Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 20:29

liefie schreef:@Mohammed ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er voor ons veel te weinig groente in zit :wink:

Er zit wortel in, selderij, tomaat en ui, plus vlees en zuivel, dat is voor een kind ruim voldoende. Als je dat nog te weinig vind moet je haast een hele moestuin koken en door overal maar veel groenten in te proppen wil niet zeggen dat het ook gezond is, want een mens kan niet leven van rauwkost alleen. De levensverwachting van Italianen ligt niet voor niks hoger dan die van Nederlanders en zij stouwen hun gerechten niet vol, maar eten gezond en gevarieerd.
Laatst gewijzigd door mohamed op 11 jun 2012 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2012 20:33

Ik begrijp dit niet, ik eet en lust alles :yum:
En mijn kinderen en pleegkinderen ook, op een paar dingen na die zij niet zó lekker
vinden maar ze eten het wel.
Wat een heerlijke dingen heeft God voor ons gemaakt en zoveel :-({|=
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 20:34

schaapje schreef:Ik begrijp dit niet, ik eet en lust alles :yum:

Daar heb ik nog weinig van gemerkt. :lol:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 jun 2012 20:40

@Mohammed ik had alleen dit zien staan
Ingrediënten:
40 g boter
2 eetlepels olijfolie
1 ui, fijngehakt
1 stengel bleekselderij, fijngehakt
250 gr rundergehakt
1 eetlepel geconcentreerde tomatenpuree
zout en peper

Vandaar dat ik zei weinig groente :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 20:44

liefie schreef:@Mohammed ik had alleen dit zien staan
Ingrediënten:
40 g boter
2 eetlepels olijfolie
1 ui, fijngehakt
1 stengel bleekselderij, fijngehakt
250 gr rundergehakt
1 eetlepel geconcentreerde tomatenpuree
zout en peper

Vandaar dat ik zei weinig groente :wink:

Mijn hemel, er hoort nog wortel bij!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2012 20:47

Italianen weten hoe je gezond eten lekker maakt en dat is een kunst die kinderen doet eten en dat moeten wij onze kinderen ook leren! Hun buikjes moeten beginnen te knorren zodra ze een bloemkool zien, en hun oogjes uit dekassen puilen bij het zien van een tros tomaten. Een uit moet ze doen huilen van vreugde!

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 11 jun 2012 21:16

proeven wil ik nog wel

ik luste vroeger geen piza, omdat ik dus van een piza bijna moest overgeven
maar 10 jaar later proefde ik een keer een piza die ik wel lekker vond en sinds dien lust ik piza
toen denk ik net een verkeerde op.

en als ik ergens niet zo van hou, doe ik er een berg appelmoes bij en dan gaat het er wel in
of proberen direct door te slikken en niet te kauwen zo dat je het niet proeft

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 11 jun 2012 21:28

Schipje schreef:Kinderen die moeten eten wat de pot schaft en alles moeten proeven zijn betere eters later. Die lusten meer.

Dat is absoluut waar. Maar dat komt ook vanzelf wel, zonder dat je ze gaat dwingen.

En kinderen die altijd hun bord moeten leegeten hebben later een grotere kans op overgewicht.
Er sterven op de wereld nog altijd meer mensen aan de gevolgen van te veel eten dan te weinig, dus ik ben altijd nogal voorzichtig met dwingen te eten. Eten is een zegen, en moet geen straf worden.

Een kind van 15 eten ontzeggen omdat ik als ouder mijn zin niet krijg vind ik echt schokkend, en volgens mij is je kind eten onthouden zelfs strafbaar [-X

Ik denk dat wij er in het westen een veel te groot "ding "van maken, van dat eten. En ik denk ook dat veel te weinig mensen echt weten wat nu gezond is. En dat is het patroon van elke avond aardappels vlees en groenten in ieder geval niet!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jun 2012 21:44

ik weet één ding..en dat is met betrekking tot wat je wel en niet eet...doe je het echt NOOIT goed!

ene moment is er weer een onderzoek melk is gezond goed voor je botten, en dan weer is ongezond want enkel voor kalfjes en dat zijn we niet.
Koffie is goed tegen alzheimer, nee koffie is slecht krijg je darmkanker van
elke dag aardappelen groente vlees..altijd goed geweest, maar nu ineens missen ze essentiële vitamine's.
Mediterraan dieet is pas gezond..o nee, daar zijn kinderen veel vaker dikker dan hier
Je kind het bord laten leeg eten..krijgen ze overgewicht van
laat dan maar staan..nee, want dan respecteren ze niet het eten en leren ze dat eten weggooien oké is.
je puber eindelijk wat nieuws laten proeven door een langere adem te hebben dat hem..nou, is kindermishandeling ( waarom dat nou weer? )

en ga zo maar door...

?:|

nee, t'is echt nooit goed.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 12 jun 2012 07:12

Ik schrik een beetje vd reacties.

Misschien dat dit verhelderend werkt.

Hij probeert nooit wat.
- Het brood bij een vriendje zat in een andere zak als thuis: hij regelt een bord brintapap (want ik denk dat ik dat bruine brood niet lust)
- Als hij ergens is en ze hebben geen ranja drinkt hij niets (lust geen sap en prik)
- Ben je ergens op visite en ze houden en koek voor zegt hij 'nee', Houden ze een andere koek voor zegt hij 'nee'
- chips die in een andere zak zit wordt met argwanende ogen naar gekeken 'die is vast niet lekker'
- yoghurt uit een ander pak zal vast ook anders smaken.

