NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor alexander91 » 27 jun 2013 18:00

Dies schreef:In de link mijn bijdrage over het fenomeen refobaptisten en commentaar op de bejegening daarvan in het Reformatorisch Dagblad:

http://www.dkaashoek.wordpress.com/2013 ... baptisten/
Mooi stuk, Dies. Ik hoop dat er ruimte zal komen voor mensen die met dit vraagstuk zitten. Ik kan me gezien de inhoudelijke uitspraken voorstellen dat de redactie van het RD het commentaar niet geplaatst heeft, aangezien je in zekere zin de hele refohoek op de korrel neemt :-). Het aankaarten van in liefde omgaan met andere leden van Gods Kerk is echter iets waar ik volledig achter sta, en ik hoop dat er ooit ruimte voor komt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 27 jun 2013 18:16

Mooi stuk, Dies. Ik hoop dat er ruimte zal komen voor mensen die met dit vraagstuk zitten. Ik kan me gezien de inhoudelijke uitspraken voorstellen dat de redactie van het RD het commentaar niet geplaatst heeft, aangezien je in zekere zin de hele refohoek op de korrel neemt . Het aankaarten van in liefde omgaan met andere leden van Gods Kerk is echter iets waar ik volledig achter sta, en ik hoop dat er ooit ruimte voor komt.

Ik vind het een zwaktebod: als je eerst een artikel publiceert waarin betoogd wordt dat refobaptisten een kerk verder laten scheuren, moet je ook zo flink zijn het tegengeluid te laten horen. Ook al vind je achterban dat betoog niet zo leuk.

Dies

Berichtdoor Dies » 27 jun 2013 22:29

alexander91 schreef:Mooi stuk, Dies. Ik hoop dat er ruimte zal komen voor mensen die met dit vraagstuk zitten. Ik kan me gezien de inhoudelijke uitspraken voorstellen dat de redactie van het RD het commentaar niet geplaatst heeft, aangezien je in zekere zin de hele refohoek op de korrel neemt :-). Het aankaarten van in liefde omgaan met andere leden van Gods Kerk is echter iets waar ik volledig achter sta, en ik hoop dat er ooit ruimte voor komt.

Ik heb de indruk dat het RD momenteel weinig inzendingen opneemt in de rubriek Opgemerkt. Misschien zijn de duimschroeven aangehaald en dan is het idd nog niet zo vreemd dat mijn bijdrage niet is opgenomen. Dat alleen aan ds E.E. Bouter gevraagd is om commentaar is op zich al èrg eenzijdig.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 sep 2013 17:27

schelpje3 schreef:Zonet las ik op Refdag dat er een geheel nieuw soort kerk bij komt:
Reformatorisch en baptist, gaat dat samen? Volgens de baptist Alexander Roks uit Veenendaal prima. Een nieuwe baptistengemeente in Overberg combineert reformatorische prediking met geloofsdoop. „Een andere doop kennen we niet.” Wie zijn de reformatorische baptisten en hoe zijn ze in Nederland vertegenwoordigd? Een verkenning van een nieuw fenomeen.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_746564

Is dit goed of juist niet goed? En waarom wel, waarom niet?

En ja hoor het is een feit - weer een kerkje erbij
gefeliciteerd - lekker gewerkt #-o

Ruim een halfjaar na de eerste samenkomst van de reformatorische baptistengemeente in wording te Overberg is het besluit genomen om over te gaan tot de officiële oprichting van de gemeente. De stichtings­akte van de nieuwe gemeente, die wekelijks samenkomt in verenigingsgebouw de Buurthucht, wordt deze maand ondertekend, laat Alexander Roks namens het bestuur weten.

De nieuwe gemeente gaat de naam Reformatorische Baptistengemeente Heuvelrug dragen, verwijzend naar de regio waar de leden en bezoekers van de gemeente vandaan komen. Zondag is er „een feestelijke samenkomst”, die om 15.30 uur begint in de Buurthucht.

De stichting van de gemeente is tot stand gekomen op initiatief van mensen uit zowel reformatorische als evangelische kringen. „Zij hebben het verlangen om een gemeente te stichten naar het voorbeeld van de zogeheten Reformed Baptists Churches, zoals we die kennen in landen als Engeland, Schotland, Ierland en Duitsland.”

De nieuwe gemeente staat de doop door onder­dompeling voor „die wordt bediend aan degenen die zich bekeerd hebben tot God, hun geloof belijden in de Heere Jezus Christus en Hem willen gehoor­zamen.”

Tijdens de diensten in Overberg wordt gelezen uit de Herziene Statenvertaling en zingt men psalmen uit de berijming van 1773 en geestelijke liederen. „Centraal staat een systematische Schriftverklarende uitleg van het Woord van God, waarbij volop aandacht wordt gegeven aan de praktische toepassing daarvan voor het leven van alledag. De afgelopen maanden hebben we mogen zien dat er een groot verlangen onder de bezoekers is naar Schrift­verklarende prediking.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2013 12:37

Mij is eerlijk gezegd niet duidelijk, hoe dit genootschap tot stand gekomen is. Daar wordt verder weinig over gezegd. Maar het lijkt erop dat er vooral sprake is geweest van eigen initiatief van mensen, die weer wat erbij wilden hebben. Iets wat meer overeenkomt met hun eigen inzichten.
In dat geval is er geen sprake van een nieuwe kerk erbij, maar is er een sekte opgericht. En de sekte is niet de plaats waar je als christen thuis hoort. Als christen ben je verplicht je bij de kerk te voegen, zie art. 28 N.G.B. Er is dus reden om in een grote boog om dit nieuwe initiatief heen te lopen.

Wellicht zeg ik daarmee vandaag de dag wat vreemds, want we zijn het zo gewend, al die verdeeldheid. Van evangelische gemeenten die voor de gein nieuw opgericht worden kijken we ook al niet meer op, want we zijn het gewend. En we gaan bijna (of helemaal) denken dat het normaal is. Het onderscheid van kerk en sekte wordt niet meer gemaakt en gekend. Maar dat is nou juist een heel vreemde manier van denken, afgemeten aan de kerk van vanouds. De apostolische geloofsbelijdenis belijdt toch de algemene christelijke kerk?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 12:48

Refobaptist, die had ik nog niet gehoord, wel pinksterbaptisten. En de charismatici willen nu ook vaak wat reformatorisch erbij mixen, alleen dat gehallelujah wordt ook zo saai.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 17 sep 2013 12:57

Boekenlezer schreef:Mij is eerlijk gezegd niet duidelijk, hoe dit genootschap tot stand gekomen is. Daar wordt verder weinig over gezegd. Maar het lijkt erop dat er vooral sprake is geweest van eigen initiatief van mensen, die weer wat erbij wilden hebben. Iets wat meer overeenkomt met hun eigen inzichten.
In dat geval is er geen sprake van een nieuwe kerk erbij, maar is er een sekte opgericht. En de sekte is niet de plaats waar je als christen thuis hoort. Als christen ben je verplicht je bij de kerk te voegen, zie art. 28 N.G.B. Er is dus reden om in een grote boog om dit nieuwe initiatief heen te lopen.

Ik vind dit wat kort door de bocht. Omdat jou onduidelijk is hoe dit kerkgenootschap is ontstaan, moet het wel een particulier initiatief zijn, en DUS (logische gevolgtrekking??) een sekte.

Ik vind het prima als een kerk de NGB aanhangt, maar is elke kerk dat verplicht? En zo nee, zijn ze dan een sekte?

Wellicht zeg ik daarmee vandaag de dag wat vreemds, want we zijn het zo gewend, al die verdeeldheid. Van evangelische gemeenten die voor de gein nieuw opgericht worden kijken we ook al niet meer op, want we zijn het gewend. En we gaan bijna (of helemaal) denken dat het normaal is. Het onderscheid van kerk en sekte wordt niet meer gemaakt en gekend. Maar dat is nou juist een heel vreemde manier van denken, afgemeten aan de kerk van vanouds. De apostolische geloofsbelijdenis belijdt toch de algemene christelijke kerk?

En wat is die algemene christelijke kerk dan? De PKN en/of CGK en/of GG, en/of dat nieuwe kerkgenootschap?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2013 13:06

Boekenlezer schreef:Mij is eerlijk gezegd niet duidelijk, hoe dit genootschap tot stand gekomen is. Daar wordt verder weinig over gezegd. Maar het lijkt erop dat er vooral sprake is geweest van eigen initiatief van mensen, die weer wat erbij wilden hebben. Iets wat meer overeenkomt met hun eigen inzichten.

Eigen initiatief van mensen, foei toch.

:Van 1816 tot 2004: Nederlandse Hervormde Kerk (NHK)
Van 1834 tot 1869: Christelijke afgescheiden gemeenten
Van 1834 tot 1869: Gereformeerde Kerken onder het Kruis (GKohK)
Van 1840 tot 1907: Ledeboeriaanse gemeenten
Vanaf 1869: Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK1)
Van 1886 tot 1982: Nederduits Gereformeerde Kerken (NdGK)
Van 1892 tot 2004: Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN)
Vanaf 1906: Gereformeerde Bond (groepering gebleven binnen de NHK)
Vanaf 1907: Gereformeerde Gemeenten
Van 1907 tot 1948: Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG)
Van 1922 tot 1948: Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten
Van 1926 tot 1946: Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband
Vanaf 1944: Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV)
Vanaf 1948: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN)
Van 1952 tot 1968: Christelijke Gereformeerde Gemeente (CGG)
Vanaf 1953: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN)
Vanaf 1967: Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK)
Vanaf 1980: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband)
Vanaf 2003: Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)
Vanaf 2004: Hersteld Hervormde Kerk (HHK)
Vanaf 2004: Protestantse Kerk in Nederland (PKN)
Vanaf 2004: Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKiN)

Geen eigen initiatief?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 sep 2013 13:24

mealybug schreef:
Eigen initiatief van mensen, foei toch.

Van 1816 tot 2004: Nederlandse Hervormde Kerk (NHK)

Nederduits Gereformeerde kerk ; In 1579 werd zij de publieke kerk van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In 1795 onder de Franse overheersing hield zij op met de officiële publieke kerk te zijn, en zij kreeg in 1816 van koning Willem I de naam Nederlandse Hervormde Kerk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2013 14:56

Boaz schreef:Ik vind dit wat kort door de bocht. Omdat jou onduidelijk is hoe dit kerkgenootschap is ontstaan, moet het wel een particulier initiatief zijn, en DUS (logische gevolgtrekking??) een sekte.

Het moet gezegd worden dat het ontstaan van deze gemeente me verdacht voorkomt. "Uit het niets opgekomen, náást een bestaande hervormde gemeenschap." hoor ik iemand zeggen. Dus blijkbaar geen breuk in een kerkelijke gemeente, waarbij de dominee verder gaat met een deel van de gemeente. Want zoiets krijgt een zekere bekendheid. Niet dat dat wel goed zou zijn of toe te juichen. Uiteraard niet.

Boaz schreef:Ik vind het prima als een kerk de NGB aanhangt, maar is elke kerk dat verplicht? En zo nee, zijn ze dan een sekte?

Waar het om draait is dat je het belijden van de algemene christelijke kerk, zoals dat uitgesproken is in de apostolische geloofsbelijdenis, serieus neemt. En de NGB spreekt dat toch na?

Volgens een bron schreef Ignatius van Antiochië in 107: 'Waar de bisschop is, is de kerk.' De Reformatie was het daar dacht ik niet zo mee eens, en Maarten Luther heeft dacht ik gezegd/geschreven: 'Waar het Woord is, daar is de kerk.' Dat kan ik mij in de controverse van toen ook voorstellen. Maar in de huidige context van individualisme en pluriformisme heeft dat citaat van Ignatius van Antiochië zijn waarde. Het sluit al het kerkelijk op eigen houtje opereren, waar ze zo aan gewend zijn geraakt en wat we onderhand normaal vinden en goedkeuren, principieel uit.
Het is toch niet normaal dat iemand uit je kerkelijke gemeente zich vervolgens gewoon bij een of andere evangelische sekte aansluit?! Want waarom? Omdat het daar toevallig net wat eigentijdser toegaat of zo? (Dit haal ik erbij, omdat ik hier concrete gevallen van gezien heb.)

Boaz schreef:En wat is die algemene christelijke kerk dan? De PKN en/of CGK en/of GG, en/of dat nieuwe kerkgenootschap?

Dat weet ik niet zo precies. Dat is nogal complex. De Ledeboeriaanse tak is ook niet zonder bedenkelijkheden qua afkomst, als je het mij vraagt. In ieder geval is de grote kerkelijke verdeeldheid in gereformeerde kring af te keuren.
Wat ik in ieder geval wèl weet, is dat het sektarisch is om zomaar op eigen houtje, eventueel geholpen door een vermeende ingeving van de Heer, een nieuwe gemeente te beginnen. Bij zoiets als de Doorbrekers zal ik me bijvoorbeeld nooit aansluiten. En bij die refo-baptisten dus ook niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 15:43

- Volgens mij is de brede uitleg van wat de NGB zegt dat we in de algemene christelijke kerk geloven, welke bestaat uit de oprechte gelovigen uit allerlei kerkverbanden overal ter wereld (de kerk van alle tijden en alle plaatsen. Ik geloof in de algemene christelijke kerk maar niet dat dat een kerkverband is.

- Maarten Luther was het in principe wel eens met Ignatius volgens mij, het probleem was alleen dat de bisschop het Woord niet bediende, men daar niet naar leefde. Kortom, er is of zijn goede kerken, je wordt geroepen om je daarbij te voegen. Is er geen goede kerk, dan maak je die. Goed is dan Bijbelgetrouw, naar het Woord. Deze mensen vonden (net als in het verleden bij talloze afsplitsingen gebeurde) dat er geen kerk was die naar de Bijbelse maatstaven recht in de leer was. Laten we wel wezen, er bestaan geen kerkverbanden die de visie van de Refobaptisten aanhangen in Nederland. In Engeland / Schotland zijn er genoeg overigens. Als je doopvisie belangrijk vindt en tegelijkertijd ook een reformatorisch geluid wil horen kan je nergens terecht in Nederland, vandaar dat men een eigen kerkverband start.

Ik denk inderdaad dat we daar niet blij mee hoeven te zijn, maar het is wel begrijpelijk vanuit dat perspectief.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 sep 2013 16:23

Ik heb er niets geen moeite mee hoor, we passen toch niet allemaal in één gebouw. Ik voel me een soort 'gereherformeerde pinksterbabtoliek'.
Iedereen die de fundamentele waarheden uit de Bijbel belijdt, aanvaard ik gewoon als broeder of zuster in de Heer.
Wat maakt het nou uit welk naamkaartje er aan 'hangt', als God daar niet naar kijkt waarom zouden wij er ons dan druk over maken?
Gewoon een gemeente opzoeken die het meest past bij hoe je de dingen uit de Bijbel begrijpt.
Dan kom je ook niet in de knoei met de kerkleiding over kinder of geloofsdoop, wel of geen hoed, wel of geen vrouwen in het ambt, psalmen of gezangen-opwekking, orgel of een band e.d.
Als je over dergelijke dingen verschillend denkt hoef je toch niet over scheuring, verdeeldheid, partijschappen of zelfs sektes te praten?
Eén zijn waar je elkaar in vind nl. in Jezus, in Hem zijn we met elkaar verbonden. En voor de rest elkaar vrijlaten.
Je kunt over de verschillen praten maar de ander niet jouw interpretatie opleggen als de enige ware. Iedereen heeft z'n eigen blinde vlekken.
Van denominaties bolwerken maken vind ik een veel bedenkelijker zaak, elkaar in liefde aanvaarden ondanks alle verschillen schijnt wel heel moeilijk te zijn.
Ik vind een campingdienst altijd super, dan kan het opeens wel.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2013 20:42

Marnix schreef:- Volgens mij is de brede uitleg van wat de NGB zegt dat we in de algemene christelijke kerk geloven, welke bestaat uit de oprechte gelovigen uit allerlei kerkverbanden overal ter wereld (de kerk van alle tijden en alle plaatsen. Ik geloof in de algemene christelijke kerk maar niet dat dat een kerkverband is.

Maar de diversiteit in kerkverbanden, waar de gereformeerde gezindte helaas zo in bedreven is, is daarmee natuurlijk niet goed gepraat. Dat is iets wat voor God niet kan bestaan.
Daarmee ga ik niet direct beweren dat er één kerkverband dè ware is. Wel dat er binnen de gereformeerde gezindte de klemmende opdracht is om eenheid te zoeken, ook al is de praktijk hierin ontzettend weerbarstig.

Een goede vraag vind ik overigens, waarom calvinistische kerken overgegaan zijn op landelijke kerkverbanden. (De Gereformeerde Kerken in Nederland, de Gereformeerde Kerken in Schotland, de Gereformeerde Kerken in Zwitserland, etc.) In de Rooms-Katholieke Kerk zie je dat niet, en het zal in de vroege kerk ook niet aan de orde geweest zijn.
En zo zijn er nog wel wat meer dingen waarvan me het waarom niet geheel duidelijk is. Zoals bijvoorbeeld het presbyteriaanse stelsel in plaats van het episcopale stelsel.

Marnix schreef:- Maarten Luther was het in principe wel eens met Ignatius volgens mij, het probleem was alleen dat de bisschop het Woord niet bediende, men daar niet naar leefde. Kortom, er is of zijn goede kerken, je wordt geroepen om je daarbij te voegen. Is er geen goede kerk, dan maak je die. Goed is dan Bijbelgetrouw, naar het Woord. Deze mensen vonden (net als in het verleden bij talloze afsplitsingen gebeurde) dat er geen kerk was die naar de Bijbelse maatstaven recht in de leer was. Laten we wel wezen, er bestaan geen kerkverbanden die de visie van de Refobaptisten aanhangen in Nederland. In Engeland / Schotland zijn er genoeg overigens. Als je doopvisie belangrijk vindt en tegelijkertijd ook een reformatorisch geluid wil horen kan je nergens terecht in Nederland, vandaar dat men een eigen kerkverband start.

Ik denk dat het allebei eigenlijk wel opgaat: Daar waar de bisschop is, is de kerk, en daar waar het Woord is, is de kerk. Alleen hebben ze bij ons de bisschop dan afgeschaft om voor mij niet geheel duidelijke redenen, dus wordt het: de kerkelijke ambten o.i.d. Heb je het Woord niet maar alleen het kerkelijke ambt, tja, dat schiet natuurlijk niet op want hoe moet dan het geloof gevoed worden? Heb je het Woord, de woordbediening dus, maar geen kerkelijk ambt, dan mis je de apostolische traditie, en daarmee de gemeenschap van de kerk. Dat kan de bedoeling ook niet zijn. Als het Woord het enige criterium zou zijn, is dat een vrijbrief voor ongebreideld kerkelijk individualisme.

