Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 14:14

schelpje3 schreef:Klok - klepel

Het is: nachthutje in de komkommerhof en dat is gewoon uit de Bijbel!
Jesaja 1 vers 8
En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.

En als je iets niet begrijpt, waarom vraag je dan niet naar de betekenis ervan?

Ik hoorde deze uitdrukking pas een paar maanden geleden voor het eerst, en heb toen niet de moeite genomen naar de uitleg te vragen. Ik moest namelijk weg, en een paar dagen later kreeg ik een ongeluk waardoor ik er ook niet meer aan gedacht heb naar de betekenis te vragen.
Bedankt voor je uitleg, al snap ik nu nog steeds niet wat ermee bedoeld werd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 14:32

Dan is een Bijbel met kanttekeningen wel handig.

Anders: als een schaduwhuisje; te weten waar de bewaarder van den wijngaard onder schuilt. Hij wil zeggen, zij is tot de uiterste ellende gebracht. Zie Job 27:18.

HIER vind je een uitgebreidere omschrijving van het nachthutje

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 14:32

schelpje3 schreef:Klok - klepel

Het is: nachthutje in de komkommerhof en dat is gewoon uit de Bijbel!
Jesaja 1 vers 8
En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.

En als je iets niet begrijpt, waarom vraag je dan niet naar de betekenis ervan?
StillAwake schreef:Ik hoorde deze uitdrukking pas een paar maanden geleden voor het eerst, en heb toen niet de moeite genomen naar de uitleg te vragen. Ik moest namelijk weg, en een paar dagen later kreeg ik een ongeluk waardoor ik er ook niet meer aan gedacht heb naar de betekenis te vragen.
Bedankt voor je uitleg, al snap ik nu nog steeds niet wat ermee bedoeld werd.
Het is niet zo moeilijk hoor. Jesaja schrijft dat de dochter van Sion is overgebleven als een belegerde stad, die door vijanden wordt omringt. Jesaja schetst als het ware een beeld waarin alle steden zijn verwoest, en de vijand nu dan ook is opgetrokken om de laatste stad te veroveren. De staat van deze stad -de dochter van Sion- is niet alleen ellendig, maar ook eenzaam; als een hutje in een komkommerhof.

Hoe je het beeld precies moet vertalen naar het geloofsleven weet ik niet precies.. volgens mij zijn daar verschillende uitleggingen van.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 14:35

Jvslooten schreef:Hoe je het beeld precies moet vertalen naar het geloofsleven weet ik niet precies.. volgens mij zijn daar verschillende uitleggingen van.

Geheel duidelijk is het me nog niet, zeker die vertaling naar het geloofsleven toe mis ik nog.
Maar ga me er eens in verdiepen!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 14:40

StillAwake schreef:Het duid op de ellendige toestand waarin de dochter van Sion zich bevind.
Maar ga me er eens in verdiepen!
Goed idee, moet je doen. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.

Als je de smaak te pakken hebt kun je daarna aan de slag met het dal van Achor. 8)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 14:43

Jvslooten schreef:Goed idee, moet je doen. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.

Als je de smaak te pakken hebt kun je daarna aan de slag met het dal van Achor. 8)

Jij wilt me echt in het diepe hebben hé :D
Geloof me, refo's hebben geen idee hoe onnavolgbaar en ingewikkeld het gebruikte jargon is.. #-o
Maar ik doe mijn best...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 14:46

StillAwake schreef:Jij wilt me echt in het diepe hebben hé :D
Geloof me, refo's hebben geen idee hoe onnavolgbaar en ingewikkeld het gebruikte jargon is.. #-o
Maar ik doe mijn best...

Als je op dit forum zit met het doel ook te leren, zul je wel moeten :mrgreen:
Zie je nu hoe leerzaam het is hier en daar rechts?
Dan zit je niet meer als een eenzame mus op het dak. :-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 14:49

Jvslooten schreef:Goed idee, moet je doen. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.

