Dodenherdenking op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Dodenherdenking op zondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 apr 2014 18:14

Jvslooten schreef:Jezus zegt: Laat de doden hun doden begraven. Op zondag herdenk ik de Levende, sorry.

Volgens mij slaat die bijbeltekst eerder op het feit dat mensen altijd maar een excuus verzinnen om Jezus maar niet te hoeven volgen.
Dat iemand zegt eerst zijn vader te willen begraven slaat dus dan ook op 'mijn vader is nog niet overleden, maar als hij overlijdt, dan zal ik volgen.
En zo hebben mensen steeds een excuus om maar niet te hoeven.
Dan zeggen ze weer dat ze kinderen hebben en het onmogelijk geworden is, daarna willen ze carrière maken, en daarna zijn ze te oud..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 18:17

Anoniem_89 schreef:

Volgens mij slaat die bijbeltekst eerder op het feit dat mensen altijd maar een excuus verzinnen om Jezus maar niet te hoeven volgen.
Dat iemand zegt eerst zijn vader te willen begraven slaat dus dan ook op 'mijn vader is nog niet overleden, maar als hij overlijdt, dan zal ik volgen.
Dan zeggen ze weer dat ze kinderen hebben en het onmogelijk geworden is, daarna willen ze carrière maken, en daarna zijn ze te oud..

Precies!
De context wordt weer eens niet meegenomen. ](*,)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 apr 2014 18:38

mealybug schreef:Precies!

Uhuh :wink:

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 apr 2014 18:57

Anoniem_89 schreef:

mealybug schreef:Precies!
Alleen jammer dat je dat zelf ook niet doet. Uit de context is niet op te maken dat de vragensteller Jezus uiteindelijk niet volgt. Sterker nog, vaak (zo niet altijd) als Jezus zegt "Volg Mij" dan is er geen mens die daar weerstand aan biedt en Hem niet volgt. ;-) En zo ook in de betreffende tekst in het Mattheus-evangelie, en in het Lukas evangelie is het zelfs duidelijker "Laat de doden hun doden begraven, maar u, ga heen en verkondig het Koninkrijk van God."

Het verbaasd me dat we met het woord context gaan smijten zonder ons er zelf in te verdiepen...

Op deze manier redeneren zou je moeten concluderen dat Jezus heel veel discipelen met de naam Petrus heeft gehad en dat die allemaal telkens weggelopen zijn. Nee hoor, het is telkens dezelfde, maar Christus hoedt Zijn schapen, en dat houdt in dat schaapjes niet moeten doen wat ze zelf leuk vinden en lekker in de struiken vast komen te zitten.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 19:18

Het ging er mij om dat er een bijbeltekst gebruikt werd, die als me de context daar bij pakt, helemaal niets te maken heeft, met waar hij hier in dit onderwerp voor misbruikt wordt.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 apr 2014 19:26

mealybug schreef:Het ging er mij om dat er een bijbeltekst gebruikt werd, die als me de context daar bij pakt, helemaal niets te maken heeft, met waar hij hier in dit onderwerp voor misbruikt wordt.

Maar als dat je doel is, waarom stem je dan wel in met de reactie van anoniem "Volgens mij slaat die bijbeltekst eerder op het feit dat mensen altijd maar een excuus verzinnen om Jezus maar niet te hoeven volgen." Dat laatste is dus onzin als context voor "die Bijbeltekst"

En hoezo zou deze tekst alleen gelden voor ongelovigen en niet voor gelovigen? De discipelen moesten ook zo vaak opnieuw aangespoord worden om Christus te volgen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 19:51

johannes1 schreef:Het lijkt W. wel. Wij hebben ook 2 herdenkingen. In 4 van de 5 dorpen zijn de herdenkingen op zondag, maar in W zelf niet, omdat daar een grote groep is die op dat moment in de kerk zit of net uit zijn. Uit respect is besloten de herdenking op zaterdag te doen.