Er is geen goede kerk, dus dan maak je die? Die formulering komt me vreemd voor.
Je kan een kerk ergens institueren, maar dat gaat dan toch vanuit een kerk ergens anders? (En die kerk moet natuurlijk voldoen aan de kenmerken van de ware kerk!) In ieder geval in een plaats waar inderdaad helemaal geen kerk is, is dat goed. Is er al een kerk? Dan wordt het behoorlijk anders, want dan moet je wel vragen stellen, of dat nodig is en zo en of het echt niet te verbinden valt met de reeds bestaande kerk... Als er bijvoorbeeld al een orthodoxe Lutherse kerk is, dan vraag ik me sterk af of het dan nog nodig is om een calvinistische variant te gaan plaatsen. Misschien moet je dat dan helemaal niet gaan doen. (Had Paulus het niet ergens over niet bouwen op andersmans fundament?)

Overigens, mocht ik een eigen afwijkende mening ergens over hebben, dan zal ik er toch zeer terughoudend in zijn om een kerkverband op te richten. (Sterker nog: dat zie ik helemaal niet gebeuren.) Want je kan wel een mening hebben, maar dat hebben zoveel mensen, dus wie ben ik dan om de kerkelijke verdeeldheid nog verder te bevorderen? Zo kan je het ook bekijken.
Maar die bedenking mis ik in het artikel, waarnaar eerder in deze discussie verwezen is. Ik lees daarin over het (humanistische?) recht om een gemeente te stichten, en er niet in kunnen komen dat het ter wille van de eenheid inderdaad wijs kan zijn om je gedeisd te houden met je mening. Het komt op mij vooral over als een roep om vrijheid en ruimte voor het eigen ik. Bijbelse argumentatie kom ik er niet in tegen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 21:26

Mee eens hoor. Maar nogmaals, met doop ligt dat vaak wel gevoelig en een gereformeerde kerk met volwassendoop bestaat in Nederland niet. Ik snap dat daar vraag naar is. Aan de andere kant heb ik ook een hekel aan de kerkelijke verdeeldheid in Nederland.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2013 23:35

1a2b3c schreef:Ik heb er niets geen moeite mee hoor, we passen toch niet allemaal in één gebouw. Ik voel me een soort 'gereherformeerde pinksterbabtoliek'.
Iedereen die de fundamentele waarheden uit de Bijbel belijdt, aanvaard ik gewoon als broeder of zuster in de Heer.
Wat maakt het nou uit welk naamkaartje er aan 'hangt', als God daar niet naar kijkt waarom zouden wij er ons dan druk over maken?
Gewoon een gemeente opzoeken die het meest past bij hoe je de dingen uit de Bijbel begrijpt.
Dan kom je ook niet in de knoei met de kerkleiding over kinder of geloofsdoop, wel of geen hoed, wel of geen vrouwen in het ambt, psalmen of gezangen-opwekking, orgel of een band e.d.
Als je over dergelijke dingen verschillend denkt hoef je toch niet over scheuring, verdeeldheid, partijschappen of zelfs sektes te praten?
Eén zijn waar je elkaar in vind nl. in Jezus, in Hem zijn we met elkaar verbonden. En voor de rest elkaar vrijlaten.
Je kunt over de verschillen praten maar de ander niet jouw interpretatie opleggen als de enige ware. Iedereen heeft z'n eigen blinde vlekken.
Van denominaties bolwerken maken vind ik een veel bedenkelijker zaak, elkaar in liefde aanvaarden ondanks alle verschillen schijnt wel heel moeilijk te zijn.

Maar het is wel een gebod, wat we dus naast ons neerleggen?
Waarom , ook nu weer, haten en veroordelen velen nog steeds de mensen die hun belijdenis middels een bijbels teken, de doop door onderdompeling, willen verrichten?
Luther, de roomsen, de calvinisten, iedereen haat die mensen.
WAAROM ?

Terug naar “Archief”