bij een zware atmosfeer een zware weg voor de hand ligt is ook bekend, anders val je uit de toon en dus ook uit de boot :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 13:20

Bambi schreef: Je hoopt altijd dat je mensen mag aannemen, maar soms heb je het gevoel dat iemand nog moet rijpen.

[/quote]
Kijk, DAT is nou een interessant punt. Iemand wordt niet definitief afgewezen, maar krijgt gewoon weer een kans. Misschien wordt hij er een veel betere predikant door.
Ik ken een medisch student die een paar keer werd uitgeloot, balen, boos, teleurgesteld. Hij week uit naar België en rondde zijn studie met succes af.
Hij zegt nu, achteraf, het was goed juist voor me. Alles kwam me altijd aanwaaien en opeens stokte het. Door deze teleurstelling en het verder zoeken via andere wegen, is hij nu een betere arts.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 mei 2014 13:38

Inmiddels dichten we het curatorium bijna een goddelijke authoriteit toe.

En paar interessante dingen:

Op dit moment staan er meer predikanten op PKN- een HHK-kansels, afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten dan dat de Ger. Gem. zelf aan predikanten heeft. God heeft gelukkig wel werk in Zijn wereldwijde wijngaard als mensen dat beletten.

Hoe vaak is het curatorium niet de mist in geggaan als predikanten naderhand worden geschorst? Verkeerde leiding van de Heilige Geest?

Ja ja... de tijd is nog niet rijp: 6 keer 'opgaan' en de 7e keer worden aangenomen...

Opvallend hoeveel zonen van predikanten wel direct worden aangenomen... Zit wel goed toch? het is er één van die dominee.

Jammer allemaal, maar gelukkig is God niet afhankelijk van een curatorium om predikanten en anderen in te zetten in Zijn koninkrijk... "Och, dat de Heere nog eens arbeiders in Zij n Wijngaard zou mogen komen uit te stoten..."
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 mei 2014 13:50

ds. van Eckeveld schreef: Je hoopt altijd dat je mensen mag aannemen, maar soms heb je het gevoel dat iemand nog moet rijpen.

schelpje3 schreef:Kijk, DAT is nou een interessant punt. Iemand wordt niet definitief afgewezen, maar krijgt gewoon weer een kans. Misschien wordt hij er een veel betere predikant door.
Ik ken een medisch student die een paar keer werd uitgeloot, balen, boos, teleurgesteld. Hij week uit naar België en rondde zijn studie met succes af.
Hij zegt nu, achteraf, het was goed juist voor me. Alles kwam me altijd aanwaaien en opeens stokte het. Door deze teleurstelling en het verder zoeken via andere wegen, is hij nu een betere arts.

De discipelen werden door de Heere Jezus geroepen en gingen gelijk aan hun opleiding beginnen.
Paulus werd stilgezet en kon gelijk aan de bak.
Als God iemand tot het predikantenambt roept, is het de bedoeling dat hij gelijk begint. En tijdens een opleiding van 4 jaar, heeft hij tijd zat om te rijpen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 14:00

Je zou graag op de publieke tribune zitten geloof ik? :D
Ik geef toe, als het alleen maar predikantzoontjes zijn, dat je op zn minst de schijn op je laadt, als curatorium. Enige uitleg lijkt mij dan wel op zn plaats.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 14:22

Schelpje schreef:Kijk, DAT is nou een interessant punt. Iemand wordt niet definitief afgewezen, maar krijgt gewoon weer een kans. Misschien wordt hij er een veel betere predikant door.

Hm dat kan zijn maar "rijpen" is volgens mij ook iets wat IN het arbeidsproces thuishoort. Je wordt ergens aangenomen, gaat aan het werk en groeit doordat je tegen dingen aanloopt. Het wil niet zeggen dat je niet geschikt ben en als je gerijpt bent wel geschikt. Je groeit in het proces en dat blijf je denk ik je leven lang doen. En als er dan zo'n tekort aan predikanten is vraag ik me af hoe goed dat is. Ik denk dat er zat gemeenten zijn waar ze snakken naar een predikant, ook al kan die nog wel wat meer "rijpen". Er zijn zoveel gemeenten waar al tientallen jaren helemaal geen predikant is.... zoals hier, vacant sinds oprichting in 1932.

1/3e van de gemeenten heeft maar een predikant. En dan klinkt "iemand moet nog rijpen" opeens veel minder mooi. Laat ze rijpen in de GerGem hier die al 82 jaar geen predikant hebben of een van die andere (kleinere) gemeente die nooit aan een predikant kunnen komen. De beste manier om het verder te ontwikkelen en te rijpen is in het werkveld. Niet door alleen maar nog meer te gaan lezen en studeren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 mei 2014 14:38

schelpje3 schreef:Ik geef toe, als het alleen maar predikantzoontjes zijn, dat je op zn minst de schijn op je laadt, als curatorium. Enige uitleg lijkt mij dan wel op zn plaats.

En vissers ? veel of weinig ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 15:01

rotterdam schreef:
En vissers ? veel of weinig ?

Uhhh, ik snap m even niet 8-[

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 mei 2014 15:57

schelpje3 schreef:Uhhh, ik snap m even niet 8-[

En Jezus, wandelende aan de zee van Galiléa, zag twee broeders, namelijk Simon, gezegd Petrus, en Andréas, zijn broeder, het net in de zee werpende (want zij waren vissers);
En Hij zeide tot hen: Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2014 16:01

rotterdam schreef:
En Jezus, wandelende aan de zee van Galiléa, zag twee broeders, namelijk Simon, gezegd Petrus, en Andréas, zijn broeder, het net in de zee werpende (want zij waren vissers);
En Hij zeide tot hen: Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken.

O zo. Dat argument zag ik gisteren ook voorbijkomen, maar dat gaat natuurlijk niet op. De Heere Jezus kende de harten, wij niet.
Je mag toch wel aannemen dat het curatorium te goeder trouw is?

Terug naar “Archief”