quote="learsi"
Als je goed leest dan zie je dat Boston deze tekst juist toepast op de natuurlijke (!) mens die Jezus niet aan kan/wil nemen!
Na een nachtje slapen en weer wat gekalmeerd, wil ik toch nog even mee doen.
Zeg je hier learsi dat de Vader niet trekt als de mens niet kan/wil aannemen?
Dat is toch wat a1b2c3 ook onderbouwt.
Verder ben ik het niet met je eens dat deze tekst geen rol kan/mag spelen bij geloof en of bekering. De Heere Jezus zegt dit niet om ze bij Hem weg te jagen, nee Hij is juist de openbaring van Gods trekkende liefde. Hij laat zien waar hun gebrek steekt, ja waar ieders gebrek steekt. "Niemand" is dus gewoon echt "Niemand". En daarom zegt deze tekst juist(!) ook iets over hoe geloof en bekering tot stand komen! Die komen dus van Gods kant. Hij trekt!
Zeker als God niet trekt, dan kan er ook geen geloof komen.
Men komt dan tot God om die bekering en veranderingEn eerst dan is er een komen.
van het hart, want door Jezus en Zijn leven, ziet de mens dat Hij verloren is, en niet instaat is te voldoen aan gehoorzaamheid wat God van ons vraagt.
Niemand, geen mens, kan/zal met een onveranderd hart Gods verlossing aannemen.
Zijn verlossing neemt de mens aan door het liefdevolle trekken van God, Zijn verlossing wordt aan genomen in geloof.
En daar waar geloof is, daar is de mens door de Vader getrokken tot de Zoon(!)
Dat zei ik hierboven ook al, geloven omdat je getrokken wordt door de Vader.
Maar wedergeboorte is iets wat alleen God kan doen in de mens, geen mens kan zichzelf opnieuw geboren laten wordenm geen mens kan ZICHZELF VERANDEREN.
Paulus zegt........dankende de Vader , Die ons bekwaam gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht; Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van de Zoon.........
Zeker God is het die ons uit de duisternis trekt, door geloof in de duisternis waar die mens leeft, door het verlangen in het licht te zijn, door verlangen naar de Waarheid, door het trekken en roepen van God zelf, maar ik blijf er bij dat een mens op die roep moet antwoorden, er staat in de Bijbel laat u redden uit het verkeerde geslacht.
Blijven er toch nog steeds gelovigen die niet komen, en geen wedergeboorte ontvangen.