Niet wat scheidt, maar wat bindt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 14:09

Arco schreef:De eenheid tussen christenen en gelovige Joden is misschien een andere discussie. Maar ik geloof dat er één Weg is, maar ook één God. Die ene God wordt ook beleden door gelovige Joden.

Ja, ik zie die eenheid op een Messiaans forum waar ook joden zitten die judaïsme aanhangen en heidengelovigen zitten er en er is eenheid. Grappig, ik vroeg of ze moeite hadden met het eerste gebod en die joodse man zei: Dat is makkelijk. Hoe kun je God nou niet liefhebben?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Wilsophie » 07 nov 2013 17:01

Arco ik kom wekelijks nu in een gemeente waarover dat soort onderwerpen die je opsomt nooit wordt gesproken. Dus ik herken het niet.
We openen de Bijbel bij een bijbels onderwerp. En wat homo's betreft of deelname aan het avondmaal, ik ken geen zijverhaal. Maar we hebben geen kerkenraad, geen geschriften naast de Bijbel en geen voorschriften en geen rangen en standen. Heel gewoon dus.. En er komen mensen uit de gevestigde kerken uit de pinkstergemeente, leger des heils, voor zover ik weet, maar van de meesten weet ik hun achtergrond niet.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Arco » 12 dec 2013 08:52

Uit de antwoorden blijkt wel dat er één ding is wat ons bindt: Christus is waarlijk opgestaan!

Wat houdt ons dan nog tegen om ons te verenigen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor rotterdam » 12 dec 2013 13:09

Arco schreef:Uit de antwoorden blijkt wel dat er één ding is wat ons bindt: Christus is waarlijk opgestaan!

Wat houdt ons dan nog tegen om ons te verenigen?


Retorische vraag, neem ik aan ?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Arco » 12 dec 2013 13:13

Ik stel de vraag niet retorisch. Als het kunnen volhouden dat Nederland vol staat met kerkgebouwen, maar dat die kerkgebouwen opgesierd zijn met de meest uiteenlopende namen die vooral moeten aangeven dat hier een ander kerkgenootschap huist. Dan vind ik het belangrijk om te weten hoe we dat kunnen volhouden (op basis van de Bijbel).

Maar wat blijkt, als we kijken naar de bindende factor, dat de kern van het christelijk geloof is: Christus is waarlijk opgestaan!

Waarom zouden we dan nog de verschillende kerkgenootschappen handhaven? Wat houdt ons dan nog tegen om ons te verenigen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Speedy » 12 dec 2013 13:14

Arco schreef:Ik stel de vraag niet retorisch. Als het kunnen volhouden dat Nederland vol staat met kerkgebouwen, maar dat die kerkgebouwen opgesierd zijn met de meest uiteenlopende namen die vooral moeten aangeven dat hier een ander kerkgenootschap huist. Dan vind ik het belangrijk om te weten hoe we dat kunnen volhouden (op basis van de Bijbel).

Maar wat blijkt, als we kijken naar de bindende factor, dat de kern van het christelijk geloof is: Christus is waarlijk opgestaan!

Waarom zouden we dan nog de verschillende kerkgenootschappen handhaven? Wat houdt ons dan nog tegen om ons te verenigen?


Tja, vandaag een artikel in het ND

http://www.nd.nl/artikelen/2013/decembe ... -pijn-doen
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Lukas » 12 dec 2013 14:04

arco schreef:Waarom zouden we dan nog de verschillende kerkgenootschappen handhaven? Wat houdt ons dan nog tegen om ons te verenigen?

Wat voor doop wordt er in die kerk toegepast, welke avondmaal viering, hoe wordt tegen gaven aangekeken, Israel, de wet, verbonden, bedelingen etc etc etc

Er zijn nu eenmaal ook goede redenen dat er zoveel kerken zijn. Als we alle kerkgenoodschappen verenigen zou dat betekenen dat alle christenen het eens zouden zijn over al die onderwerpen. Ik zie dat niet gebeuren (in deze bedeling).

Paulus schrijft op een gegeven moment: "Allen in Asia hebben zich van mij afgekeerd". Blijkbaar waren er toen al gemeenten die hun eigen meningen boven het woord van de apostelen (en dus God) lieten gaan.
Dat was geen incident: allen in Asia. Dat is nogal wat!

Dat was de start van het 'christendom' en het is nooit meer goed gekomen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor rotterdam » 13 dec 2013 11:29

Lukas schreef:Waarom zouden we dan nog de verschillende kerkgenootschappen handhaven? Wat houdt ons dan nog tegen om ons te verenigen?