Voor we aan het dal v an Achor toe zijn, mag jij eerst nog evejn zeggen wie die dochter van Sion nu eigenlijk is, waar Jesaja het over heeft.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 14:49

StillAwake schreef:Jij wilt me echt in het diepe hebben hé :D
Maar ik doe mijn best...
Haha daar kom je vast wel uit. Dit is een hele interessante link.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 14:50

mealybug schreef:Voor we aan het dal v an Achor toe zijn, mag jij eerst nog evejn zeggen wie die dochter van Sion nu eigenlijk is, waar Jesaja het over heeft.
De inwoners van Jeruzalem.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 14:53

Jvslooten schreef:De inwoners van Jeruzalem.
De joden dus, ten tijde van Jesaja's tijd?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 14:57

Jvslooten schreef:De inwoners van Jeruzalem.
mealybug schreef:De joden dus, ten tijde van Jesaja's tijd?
Hoe bedoel je? Ik dacht dat ik wel duidelijk was.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 15:03

schelpje3 schreef:Als je op dit forum zit met het doel ook te leren, zul je wel moeten :mrgreen:
Zie je nu hoe leerzaam het is hier en daar rechts?
Dan zit je niet meer als een eenzame mus op het dak. :-oo

Het leerzame heb ik nooit bestreden (en dat doe ik ook nu niet), wel het fenomeen "blindelings de geeffende paden lopen, zonder dat iemand weet waarom.
Dat laatste is gewoon iets waar ik het verleden, de opvoeding en de achtergrondkennis voor mis.
en als je dan vraagt "waarom?" krijg je vaak het antwoord: "omdat dat altijd al zo is geweest!".
Dat is mijn allergie, maar gebrek aan theologische kennis kan ik de rechterkant niet verwijten (al hoorde ik pas een preek (Gereformeerde Gemeente) waarvan ik dacht: hé dat staat toch echt anders in mijn Bijbeltje...).
Dus blijkbaar zijn ze ook daar nog niet uitgeleerd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 15:12

StillAwake schreef:Het leerzame heb ik nooit bestreden (en dat doe ik ook nu niet), wel het fenomeen "blindelings de geeffende paden lopen, zonder dat iemand weet waarom.
Dat laatste is gewoon iets waar ik het verleden, de opvoeding en de achtergrondkennis voor mis.
en als je dan vraagt "waarom?" krijg je vaak het antwoord: "omdat dat altijd al zo is geweest!".
Dat is mijn allergie, maar gebrek aan theologische kennis kan ik de rechterkant niet verwijten (al hoorde ik pas een preek (Gereformeerde Gemeente) waarvan ik dacht: hé dat staat toch echt anders in mijn Bijbeltje...).
Dus blijkbaar zijn ze ook daar nog niet uitgeleerd.

Dat blindelings nalopen gebeurt overal. Heeft niets met links en/of rechts te maken.
Laatst hoorde ik een PKNer klagen dat het zo achteruit holt in hun kerk, vernieuwing na vernieuwing wordt doorgevoerd. En niemand die hiertegen ageerde.
Dus...
In mijn jeugd discussieerden we er stevig op los op de avonden van de j.v.
En later op de sociëteit van een naburige kerk.
We draaiden de dominee regelmatig de duimschroeven aan. :mrgreen:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 15:17

schelpje3 schreef:Dat blindelings nalopen gebeurt overal. Heeft niets met links en/of rechts te maken.
Laatst hoorde ik een PKNer klagen dat het zo achteruit holt in hun kerk, vernieuwing na vernieuwing wordt doorgevoerd. En niemand die hiertegen ageerde.
Dus...
In mijn jeugd discussieerden we er stevig op los op de avonden van de j.v.
En later op de sociëteit van een naburige kerk.
We draaiden de dominee regelmatig de duimschroeven aan. :mrgreen:

Dat blindelings nalopen is iets wat ik van huis uit (ook mijn opvoeding had sterke punten) absoluut niet heb meegekregen.
Ik mocht het met mijn ouders oneens zijn, als ik maar argumenten had.
Inmiddels zijn we het over steeds meer zaken eens, en komen mijn ouders steeds vaker in de kerk.
Pas waren ze zelfs bij ons in de kerk terwijl ze wisten dat we op vakantie waren...
Het blindelings achter de gebaande wegen aanlopen is echter iets waar mijn ouders me altijd voor gewaarschuwd hebben, en waar ik dus ook echt allergisch voor ben geworden.
In alle facetten van het leven ageer ik daartegen, nu ik steeds meer thuisraak in het christendom ook steeds meer daarin.

Terug naar “Archief”