Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2004 11:34

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Ik vind het zo jammer dat het altijd volgens een vast rijtje gaat... Waarom kan dat niet wat meer verschillen per dienst....

Zou je met de slotzang willen beginnen dan? :mrgreen:

Nee maar ff serieus: er zit toch een bepaalde logica in om het in die volgorde te doen, waarom zou je dat veranderen als het zo goed is?

Lol :) Nee maar beginnen met een vast votum/zegegroet, dan 1 nummer zingen, dan de wet, dan weer zingen, dan bidden en ga zo maar door :) Ze zouden in plaats van de wet lezen ook wel eens iets anders kunnen doen... of een keer zingend bidden, of een keer iets anders dan de bekende votum/groet... dingen worden als je ze vaak herhaalt en op dezelfde manier en zo doet vaak zo gewoontjes... dat kan sleur tot gevolg hebben, omdat je al precies weet wat er gaat komen let je er niet meer op en luister je er niet echt gericht meer naar. Daar moet je voor oppassen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 00:31

Ja, ik weet niet of verslappende aandacht en het zonder er echt met je hart erbij zijn op te lossen zijn door alleen een andere volgorde. Misschien wel, maar dan zou ik meer heil verwachten van echt andere vormen. Dus andere liederen, of een andere formulering van het votum ofzo..
(Maar dan nog ligt de diepste oorzaak in de mensen zelf)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2004 12:22

Ik hoop alleen niet dat volgordewijzigingen een nieuwe Vergadering van Gelovigen oplevert. Ik ben van mezelf soms tamelijk chaotisch, maar ik kan de dienst van de Vergadering echt niet volgen.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2004 12:56

Aragorn schreef:Ja, ik weet niet of verslappende aandacht en het zonder er echt met je hart erbij zijn op te lossen zijn door alleen een andere volgorde. Misschien wel, maar dan zou ik meer heil verwachten van echt andere vormen. Dus andere liederen, of een andere formulering van het votum ofzo..
(Maar dan nog ligt de diepste oorzaak in de mensen zelf)

Klopt, maar is dat dan een reden om het maar niet te veranderen? Das net als wanneer een leraar een megasaaie lesmethode heeft... en als de leerlingen dan slechte cijfers halen zeggen: Tja, het ligt ten diepste toch bij de leraren. Als het goed is wil je het juist graag zo brengen dat de mensen er veel van opsteken :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 13:37

Da's waar.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 05 apr 2004 14:34

Wat maken die uiterlijke verschillen uit? Je kunt er over gaan ruzie maken, maar een ieder denkt dat hij/zij gelijk heeft. Dus...
Innerlijk, dat is het belangrijkst... En dan gaat het uiterlijk ook wel goed... Gaat samen op volgens mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2004 15:08

Het probleem is dat ik ook een hoop mensen ken waarbij het innerlijk niet goed is... Jongeren die de kerk verlaten, God vaarwel zeggen... dat moeten we voorkomen... misschien kan dat door aanpassingen in de vorm?

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 20 apr 2004 21:47

Ik ben oudgergemmer met felgekleurde pantys... Onze kerkdiensten zijn verschillend, hangt er vanaf of er een leesdienst is, of dat er een dominee preekt. En dan hangt het er ook nog eens vanaf welke dominee er preekt. Er zijn dominees die tussen 5 en 6 kwartier preken, maar ook dominees die dussen de 6 en 8 kwartier preken. Als ik veel slaap heb, vind ik een 2urige dienst erg lang, maar normaal gesproken vind ik het niet erg. Verders heeft bij ons het vrouwelijke geslacht een rok (hetzij zwart, hetzij rood) aan en een bedekt hoofd (hetzij hoofddoekje, hetzij vliegende schotel). Ik voel me thuis in deze kerk, om zowel geloofsleer als kerksfeer! Maar af en toe ga ik ook weleens uit de wei hor, naar een hervomde of gergem kerk.
Psalm 25:2 (ber.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 10:25

Pfff.... preken tussen de 5 en 8 kwartier hoef ik niet. Ik moet er niet aan denken... Das echt veel te lang om goed te kunnen luisteren... en dan denk ik dat je je tijd nuttiger kan besteden :D

Maar ja, als jij je er thuis voelt is dat mooi en zou ik er zeker blijven!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 11:15

Bij de GGN duren de kerkdiensten ook tussen de 5 en 8 kwartier. En ik kan je verzekeren, Marnix, dat dat echt niet langdradig is!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 11:37

Nou dat zou ik wel vinden. Smaken verschillen, zullen we het daar maar op houden?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 21 apr 2004 13:09

... het heeft er ook mee te maken of je psychisch sterk bent en of je kunt concentreren... bij ons duurt een preek ong. 50-55 minuten. dat is te lang, te vermoeiend voor de gemiddelde kerkganger. Dat is heel jammer want die laatste tien minuten doen het net... En het kan toch niet zo zijn dat een preek inhoudsvoller is door het zo lang mogelijk te laten duren...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 apr 2004 13:29

Drie kwartier is lang zat voor n preek vind ik. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 16:14

Precies. 3 kwartier is genoeg. Als je het dan niet kunt zeggen, voegt dat laatste half uur ook niks meer toe. Het is echt een kunst om niet te zeggen wat niet nodig is en in krachtige bewoordingen uit te leggen wat essentieel is. Veel predikanten die 2 uur preken beheersen die kunst maar matig, is mijn ervaring. Misschien ook wel logisch: ze worden er niet toe gedwongen, toch tijd zat! Dit is funest voor de ingang die de boodschap vind.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 08:36

Onze dominee kan zich amper aan die lange tijd houden! Hij wil het liefst altijd doorpreken. En hij vertelt echt geen dingen dubbel!

Terug naar “Archief”