Je mag niet onbekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Je mag niet onbekeerd zijn

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 13:20

We worden hier niet volmaakt. Ook niet voor een dag.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 mar 2014 13:32

Ik citeer een ander maar misschien is het dan wat duidelijker.

De eerste van Luthers 95 beroemde stellingen luidde: 'Onze Heere en meester Jezus Christus heeft, toen Hij zei "Bekeert U!", bedoeld dat het hele leven van de gelovigen een bekering en boetedoening moet zijn.' Daar ben je dus niet zomaar klaar mee. Bekering betekent: elke dag ervaren dat je Christus nodig hebt, elke dag geloven in de overwinning over de vijanden van Gods genade: de zonde, de wereld en je eigen ik.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 mar 2014 13:49

Bekering is toch gewoon van richting veranderen, omkeren.
Als je bijv. aan zuippartijen meedoet, dan moet je je daarvan bekeren.
Als als je met je denken in de verkeerde richting zit, dan moet je je daar ook van bekeren.
Is dat een dagelijkse bezigheid? Daar ben ik me niet van bewust hoor, en daarmee zeg ik niet dat er dagen zijn dat ik volmaakt ben.
We struikelen allemaal in veel opzichten (dagelijks denk ik), maar struikelend achter Jezus aan is toch iets anders dan een compleet verkeerde richting inslaan.
Als ik weer eens op mn bek gegaan ben, dan sta ik op en ga weer verder.

Belijd wat er verkeerd gegaan is, en hij is getrouw en rechtvaardig om de zonde te vergeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 13:59

Ik denk dat jullie ongeveer het zelfde bedoelen maar het dan anders noemen. Dagelijkse bekering is wat dat betreft ook een wat onduidelijke term omdat de bekering wel anders is dan de eenmalige bekering. Aan de andere kant is het wel altijd "je richten op God en Zijn doel in plaats van op jezelf" dus op die manier moet je het denk ik lezen.

Het gaat dus inderdaad om je zonden belijden en er tegen strijden en vergeving ontvangen door Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 16:41

naamloos schreef:Bekering is toch gewoon van richting veranderen, omkeren.
Als je bijv. aan zuippartijen meedoet, dan moet je je daarvan bekeren.
Als als je met je denken in de verkeerde richting zit, dan moet je je daar ook van bekeren.
Is dat een dagelijkse bezigheid? Daar ben ik me niet van bewust hoor, en daarmee zeg ik niet dat er dagen zijn dat ik volmaakt ben.
We struikelen allemaal in veel opzichten (dagelijks denk ik), maar struikelend achter Jezus aan is toch iets anders dan een compleet verkeerde richting inslaan.
Als ik weer eens op mn bek gegaan ben, dan sta ik op en ga weer verder.

Belijd wat er verkeerd gegaan is, en hij is getrouw en rechtvaardig om de zonde te vergeven.

Nee bekeren is niet slechts een kwestie van omkeren alleen.
Dat heet gewoon je van het kwade afkeren.
Bekeren kunnen wij onszelf niet, maar gaat altijd van God uit en zal moeten plaatsvinden voor de wedergeboorte.
En hoe komt het dat je weer op staat en verder gaat? Uit jezelf denk je?
Want daar lezen we in de Bijbel anders over.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 mar 2014 17:06

Marnix schreef:Dagelijkse bekering is wat dat betreft ook een wat onduidelijke term omdat de bekering wel anders is dan de eenmalige bekering.
bedoel je met de eenmalige bekering de wedergeboorte? Of iets waar daarvoor nog plaatsvind?

ik ben benieuwd wat jullie van de stelling vinden: je mag niet onbekeerd zijn.
Ik denk dat de meesten het wel vinden hier, maar doe je er zelf dan ook iets aan mbt tot je onbekeerde naasten? Of gaat het in dit topic alleen over degenen die belijdenis gaan doen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 mar 2014 18:01

schelpje3 schreef:Nee bekeren is niet slechts een kwestie van omkeren alleen.
Afkeren van het kwaad en je toekeren naar God. Dat laatste had ik er niet bij gezegd omdat ik het over wedergeboren mensen had, en die zijn al in Christus.
schelpje3 schreef:Bekeren kunnen wij onszelf niet, maar gaat altijd van God uit en zal moeten plaatsvinden voor de wedergeboorte.
Bekering voor de wedergeboorte, ja dat klopt. Maar als je daarna verkeerde wegen gaat, dan is bekering ook weer noodzakelijk hoor.
Ons hart bekeert God, hij zorgt ervoor dat we geen plezier meer hebben in de zonden en dat we hem lief gaan krijgen.
Maar hij komt heus niet uit de hemel om iemand zn glas jenever uit de hand te grissen en hem de nachtclub uit te slepen, zo hup de kerk in. Dat zal ie toch echt zelf moeten doen.
Ik geloof wel dat God in de gewetens van mensen spreekt, en ook dat hij door andere mensen heen de ongelovigen probeert over te halen zich te bekeren.
schelpje3 schreef:En hoe komt het dat je weer op staat en verder gaat? Uit jezelf denk je?
Wat wil jij dan, dat ik blijf liggen jammeren tot ik op de één of andere bovennatuurlijke manier weer op mn benen sta?
Ik geloof dat God op alle terreinen bij mn leven betrokken is, maar ik ben verantwoordelijk voor mn natuurlijke vermogens. (die ik ook van God gekregen heb)
Maar vertel is, wat lees jij daar in de bijbel over?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 18:02

