Ergens ben je er niet zo gelukkig mee?
h.g.
Learsi
Moderator: Moderafo's
learsi schreef:Latijnsch woordenboek vn Dr.Engelbrecht hoogleraar te Amsterdam Groningen Wolters 1865
![]()
learsi schreef:Ergens ben je er niet zo gelukkig mee?
h.g.
Learsi
mealybug schreef:
ik wil eerst dat woordenboek wel eens zien.
mealybug schreef:ik wil eerst dat woordenboek wel eens zien.
mealybug schreef:''Het gebruik van de term sacramentum in de oudste christelijke literatuur levert problemen op bij de bestudering van de semasiologische evolutie; er ontwikkelde zich een hele scala van betekenissen, zoals 'christelijke riten', 'godsdienst', 'geloof', 'geheime waarheden', 'sacramentele rite', 'sacrament'. In het bijzonder is de verklaring waarom s. de gangbare weergave van het griekse μυστήριον is geworden niet eenvoudig. Het is duidelijk dat s. in christelijke zin geen schepping van Tertullianus is (die wel een persoonlijke voorkeur voor de term heeft), maar dat deze uit een reeds gangbaar taalgebruik geput heeft. Een verklaring voor het feit dat mysterium in de oudste christelijke teksten zeer weinig voorkomt is waarschijnlijk het gegeven dat de latijnstalige christenen aanvankelijk termen met geprononceerde heidense associaties (zoals die uit de mysteriediensten) vermeden. Men heeft verondersteld dat de sacramentele betekenis van μυστήριον (zoals men die in de 2e eeuw soms bij de Apologeten aantreft) uitgangspunt vormde voor de gelijkstelling met s., dat immers als een van zijn betekenissen een sacraal element inhoudt. Vervolgens zouden de bijbelvertalers en Tertullianus s. hebben gebruikt om μυστήριον in zijn verschillende betekenissen weer te geven. De juridische en militaire betekenis zoals die bij Tertullianus in s. naar voren komen, zijn stellig niet het uitgangspunt geweest. ''
bron:jvdPoll
Ben benieuwd wie en waar de verbinding tussen het ''Mysterion'' van Paulus en de ''Sacramenten'' dan wel vandaan komt....
mealybug schreef:
Maar goed, wat is het mystieke en geheimzinnige eraan, leg eens uit hoe de geheime quotient vorm krijgt tijdens de doop b.v.
Rotterdam schreef:Het is duidelijk, dat jij, de leer van de meeste kerken verwerpt. (de baby weet helemaal niets en kan niets gedenken). Dat mag uiteraard, vergeet echter niet dat minstens 80% dus 1.6 miljard van de christenen deze leer aanhangt. Wat doe je met dit gegeven ?
Lukas schreef:Het is duidelijk, dat jij, de leer van de meeste kerken verwerpt. (de baby weet helemaal niets en kan niets gedenken). Dat mag uiteraard, vergeet echter niet dat minstens 80% dus 1.6 miljard van de christenen deze leer aanhangt. Wat doe je met dit gegeven ?
Je hebt dit twee keer als "bewijs" aangevoerd. Zou je datzelfde tegen Luther gezegd hebben?
rotterdam schreef:Luther is niet zo'n sterk voorbeeld in dit geval (de kinderdoop) - ten eerste wilde hij de kerk "hervormen" - ten tweede was hij een hartelijk voorstander van de kinderdoop
Lukas schreef:Ik doel niet op de kinderdoop, maar op de argumenten die je daarbij aandraagt. Het feit dat een groot percentage van het christendom iets aanhangt, zou naar jouw woorden ergens een bewijs voor moeten zijn. Dit lijkt mij geen goede manier van argumenteren. Luther is een goed voorbeeld van iemand die een uitermate kleine minderheid vertegenwoordigde (0,01% ?) en toch het gelijk aan zijn kant had wat betreft misstanden in de RKK (en de hele constructie waarop de RKK gebaseerd was).
Lukas schreef:Ik doel niet op de kinderdoop, maar op de argumenten die je daarbij aandraagt. Het feit dat een groot percentage van het christendom iets aanhangt, zou naar jouw woorden ergens een bewijs voor moeten zijn. Dit lijkt mij geen goede manier van argumenteren. Luther is een goed voorbeeld van iemand die een uitermate kleine minderheid vertegenwoordigde (0,01% ?) en toch het gelijk aan zijn kant had wat betreft misstanden in de RKK (en de hele constructie waarop de RKK gebaseerd was).
Wat betreft de doop is mijn overtuiging dat noch de kinderdoop, noch de volwassenen waterdoop, en besprenging noch onderdompeling er iets toe doet, of van toepassing is. Dus wat dat heikele onderwerp betreft heb ik eigenlijk een riant en onpartijdig standpunt
Faramir schreef:
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten