Tja en een palestijn moord dan maar een gezin uit t/m een baby.
Oog om oog tand om tand zeker?
RogierV schreef:Inderdaad. Wel helemaal Bijbels toch?
Exodus 24;14 als ik me niet vergis.
Even off topic:
Helaas, je vergist je wel. Het is Ex. 21:24. Maar als je even de moeite had genoemen je bron te raadplegen, had je ook kunnen zien in welke context dit staat. Niet dat je oog voor oog enz. opeist, maar dat je, al dan niet in overdrachtelijke zin, het kwaad dat je een ander aandoet, met gelijke waarde compenseert. Dus niet nemen, maar geven.
Deze tekst is al te vaak misbruikt, vandaar dat ik toch even off topic reageer. Ook al in de tijd van Jezus trouwens. Terecht zegt Hij dan ook in de bergrede: (Mat. 5:38) Gij hebt gehoord dat gezegd is: Oog om oog enz. Toen al wees Jezus op het misbruik van deze tekst door deze als opeisend i.p.v. gevend te interpreteren Jezus had dat maar al te goed door.
Btw: Wij hebben trouwens hetzelfde gedaan met de woorden van Jezus: "Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten." (Matt. 7:12). Wij hebben deze positieve uitspraak van Jezus omgevormd naar het veel negatievere: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet".
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.