Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor Jess » 07 mei 2014 11:02

Lees hier niets over occulte invloeden die homeopathie zou kunnen hebben. Niet dat ik dat zelf denk of geloof, ik weet het niet. Bezocht een keer een evangelische bijeenkomst en daar werd over homeopathische middelen gesproken of het van de duivel afkomstig was. Ben er wat op aan het googlen gegaan maar o wat een lappen tekst, daar kom ik nooit doorheen. Ook van anderen die naar die kerkelijke richting gaan heb ik aversie gehoord daarover. Weten jullie er iets van?

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 11:42

Er is in het verleden 1 persoon geweest die dat heeft beweerd. Daarna is het een eigen leven gaan leiden. In het Ned. Dagblad is er eens een discussie geweest, en daar is van alle kanten beweerd dat dat onzin is. Helaas, ik heb die links niet bewaard.

Enkele generaties terug waren alle homeopatische artsen in Nederland overtuigde christenen. Abraham Kuyper had een leerstoel ingesteld aan de christelijke universiteit VU in Amsterdam. Daar kregen de artsen die homeopaat wilden worden hun opleiding. Daardoor ook was homeopathie bekend en gebruikelijk bij christelijk Nederland in die tijd. Door de VU en Abraham Kuyper.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 12:24

weetik schreef:Enkele generaties terug waren alle homeopatische artsen in Nederland overtuigde christenen. Abraham Kuyper had een leerstoel ingesteld aan de christelijke universiteit VU in Amsterdam. Daar kregen de artsen die homeopaat wilden worden hun opleiding. Daardoor ook was homeopathie bekend en gebruikelijk bij christelijk Nederland in die tijd. Door de VU en Abraham Kuyper.

Homeopathie Occult ? Als je meent dat de kruiden gesneden dienen te worden met volle maan om 24.00 uur dan komt het in de buurt, alhoewel idiotie zou ook kunnen.

Het feit dat Abram de geweldige homeopathie omarmde zegt natuurlijk niets.
Hij pleitte eind negentiende eeuw voor een leerstoel homeopathie op de door hemzelf opgerichte Vrije Universiteit. De veelvuldig kurende Kuyper had zelf goede ervaringen met homeopathie. Zo had de in Brussel gevestigde dokter Mersch hem van een longontsteking afgeholpen. In diezelfde Belgische hoofdstad bracht zijn voorkeur voor alternatieve heilsleren Kuyper in opspraak. In 1911 deed hij geheel ontkleed oefeningen voor een open hotelraam. De politie pakte hem op.

In 1966 publiceerde de Duitse homeopaat Fritz Donner een onderzoek naar de effectiviteit van homeopathie dat hij gedurende 1936 tot 1939 uitvoerde. Hij kwam tot het inzicht dat het niet effectiever was dan de werking van een placebo. Sindsdien hebben onderzoeken verschillende uitkomsten getoond. In meta-onderzoeken worden de resultaten van vele onderzoeken vergeleken en wordt een beoordeling gedaan van de kwaliteit van de onderzoeksopzet.

Recent uitgevoerde meta-onderzoeken in gezaghebbende medische tijdschriften:

British Medical Journal 1991: Onderzoekers J. Kleijnen, P. Knipschild en G. ter Riet komen in 1991 tot de conclusie dat bewijs voor de werkzaamheid van homeopathie onvoldoende positief is om daaruit beslissende conclusies te kunnen trekken.
The Lancet 1997: In een meta-analyse komen onderzoekers K. Linde e.a. tot de vaststelling dat deze studies onvoldoende bewijs opleveren dat homeopathie effectief is voor om het even welke aandoening.
Journal of Clinical Epidemiology: Aanvullend onderzoek van Linde e.a. leidt in 1999 tot de conclusie dat de kwaliteit van dubbelblind onderzoek negatief uitwerkt op de score voor homeopathie.
British Journal of Clinical Pharmacology 2002: Onderzoeker Edzard Ernst (zelf ook opgeleid tot homeopaat) komt tot de conclusie dat een willekeurig homeopathisch middel niet beter werkt dan een placebo.
The Lancet 2005: In augustus 2005 publiceert het gezaghebbende tijdschrift The Lancet een artikel waarin Britse en Zwitserse wetenschappen opnieuw 110 "randomized placebo controlled" onderzoeken naar de effectiviteit van homeopathische middelen en therapieën bekeken. Zij vonden geen bewijs dat deze behandelingen en middelen beter werken dan een placebo.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2014 12:44