Mensen zouden niet onbekeerd moeten zijn. Niemand. Het mag wel maar is een keuze met radicale gevolgen. Nogmaals, dit geldt iedereen maar zeker hem die wekelijks het evangelie van verlossing in Christus horen.

En ja, ik doel met eenmalige bekering op de wedergeboorte.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 mar 2014 19:34

Ruth2 schreef:Als je onbekeerd bent en niet aan het avondmaal gaat, waarom doe je dan belijdenis van het geloof of waarom heb je dan belijdenis van het geloof gedaan?

Het klinkt heel vroom of het ziet er heel vroom uit als iemand af en toe niet aan het avondmaal gaat maar in feite geef je daar mee aan: ik heb het Goddelijke medicijn niet nodig tot versterking, bemoediging van je vaak zwakke en bestreden geloof.

Inderdaad Ruth, het is een gruwelijke zonden die ik zelf ook gedaan heb, heb me laten indoctrineren. Moest belijdenis doen voor dat ik ging trouwen. Toen ik zei dat ik de Heere Jezus niet kende, zeiden ze, maar je doet belijdenis van de waarheid en God weet er van. Ongelooflijk toch? Belijdenis van de waarheid, hun eigengemaakte regeltjes, daar moest je je aan houden als je ging trouwen. Je geestelijke staat? Och, mocht het nog es gebeuren. Dat komt wel, als je geluk heb.

Als Je belijdenis van het geloof gedaan hebt mag je in Jezus Christus zijn, nee dan ben je in Jezus Christus. Dan is het zaak dat je Zijn Verlossingswerk gedenkt door het avondmaal en het is zonden en ongeloof als je het niet doet, om welke reden dan ook.

Ik ken een man en die was een week voor het avondmaal ziek van zijn eigen ellende. We zeiden toen das een echt bekeerde man die heeft er last van als hij aan het avondmaal gaat.
Weet je, ik kan niets zeggen over zijn geestelijke staat maar ik weet wel als hij de genade ontvangen heeft, een zeer slechte relatie met Jezus Christus heeft, satan grond geeft om zich te manifesteren, in dat feit ongelovig is en zwaar zondigt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 mar 2014 19:39

schelpje3 schreef:
Nee bekeren is niet slechts een kwestie van omkeren alleen.
Bekeren kunnen wij onszelf niet, maar gaat altijd van God uit en zal moeten plaatsvinden voor de wedergeboorte.
En hoe komt het dat je weer op staat en verder gaat? Uit jezelf denk je?

@Schelpje, Ik weet niet maar hier maak je God voor leugenaar uit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 mar 2014 22:18

Wil je deze boude uitspraak onderbouwen, Teus?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 22:27

Rozijn schreef:Wil je deze boude uitspraak onderbouwen, Teus?

Ik denk dat Teus bedoelt dat God meer dan 140 keer oproept tot bekering, waarvan Schelp dan ineens zegt, dat kunnen we niet.
Zou een barmhartig God oproepen tot het onmogelijke?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mar 2014 22:33

Zelf heb ik zo ongeveer 32 jaar onder de preken gezeten waar de oproep tot bekering werd gedaan. Ik heb er soms wel en soms niet naar geluisterd, tenminste ik hoorde het aan. Tot een aantal maanden terug. Kan er heel lang over praten maar kort gezegd. Het licht ging aan. En dat heb ik echt niet zelf gedaan. Want als het aan mij had gelegen was ik nog even verder gegaan met mn 'fijne leventje'. (wat ik nu niet meer zo zie heeeeeel bijzonder..)

Dus, ja, je bekeert zelf maar de lust daartoe die krijg je toch echt van Boven, ik kan er niets anders van maken.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mar 2014 22:35

bekeert zelf, bedoel eigenlijk, keert om ofzo, ik weet niet goed. Kan het nog niet zo goed bevatten wat er precies gebeurd is.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 mar 2014 22:43

jamillah schreef:bekeert zelf, bedoel eigenlijk, keert om ofzo, ik weet niet goed. Kan het nog niet zo goed bevatten wat er precies gebeurd is.

Je bent wedergeboren. Geweldig!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”