Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 11:31

hubert schreef:Tsja, het zullen je ouders maar wezen.
Ik zou er niet voor kiezen! De focus is naar mijn smaak teveel gericht op het ouderpaar.
Geef mij maar leuke, jonge en frisse ouders.

Dat zou betekenen dat je jong moet trouwen en meteen een aantal kinderen zou moeten krijgen.
Dat is dus ook planning!
Ik zie vaker dat het andersom gebeurt, eerst sparen, aflossen en pas dan aan kinderen "beginnen", zoals dat tegenwoordig heet.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 jul 2013 11:45

Ik denk dat je eerst de cruciale vraag in dit topic maar eens met ja of nee moet beantwoorden:

Is het:
'Ja' tegen anticonceptie (en dus 'nee' tegen de visie van de meeste refokerken)
of
'Nee' tegen anticonceptie (en dus 'ja' tegen de visie van de meeste refokerken)

Het kan natuurlijk zijn dat we tot 'voortschrijdend inzicht' zijn gekomen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2013 12:25

LauraC schreef:Ik wilde zoiets net schrijven boer, wij hebben 3 kinderen geadopteerd omdat we zelf geen kinderen kunnen krijgen. Is dat dan net zo 'slecht' en 'tegendraads' als anticonceptie? Er is ons, door christenen, best wel eens verweten dat wij ons niet aan Gods Wil hebben gehouden.

Wauw... :shock:

Volgens mij staat er trouwens genoeg in de bijbel over de omgang met wezen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2013 12:38

JeeWee schreef:In dit topic hebben we het echter over letterlijk 'Gods water over Gods akker laten lopen', dus laat de kinderen maar komen die komen en plan niks, gebruik geen pil, geen condoom, laat maar gebeuren en vertrouw op God.
Of, gaan we Gods water kanaliseren, gaan we de stroom verleggen en gaan we God een handje helpen bij wat Hij ons toeschikt?

Gewoon even voor de grap lopen kijken wat we hier kwijt zouden kunnen. Met een kind of 9 is het hier echt wel vol (kamer met 4, 3 en 2 bedden) en dan zouden ze niet al te vaak binnen moeten willen komen. Maar waar we de 10de en de 11de zouden moeten laten? Geen idee? In een schuurtje buiten misschien?

Ook vraag ik me af in hoeverre je naast God ook op de staat vertrouwt met haar kinderbijslag, want anders is 10 extra monden voeden toch een behoorlijke aanslag. Alhoewel, de tuin is groot genoeg dat we die kids gewoon aan het werk kunnen zetten in de moestuinen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 17 jul 2013 12:43

Ik denk zeker dat het gros van kerkelijk nederland aan gezinsplanning doet in welke vorm dan ook. Ook NFP is gezinsplanning, net zoals de pil/condoom oid.

Persoonlijk vind ik dat je de verantwoordelijkheid hebt om te bedenken of je de kinderen genoeg kan bieden en dan niet alleen op financieel gebied, maar ook psychisch en geestelijk. Aandacht is volgens mij erg belangrijk bij kinderen en meer kinderen betekent al gauw minder aandacht per kind omdat de dag nu eenmaal maar 24u heeft en jij (en je partner) maar met zn 2-en bent. Wel denk ik dat die 'grens' voor de één heel anders ligt dan voor de ander en dat je dat ook niet voor elkaar kunt beslissen.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 12:48

Ik was vroeger jaloers op mijn buurmeisjes/vriendinnetjes, want er was altijd een broertje en zusje om mee te spelen. En die moeder vond alles goed, was heel gastvrij, we mochten rommel maken.
Er liepen daar 17 kinderen!
Moeder was heel lief, maar pa regeerde met de harde hand ( s'avonds, als hij thuis was tenminste)
Bij mijn vriendinnetje met 1 grote zus was het heel ongezellig met een eeuwig poetsende moeder en er kon nooit iets, of het moest een week vantevoren afgesproken worden.
Waar 17 eten, kan er gerust eentje aanschuiven.

Maar ruimte, nee, met zn 5en op 1 kamertje, 2 stapelbedden, waarvan er één het onderste bed een 2 persoons was.
Pa en ma sliepen in een opklapbed, in een achterste gedeelte van de kamer.
Ik denk dat dit nu niet meer zo zal voorkomen, alhoewel?

Maar niet iedereen kan een groot gezin aan! Meestal is het zo in de praktijk dat de oudsten de jongsten gaan mee helpen opvoeden, wat veel ruzie kan opleveren.
Of als er één of meerdere kinderen met een "probleem" zijn, zoals PDDNos, lichamelijke aandoening, kan het heel zwaar worden, te zwaar wellicht.
Misschien zijn kinderen uit een groot gezin sociaal vaardiger en kunnen ze meer delen? Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 17 jul 2013 13:00

Vaak zijn het de "rijke" refo's die nog grote gezinnen hebben, met genoeg geld kan je toch meer!
Wat zie je dan: dure goede kleding kopen is geen probleem, grote auto kopen is geen probleem, een werkster hebben is geen probleem, een groot duur huis is geen probleem, op vakantie gaan is geen probleem, vaak vinden ze het met hun mond wel een probleem dat jij "maar" een klein gezin hebt en je kinderen maar met een c en aatje lopen en dat jij geen "zondags" pakje hebt :roll:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 jul 2013 13:03

Uit onderzoek blijkt dat enigskinderen socialer zijn

http://www.express.be/joker/nl/platdujo ... 131883.htm

Maar wat maakt het uit.