mohamed schreef:Dacht het wel, onderzoek het maar. Wat het placebo effect allemaal geneest sta je versteld van. Daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt door het hele zooitje kwakzalvers van paragnost tot aan gebedsgenezers en zelfs je eigen huisarts maakt zich er soms schuldig aan.

Bambi schreef:Dat heb je bij de reguliere geneeskunst toch ook?
Eerst uitproberen of het werkt bij jou?
Het enige wat uit de reguliere geneeskunst bij mij werkt is ibuprofen en verder niets.
Terwijl kruiden en homeopathie e.d. mij beter helpen.
Dus waar zou het placebo-effect het meest optreden?

Ik denk dat het bij beide methoden vaak voorkomt. Het heeft mij verbaasd wat het placebo effect allemaal geneest.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 mei 2014 12:46

mohamed schreef:Ik denk dat het bij beide methoden vaak voorkomt. Het heeft mij verbaasd wat het placebo effect allemaal geneest.

Ik denk ook dat dat komt, omdat veel lichamelijke kwaaltjes een psychische oorsprong hebben.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2014 12:59

Van Wikipedia:

Het grootste placebo-effect treedt op in dubbelblind onderzoek waarbij zowel arts als patiënt gelooft dat er sprake is van een krachtige nieuwe behandelingsmethode. Als de arts gelooft dat de behandeling minder effectief zal zijn, dan is het placebo-effect ook kleiner. In enkelblind onderzoek waarin de arts weet welke patiënten de placebo kregen, maar de patiënt niet, hebben placebo's nog minder effect. Bij geheel open onderzoek waarbij de patiënten weten dat ze placebo's krijgen, is het effect het kleinst.
Met andere woorden: behandelingen werken het best als zowel arts als patiënt geloven dat ze een krachtige helende werking hebben. In onderzoek daarentegen waarbij de werkzame stof als placebo wordt aangeduid zijn de klinische effecten van geneesmiddelen kleiner. Een minder hoge verwachting leidt dus tot een kleiner placebo-effect. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij nieuwe 'supergeneesmiddelen' die aanvankelijk zeer hoge verwachtingen wekken maar later blijken tegen te vallen. De negentiende-eeuwse Franse arts Armand Trousseau herkende dat patroon en adviseerde zijn collega's 'om zo lang als dat nog geneeskrachtig werkt zo veel mogelijk patiënten met het nieuwe geneesmiddel te behandelen

bron

Gebedsgenezers maken er ook misbruik van omdat mensen niet weten dat het placebo effect bestaat en onze westerse geneeswijze is gebaseerd op het niet bestaan van het effect. Commercieel gezien mag het eigenlijk niet bestaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 13:02

mohamed schreef:Ik denk dat het bij beide methoden vaak voorkomt. Het heeft mij verbaasd wat het placebo effect allemaal geneest.

Een mens bestaat niet alleen uit een lichaam, maar heeft ook een psyche en laten die nu nauw met elkaar verweven zijn, elkaar beïnvloeden.
Ik vind wel interessant dat er momenteel een onderzoek bij The Iceman, Wim Hof, wordt verricht, door een arts uit Nijmegen.
Wat hij doet, doen jij en ik niet ongestraft, zomaar in een bak ijs gaan zitten. brrr

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 mei 2014 13:07

mohamed schreef: Een minder hoge verwachting leidt dus tot een kleiner placebo-effect. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij nieuwe 'supergeneesmiddelen' die aanvankelijk zeer hoge verwachtingen wekken maar later blijken tegen te vallen. De negentiende-eeuwse Franse arts Armand Trousseau herkende dat patroon en adviseerde zijn collega's 'om zo lang als dat nog geneeskrachtig werkt zo veel mogelijk patiënten met het nieuwe geneesmiddel te behandelen[/i]

