Tien Geboden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Re: Tien Geboden

Berichtdoor Arco » 26 mar 2014 12:04

De Sabbath is een van God gegeven time-out. Even tot rust komen, even een moment tot bezinning, even uit de sleur van alle dag. Wat heerlijk dat die Grote God, de Allerhoogste, de Schepper (+ nog 68 andere titels) al bij de schepping hieraan dacht. Wat een zegen!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 mar 2014 16:16

Marnix schreef:Dat bijzondere is: Rust. Dat lezen we ook in de toelichting. Want God werkte zes dagen en rustte op de zevende dag. Daarom maakte Hij er een bijzondere dag van. God weet hoe druk we kunnen zijn met ons werk, met alles wat moet gebeuren en Hij weet ook dat het goed is dat er een dag is dat we uitrusten. Daarom geeft Hij ons die dag. En die dag is daarmee ook uitermate geschikt om als gemeente samen te komen en ook bij Hem tot rust te komen. Niet dat we 1 dag in de week met Hem willen leven, Hij wil een relatie met ons en een relatie heb je 24/7....

Door al de dingen die je doordeweeks opslokken, besteden veel mensen minder tijd aan hun relatie met God en daarmee verslechtert die relatie.
Op de rustdag krijg je dan ook de kans en de tijd om die relatie te herstellen.
Juist omdat je dan al die doordeweekse dingen niet hoeft te doen.
Daarom wordt ook vaak gezegd dat je die dag aan Hem moet wijden.

Maar tegenwoordig vinden mensen dat ze zich ook op die dag moeten laten opslokken door andere dingen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 16:21

Marnix schreef:Dat bijzondere is: Rust. Dat lezen we ook in de toelichting. Want God werkte zes dagen en rustte op de zevende dag. Daarom maakte Hij er een bijzondere dag van. God weet hoe druk we kunnen zijn met ons werk, met alles wat moet gebeuren en Hij weet ook dat het goed is dat er een dag is dat we uitrusten. Daarom geeft Hij ons die dag. En die dag is daarmee ook uitermate geschikt om als gemeente samen te komen en ook bij Hem tot rust te komen. Niet dat we 1 dag in de week met Hem willen leven, Hij wil een relatie met ons en een relatie heb je 24/7....

Zo denk ik er ook ongeveer over.
De sabbath werd nooit opgelegd aan Adam en Eva etc.
De verordening kwam pas ter sprake bij Sinai, en vermeld nadrukkelijk dat het aan de joden gegeven werd.
Verder staat er nergens in het NT iets over de sabbath als iets waar de heidenen zich aan dienen te houden, maar er staat wel in Heb en Kol dat de sabbat een schaduw en zinnebeeld was van wat moest komen.Rust in Hem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 16:24

Ja.... Ik zie het niet als een gebod maar als een zegen. De Joden mochten van alles niet op de sabbat, geen vuur maken, niet dit en niet dat.... Zo zie ik de zondag niet. Ik mag heel veel maar ik hoef heel weinig.... en kan naar de kerk. En dan is de zondag heel prettig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 26 mar 2014 18:24

Een kleine zoektocht door de Bijbel op Sabbat* (Door Strongnummer H7673 en H7677)
Gen. 2:3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
Ex. 16:23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN!
Nog voor de "Tien Woorden van het Verbond" in Ex. 20!
Ex 20:8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
Staat er dan ook impliciet: "Zoals Ik die vanaf den beginne al geheiligd heb." Gen. 2:3?
Ex 20:10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; [dan] zult gij geen werk doen, ... noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
Geldt dus ook voor heidenen!
Profetie! Jes. 56:(vanaf vers 1!) 6, 7 En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden; Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.
Jezus zegt dat binnen afzienbare tijd de profetie van Daniël vervult zal worden waarbij Mattheüs ook vermeld dat Jezus zegt dat het hopelijk niet op een Sabbath gebeurt.
Mt 24:20 Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.

Sabbath, de rustdag, voor mij duidelijk een gebod, sinds de schepping en nog altijd geldig

Mooie uitspraak van de Joden in de Talmoed mbt de Sabbath:
Chagigah 10a
THE LAWS CONCERNING THE SABBATH, FESTAL-OFFERINGS, ACTS OF TRESPASS10 ARE AS MOUNTAINS HANGING BY A HAIR, FOR THEY HAVE SCANT SCRIPTURAL BASIS BUT MANY LAWS. [THE LAWS CONCERNING] CIVIL CASES AND [TEMPLE] SERVICES,11 LEVITICAL CLEANNESS AND UNCLEANNESS, AND THE FORBIDDEN RELATIONS12 HAVE WHAT TO REST ON,13 AND IT IS THEY THAT ARE THE ESSENTIALS OF THE TORAH.
(http://halakhah.com/pdf/moed/Chagigah.pdf)
De Joden beseffen heel goed dat er weinig geboden betreffende de Sabbath in de Heilige Schrift staan maar desalniettemin hebben ze heel goed begrepen dat God die dag apart gezet heeft en geheiligd moet worden.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 12:46

@André-J30

Treffend is dat er negen van de tien geboden (uit Exodus 20:1-17) als blijvend gebod worden aangehaald in het Nieuwe Testament, alleen het vierde gebod (over de sabbat) niet. Je leest in het NT ook nergens dat heiden-christenen werden gestraft omdat ze zich niet aan het sabbatsgebod hielden.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 03 mei 2014 16:19

Spreeuw schreef:@André-J30Je leest in het NT ook nergens dat heiden-christenen werden gestraft omdat ze zich niet aan het sabbatsgebod hielden.
Over hoeveel mensen lees je dit dan wel in het OT? :roll: (besnedenen of onbesnedenen)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 mei 2014 18:19

In Exodus 31:13 lezen we:..........gij zult mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de Heere ben Die u heilige.

