Op de dag dat bijv. lukas 2 aan de beurt is om te lezen. Geen georganiseerde dag, maar gewoon een bezinningsmoment in je gezin.
Er is geen Bijbels gegeven voor het vieren van kerst.
Moderator: Moderafo's
Bambi schreef:Op welke datum wil je het dan vieren?
henkie schreef:De datum zal ongetwijfeld op een zondag of een maandag vallen.
dinsdag (Germaanse god Tiwaz)
woensdag (Germaanse god Wodan)
donderdag (Germaanse god Donar)
vrijdag (Germaanse godin Friia)
zaterdag (god Saturnus)
vallen af....
Arco schreef:Volgens mij gaat de Joodse telling ervan uit dat de aarde werd geschapen op de 1e dag van de zevende maand. Pas in Exodus is de jaarindeling verplaatst naar de maand Aviv (later: Niesan). De Joodse (eigenlijk: Hebreeuwse) jaartellig is sinds de diaspora een gecalculeerde kalender. Terwijl de Bijbel uitgaat van een kalender op basis van observatie. Elke maand, en soms door bewolking pas een maand later, werd de nieuwe maan aangegrepen als punt voor de nieuwe maand.
Bambi schreef:Dus voor de telling van de dagen noem je de Joodse telling, i.p.v. de heidense benaming?
Misschien moet je dan ook maar eens kijken, hoe de Joden dan 25 december noemen.
Arco schreef:Chanoeka is geen Hoogtijding die door God zelf is ingesteld. In tegenstelling tot Sabbath, Pasen, Feest der Eerstelingen, Pinksteren, Feest van de Bazuinen, Verzoendag en Loofhuttenfeest. Kolossenzen 2 moet je wel lezen in de context. Want waar het om gaat is dat de gemeente van Kolosse niet elkaar gaat (of blijft) bestrijden op uiterlijkheden.
Bambi schreef:Je begrijpt niet wat ik bedoel:
Je hebt het er steeds over, dat 25 december een heidense dag is, een herdenkingsdag voor de afgoden.
Dus is het volgens jou fout om dan Kerst te vieren.
Jij viert het op Sabbat voor Kerst.
Maar Sabbat is ook een dag vernoemd naar een afgod.
Maar dat deert dan niet, want je kijkt voor de Sabbat naar de Joodse benaming voor die dag??!!
Boerin schreef:Klopt, maar Hij is toen waarschijnlijk wel verwekt en het is wel heel toevallig dat dat 8 dagen is vanaf 24 december en wij hebben dan kerstvakantie.
Ze bestreden elkaar op het houden van een feestdag. Het kan me niks schelen of de duvel geboortes van afgoden in ere wil houden wanneer Jezus is verwekt, daar laat ik m'n feest niet door bederven.
Ten derde: Ja, ik wil Kerst wel vieren, maar niet op 25 december. Dus doe ik dat op de dag die geheiligd is: de Sabbath.
alexander91 schreef:Paulus was ook iets te licht natuurlijk met zijn "De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."
Volgens mij liet Christus juist zien dat dit soort dingen vermengen met Gods Wil gaan om een soort schijnvroomheid waar Hij juist een enorme afkeer van had.
"Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft."
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten