rotterdam schreef:O.K. niet altijd maar 171 jaar is toch behoorlijk lang.
Correctie niet de Russen maar de Sovjets hebben de autochtone bevolking verdreven.
Je hebt gelijk, maar als je Sovjets niet als Russen ziet klopt de 171 jaar ook niet.
bovendien heeft in de periode van 171 jaar (ik neem aan dat je doelt op 1783-1954) ook nog bijna twee jaar de zelfstandige volksrepubliek Krim bestaan, een republiek die uiteindelijk door de Sovjets is ingenomen.
rotterdam schreef:Dat argument over de autochtone bevolking schijnt nooit op te gaan t.a.v. bijvoorbeeld de indianen, de Maori en de Aboriginals.
Dat wordt inderdaad vaak vergeten, maar daardoor is het inderdaad onjuist om te zeggen dat Australië altijd al lid is geweest van de British Commonwealth.
rotterdam schreef:Zaak blijft dat de meerderheid van de huidige bewoners van de Krim samenvoeging met Rusland wensen.
Ik sluit me graag aan bij Afshin Ellian in Elsevier - hij schrijft ;
Het lukt westerse media maar niet om evenwichtig te berichten over het conflict in Oekraïne. Wie van Vladimir Poetin een militaire vijand maakt, zoals veelvuldig gebeurt, is een gevaarlijke fantast.
Putin is een dictator, en wel eentje die gebaat is bij spanningen in de wereld.
Of hij daarmee een militaire vijand is is nog wat anders, maar dat het geen aardige jongen is moge duidelijk zijn.
rotterdam schreef:Wat olie en gas betreft, ligt het reële probleem niet in Rusland maar in de Arabische wereld. Poetins regime is een politieke concurrent en geen militaire vijand. Wie van Poetin en met hem van Rusland een militaire vijand maakt, is een gevaarlijke fantast.
Olie en gas is inderdaad een belangrijke splijtzwam in de wereld, hoewel de westerse wereld ruim voldoende voorraad heeft om zelfvoorzienend te zijn.
De winning in het midden oosten (olie) en Rusland (gas) is echter op dit moment goedkoper dan het aanspreken van de olievelden in Canada en offshore.
rotterdam schreef:Begrijp me goed : president Poetin is een dictator en de kwestie rond Oekraïne moet diplomatiek en rechtvaardig worden opgelost.
Eens
rotterdam schreef:Maar zinloze oorlogen ontstaan door een teveel aan emoties en verkeerde berekeningen. Ze beginnen altijd onverwacht. Het conflict met Rusland is geen ideologisch of strategisch conflict. We moeten voorkomen dat dit conflict onnodige schade aanricht. We moeten elkaar niet ophitsen.
Russen hebben een andere ideologie dan westerse staten, het is dus wél een ideologisch conflict.
rotterdam schreef:Westerse politici die aan de lopende band Kiev bezoeken, moeten ook een bezoek durven brengen aan het andere deel van Oekraïne.
Klopt. En diplomaten die Moskou bezoeken zouden ook Tsjetsjenië en Kalinigrad moeten bezoeken. We moeten uitkijken dat we Oekraïne een andere maat nemen dan Rusland.