Gerdien B. schreef:Ik geloof wel dat het van alle tijden is geweest maar dat het nu die naam heeft.
Wij gingen er ook pas over nadenken toen de kinderen van mijn zussen het allemaal hadden. Ik denk dat dit komt doordat de wereld nu veel chaotischer en sneller is.
Wees maar blij met de diagnoses, want reken maar dat voor die tijd derden je aan kijken of je het kind niet goed kan opvoeden. Ook kan je in sommige gevallen erg blij zijn met je medicijnen. Zeker zodra een kind zijn eigen rust niet kan vinden en zichzelf daardoor in de weg zit.
Als ik dit wel eens vertel aan mensen en zeg dat mijn zussen en ik het ook herkennen bij onszelf nu en ook van vroeger, is altijd de opmerking: iedereen heeft wel iets van autisme. Met zo'n opmerking kan ik persoonlijk echt niets.
Vanuit prive en werk ervaring kan ik zeggen dat het ook altijd terug te herleiden is in de familie.
mijn docent (met een zoontje met autisme)zei dat je autisme kan overgroeien, als je er maar hard genoeg aan werkt, daar geloofde hij echt in.
ik was het er niet mee eens, maar kon dat niet goed verwoorden en vroeg het is aan mijn psycholoog
die legde uit dat Autisme niet is wat je wel of niet heb,
je zou het zou het kunnen zeggen dat je iedereen een x aantal % heeft
bij 0% heb je het totaal niet en bij 100% heb je zeg maar de ergste vorm
alleen bij misschien 70% krijg je de diagnose,
dus een diagnose zegt niet alles, en het kan zijn dat je er zo goed mee om leert gaan dat je niet meer de diagnose krijgt, maar dan heb je het nog wel
maar iedereen kan er dus wel symptonen van hebben
en dat het erfelijk is, is algemeen bekend
ik zie dat ook in mijn familie
ik heb toen ik 8 was de diagnose al gekregen
mijn vader heeft het ook denken wij, alleen zelf beweert hij van niet. mijn tante zou het ook kunnen hebben,
mijn nichtje heeft ook een jaar geleden de diagnose gekregen, en ik hoorde pas dat een neefje van mij het ook heeft, verder had mijn oudste broer ADHD (hij heeft nu een gezin en een goede baan, en kan prima functioneren, als je het niet weet merk je het ook niet meer aan hem) en er zijn nog veel neefjes waarvan ik vermoed dat ze ADHD hebben
vooral aan mijn vaderskant komt autisme en ADHD voor