Iedereen doet aan gezinsplanning. Elk jaar een kind is ook een vorm van plannen. Elk getrouwd paar weet dat seks tot een kind kan leiden en onthouding niet. Of je nu voor of tegen anticonceptie bent. Dat maakt niets uit.

Antwoord op de topic vraag; het is altijd gewoon geweest.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 13:10

Ruth2 schreef:Vaak zijn het de "rijke" refo's die nog grote gezinnen hebben, met genoeg geld kan je toch meer!
Wat zie je dan: dure goede kleding kopen is geen probleem, grote auto kopen is geen probleem, een werkster hebben is geen probleem, een groot duur huis is geen probleem, op vakantie gaan is geen probleem, vaak vinden ze het met hun mond wel een probleem dat jij "maar" een klein gezin hebt en je kinderen maar met een c en aatje lopen en dat jij geen "zondags" pakje hebt :roll:

Ben je jaloers of gefrustreerd :?:
Je generaliseert nl. enorm.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 17 jul 2013 13:18

Geen van beiden, ik constateer :)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jul 2013 13:22

Ruth2 schreef:Vaak zijn het de "rijke" refo's die nog grote gezinnen hebben, met genoeg geld kan je toch meer!

Je bent goed ingeleid.
Complimenten!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 13:23

Ruth2 schreef:Geen van beiden, ik constateer :)

Dat is geen constateren, dat is verdacht maken van een grote groep mensen.
Als ik de site van Teunie lees (jou vast wel bekend) lees ik over een hardwerkende, bescheiden moeder. In het verleden kon je reageren en daar reageerden heel wat moeders van grote gezinnen. Ook zij bespaarden niet uit luxe!
Regelmatig kom ik ook verhalen tegen, in bladen en op televisie, dat er grote gezinnen zijn, die een heel normaal inkomen hebben. Maar een hart vol liefde!
Tot en met een homostel aan toe, met heel veel pleegkinderen.
Dus ik begrijp echt niet waarom jij deze nare posting hier neerzet. :?

bakvis
Mineur
Mineur

Berichtdoor bakvis » 17 jul 2013 16:10

Ruth2 schreef:
Vaak zijn het de "rijke" refo's die nog grote gezinnen hebben, met genoeg geld kan je toch meer!
Wat zie je dan: dure goede kleding kopen is geen probleem, grote auto kopen is geen probleem, een werkster hebben is geen probleem, een groot duur huis is geen probleem, op vakantie gaan is geen probleem, vaak vinden ze het met hun mond wel een probleem dat jij "maar" een klein gezin hebt en je kinderen maar met een c en aatje lopen en dat jij geen "zondags" pakje hebt

Dit is zo verschrikkelijk generaliseren.Bah!
Wij hebben er 5 en een inkomen van netto 1700 per maand. (excl. zorg toeslag, kindgebonden budget,hypoth.rente aftrek, etc.) Of vind je dat rijk???
Onze auto is een 8 pers. deukenbak maar wel 100% veilig, ziet er niet zo mooi uit, maar ach...het is maar een vervoersmiddel! En een werkster??? Geen idee hoe ik dat moet betalen en waarom ik dat zou doen!
En zo zijn er veel meer gezinnen, met meerdere kinderen hoor!!!
Ik weet niet hoe je aan dat beeld komt?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jul 2013 16:17

Los van voorgaand zijspoor over al dan niet generaliseren over rijke refo's met grote gezinnen.

Wat ik om mij heen denk te zien is dat er inderdaad in refokringen meer aan gezinsplanning in de zin van geboortebeperking (in welke vorm dan ook) wordt gedaan dan vroeger. En dat dominees zich buiten die "discussie" zouden houden - zeker niet allemaal. Ik hoorde een tijd terug uit rechtstreekse bron bijv. van een HHK-dominee die voorzichtig had aangedragen bij een gezin waar in korte tijd meerdere kinderen waren geboren of ze het (in mijn woorden) niet wat rustiger aan moesten doen, zodat ze (m.n. de moeder) het aan zouden blijven kunnen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 jul 2013 16:23

Zie ik hier afgunst? Waarom? Waarom generaliseer je zo? Gefrustreerd door eerdere ervaringen? Moet je dan maar ongenuanceerd op een hele groep gaan afgeven? Beetje makkelijk, en al helemaal van iemand die dan beter zou moeten weten (je plaatst jezelf immers boven hen; terwijl je jezelf minder moet maken)....

boer schreef:Je bent goed ingeleid.
Complimenten!

Het was te verwachten dat het in je straatje viel. Ik vraag me af hoe een staat zou zijn met jou aan de macht... refo-vervolging met de Bijbel in de hand?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”