HB:
Wijs je deze theologie af of niet?
Is dat dan nog niet duidelijk dan? Nou ja, voor alle duidelijkheid dan: ik ben geen aanhanger van de vervangingstheologie.
HB: Als het teken van het oude verbond moet stoppen, is dan ook het oude verbond niet geeïndigd?
In Hebreeën staat ergens dat het oude verbond de verdwijning nabij is of iets in die geest. M.a.w. dat verbond loopt op z'n laatste benen. En dat doet het nog steeds. Het verdwijnen van het oude verbond staat daarmee in dezelfde tijdsschaal als de wederkomst vna Christus. Ook daarvan wordt in het NT gezegd dat Hij spoedig zal komen. Beide gebeurtenissen laten echter op zich wachten. M.i. is dat ook geen wonder want deze zijn sterk met elkaar verbonden.
Paulus maakt in zijn brieven overduidelijk dat de besnijdenis in Christus geen nut meer heeft. Het is niet zo dat een Jood die zich laat besnijden extra beloften krijgt naast die van het oude verbond. Geen nut is geen nut, laten we de apostel daarin maar volgen. Het teken van de doop is vervangen door het teken van de doop. Beide wijzen ze op dezelfde realiteit, kortgezegd op het lijden en sterven van Christus.
Niet alle Joden hebben echter deel aan het nieuwe verbond. Zij zijn de afgesneden takken, het verharde deel van Israël. Zijn zijn degenen die menen dat ze zich nog kunnen beroepen op de besnijdenis. Volkomen onterecht volgens Paulus, want ook zij moeten bij Christus zijn. Het heeft echter geen zin te vragen of deze onbekeerde Joden zich nog moeten laten besnijden. Ze zijn er en daar kunnen wij niets aan toe of af doen. De besnijdenis gaat echter wel door bij gratie van hun ongeloof. Ze menen dat dat waar de besnijdenis naar verwijst nog steeds moet komen. Als christenen verschillen we daarover met hen van menng.
De besnijdenis had moeten stoppen omdat alle Joden in Christus de Messias hadden moeten zien. Omdat dat niet gebeurd is gaat de besnijdenis nog door. En dat is weer teken van het feit dat de gehele vervulling nog geen realiteit is; teken van Gods trouw.
HB:
daarmee ontken je dus de bijzondere plaats die Israël m.i. nog altijd heeft, gezien nog onvervulde OT&NT-profetieën aangaande Israël. De kinderdoop als verbondsdoop gaat ervanuit dat het volk Israël geen unieke positie meer heeft.
In onvervulde profetiën geloof ik niet zo, maar dat terzijde. Wat je stelt over de kinderdoop is echter onjuist. Ik geloof absoluut dat Israël nog steeds Gods volk is. En dat terwijl ik mijn kinderen gewoon heb katen dopen... Je kunt door een bepaalde duiding van de kinderdoop aansluiten bij de vervangingstheologie maar dat is niet noodzakelijk.
HB:
De besnijdenis onder Joden zal ook nog wel blijven bestaan nadat het volk Israël zich bekeerd heeft. Of wil je beweren dat onder andere Petrus onwaarheden aan het verkondigen was.
Mag ik vragen waar je precies op doelt t.a.v. Petrus? Ik geloof nl. niet dat de besnijdenis nog zin heeft als je gelooft in Christus. Je doet dan net alsof het oude verbond beter is dan het nieuwe.
HB:
Trouwens is het je al eens opgevallen dat alleen Paulus, genaamd de apostel der heidenen de enige apostel is die spreekt over de besnijdenis in al zijn vormen.
Paulus was zelf Jood. Heb je daar wel eens aan gedacht? En zijn de dingen die hij zegt over de besnijdenis niet betrouwbaar omdat hij de apostel der heidenen was? Of dacht je dat hij tegen de heidenen andere dingen over de besnijdenis zei dan tegen de Joden?
Klaas