Moderator: Moderafo's
weetik schreef:Enkele generaties terug waren alle homeopatische artsen in Nederland overtuigde christenen. Abraham Kuyper had een leerstoel ingesteld aan de christelijke universiteit VU in Amsterdam. Daar kregen de artsen die homeopaat wilden worden hun opleiding. Daardoor ook was homeopathie bekend en gebruikelijk bij christelijk Nederland in die tijd. Door de VU en Abraham Kuyper.
mohamed schreef:Dacht het wel, onderzoek het maar. Wat het placebo effect allemaal geneest sta je versteld van. Daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt door het hele zooitje kwakzalvers van paragnost tot aan gebedsgenezers en zelfs je eigen huisarts maakt zich er soms schuldig aan.
Bambi schreef:Dat heb je bij de reguliere geneeskunst toch ook?
Eerst uitproberen of het werkt bij jou?
Het enige wat uit de reguliere geneeskunst bij mij werkt is ibuprofen en verder niets.
Terwijl kruiden en homeopathie e.d. mij beter helpen.
Dus waar zou het placebo-effect het meest optreden?
mohamed schreef:Ik denk dat het bij beide methoden vaak voorkomt. Het heeft mij verbaasd wat het placebo effect allemaal geneest.
mohamed schreef:Ik denk dat het bij beide methoden vaak voorkomt. Het heeft mij verbaasd wat het placebo effect allemaal geneest.
mohamed schreef: Een minder hoge verwachting leidt dus tot een kleiner placebo-effect. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij nieuwe 'supergeneesmiddelen' die aanvankelijk zeer hoge verwachtingen wekken maar later blijken tegen te vallen. De negentiende-eeuwse Franse arts Armand Trousseau herkende dat patroon en adviseerde zijn collega's 'om zo lang als dat nog geneeskrachtig werkt zo veel mogelijk patiënten met het nieuwe geneesmiddel te behandelen[/i]
schelpje3 schreef:Wat hij doet, doen jij en ik niet ongestraft, zomaar in een bak ijs gaan zitten. brrr
schelpje3 schreef:Een mens bestaat niet alleen uit een lichaam, maar heeft ook een psyche en laten die nu nauw met elkaar verweven zijn, elkaar beïnvloeden.
Ik vind wel interessant dat er momenteel een onderzoek bij The Iceman, Wim Hof, wordt verricht, door een arts uit Nijmegen.
Wat hij doet, doen jij en ik niet ongestraft, zomaar in een bak ijs gaan zitten. brrr
mohamed schreef: Een minder hoge verwachting leidt dus tot een kleiner placebo-effect. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij nieuwe 'supergeneesmiddelen' die aanvankelijk zeer hoge verwachtingen wekken maar later blijken tegen te vallen. De negentiende-eeuwse Franse arts Armand Trousseau herkende dat patroon en adviseerde zijn collega's 'om zo lang als dat nog geneeskrachtig werkt zo veel mogelijk patiënten met het nieuwe geneesmiddel te behandelen[/i]
Bambi schreef:Een slimme dokter.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 17 gasten