Oproep van geloof en bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 13 jan 2012 09:37

quote="learsi"

Als je goed leest dan zie je dat Boston deze tekst juist toepast op de natuurlijke (!) mens die Jezus niet aan kan/wil nemen!

Na een nachtje slapen en weer wat gekalmeerd, wil ik toch nog even mee doen.
Zeg je hier learsi dat de Vader niet trekt als de mens niet kan/wil aannemen?
Dat is toch wat a1b2c3 ook onderbouwt.

Verder ben ik het niet met je eens dat deze tekst geen rol kan/mag spelen bij geloof en of bekering. De Heere Jezus zegt dit niet om ze bij Hem weg te jagen, nee Hij is juist de openbaring van Gods trekkende liefde. Hij laat zien waar hun gebrek steekt, ja waar ieders gebrek steekt. "Niemand" is dus gewoon echt "Niemand". En daarom zegt deze tekst juist(!) ook iets over hoe geloof en bekering tot stand komen! Die komen dus van Gods kant. Hij trekt!

Zeker als God niet trekt, dan kan er ook geen geloof komen.

En eerst dan is er een komen.
Men komt dan tot God om die bekering en verandering
van het hart, want door Jezus en Zijn leven, ziet de mens dat Hij verloren is, en niet instaat is te voldoen aan gehoorzaamheid wat God van ons vraagt.

Niemand, geen mens, kan/zal met een onveranderd hart Gods verlossing aannemen.

Zijn verlossing neemt de mens aan door het liefdevolle trekken van God, Zijn verlossing wordt aan genomen in geloof.

En daar waar geloof is, daar is de mens door de Vader getrokken tot de Zoon(!)
Dat zei ik hierboven ook al, geloven omdat je getrokken wordt door de Vader.
Maar wedergeboorte is iets wat alleen God kan doen in de mens, geen mens kan zichzelf opnieuw geboren laten wordenm geen mens kan ZICHZELF VERANDEREN.
Paulus zegt........dankende de Vader , Die ons bekwaam gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht; Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van de Zoon.........

Zeker God is het die ons uit de duisternis trekt, door geloof in de duisternis waar die mens leeft, door het verlangen in het licht te zijn, door verlangen naar de Waarheid, door het trekken en roepen van God zelf, maar ik blijf er bij dat een mens op die roep moet antwoorden, er staat in de Bijbel laat u redden uit het verkeerde geslacht.

Blijven er toch nog steeds gelovigen die niet komen, en geen wedergeboorte ontvangen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 jan 2012 10:31

Mooi gezegd Schaapje!

learsi schreef:Als je goed leest dan zie je dat Boston deze tekst juist toepast op de natuurlijke (!) mens die Jezus niet aan kan/wil nemen!

Zullen we het gewoon bij de Bijbel houden?
learsi schreef:Verder ben ik het niet met je eens dat deze tekst geen rol kan/mag spelen bij geloof en of bekering. De Heere Jezus zegt dit niet om ze bij Hem weg te jagen, nee Hij is juist de openbaring van Gods trekkende liefde. Hij laat zien waar hun gebrek steekt, ja waar ieders gebrek steekt. "Niemand" is dus gewoon echt "Niemand". En daarom zegt deze tekst juist(!) ook iets over hoe geloof en bekering tot stand komen! Die komen dus van Gods kant. Hij trekt!

Hij trekt door Zijn Woord wat we in huis hebben en wat we in de kerk mogen horen e.d.
En toch zijn er veel mensen die Hem wederstaan: Hand.9:51 gijlieden wederstaat altijd de Heilige Geest ....
Lees de hele Bijbel en dan wil ik weten waar je een oproep tot geloof en bekering vermengd staat met het dogma 'je kunt niet'.
Die leeruitspraken (waar ik NIETS vanaf doe) worden vaak tegen gelovige gezegd (de brieven en het N.T.) of ze staan er nadat de oproep tot geloof is beantwoord, positief of negatief.
In Joh 6 reageerden de Joden negatief en dan Jezus hun hoe dat komt, en in Hand.13: positief: 48 ...en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.
learsi schreef:En eerst dan is er een komen. Niemand, geen mens, kan/zal met een onveranderd hart Gods verlossing aannemen. Dit onveranderde hart is juist de rede dat ze murmureren. Door dit te zeggen laat de Heere juist zien, waarin hun hoop ligt.......Trek mij Heere en we zullen U nalopen(Hoogl1:4)

En daar waar geloof is, daar is de mens door de Vader getrokken tot de Zoon(!)

Het levensgrote gevaar door zo te praten is dat je op een verandert hart gaat zitten wachten (in het gunstigste geval biddend wachten) om daarmee naar Jezus te gaan.
In de Bijbel staat dat vijanden met God verzoend worden en dat goddelozen gerechtvaardigd worden, en niet dat mensen met een verandert hart gerechtvaardigd worden. Zo span je het paard achter de wagen.

Dat de Joden murmureerde is idd een teken dat hun hart niet veranderd was en DAARNA komt Jezus met zijn leeruitspraak.

learsi schreef:Paulus zegt........dankende de Vader , Die ons bekwaam gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht; Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van de Zoon.........

Op geen enkele wijze is dit stukje tekst dus een dogma dat voor het geloof geplaatst wordt. Het is juist nodig om tot het geloof te komen.

Hier hetzelfde, Paulus doet zijn leeruitspraken tegen gelovigen.
Dus nogmaals: geef me een Bijbels voorbeeld waarin de oproep tot geloof vermengd wordt met de leer.

Jou reacties hebben een fijne toon! Mvg.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jan 2012 15:28

Ik wil even vermelden dat ik Atro en Noir excuses heb aangeboden voor de toon van mijn posting,
het was per pb maar ik wil het ook wel openbaar doen.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 13 jan 2012 16:11

Dank je wel Schaapje. Het was per pb, maar nu ook in het openbaar: je excuses zijn aanvaard. Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om ook mijn excuses aan te bieden aan 1a2b3c.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 jan 2012 16:40

Noir, je excuses zijn van harte aanvaard hoor! :wink:

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 13 jan 2012 16:41

1a2b3c schreef:Noir, je excuses zijn van harte aanvaard hoor! :wink:

Dank je ! :)
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Atro

Berichtdoor Atro » 13 jan 2012 19:23

Schaapje, 1a2b3c en Noir ....

Mijn reactie zijn vaak ook te scherp! Misschien wel met goede intenties getikt, maar een ander kan het anders opvatten. Ook namens mij m'n verontschuldigingen in het openbaar.

Hoe groot ook de verschillen af en toe duidelijk naar voren komen, wil ik jullie dit meegeven:

http://www.youtube.com/watch?v=KWNxCV6U4_M

En laat dat voor ons allemaal een gebed mogen zijn dat we elke dag opnieuw zouden bidden... dan wordt het 'samen te dienen' in liefde!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jan 2012 20:04

@Atro,

Mooi dat lied, realiseer mij dat wij dat in onze gemeente heel vaak gezongen hebben,
maar eigenlijk nu al een hele poos niet meer.
Zal eens proberen bij iemand die de zangdienst heeft proberen over te halen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jan 2012 09:37

Fijn dat de vrede weer getekend is! :)

Ik wil nog even ingaan op het 'niet kunnen' en 'God moet het doen' en daarbij gaat het me vooral om de volgorde.

Als je iemand die Jezus nog niet heeft aangenomen oproept tot geloof maar je zegt er meteen bij 'dat kun je zelf niet' dan is de logische reactie van serieuze mensen: dan gaan we maar bidden (of God het doet) in plaats van geloven.
Natuurlijk is het niet verkeerd om te bidden maar het is wel verkeerd als dat gebeurd om de verantwoordelijkheid van de oproep tot geloof te negeren, of bij God te leggen.
Mensen komen tot geloof doordat de Heilige Geest zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Van zonde omdat ze in Mij niet geloven ...enz.
Hieruit kun je duidelijk afleiden dat onmacht niet het probleem is, maar ONGELOOF!!! en natuurlijk, zolang een mens niet gelooft is hij ook onmachtig. Want de mens zal door geloof leven staat er in de Bijbel.

Teksten die van de uitverkiezing en de doodstaat van de mens spreken zoals: 'niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke ...' en 'er geloofden er zovele als er verordineerd waren, 'dood in zonden en misdaden' .... e.d. dat zijn geen deuren waardoor de mens binnen kan komen, en daarom moeten die ook niet gebruikt worden VÓÓR het geloof.
Je kunt je leven lang kloppen op die deur, maar dat is de ingang niet.
Joh.3:16 opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven heeft. Opb.22:17 en die wil die kome en neme het water des levens om niet. Wie tot Mij komt zal ik beslist niet uitwerpen.
Dat zijn de deuren die wagenwijd openstaan, daar moeten we door geloof naar binnen gaan.
En als je dat doet (het werk van de Heilige Geest is om je zover te krijgen dat het puur en alleen op geloof aankomt van onze kant) en binnen bent, dan zie je aan de binnenkant van die deur staan: gij hebt Mij niet uitverkoren maar Ik heb u uitverkoren.
Maar je kunt niet die deur omdraaien om zo binnen te komen, dat is zoiets als wanneer de één binnen is en de ander buiten, en je trekt allebei aan de deur om die te openen. Dat gaat niet lukken!
God trekt door Zijn Woord en beloften en wij moeten Hem en zijn Woord geloven, dan zul je merken dat de 'deur' niet eens 'klemt'.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2012 10:15

Het is God die mensen trekt om tot geloof te komen, ik kan dat niet anders zien, juist omdat dat in mijn leven zo gegaan is. Enkele op het forum weten dat ik niets wist van kerkleer, dogma's, de Dl de FvE alleen Gods Woord sprak tot mij. En zo heb gezien dat God dat ook bij vele anderen heeft gedaan.
Hij blijft trekken, het laat je niet meer los, toch merk je in dat er niets gebeurt als je zelf geen stappen doet, door in geloof te bidden tot Jezus, en juist tot de voet van het kruis te gaan en door dat in geloof te doen, geeft God de Wedergeboorte en dan pas ontvangt de mens de Heilige Geest.