Er is dus een duidelijk verband tussen het geheiligd worden door de Heere en het onderhouden van de sabbat.

Geen werk doen wordt op die wijze een overgave aan de Heere, Die is het Die de Zijnen heiligt.
En dat geschiedt zonder werk van ons, door Hem.

h.g.
Learsi

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 18:25

Precies, dat komt in het OT meerdere keren terug. Het sabbatsgebod wordt in het OT vele malen herhaald.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 03 mei 2014 18:32

learsi schreef:In Exodus 31:13 lezen we:..........gij zult mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de Heere ben Die u heilige.
Er is dus een duidelijk verband tussen het geheiligd worden door de Heere en het onderhouden van de sabbat.
Geen werk doen wordt op die wijze een overgave aan de Heere, Die is het Die de Zijnen heiligt.
En dat geschiedt zonder werk van ons, door Hem.
h.g.
Learsi
Mag ik zo eigenwijs zijn met een kleine aanvulling:
Ex 31:16 Dat dan de kinderen Israels den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond. Aangezien wij op de stam van Israël zijn geënt hebben wij dus ook deel aan dat eeuwige. Heerlijk tot rust komen ... :)
Spreeuw schreef:Precies, dat komt in het OT meerdere keren terug. Het sabbatsgebod wordt in het OT vele malen herhaald.
Even voor de statistiek: ruim 100 keer wordt er over de Sabbat(ten / dag) gesproken en ruim 30 keer om die te heiligen cq niet te ontheiligen.
Welk ander gebod uit de Tien Woorden komt zo vaak, of meer, aan de orde?? :-k

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 mei 2014 09:30

André-J30 schreef: Aangezien wij op de stam van Israël zijn geënt hebben wij dus ook deel aan dat eeuwige. Heerlijk tot rust komen ... :)

DE grote fout wordt weer eens gemaakt.
Wij zijn niet op Israel ge-ent, maar hebben deel aan dezelfde saprijke wortel van de tamme olijfboom
Israel waren de natuurlijke, tamme takken, en wij heidenen de wilde takken.
Een stam kan makkelijk zonder takken, maar takken nooit zonder stam.
Of wortel.
Rom 11
De bedoeling was om de joden jaloers te maken.
Daar zijn we beslist niet in geslaagd, integendeel, zelfs de messiaanse belijders willen niet christelijk genoemd worden.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 09 mei 2014 10:35

André-J30 schreef: Aangezien wij op de stam van Israël zijn geënt hebben wij dus ook deel aan dat eeuwige. Heerlijk tot rust komen ... :)
mealybug schreef:DE grote fout wordt weer eens gemaakt.
Toch nog even je biologieboek er op naslaan?? :) [-(
mealybug schreef: ...tamme olijfboom Israel waren de natuurlijke, tamme takken,...
Iets meer respect :D Israël is de goede olijf.
mealybug schreef:Een stam kan makkelijk zonder takken, maar takken nooit zonder stam.
Toch nog even je biologieboek er op naslaan?? :) [-( Zondertakken heb je binnen de kortste keren brandhout ... :-k
Ik blijf dus gewoon zondags heerlijk tot rust komen ... :D :D :D

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 10:41

mealybug schreef: Wij................ hebben deel aan dezelfde saprijke wortel

Heb even gezocht, maar ik kan nergens vinden wat jij onder de ''saprijke wortel'' verstaat
Leg eens uit als je wil.

bvd
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2014 10:49

Niet alleen omdat Israël als natuurlijke takken wordt voorgesteld kunnen ze onmogelijk de stam zijn, maar er is nog een reden.
Wij heidenen worden in de stam geënt door geloof, en we geloven niet in Israël maar in Hem en de beloften die God gedaan heeft.
Dus moet gekeken worden welke beloften voor ons heidenen gelden, en dat is redding door geloof in Hem zonder werken.
Israël had al deel aan de beloften, en was van nature al Gods volk. Daarom zijn zij de natuurlijke takken die afgerukt worden door ongeloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 mei 2014 11:29

learsi schreef:
Heb even gezocht, maar ik kan nergens vinden wat jij onder de ''saprijke wortel'' verstaat
Leg eens uit als je wil.

bvd
Learsi

Wat valt er onder te verstaan, het is toch duidelijke taal?
"17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen,
18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt; niet gij draagt de wortel, maar de wortel u. "

Terug naar “Archief”