Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

Berichtdoor schaapje » 29 aug 2013 14:56

Bambi schreef:
Ja, want dan zouden ze met een ingebeelde Hemel de hel ingaan.
Toch heeft dat er flink ingehakt. Ik had toen vaak in de kerk het gevoel: "Wat doe ik hier?"

Ik dacht dat hier niet over geschreven mocht worden, over dat afwachten want anders ......heb je een ingebeelde hemel, want er zijn al wat berichten verwijderd.

Gelukkig hebben we daarna een dominee gehad, die voor iedereen preekte.
Die heeft de schade weer voor een groot deel hersteld.

Gelukkig maar. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2013 16:14

schaapje schreef:Ik snap trouwens ook niet wat er verkeerd aan is om toe te geven dat er geen inspiratie is gekomen.
Wij hebben dat een voorganger wel eens horen vertellen hoe hij worstelde en aan het bidden was en er kwam helemaal niets....tot vlak voor de dienst waar hij moest preken, tijdens de bidstond vóór de dienst, er kwam een tekst in zijn gedachten.....en ik kan zeggen dat het een heel opbouwende preek is geworden. En dat zijn de zaken waar we de Here God voor kunnen danken.

Dit kan gewoon wel hoor. Ik zou niet weten waarom niet. Ik vind dit heel mooi om te lezen Schaapje.
Vóór de dienst aanvangt, is er ruimte voor stil gebed. Bidden we dan niet alleen voor onszelf, maar ook voor de dominee?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 aug 2013 16:20

Een dominee kan natuurlijk ook God in de weg staan en de Geest uitblussen zodat inspiratie uitgesloten is.
En dan nog geloof ik dat een predikant een preek met zijn verstand kan maken.
De Geest kan ook een verstandelijk gemaakte preek toepassen en heiligen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 aug 2013 17:10

Als je daar van overtuigd bent, waarom ben je dan toch, zoals je in een ander topic aangeeft uit de GerGem vertrokken?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 aug 2013 17:19

schelpje3 schreef:Dit kan gewoon wel hoor. Ik zou niet weten waarom niet. Ik vind dit heel mooi om te lezen Schaapje.
Vóór de dienst aanvangt, is er ruimte voor stil gebed. Bidden we dan niet alleen voor onszelf, maar ook voor de dominee?

Het is een kleine wisselende groep die wat vroeger kunnen komen, en als je drie kleine kinderen hebt, kom je eerder te laat dan te vroeg. 8)
En zeker is de Bijbelse opdracht om te bidden voor de oudsten, de laatste tijd schiet dat er bij mij wel eens in, :oops: ligt er ook een beetje aan wat er aan de hand is in de gemeente en soms kan het heel rustig zijn.
Ik ben er echt van overtuigd dat het een heel moeilijk ambt is, en ze gebed en wijsheid heel hard nodig hebben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”