Goede zaak vind ik. Maar dat is mijn mening :-$

Ja dat is natuurlijk prima. Wij hebben 's middags kerk, dan gaat het prima samen. Kerkdienst wat vervroegen is ook een prima oplossing.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 20:01

alexander91 schreef:Maar als dat je doel is, waarom stem je dan wel in met de reactie van anoniem "Volgens mij slaat die bijbeltekst eerder op het feit dat mensen altijd maar een excuus verzinnen om Jezus maar niet te hoeven volgen." Dat laatste is dus onzin als context voor "die Bijbeltekst"

de context is wat er omheen staat, en dat is niet dezelfde als waar deze teksts als eerste voor misbruikt werd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 apr 2014 20:05

alexander91 schreef:Maar als dat je doel is, waarom stem je dan wel in met de reactie van anoniem "Volgens mij slaat die bijbeltekst eerder op het feit dat mensen altijd maar een excuus verzinnen om Jezus maar niet te hoeven volgen." Dat laatste is dus onzin als context voor "die Bijbeltekst"

mealybug schreef:de context is wat er omheen staat, en dat is niet dezelfde als waar deze teksts als eerste voor misbruikt werd.
Ja, maar context meenemen is een, de context anders voorstellen dan dat het is vind ik eigenlijk erger, maar jij stemt er van harte mee in blijkbaar... of is je eer te belangrijk om toe te geven?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 20:22

alexander91 schreef:Ja, maar context meenemen is een, de context anders voorstellen dan dat het is vind ik eigenlijk erger, maar jij stemt er van harte mee in blijkbaar... of is je eer te belangrijk om toe te geven?

Wat wil je nou eigenlijk ?

het gaat helemaal niet om eer, die heb ik niet.
Als JvSlooten zegt (en dit is de laatste poging ) laat de doden de doden begraven, gebruikt hij deze bijbeltekst voor iets heel anders, dan waar deze tekst in de Bijbel op sloeg, nl een uitstel-smoes om Jezus niet onmiddellijk te volgen

Niets meer, niets minder.
Kunnen we verder, ik heb de kracht er niet meer voor.
En laat nou die persoonlijke steekjes eens weg, joh,
Eer en dergelijke, ik ben het laagste wat er in de maatschappij rondloopt, ik heb helemaal niets om omhoog te houden.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 apr 2014 21:36

mealybug schreef:Als JvSlooten zegt (en dit is de laatste poging ) laat de doden de doden begraven, gebruikt hij deze bijbeltekst voor iets heel anders, dan waar deze tekst in de Bijbel op sloeg, nl een uitstel-smoes om Jezus niet onmiddellijk te volgen
Volstrekt mee eens!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 apr 2014 21:56

mealybug schreef:Niets meer, niets minder.
Kunnen we verder, ik heb de kracht er niet meer voor.
En laat nou die persoonlijke steekjes eens weg, joh,

Pff...
Ik dacht precies hetzelfde. ?:| ?:|

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 08:39

Wat mij betreft mag de dodenherdenking op zondag om 20.00 uur. Kom op zeg, we gaan toch niet zeuren over twee minuten? Als mensen het liever op zaterdag doen, dan vind ik dit prima, maar voor mij hoeft dit niet.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 apr 2014 11:17

Spreeuw schreef:Wat mij betreft mag de dodenherdenking op zondag om 20.00 uur. Kom op zeg, we gaan toch niet zeuren over twee minuten? Als mensen het liever op zaterdag doen, dan vind ik dit prima, maar voor mij hoeft dit niet.

Ja daarom, kerken kunnen ook eerder beginnen :wink:
Of dat je 2 minuten stilte in de kerk doet.
Weet ik het..

BigSmile
Mineur
Mineur

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor BigSmile » 24 apr 2014 17:51

Riska schreef:Toen werd het niet gevierd - het is tegenwoordig eenmaal in de vijf jaar. Dus straks in 2015 weer... :wink:

Het is toch dit jaar een nationale feestdag??

Ik weet eigenlijk ook niet precies wat te doen met de dodenherdenking. Lastig hoor...

Terug naar “Archief”