Een slimme dokter. :lol:
schelpje3 schreef:Wat hij doet, doen jij en ik niet ongestraft, zomaar in een bak ijs gaan zitten. brrr

Wat een ijskonijn. :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 13:09

HIER het bewuste artikel, het betreft een onderzoek van de Radboudumc.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 13:12

Onderzoek The Lancet is bedrog, dat vinden zowel voor- als tegenstanders.
Om homeopathie in een verkeerd daglicht te stellen.
Dat gebeurt al meer dan 200 jaar.
Kijk maar hier:
http://www.infowebweistra.eu/homeopathi ... #TheLancet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2014 13:13

schelpje3 schreef:Een mens bestaat niet alleen uit een lichaam, maar heeft ook een psyche en laten die nu nauw met elkaar verweven zijn, elkaar beïnvloeden.
Ik vind wel interessant dat er momenteel een onderzoek bij The Iceman, Wim Hof, wordt verricht, door een arts uit Nijmegen.
Wat hij doet, doen jij en ik niet ongestraft, zomaar in een bak ijs gaan zitten. brrr

Wat een kou, hopelijk blijft het ijs niet aan hem plakken. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2014 13:19

mohamed schreef: Een minder hoge verwachting leidt dus tot een kleiner placebo-effect. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij nieuwe 'supergeneesmiddelen' die aanvankelijk zeer hoge verwachtingen wekken maar later blijken tegen te vallen. De negentiende-eeuwse Franse arts Armand Trousseau herkende dat patroon en adviseerde zijn collega's 'om zo lang als dat nog geneeskrachtig werkt zo veel mogelijk patiënten met het nieuwe geneesmiddel te behandelen[/i]

Bambi schreef:Een slimme dokter. :lol:

Inderdaad slim, maar helaas wordt er ook misbruik van gemaakt. Het placebo effect kan men kapitalen aan verdienen door de onwetende mensen wijs te maken zij genezen worden door hen i.p.v. de waarheid te vertellen. Aangezien de klachten daadwerkelijk afnemen en de patiënt zich niet heeft ingelezen gelooft die daar heilig in en is niet te beroerd om diep in de buidel te tasten. Schandelijke praktijken die in mijn staat met gevangenisstraf bestraft zou worden.
Laatst gewijzigd door mohamed op 07 mei 2014 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 13:21

En als we wat meer naar de homeopaten hadden geluisterd, dan hadden we nu niet zo'n probleem gehad met antibiotica.
Marc Wishengrad, een documentairemaker uit New York, werd voor de tweede keer ernstig ziek door de MRSA-bacterie. De behandeling in het ziekenhuis had hem de eerste keer 10.000 dollar gekost! Hij besloot deze keer niet naar het ziekenhuis te gaan, maar zich door een homeopaat (Pierre Fontaine) te laten behandelen. Met succes, snel en goedkoop.
Zie hier: http://vimeo.com/9350849

Heel veel antibiotica werkt al niet meer, en dat gaat in een rap tempo verder, Zodat operaties straks (nu al) weer heel gevaarlijk worden.
Kijk ook maar even op de Facebook-pagina van Dahpne Deckers (bericht van 21 febr 2014 ), die zit ook al een hele tijd met een probleem van resistente bacterieen.
Laatst gewijzigd door weetik op 07 mei 2014 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 13:22

In Nederland zijn de artsen altijd tamelijk terughoudend gebleven bij het voorschrijven van a.b. Het zijn de zuidelijke landen en Amerika die hier kwistig mee rondstrooien!

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 13:24

Ja Schelpje, alles is relatief.
Maar lees dit ook even, uit een artsenblad, over oorontstekingen, en waarom deze arts homeopaat is geworden:
http://www.infowebweistra.eu/zelfzorgmi ... ontsteking

Terug naar “Archief”