Hero schreef:@cahier ... en wat is jouw probleem ?
Mijn probleem is dat mensen die het dispensationalisme aanhangen ervan uitgaan dat de enige juiste manier van bijbelinterpretatie een “zogenaamde” letterlijke uitleg vereist, maar dat het Nieuwe Testament die regel met de voeten treedt wanneer het uit het OT citeert.
Als voorbeeld dus Maleachi 4: 5-6
Zie, Ik zend tot u de profeet Elia, voordat de dag van de HEERE komt, die grote en ontzagwekkende dag. Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders, opdat Ik niet zal komen en de aarde met de ban zal slaan.Als God bedoelt wat hij zegt en zegt wat Hij bedoelt, zoals jij aangaf, dan moest Elia dus daadwerkelijk terugkomen, en is dit geen profetie over Johannes de Doper.
Maar Jezus zegt over Johannes de Doper:
En als u het wilt aannemen: hij is Elia, die komen zou. (Matth. 11:14 ) En bij de geboorte van Johannes zegt de Engel Gabriël:
En hij zal voor Hem uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om het hart van de vaderen te bekeren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de bedachtzaamheid van de rechtvaardigen, om voor de Heere een toegerust volk gereed te maken. (Luc. 1: 17)De enige conclusie die je kan trekken als Gods betrouwbaarheid afhangt van het feit dat God bedoelt wat Hij zegt en zegt wat Hij bedoelt, dat ten eerste God onbetrouwbaar is (want Gabriël was door Hem gezonden). En ten tweede dat Jezus onbetrouwbaar is want Hij, als Zoon van de Vader, was natuurlijk op de hoogte van die hermeneutische regel.
Kortom: waarom moeten cijfers uit Daniël en Openbaring op grond van een veronderstelde letterlijke methode leiden tot een schema waar God niet vanaf kan wijken zonder dat Zijn betrouwbaarheid op het spel wordt gezet, maar kunnen Jezus, Gabriel en de schrijvers van het NT rustig OT-teksten citeren en die vervolgens op een niet “letterlijke” manier uitleggen?
Maar het dispensationalisme is dan ook geen schema dat alles letterlijk neemt. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit het feit dat aan het begin van dit topic Mealybug twee teksten opnoemt die pas nadat ze door de mangel van het dispensationalisme zijn getrokken een pre-trib uitleg kunnen krijgen.