Wat voor doop wordt er in die kerk toegepast, welke avondmaal viering, hoe wordt tegen gaven aangekeken, Israel, de wet, verbonden, bedelingen etc etc etc

Er zijn nu eenmaal ook goede redenen dat er zoveel kerken zijn. Als we alle kerkgenoodschappen verenigen zou dat betekenen dat alle christenen het eens zouden zijn over al die onderwerpen. Ik zie dat niet gebeuren (in deze bedeling).

Paulus schrijft op een gegeven moment: "Allen in Asia hebben zich van mij afgekeerd". Blijkbaar waren er toen al gemeenten die hun eigen meningen boven het woord van de apostelen (en dus God) lieten gaan.
Dat was geen incident: allen in Asia. Dat is nogal wat!

Dat was de start van het 'christendom' en het is nooit meer goed gekomen.


Je hoeft het niet overal over eens te zijn om toch samen kerk te kunnen zijn.
Het samen eens moeten zijn over de dogmatiek is dat Bijbels ?
Is het Christelijk geloof "het beamen van een intellectuele stelling ?

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Lukas » 13 dec 2013 21:29

rotterdam schreef:Je hoeft het niet overal over eens te zijn om toch samen kerk te kunnen zijn.

Er zijn bijzaken die dat niet verhinderen. Maar er zijn ook heel wezenlijke verschillen die het wel in de weg staan. Ik kan me zo voorstellen dat ik veel problemen in de RKK zou hebben met de plaats die men Maria daar geeft. Of hoe zou ik daar aan het H.A. kunnen deelnemen? Ik moet daar niets van hebben, en zij willen mij ook niet, want ik heb heel andere opvattingen over allerlei zaken. Ik zou een rebel zijn, die continue tegen de "officiële leer" zou ingaan.
Voor veel protestantse richtingen zouden vergelijkbare problemen gelden.

Het samen eens moeten zijn over de dogmatiek is dat Bijbels ?

Ik kan zo snel eigenlijk niet bedenken wat de bijbel hier over zegt. Bepaalde onregelmatigheden moet je buiten de deur van de kerk houden, maar dat is het zo'n beetje. Ik ben benieuwd of er vanuit de bijbel een standpunt voor of tegen het bestaan van verschillende kerkgenootschappen te formuleren zou zijn.

Is het Christelijk geloof "het beamen van een intellectuele stelling ?

Nee, maar let wel: ik stel niet dat de gelovigen in andere kerken (met andere opvattingen, meningen, leerstellingen etc) geen christenen zouden zijn. Ik zie alle christen gelovigen wereldwijd als broeders en zusters. Maar dat is wat anders dan één kerkgenootschap waar we allemaal in moeten passen.

Als er vanaf het begin (de apostelen) één duidelijke leer was geweest die overal gehandhaafd werd, dan was dat allemaal anders gelopen. Maar dat is juist de clou: Al tijdens het leven van de apostelen ging het al alle kanten uit.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor rotterdam » 14 dec 2013 07:59

Lukas schreef:Je hoeft het niet overal over eens te zijn om toch samen kerk te kunnen zijn.

Er zijn bijzaken die dat niet verhinderen. Maar er zijn ook heel wezenlijke verschillen die het wel in de weg staan. Ik kan me zo voorstellen dat ik veel problemen in de RKK zou hebben met de plaats die men Maria daar geeft. Of hoe zou ik daar aan het H.A. kunnen deelnemen? Ik moet daar niets van hebben, en zij willen mij ook niet, want ik heb heel andere opvattingen over allerlei zaken. Ik zou een rebel zijn, die continue tegen de "officiële leer" zou ingaan.
Voor veel protestantse richtingen zouden vergelijkbare problemen gelden.

Klopt Lukas, je hebt gelijk, er zijn heel veel praktische bezwaren tegen het streven naar één kerk.
En ja, realistisch is het misschien niet.
De wereldraad van kerken is wellicht een goed startpunt ; De Wereldraad van Kerken is een van de belangrijkste internationale christelijk-oecumenische organisaties. Hij is gevestigd in Genève, Zwitserland en werd gesticht op 23 augustus 1948. Er zijn omstreeks 340 kerkgenootschappen lid van deze organisatie. De leden van de organisatie hebben samen zo'n 400 miljoen leden in meer dan 110 landen. De eerste secretaris-generaal was de Nederlander Willem Visser 't Hooft. De huidige secretaris-generaal is Olav Fykse Tveit. Binnen de organisatie is vrijwel iedere christelijke stroming vertegenwoordigd.
De grootste Kerk ter wereld, de Rooms-katholieke Kerk, is geen lid van de Wereldraad van Kerken, maar werkt samen met de organisatie. Verder zijn binnen de organisatie ruwweg de meeste christelijke stromingen vertegenwoordigd, zoals de Oosters-orthodoxe Kerken, Oudkatholieke Kerk, protestantse Kerken, de Anglicaanse Kerk, enkele baptisten, de meeste lutheranen, methodisten, verschillende Gereformeerde Kerken en enkele vrijzinnige kerken


