Jvslooten schreef:En toch zegt Jakobus dat het wel zo was; waarom ontken je dat de Geest in het O.T. In de mensen woonden, terwijl Jacobus daar helemaal geen probleem van maakt?
Dan moet jij of Jacobus me maar eens aanwijzen waar dat staat in het O.T.
Ik heb het ook niet definitief ontkent, ik zei dat ik het in het O.T. niet ben tegengekomen.
En ik heb geprobeerd uit te leggen waarom ik dat denk.
Jvslooten schreef:Dat bewijst maar weer wat ik in mijn openingspost al heb aangetoond, dat er zeer veel verschillende uitdrukkingen worden gebruikt voor het werk in de mens, juist onder het O.T. Je kan niet op basis van enkel een uitdrukking stellen hoe iets was; ook in het N.T. worden de verschillende uitdrukkingen door elkaar gebruikt. In bijvoorbeeld Efeze 5:18 wordt een typisch oudtestamentische uitdrukking gebruikt (Ex. 31:2-6, Deu. 43:9) om de inwoning v/d Geest mee te benoemen. Je moet ook niet vergeten dat er tussen het laatste O.T.-bijbelboek en de eerste brieven ruim vijf en halve eeuw zit.. de brieven zijn nog in een heel andere taal ook nog. het is niet meer dan logisch dat er veranderingen in het spraakgebruik plaatsvinden.
Poe-poeh, ik dacht dat erover gediscussieerd mocht worden, anders verhuis ik wel naar het open forum.
Ik ontken geenszins dat er veel verschillende uitdrukkingen worden gebruikt over het werk van de H.G. in-aan-op-over de mens in het O.T. en N.T. bij gelovigen en ongelovigen.
Maar ik geloof dat de H.G. alleen woont in de gelovigen na Pinksteren, wat is anders het verschil van voor en na Pinksteren?
Jvslooten schreef:Leuk dat je de Thora aanhaald. Hoe verhoud zich dit tot Deu. 30:6-8?
Die profetie is niet in het O.T. onder oude verbond in vervulling gegaan.
Jvslooten schreef:Hoe verhoud zich dat tot Hebreeën 10:4?
Ik doelde op wat er staat in Lev. over het zondoffer.
De offers waren een voorafschaduwing voor wat komen zou.
Ik snap je punt niet hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)