Moderator: Moderafo's
Oke, je stelt dus dat Petrus (en al de overige apostelen trouwens ook) tot aan handelingen 10 niet op de hoogte van de betekenis van de woorden van Christus.![]()
jvslooten schreef:Ik hou er niet van dat je mij dingen in de mond probeert te leggen die ik niet gezegd heb. Dat soort stemmingmakerij -inclusief bijbehorende quasigeshockeerde emoticons- komt de discussie nu niet bepaald ten goede.
Ik blijf erbij wat ik uit vers 34 citeerde, en als je je daar niet in kan vinden dan kras je vers 34 maar door.
jvslooten schreef:Allereerst gaat handelingen 10 niet over spijswetten..
Lukas schreef:Bambi en ik hadden het over de spijswetten. Wat er verder in Hand 10 nog meer aan de orde moge zijn, we kunnen in ieder geval met zekerheid stellen dat Petrus zich toen nog aan de spijswetten hield. Daar ging het stukje discussie tussen Bambi en mij dus ook over.
Als het jou verder niet om de spijswetten gaat, is het mij een raadsel waarom je reageerde en ook wat de relevantie van jouw reactie hierin is.
Uiteraard is Handelingen 10 een interessante en belangwekkende tekst. Maar dit gaat dan verder off topic wat betreft de betekenis van de wet.
schelpje3 schreef:In de reformatorische kerken is het gebruikelijk om elke zondag de 10 geboden voor te lezen.
En daar heeft een ieder, christen of niet, zich aan te houden!
Ten eerste, als je de regels onderschrijft, dan is dat toch geen probleem? Daarnaast zijn de geboden er niet alleen om God te behagen, maar ze zijn er (of een gave van God) voor de mens. Het is goed voor de mens om de geboden te bewaren. Gelukkig is het niet meer noodzakelijk, of: van de vloek zijn we ontheven door Christus.mealybug schreef:Hoe zou jij het vinden als je man je iedere week weer regels , dezelfde regels ging voorhouden om je aan te houden?
Is het niet logischer dat je ze na een paar jaar wel uit je hoofd kent, maar nog logischer, dat je, omdat je van je man houdt, je zowiezo al weet wat hij graag heeft?
alexander91 schreef:...maar het zijn wel een opmaat voor een argument dat het OT wellicht meer op het geestelijk Israel is gericht dan het vleselijke Israel.
Integendeel: de 10 geboden zijn goed heilig en rechtvaardig. Christus kon de geboden houden, wij niet. Met het houden liet Christus zijn liefde zien tot God en de mens (daar leidt het toe), en de wedergeboren mens gaat op Christus lijken, en daarin spoort Paulus ons ook aan: probeer in liefde met God en de naaste te leven. En als je dat probeert, zul je hoe dan ook (zij het misschien impliciet) de 10 geboden gaan proberen te houden. Het houden van de geboden betekent namelijk dat je geen kwaad doet.
Zolang de Wet mensen meer en meer afhankelijk maakt van Christus, dan lijkt mij dat goed. Omdat de Wet zo goed is, en de mens zo slecht, is de omgang met de Wet zo moeilijk. Daarom staat er ook zoveel over geschreven in het nieuwe testament. Als we het konden negeren, dan waren een paar stevige statements van Paulus genoeg geweest, maar dat doet hij juist niet.
Goed onderbouwd argument!Jvslooten schreef:Allereerst gaat handelingen 10 niet over spijswetten.. de reine en de onreine dieren dienen slechts illustratief voor iets anders (n.a. om duidelijk te maken dat een ieder degene die Hem vreest en gerechtigheid doet, Hem welgevallig is, v. 35). En ja, dat maakt dus duidelijk dat Petrus in handelingen 10 iets leerde wat hij eerst nog niet wist, maar wat al wel zo was. Maakt dat de woorden van Petrus onbetrouwbaar? Nee, dat vind ik niet. Want al was Petrus daarvoor onwetend, het heeft de Geest niet gehinderd om toch door hem ware en betrouwbare woorden te spreken. Het is trouwens een patroon wat je veel en veel vaker in de bijbel ziet. Denk aan een Bileam, de heidense profeet, door wie God zelf sprak. Denk aan een goddeloze Saul, die profeteerde van de allerhoogste God. En denk je dat David de kruisiging precies voor ogen had toen hij psalm 22:17-19 dichte? Nee, maar God sprak door Zijn Geest betrouwbare en ware woorden. Het hangt niet van ons intellect af.. in Lukas 18:40 zegt Jezus dat al zou iedereen zwijgen, dan nóg zou God spreken, desnoods zou Hij de straatstenen een stem geven om te getuigen. Het maakt voor Gods Geest niet uit.. die laat zich niet begrenzen door ons kennen of weten. God spreekt, of het nu via een goddeloze profeet is -of zelfs via z'n ezel-, een onwetende Petrus of een stuk plaveisel daar in Jeruzalem; als het nodig is doet Hij het gewoon.
alexander91 schreef:...maar het zijn wel een opmaat voor een argument dat het OT wellicht meer op het geestelijk Israel is gericht dan het vleselijke Israel.
