Speedy schreef:En toch blijf ik met deze zin grote moeite houden. Het is mij te simpel gezegd en ik vind het totaal a-pastoraal. Waarom? Als Jan een grove zonde gedaan zou hebben, dan kan Jan direct er spijt van krijgen en door zijn overwicht het slachtoffer met emotie dwingen de Heere te bidden om vergeving. Op dat moment legt Jan een directe lijn van zichzelf naar God en voor de 2e maal geeft hij het slachtoffer een zet.
Dan gaat het bovenstaande van Teus absoluut niet op. En dit gebeurd in de praktijk heel veel. En om dan te zegen dat Jan geen blaam treft, dat kan echt niet. Een dader moet ten alle tijden beseffen het is MIJN SCHULD en daar kan hij vergeving voor krijgen van de Heere, maar het is ten alle tijde OOTMOED tonen en beseffen dat je dan ook NIKS meer in te brengen hebt, want het leven van een ander kan totaal verwoest zijn. Jan moet leren uit genade te leven en dan kan het zijn dat hij de rest van leven zijn mond dicht moeten houden.
De zonde werkt verwoestend en dat moet een dader goed beseffen. En als hij vergeving mag ontvangen van een slachtoffer, is dat ook genade.
Speedy, pastoraal is het sowieso niet, dat kan niet want dat heeft een andere benadering en pastoraal is zeer gedetailleerd, tussen de 400 en 500 x zoveel als in een klein schrijven. Er wordt bijna nooit over directe fouten gesproken. Dus dat is niet aan de orde, daar heb je gelijk in.
Jan is in de fout gegaan en moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
Op een andere manier moet Marietje ook haar verantwoordelijkheid nemen
Ik zal mijn verhaal trachten te nuanceren.
Je zegt: Als Jan een grove zonde gedaan zou hebben, dan kan Jan direct er spijt van krijgen en door zijn overwicht het slachtoffer met emotie dwingen de Heere te bidden om vergeving.
Ik heb toch niet gezegd dat Jan dit deed? Wat Jan allemaal kan doen ontwricht de feiten op dit moment.
Jan moet zijn verantwoordelijkheid nemen, hij moet het bij God belijden en bij Marietje. Bij God treft Jan dan geen blaam meer als hij maar zijn verantwoordelijkheid bij Marietje neemt. Jan moet zich verontschuldigen in de ruimste zin van het woord omdat hij Marietje bedrogen heeft en haar, haar zijn, gruwelijk heeft geschonden. (Dan gaan we er van uit dat Marietje totaal schuldloos is, is bijna nooit hoor) Jan kan daar weken of maanden een schuldgevoel over hebben dat hij daar dagelijks echt verdriet van heeft. Zich schuldig voelt tegenover Marietje. Zo erg dat hij na een jaar zijn werk niet meer kan doen en er psychisch kapot aan gaat. Waar licht de grens? In principe heeft Marietje ook haar verantwoording tegenover God en zelfs tegenover Jan. God heeft haar beloofd te helpen, zij mag bij God kracht halen om het te dragen en te vergeven. Zij is het eigenlijk verplicht om het Jan makkelijker te maken want die gaat er kapot aan ondanks dat het zijn schuld is maar God heeft het hem vergeven en die plicht heeft Marietje ook, in Jezus Christus. Als Marietje die moeite niet neemt mag Jan haar erop wijzen dat ze het bij God moet brengen. Als Marietje het dan nog niet doet zal God het haar ook nog kwalijk nemen.
Zeker, dit kan ze hun leven bijblijven omdat satan het gebruikt maar ze kunnen het beide elke keer weer bij God brengen en God wil ze het graag vergeven.