Drumstel in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 18:11

Jvslooten schreef:In hoeverre is die vraag relevant?
Mortlach schreef:Nou, als je beweert dat het instrument bij uitstek door de elite werd gebruikt, en je zet daarnaast dat het plebs zo'n ding van zijn leven niet kon betalen, dan valt de kracht van de oorspronkelijke opmerking nogal weg, in mijn ogen dan.
Nou stond Venetië natuurlijk niet bekend om z'n keuterboertjes, maar goed daar gaat het niet om. Volgens mij schreef ik eerder al dat het orgel vanaf het begin al voornamelijk gebruikt werd voor officiële, plechtige gelegenheden. Daarna raakte het een tijdje in vergetelheid, op enkele orgels aan de koninklijke hoven in zuid-europa na. Dit duurde voort totdat ergens in de 9e eeuw toen dus het orgel zijn intrede deed in de kerk, en pas duizend jaar later, rond 1850 met de uitvinding van het draaiorgel, kwam het orgel ook daarbuiten echt in zwang.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 28 mar 2014 18:46

Er is in de begin van de reformatie heel wat afgesteggeld om het wereldse orgel buiten de eredienst te houden. Men had een voorzanger voor de eredienst en het orgel werd doordeweeks bespeelt. Uiteindelijk was het gemak van begeleiding door het orgel wat de doorslag gaf dat het toch zijn intrede deed in de eredienst. En nu mag er niets anders meer komen dan een orgel? Terwijl er in de bijbel allerlei soorten instrumenten genoemd worden? Het is echt een kwestie van wat je gewend bent, probeer je eens een kerkdienst in Kongo o.i.d. met een orgel voor te stellen: dat slaat echt nergens op.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2014 11:56

Precies. Oh wat was het orgel slecht. En nu is het opeens heilig, een halve afgod soms. Want waag het eens om een ander instrument te laten spelen in de eredienst. Dan gaan mensen klagen, wegblijven, veroordelen (want als je het evangelie echt kent zoals wij dan wil je dat niet.) Het orgel wel. Niets nieuws onder de zon. Over 100 jaar zingen we misschien allemaal met een band en gaan er mensen klagen als er een keer wat anders komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Re: n.a.v. vragenrubriek

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2014 13:17

StillAwake schreef:Ik moet ook niet aan een kerstboom denken (en die zal er in onze kerk ook niet inkomen), maar het principiële verschil tussen een drumstel (muziekinstrument) en een orgel (muziekinstrument) ontgaat me ten ene male.
Psalm 150 maakt toch ook melding van de trom?
De fluit is inmiddels als een hele bak fluiten (orgel) wél aanwezig in veel kerkgebouwen, de trom komt er niet in.
Dat snap ik echt niet.

Daar valt ook niks aan te snappen, strikt genomen kan je het gebruik van een drumstel nog beter onderbouwen vanuit de Bijbel dan dat vreselijke orgel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2014 13:30

Had dit topic dan genoemd: weg met het vreselijke orgel in de kerk, hoera, we hebben nu een drumstel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 13:33

schelpje3 schreef:Had dit topic dan genoemd: weg met het vreselijke orgel in de kerk, hoera, we hebben nu een drumstel.
Nah, doe maar niet. Dan moeten we ook verplicht ritmisch zingen hè! :roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 13:35

Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't Orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mar 2014 13:36

Ben je gewend dat er in de kerk alleen een orgel gebruikt wordt en dat een drumstel bij een pop/rock band gebruikt wordt, dan lijkt een drumstel werelds.
Ben je wel gewend dat een drumstel in de kerk gebruikt word, dan komt die vergelijking erg rechtlijnig over.
Het is maar net wat de mens gewend is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2014 13:46

Jvslooten schreef:Nah, doe maar niet. Dan moeten we ook verplicht ritmisch zingen hè! :roll:

Kun je niet a-ritmisch drummen dan? :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mar 2014 13:50

En dan een drumsolo na het zingen. 8)
En de dominee maar wachten, tot de drummer klaar is.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 14:10

Als je op YouTube zoekt op "Praise the Lord with drums" dan krijg je alleen maar orgelimprovisaties. :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mar 2014 14:13

Jvslooten schreef:Als je op YouTube zoekt op "Praise the Lord with drums" dan krijg je alleen maar orgelimprovisaties. :mrgreen:

Probeer eens: Praise drumming. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2014 14:32

Bambi schreef:En dan een drumsolo na het zingen. 8)
En de dominee maar wachten, tot de drummer klaar is.

Misschien doet hij wel mee :lol:
En worden er pannendeksels uitgereikt aan de gemeenteleden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 mar 2014 14:38

Jvslooten schreef:Laat zich 't Orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
[/i]

Juichend vreugdgeschal in het zwart vind ik altijd zo vreemd overkomen.
Of ligt dat aan mij?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mar 2014 14:40

mealybug schreef:Juichend vreugdgeschal in het zwart vind ik altijd zo vreemd overkomen.
Of ligt dat aan mij?

Dat ligt denk ik aan je voorstellingsvermogen. :mrgreen:

Terug naar “Archief”