Het samen eens moeten zijn over de dogmatiek is dat Bijbels ?


Ik kan zo snel eigenlijk niet bedenken wat de bijbel hier over zegt. Bepaalde onregelmatigheden moet je buiten de deur van de kerk houden, maar dat is het zo'n beetje. Ik ben benieuwd of er vanuit de bijbel een standpunt voor of tegen het bestaan van verschillende kerkgenootschappen te formuleren zou zijn.

Ik denk dit m.n. te lezen in het Hogepriesterlijk Gebed van Christus.


Is het Christelijk geloof "het beamen van een intellectuele stelling ?

Nee, maar let wel: ik stel niet dat de gelovigen in andere kerken (met andere opvattingen, meningen, leerstellingen etc) geen christenen zouden zijn. Ik zie alle christen gelovigen wereldwijd als broeders en zusters. Maar dat is wat anders dan één kerkgenootschap waar we allemaal in moeten passen.

Als er vanaf het begin (de apostelen) één duidelijke leer was geweest die overal gehandhaafd werd, dan was dat allemaal anders gelopen. Maar dat is juist de clou: Al tijdens het leven van de apostelen ging het al alle kanten uit.


Jouw stelling "ik stel niet dat de gelovigen in andere kerken (met andere opvattingen, meningen, leerstellingen etc) geen christenen zouden zijn. Ik zie alle christen gelovigen wereldwijd als broeders en zusters."
is voor mij genoeg. Ik verwacht ook niet dat we op korte termijn alles in één hokje kunnen persen.
Met onze erkenning " Ik zie alle christen gelovigen wereldwijd als broeders en zusters" zijn we één.

Faramir

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Faramir » 14 dec 2013 11:27

Qua theologie kan je als verschillende kerken wezenlijk anders denken. Dat wil echter niet zeggen dat je niets samen kan doen. Op bijvoorbeeld het gebied van diaconie kunnen de verschillende denominaties best veel samen doen en zo daadwerkelijk betekenisvol zijn in de samenleving.

Hier in de buurt heb je bijvoorbeeld het meester geertshuis. Een initiatief van RKK, PKN en volgens mij ook wat andere kleinere kerken.

http://www.meestergeertshuis.nl

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor Lukas » 14 dec 2013 14:29

@Faramir
Samenwerking op lokaal niveau zie ik ook meer zitten dan op globaal zoals de WCC.

rotterdam schreef:De wereldraad van kerken is wellicht een goed startpunt

Op de site van WCC zie ik wel goede bedoelingen staan, maar noodzakelijkerwijs probeert het alles te omsluiten hetgeen dan weer een grijze brij wordt. Ik vraag me af of men daar veel aan heeft (of zich daarvan veel aantrekt).
Op wiki las ik dat de WCC alle religies gelijkwaardig beschouwd. Wiki is niet altijd betrouwbaar, weet jij of dat correct weergegeven is?

Lokale initiatieven lijken me haalbaar. Het blijft beperkt tot een concreet iets en men hoeft niet noodzakelijkerwijs de leer van de ander helemaal te onderschrijven. Ik denk juist dat men zich de verschillen goed bewust moet zijn en elkaar accepteren.

Dat gaat niet altijd zo vlot. Ik ken ook voorbeelden dat men elkaar zwart maakt, en dan kun je maar beter ophouden met samenwerken. Dat heeft niet eens te maken met theologie, maar of de mensen de juiste houding naar elkaar hebben. Ik denk dat dit met enige geestelijke volwassenheid te maken heeft.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet wat scheidt, maar wat bindt

Berichtdoor rotterdam » 14 dec 2013 15:17

Lukas schreef:Op wiki las ik dat de WCC alle religies gelijkwaardig beschouwd. Wiki is niet altijd betrouwbaar, weet jij of dat correct weergegeven is?


spijt me dat weet ik niet


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten