Bezuinigingen gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bezuinigingen gezinnen

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2013 15:46

mealybug schreef:
Moet?

Moet: zwemles, dokter, fysio, ortho, tandarts, sport, catechisatie, vereniging, bibliotheek
Mag : muziekles, hobby's, verjaarspartijtjes :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 15:50

schelpje3 schreef:Ik weet niet wat "ze" de hele dag doet, maar ik had het megadruk. Ik heb een nogal "ingewikkeld" gezin, had mantelzorg voor diverse familieleden, waaronder mijn vader, mijn dagen waren meer dan gevuld kan ik je zeggen.
En van moeders wordt op scholen ook nog het e.e.a. verlangd.
Als je 2 kindjes kort na elkaar hebt, zou je in principe kunnen gaan werken tijdens de schooluren als de jongste op de kleutergroep zit.
Maar als je 3 kinderen van bijv. 13, 7 en 1 hebt, wordt het al wat ingewikkelder.
Ze moeten naar zwemles, muziekles, sporten, catechisatie, vereniging, je bent soms net een privéchauffeur.

Voordeel van in een stad wonen is dat dat je het vaak kan combineren.... ouders die afwisselend kinderen van meerdere gezinnen vervoeren. En naar sport, catechisatie enz. kan je gewoon gaan fietsen vanaf je 8e of zo. Mijn moeder bracht me vanaf mijn 8e echt niet meer overal naar toe, ik fietste gewoon naar de sportclub, de kerk, het zwembad enzovoorts.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 sep 2013 15:53

Met andere woorden, er valt geen oordeel te vellen over wel of niet werkende moeders, wel of niet thuis blijvende moeders. Dus de vrije keus van een ieder....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2013 15:56

Marnix schreef:Voordeel van in een stad wonen is dat dat je het vaak kan combineren.... ouders die afwisselend kinderen van meerdere gezinnen vervoeren. En naar sport, catechisatie enz. kan je gewoon gaan fietsen vanaf je 8e of zo. Mijn moeder bracht me vanaf mijn 8e echt niet meer overal naar toe, ik fietste gewoon naar de sportclub, de kerk, het zwembad enzovoorts.

Ik woon in de stad, maar er viel weinig te combineren. De buurmeisjes die toevallig tegelijk op zwemles gingen, moesten een uur eerder en er viel niet over te praten om onderling te ruilen.
En ik laat mijn dochter van 13 echt niet alleen over straat fietsen na catechisatie, in haar uppie.
Jij spreekt over een aantal jaren geleden en voor een jongen was het sowieso anders.
De ortho zat 14 kilometer verder, beetje ver voor een fietsrit.
Dus zo simpel als jij het stelt, is het lang niet altijd. :D

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 sep 2013 17:06

Ik ken een heleboel buitenshuiswerkende moeders waar wel 1x per week een werkster rondloopt trouwens!

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 17:52

pol schreef:Ik ken een heleboel buitenshuiswerkende moeders waar wel 1x per week een werkster rondloopt trouwens!

Ja inderdaad, vooral als ze een goede baan hebben. Na jaren hadden we weer eens afgesproken met ons clubje van tijdens de studie, bij een meisje thuis. Zo zeg keurig piekfijn schoon alles. Het was echt opvallend. Dus iemand vroeg: Doe jij dat of je man? Nee de werkster, zegt ze. Lachen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2013 17:55

pol schreef:Ik ken een heleboel buitenshuiswerkende moeders waar wel 1x per week een werkster rondloopt trouwens!

Prima toch

Weer werk voor een ander.
Fijn juist!

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 17 sep 2013 18:13

Bambi schreef:Je begon zo aanvallend te reageren, dat ik dacht dat je alleen op een woordenstrijd uit was.
En daar heb ik geen zin in.

Excuus, dat was niet mijn bedoeling. Maar schroom niet om me daar de volgende keer voor te PB-en in plaats van zo vervelend te knippen en te plakken. Dan had ik je uit kunnen leggen dat ik in mijn eerste post eerlijk uitlegde waarom ik vind dat vrouwen wel degelijk het recht hebben om te werken, dat ik gezegd heb dat wel of niet werken een vrije keus is, en dat ik inderdaad ook onaardig kan doen als dat genegeerd wordt en er alleen maar naar mijn leeftijd en burgerlijke staat gekeken wordt.

Ik ben van mening, dat een vrouw eerst de taken die God haar gegeven heeft, moet uitvoeren en die niet af moet schuiven op een ander.
En binnen die taken ook haar talenten kan benutten.
Als ze naast die taken nog tijd en ruimte over heeft, als bijv. haar man dan thuis is om op de kinderen te passen, haar talenten buiten de deur in mag zetten.

Dank. Dit was de reactie waar ik naar zocht.

Wat ik me afvraag: wat vindt iedereen die pro-huismoeder is van opleidingen voor vrouwen?
Een beetje opleiding kost de maatschappij namelijk flink wat geld; mag je dan als maatschappij eisen dat daar ook arbeid tegenover staat? En kan je dan niet beter zorgen dat de dames in kwestie niet verder opgeleid worden?
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 sep 2013 18:29

Miepje90, ik ben geen enorme pro-huismoeder. Ik heb zelf ook altijd gezegd dat ik niet voor niks geleerd heb, en werk dus altijd al 3 dagen, naast het moeder zijn. Maar toch ben ik op een punt gekomen dat ik twijfel of ik wel wil blijven werken, of in ieder geval niet 3 hele dagen.
En dat komt omdat mijn leven niet meer alleen om mij draait. Het draait nl ook om mijn kinderen. En zolang ze nog niet op school zaten was er niks aan de hand. Hele dag bij een hele lieve oppas of kinderdagverblijf, super, ze genoten.
Maar nu gaat de oudste naar school, en blijkt het voor hem zoveel onrust te geven als hij elke dag door een ander opgehaald en weggebracht wordt, dat ik toch denk dat ik (of mijn man, maar dat is geen optie bij ons), altijd thuis zou 'moeten' zijn om hem weg te brengen en op te halen. Hij heeft dat eigenlijk echt nodig. We hebben regelmatig gedacht dat hij ADHD had, mede doordat dat in mijn familie zit. Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat er niks ADHD aan is, hij heeft gewoon rust, regelmaat, veiligheid nodig. En die kunnen we hem vooral bieden als 1 van beiden er altijd voor hem is.

En nee, ik heb niet voor niks gestudeerd. Want als ik echt stop met werken, zal er vast wel een moment komen dat ik de draad weer oppak. Mijn moeder heeft toen ze jongere kinderen had altijd weinig gewerkt, alleen wat avondjes. Maar die is nu omhoog geklommen en heeft extra opleidingen gedaan. Ze moet nog jaren werken, dus waarom moet je dan perse op je 30e al je top hebben bereikt? Dat kan ook prima op je 55e, bij wijze van.

Ik wil maar aangeven dat het niet verkeerd is om een mening te hebben over (niet) werkende vrouwen, maar dat zoiets wel kan veranderen als blijkt dat het je kind echt geen goed doet. Ik ben totaal niet tegen werkende vrouwen of kdv's of gastouders, onze jongste heeft het erg naar haar zin, maar als blijkt dat het voor een kind echt niet goed is en slecht(er) in zijn vel komt te zitten, dan vind ik dat moederschap voor gaat, en ik mezelf aan de kant moet zetten om er voor hem te zijn, zo veel als mogelijk is. (en financieel is er echt wel zat mogelijk, alleen moet je je soms wat aanpassen en iets minder veel willen. Een kind dat niet op judoles of gitaarles kan is niet zielig of leeft niet in armoede, een kind heeft geborgenheid en veiligheid nodig, een goede hechting. En voor de één kan dat mét werkende ouders, voor een ander is het nu eenmaal beter als 1 van beiden er altijd is)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 17 sep 2013 19:22

MissF, lastige keuzes! Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dan liever thuis bent..

De reden dat ik benieuwd was naar de visie op opleiding, is dat een aantal meiden uit mijn oude klas ervoor kozen om een opleiding te volgen die zij niet leuk vonden en die ver beneden hun capaciteiten lag; of om simpelweg bij de supermarkt te gaan werken. Zij deden dit omdat ze huismoeder wilden worden. Hoewel dat natuurlijk ook een vrije keuze is, vraag ik me af of je je talenten niet verspilt door achter de kassa te gaan zitten totdat je zwanger bent, terwijl je wel de capaciteiten voor een VWO-opleiding aan boord hebt..
Anderzijds kost mijn studie de maatschappij heel veel geld, wat maakt dat ik het gevoel heb dat ik de maatschappij beroof van veel geld wanneer ik straks fulltime moeder zou worden. In die zin kan ik de keuze van die bewuste meisjes wel begrijpen.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 21:31

schelpje3 schreef:Ik woon in de stad, maar er viel weinig te combineren. De buurmeisjes die toevallig tegelijk op zwemles gingen, moesten een uur eerder en er viel niet over te praten om onderling te ruilen.
En ik laat mijn dochter van 13 echt niet alleen over straat fietsen na catechisatie, in haar uppie.
Jij spreekt over een aantal jaren geleden en voor een jongen was het sowieso anders.
De ortho zat 14 kilometer verder, beetje ver voor een fietsrit.
Dus zo simpel als jij het stelt, is het lang niet altijd. :D

Klopt. Wij fietsten meestal samen naar school, cath, zwemles enz. Zo kwamen de dames ook veilig thuis ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2013 22:35

Miepje90 schreef:MissF, lastige keuzes! Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dan liever thuis bent..

De reden dat ik benieuwd was naar de visie op opleiding, is dat een aantal meiden uit mijn oude klas ervoor kozen om een opleiding te volgen die zij niet leuk vonden en die ver beneden hun capaciteiten lag; of om simpelweg bij de supermarkt te gaan werken. Zij deden dit omdat ze huismoeder wilden worden. Hoewel dat natuurlijk ook een vrije keuze is, vraag ik me af of je je talenten niet verspilt door achter de kassa te gaan zitten totdat je zwanger bent, terwijl je wel de capaciteiten voor een VWO-opleiding aan boord hebt..
Anderzijds kost mijn studie de maatschappij heel veel geld, wat maakt dat ik het gevoel heb dat ik de maatschappij beroof van veel geld wanneer ik straks fulltime moeder zou worden. In die zin kan ik de keuze van die bewuste meisjes wel begrijpen.

Mijn moeder stelde dat voor , om maar te gaan werken na de havo ipv een hbo omdat ik toch spoedig zou trouwen ( had al verkering met mijn huidige man )
Ik ben heel dankbaar dat ik die hbo heb gedaan want als vrouw wel of niet werken is niet altijd een keuze maar door een goede opleiding kan ik wel makkelijker een baan vinden en die ook part time uitvoeren.

Maar tjonge, stel je vind geen man of krijgt geen kinderen,
Of je man raakt ziek of arbeidsongeschikt.
In dat soort situaties kan je ook ineens kostwinnaar worden,

Als je fulltime huisvrouw kan zijn is dat fijn en mooi, ( als je dat wil ) maar geen recht in de maatschappij,
Mensen, mannen én vrouwen , moeten nu eenmaal werken, zo is het leven en voor niets gaat de zon op

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 sep 2013 08:42

Gisteravond keek ik naar dubbeltje op zn kant. Ongelooflijk hoe naief sommige mensen een huishouden besturen. Er komt een smak geld binnen waar ik jaloers naar kan kijken (bij wijze van spreken :wink: ) en elke maand een gigatekort. Want mevrouw is shopverslaafd en manlief heeft geen idee.
Als je zo veel schulden hebt, bij je ouders en schoonouders, bij de bank, hoe kun je dan zoveel dure kleertjes kopen? Zelfs als je kindjes zeggen: nee he mamma, alweer nieuwe kleren :shock:
Maar het kwam goed, de strenge Annemarie stuurde haar naar de Duitse super, manlief moest haar contant geld meegeven en het lukt. Ze kwam met een grote tas thuis, inklusief icetea en was maar 20 euro kwijt.
Hoe komen ze toch aan zulke mensen, vraag je je af. Wordt het aangedikt? Waarom zet je jezelf zo voor schut op tv?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 sep 2013 08:48

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2013 08:49

Dat heet dus een verslaving..... Dat is moeilijk te begrijpen als je er zelf geen last van hebt :)

Terug naar “Archief”