Het is met veeeeele dingen zo. Wat een boer niet kent dat eet ie niet.

Vaak tot schamens toe bij ons.

Het bord hoefde echt niet leeg. Hij moest proeven, daar ging het ons om.

Hieke, wij ontzegden onze zoon zijn eten niet. Er stond een bord voor hem met een klein portie!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jun 2012 07:28

Maar ik begrijp niet helemaal waarom je die strijd aan wilt gaan. Een 15 jarige heeft zoveel meer dingen waar hij de discussie over aan wil gaan, die er veel meer toe doen dan (niet) eten. En het komt vanzelf wel goed hoor, en zo niet, dan niet. Zo at ik vroeger ook echt niet veel, en nu heb ik er lol in om te proberen en eens iets anders te koken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jun 2012 08:09

Volgens mij spelen er bij de zoon van pannekoek nog andere dingen die zijn reactie verklaren, maar ook de reactie van zijn ouders :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jun 2012 10:04

nette schreef:en als ik ergens niet zo van hou, doe ik er een berg appelmoes bij en dan gaat het er wel in
of proberen direct door te slikken en niet te kauwen zo dat je het niet proeft

Tja, wat is daar het nut van? Ik accepteer (van mezelf) gewoon dat ik bepaalde dingen echt niet lekker vind. Dan laat ik de dingen waar ik van moet kotsen nog buiten beschouwing.

Bijvoorbeeld asperges, ik vind ze stinken, ik vind ze heel erg vies van smaak én textuur en die eet ik dus echt niet vrijwillig. En dat gaat al jarenlang gewoon erg goed.

Mijn ouders lusten ze wel, en als ze asperges hebben gekookt, gebruiken ze het kookvocht om daar dan soep van te maken. Toen ik nog thuis woonde, weigerde ik dus elke vorm van soep als ze in de 10 dagen ervoor asperges hadden gegeten.

Dat je je kind kennis wilt laten maken met verschillende soorten eten, prima, maar accepteer je (algemeen) het dan ook wanneer een kind na 3 of 4 keer proberen nog steeds zegt: 'nee, dank je'. Van dwang gaan ze het echt niet lekkerder vinden hoor, integendeel zou ik bijna zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jun 2012 10:29

Na 3 of 4 keer al 'opgeven' als een kind het niet lust, vind ik persoonlijk wel erg weinig. Soms duurt het gewoon een paar jaar ( neem bv spruitjes) voordat ze smaak gaan waarderen. Bij ons moeten ze wel een beetje proberen en verder de pasta/rijst/aardappelen en/of vlees of vis eten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2012 10:42

Nee dwingen is nooit goed, maar het oog wil ook wat en kinderen leer je spelenderwijs het beste eten. Mijn nichtje van drie is gewend om alles te proberen en heeft liever een goede pasta gemaakt van verse ingrediënten dan een bord patat, dat geldt voor nagenoeg alle Italiaanse kinderen. Terwijl je bijna geen kind kan vinden wat een bord aardappels met verse groenten prefereert. Wellicht dat Brabanders en Limburgers door hun katholieke roots wat meer tijd in de keuken doorbrengen dan de rest van ons kikkerlandje, maar in negen van de tien gevallen verbaast het mij niets dat kinderen niet willen eten, want de ouders kunnen niet koken. Het moet allemaal binnen een kwartier op tafel staan en dat betekent dat je nooit zal ervaren wat slow food is, terwijl slow food de sleutel kan zijn tot een lang leven! Statistieken liegen niet en nogmaals wijs ik op de hoge levensverwachting van Italianen, maar ook Japanners worden bovengemiddeld oud, wat dus ook een goede cultuur is om te bestuderen. Ik houd niet van de oosterse keuken qua smaak, dus kook ik het liefst Italiaans, wat het Europese equivalent is van Japan.

Een goede keuken is een weldaad voor de maag, maar vooral voor de geest.

Italianen zijn trots op hun keuken en cultuur, die zij in werkelijkheid voor een groot deel van de arabieren gepikt hebben. De uitvinders van pasta zijn namelijk geen Italianen, maar arabieren, vandaar ook dat ik de naam Mohamed gekozen heb. Niet vanwege mijn voorliefde voor de Islam, maar vanwege de pasta. Vele volken zijn er groot en machtig mee geworden, i.t.t. het evangelie van de aardappels wat hier nog immer ten onrechte gepredikt wordt. Een veelgehoorde opmerking is 'van pasta word je dik' terwijl Italianen in de regel veel dunner zijn dan Nederlanders en tot de mooiste mensen van de wereld worden gerekend. Een feit is dat men van te veel pasta dik wordt, maar dat is niet de schuld van de pasta! Het is omdat pasta veel lekkerder is dan aardappels, dus als je dat krijgt een keer in de week eet je je buikje rond!

De volgende verstikkende tekst schiet me terloops wel eens te binnen als ik een heel bord pasta alla Sardegna zowat in een keer naar binnen schuif.

En zet een mes op uw keel, indien gij een gulzig mens zijt

Terug naar “Archief”