Gelovige Jood en gelovige heiden. Dat concludeer ik op basis van o.a. de twee teksten die ik eerder gaf: Rom 9 "Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël."Lukas schreef:Wat bedoel je in bovenstaande zin precies met geestelijk Israel?
Integendeel: de 10 geboden zijn goed heilig en rechtvaardig. Christus kon de geboden houden, wij niet. Met het houden liet Christus zijn liefde zien tot God en de mens (daar leidt het toe), en de wedergeboren mens gaat op Christus lijken, en daarin spoort Paulus ons ook aan: probeer in liefde met God en de naaste te leven. En als je dat probeert, zul je hoe dan ook (zij het misschien impliciet) de 10 geboden gaan proberen te houden. Het houden van de geboden betekent namelijk dat je geen kwaad doet.
Eerlijk gezegd, maar wat je waarschijnlijk ook wel weet, heb ik me niet in die "selectie" verdiept, maar tot nu toe is het me nooit willekeurig voorgekomen en leken de argumenten mij erg overtuigend. Ik zou je hier niet zo snel een antwoord op kunnen. Ik denk dat er wel wat over te vinden moet zijn hier op dit forum.Lukas schreef:Ik zou het misschien wat anders omschrijven, maar we zijn het wel ongeveer met elkaar eens.
Er zitten wel wat problemen in het "doen" als inzetting. (zoals bijvoorbeeld de sabat) dat is in dit topic al aan de orde geweest.
Dat probleem van de inzetting reist echter uit de pan als je het gaat hebben over de wet van Mozes.
Kortom: Als je het beperkt tot de 10 geboden, valt het wel mee met het inzettingen gehalte. Maar de wet van Mozes daartoe beperken lijkt me tamelijk willekeurig gekozen. Wat doe je met al de andere geboden? En hoe motiveer je eventuele selectie?
Zolang de Wet mensen meer en meer afhankelijk maakt van Christus, dan lijkt mij dat goed. Omdat de Wet zo goed is, en de mens zo slecht, is de omgang met de Wet zo moeilijk. Daarom staat er ook zoveel over geschreven in het nieuwe testament. Als we het konden negeren, dan waren een paar stevige statements van Paulus genoeg geweest, maar dat doet hij juist niet.
Wellicht, maar teksten zoals aan het begin van mijn post, doen mij twijfelen aan de preciese gerichtheid hiervan. Daarnaast gaat het vaak mbt wet voornamelijk over de vloek van de wet waar men aan vast wil blijven hangen, en het is goed om dat te benoemen, juist ook bij heidenen. Teveel ongelovige mensen denken dat het christendom een werkgeloof is en dat als men maar goed leeft, men gered is, maar dat is het juist niet. Behandelen van de Wet lijkt mij dus ook goed voor heidenen, want zo kom je op de zonde en schuld, en dan kan de noodzakelijkheid van het Genadewerk van Christus duidelijk worden.Lukas schreef:Een groot deel van de teksten is gericht aan Joden (ook het NT is voor het grootste deel feitelijk tot joden geschreven). Dat is denk ik de belangrijkste reden dat de wet uitgebreid behandeld moet worden.
Ik denk dat veel christenen zich weinig bewust zijn van het Joodse gehalte van het NT.
alexander91 schreef:Goed onderbouwd argument!
alexander91 schreef:Goed onderbouwd argument!
Het gaat erom of dat mensen die vervuld zijn met de Heilige Geest een volledige kennis hebben van de wil/bedoeling van God.Lukas schreef:Heb jij dan wel enig idee waar dit argument betrekking op heeft?
Het ging over spijswetten, en toen kwam deze reactie.
alxander91 schreef:Het gaat erom of dat mensen die vervuld zijn met de Heilige Geest een volledige kennis hebben van de wil/bedoeling van God.
Het relateert denk ik aan jouw eerdere vraag: "Hoe kun je aannemen dat de apostelen geleid werden door de Geest als ze dergelijke onwetendheid tonen?"
In wat je hier schrijft, zeg je dus dat de (geschonken) kennis van Petrus (of eigenlijk datgene wat aan ons overgeleverd is over de kennis van Petrus op bepaalde tijden) bepaalt wat Gods 'huisregels' zijn, en dat vind ik niet. Waarom zou dat zo zijn? Waarom de bedelingen afstemmen op wat God aan Petrus te kennen gaf? Dan zijn er ook genoeg bedelingen aan te wijzen in de evangelien zelf, want daar komen de apostelen ook telkens tot nieuwe inzichten.O, maar daar ben ik het volledig mee eens. In de loop der tijd worden bepaalde zaken geopenbaard die daarvoor nog niet bekend waren. Wat betreft Petrus in Handelingen 10 was dit dat de heidenen ook deel kregen aan het heil.
Het is juist het dispensationalisme dat hier de aandacht op vestigt (voortschrijdende veranderingen van de 'huisregels' van God).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten