Waar komt kerstmis vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Waar komt kerstmis vandaan?

Berichtdoor Rozijn » 22 nov 2013 16:23

Op de dag dat bijv. lukas 2 aan de beurt is om te lezen. Geen georganiseerde dag, maar gewoon een bezinningsmoment in je gezin.
Er is geen Bijbels gegeven voor het vieren van kerst.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 nov 2013 16:33

De datum zal ongetwijfeld op een zondag of een maandag vallen.

dinsdag (Germaanse god Tiwaz)
woensdag (Germaanse god Wodan)
donderdag (Germaanse god Donar)
vrijdag (Germaanse godin Friia)
zaterdag (god Saturnus)

vallen af....

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 16:36

Bambi schreef:Op welke datum wil je het dan vieren?

Dat is een goede vraag, daar ben ik zelf nog niet helemaal uit.

Er is een theorie die verteld dat de Heere Jezus rond Loofhutten is geboren. Dat acht ik waarschijnlijk. Maar ik wil het zelf onderzocht hebben, net als de Berea-gemeente.

Daarom houd ik me voorlopig aan het vieren van Kerst op de Sabbath voor 25 december. Tenminste dan vier ik Kerst met mijn gezin. Mijn familie is, net als verschillende hier, niet overtuigd van het afgodische van 25 december, dus zetten zij de traditie voort. Uit beleefdheid doe ik daarin mee, maar ze weten van mijn bezwaar. Dat bezwaar wil ik hen niet opleggen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 16:41

henkie schreef:De datum zal ongetwijfeld op een zondag of een maandag vallen.

dinsdag (Germaanse god Tiwaz)
woensdag (Germaanse god Wodan)
donderdag (Germaanse god Donar)
vrijdag (Germaanse godin Friia)
zaterdag (god Saturnus)

vallen af....

Erg grappig. Misschien eens kennis maken met de Bijbelse telling van dagen?

Jom rishon (eerste dag)
Jom sheyni (tweede dag)
Jom shlishi (derde dag)
Jom revi'i (vierde dag)
Jom khamishi (vijfde dag)
Jom shishi (zesde dag)
Jom Shabbat
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 nov 2013 16:42

Arco schreef:Volgens mij gaat de Joodse telling ervan uit dat de aarde werd geschapen op de 1e dag van de zevende maand. Pas in Exodus is de jaarindeling verplaatst naar de maand Aviv (later: Niesan). De Joodse (eigenlijk: Hebreeuwse) jaartellig is sinds de diaspora een gecalculeerde kalender. Terwijl de Bijbel uitgaat van een kalender op basis van observatie. Elke maand, en soms door bewolking pas een maand later, werd de nieuwe maan aangegrepen als punt voor de nieuwe maand.

De eerste maand volgens de Thora, Niesan, is inderdaad de zevende maand volgens de Misjna. Je filmpje kon ik trouwens niet afspelen op mijn tablet, sorry.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2013 16:46

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 18:16

Bambi schreef:Dus voor de telling van de dagen noem je de Joodse telling, i.p.v. de heidense benaming?
Misschien moet je dan ook maar eens kijken, hoe de Joden dan 25 december noemen.

Ik zou ten eerste willen adviseren om eerst kennis te nemen van de Hebreeuwse kalender. Want dat verklaard een hoop. Dan als tweede te kijken naar de verschillen tussen de Hebreeuwse kalender en de Bijbelse kalender. Dan weet je meteen dat onze kalender (de Gregoriaanse), waarop de 25e december is vastgezet, er totaal anders uitziet op de Bijbelse kalender.

Nog een link:
http://www.hetbestenieuws.nl/artikelen/Noordzij/Geschiedenis%20en%20achtergronden%20van%20het%20Kerstfeest%20-%20Rolanda%20en%20Peter%20Noordzij.pdf

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2013 18:36

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 nov 2013 18:54

Arco schreef:Chanoeka is geen Hoogtijding die door God zelf is ingesteld. In tegenstelling tot Sabbath, Pasen, Feest der Eerstelingen, Pinksteren, Feest van de Bazuinen, Verzoendag en Loofhuttenfeest. Kolossenzen 2 moet je wel lezen in de context. Want waar het om gaat is dat de gemeente van Kolosse niet elkaar gaat (of blijft) bestrijden op uiterlijkheden.

Klopt, maar Hij is toen waarschijnlijk wel verwekt en het is wel heel toevallig dat dat 8 dagen is vanaf 24 december en wij hebben dan kerstvakantie.
Ze bestreden elkaar op het houden van een feestdag. Het kan me niks schelen of de duvel geboortes van afgoden in ere wil houden wanneer Jezus is verwekt, daar laat ik m'n feest niet door bederven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 nov 2013 11:29

Bambi schreef:Je begrijpt niet wat ik bedoel:
Je hebt het er steeds over, dat 25 december een heidense dag is, een herdenkingsdag voor de afgoden.
Dus is het volgens jou fout om dan Kerst te vieren.
Jij viert het op Sabbat voor Kerst.
Maar Sabbat is ook een dag vernoemd naar een afgod.
Maar dat deert dan niet, want je kijkt voor de Sabbat naar de Joodse benaming voor die dag??!!

Ten eerste: de benaming van de dagen is niet Joods. Het is Hebreeuws, een groot verschil. Want het waren niet alleen de nakomelingen van Juda die onderaan de berg Sinai stonden. Ook de Rubenieten, Levieten, Benjamieten, enz.

Ten tweede: de naam 'Sabbath' is geen aftreksel van een afgodische naam. Het komt rechtstreeks uit de Bijbel. Dat onze zaterdag naar saturnus genoemd is doet niet af van de Sabbath. Sterker nog, de Sabbath was er eerder dan de benaming saturnusdag of zaterdag.

Ten derde: Ja, ik wil Kerst wel vieren, maar niet op 25 december. Dus doe ik dat op de dag die geheiligd is: de Sabbath.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 nov 2013 11:36

Boerin schreef:Klopt, maar Hij is toen waarschijnlijk wel verwekt en het is wel heel toevallig dat dat 8 dagen is vanaf 24 december en wij hebben dan kerstvakantie.
Ze bestreden elkaar op het houden van een feestdag. Het kan me niks schelen of de duvel geboortes van afgoden in ere wil houden wanneer Jezus is verwekt, daar laat ik m'n feest niet door bederven.

Het is inderdaad goed mogelijk dat Mirjam (Maria) tijdens het Chanoeka bedekt is door de Heilige Geest. Maar de Bijbel maakt daar geen expliciete melding van, de datum bedoel ik.

Het is inderdaad opvallend dat het Chanoeka precies acht dagen moet duren. Een verwijzing naar de achtste dag.

Maar dit jaar begin Chanoeka niet op 24 december, maar op 24 van de negende maand op de Hebreeuwse kalender. Omdat de telling op de Gregoriaanse kalender verschilt van de Hebreeuwse kalender (en de Hebreeuwse kalender vertoont ook afwijkingen van de Bijbelse kalender), zal je zien dat het Chanoeka niet telkens op dezelfde dag op de Gregoriaanse kalender valt. Dit jaar valt de 24e van de negende maand op de avond van 27 november 2013 van de Gregoriaanse kalender. In 2014 op 16 december en in 2015 op 6 december.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 23 nov 2013 11:49

Arco schreef:
Ten derde: Ja, ik wil Kerst wel vieren, maar niet op 25 december. Dus doe ik dat op de dag die geheiligd is: de Sabbath.

In de jaren dat ik in Israël woonde, heb ik nooit kerst gevierd, en het ook niet gemist. In Nl heb ik vaak de kerstdagen gewerkt, tot grote vreugde van mijn collega's. Dit jaar ben ik voor het eerst vrij met de kerst.

Ik ben het helemaal eens met de spreker op het youtube filmpje, dat we geen heidendom moeten vermengen in Godsdienst.
In de toekomst zullen wij als gelovigen uit de volkeren ook het Loofhuttenfeest gaan vieren, maar verder hoeven wij nu geen enkel Bijbels feest te vieren. En al helemaal geen feesten die God ons niet heeft opgedragen of op data die niet Bijbels zijn.

Het is een misvatting om te denken dat het God om het even is wanneer we iets vieren; God draagt Israël op om de feesten te vieren op de daarvoor vastgestelde tijden.
Leviticus 23:4
'Dit zijn de feesttijden des HEREN, heilige samenkomsten, die gij uitroepen zult op de daarvoor bepaalde tijd.'

Het was zelfs zo, dat wanneer Israëlieten het Pascha niet konden vieren op de door God aangewezen dag, Hij een datum gaf op de maand daarop zodat men het feest alsnog kon vieren. Het maakt God dus wel degelijk uit.

je kunt wel roepen dat je intenties goed zijn, maar dat maakt het nog niet juist: God geeft instructies, en daar moeten we ons aan houden. Onze eigen gedachten ergens over zijn geen richtlijn.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 nov 2013 14:39

Paulus was ook iets te licht natuurlijk met zijn "De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."

Volgens mij liet Christus juist zien dat dit soort dingen vermengen met Gods Wil gaan om een soort schijnvroomheid waar Hij juist een enorme afkeer van had.

"Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft."
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 nov 2013 15:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 23 nov 2013 15:27

alexander91 schreef:Paulus was ook iets te licht natuurlijk met zijn "De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."

Volgens mij liet Christus juist zien dat dit soort dingen vermengen met Gods Wil gaan om een soort schijnvroomheid waar Hij juist een enorme afkeer van had.

"Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft."

Ik wil hier best op reageren, maar waarom laat je je sarcasme niet gewoon achterwege? Ik wordt daar zo moe van op dit forum.

In Rom 14 staat het stuk waar je naar verwijst. Uit de context kan je opmaken (vers 2) dat er in Rome mensen waren die vegetarisch waren of die geen wijn dronken. Beide zijn geen Bijbelse geboden. Paulus roept op tot verdraagzaamheid. In deze context lijken de genoemde dagen in vers 5 vastendagen, ook dit (zie vers 6) was geen Bijbelse opdracht.

Het houden van shabbat bijvoorbeeld is een opdracht van God aan het Joodse volk, en bepaald geen soort schijn vroomheid.

Terug naar “Archief”