De dood van Jezus, Zijn vrijwillig geven van Zichzelf, is voor alle mensen, die het aannemen in geloof.
Tit.2:11
Want de genade Gods is verschenen Heilbrengend voor alle mensen.

God BRENGT het Heil door Zijn Zoon Jezus.....maar als God het mensen aanbiedt....dan is het
aan de mens om het aan te nemen in geloof, en dan GEEFT Hij de verlossing en het eeuwige leven en dan is die mens uitverkoren.

1 Tim 2:4

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jan 2012 10:33

1a2b3c schreef:Fijn dat de vrede weer getekend is! :)

Ik wil nog even ingaan op het 'niet kunnen' en 'God moet het doen' en daarbij gaat het me vooral om de volgorde.

Als je iemand die Jezus nog niet heeft aangenomen oproept tot geloof maar je zegt er meteen bij 'dat kun je zelf niet' dan is de logische reactie van serieuze mensen: dan gaan we maar bidden (of God het doet) in plaats van geloven.
Natuurlijk is het niet verkeerd om te bidden maar het is wel verkeerd als dat gebeurd om de verantwoordelijkheid van de oproep tot geloof te negeren, of bij God te leggen.
Mensen komen tot geloof doordat de Heilige Geest zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Van zonde omdat ze in Mij niet geloven ...enz.
Hieruit kun je duidelijk afleiden dat onmacht niet het probleem is, maar ONGELOOF!!! en natuurlijk, zolang een mens niet gelooft is hij ook onmachtig. Want de mens zal door geloof leven staat er in de Bijbel.

Teksten die van de uitverkiezing en de doodstaat van de mens spreken zoals: 'niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke ...' en 'er geloofden er zovele als er verordineerd waren, 'dood in zonden en misdaden' .... e.d. dat zijn geen deuren waardoor de mens binnen kan komen, en daarom moeten die ook niet gebruikt worden VÓÓR het geloof.
Je kunt je leven lang kloppen op die deur, maar dat is de ingang niet.
Joh.3:16 opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven heeft. Opb.22:17 en die wil die kome en neme het water des levens om niet. Wie tot Mij komt zal ik beslist niet uitwerpen.
Dat zijn de deuren die wagenwijd openstaan, daar moeten we door geloof naar binnen gaan.
En als je dat doet (het werk van de Heilige Geest is om je zover te krijgen dat het puur en alleen op geloof aankomt van onze kant) en binnen bent, dan zie je aan de binnenkant van die deur staan: gij hebt Mij niet uitverkoren maar Ik heb u uitverkoren.
Maar je kunt niet die deur omdraaien om zo binnen te komen, dat is zoiets als wanneer de één binnen is en de ander buiten, en je trekt allebei aan de deur om die te openen. Dat gaat niet lukken!
God trekt door Zijn Woord en beloften en wij moeten Hem en zijn Woord geloven, dan zul je merken dat de 'deur' niet eens 'klemt'.

Inderdaad, daar wou ik nog aan toevoegen dat wij de deur open moeten doen....Zie Ik klop aan de deur, (openb 3;20)

Maar velen zien dat niet, want ze zijn ziende blind, we weten het allemaal al zo goed, we kwekken na wat onze leeregels op Catechesatie erin hebben geprent, en noemen het nog rijkdom ook....(3:17)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2012 11:51

quote="boer"

Maar velen zien dat niet, want ze zijn ziende blind, we weten het allemaal al zo goed,

ik denk toch, dat er velen zijn die diep in hun hart het helemaal niet zo goed weten, en dat er in vele harten een groot verlangen is naar die zekerheid te weten het eeuwige leven te hebben ontvangen.
Wat een kwelling moet dat zijn.

we kwekken na wat onze leeregels op Catechesatie erin hebben geprent, en noemen het nog rijkdom ook....(3:17)

Dat wordt inderdaad gedaan, maar ook weer vanuit die onzekerheid die geleerd wordt dat geen mens iets kan aannemen, maar dat God alles moet doen.
En God heeft alles al gedaan, Hij biedt het Heil aan en de mens kán het aannemen.

Terug naar “Archief”