Optimatus schreef:De kerk is het lichaam van Christus. Kun je dan niet zeggen dat hij alom tegenwoordig is, daar waar de gemeente om de tafel verzameld is?
Zijn er ook formulieren t.a.v. de instelling van het avondmaal ,want wat ik lees bij die instelling dat zou ook een verklaring kunnen zijn wat de paasmaaltijd inhield.
Welke opdracht wordt er gegeven in die formulieren?
Natuurlijk er is een aan tijd en plaats gebonden opdracht zoals : "Drinkt allen en Neemt eet dat is Mijn Lichaam maar is dat de instelling van het heilig avondmaal?
Het was op het feest van de dag van de ongezuurde broden, maar als ik de sombere gebeurtenis zie omtrent het delen van brood en beker denk ik allerminst aan een feestje.
En wordt er dan ook ongezuurd brood voorgeschreven in die formulieren?
Want onder de joden moest alle gezuurd brood verwijderd worden.
En gedenk men dan de dood van de Here Jezus terwijl wijn spreekt over het bloed van het nieuwe testament wat alles met Zijn Leven te maken heeft en niet met Zijn dood.
Als ik sec lees dat het brood gebroken wordt door de Heer of door Zijn discipelen en ik weet verder niets dan zou ik toch zeggen dat het breken een reden was tot uitdelen.
Natuurlijk is het een stijlfiguur een metafoor daar wordt dit van elk brood gezegd of alleen over het brood van de paasmaaltijd.;
Toen bloed werd gestort werd er leven gestort het leven stroomde weg en daarom werd het leven van het paaslam overgedragen op de deur.
Idem het bloed op het verzoendekstel,
Als je stelt "dat is Zijn bloed en dat is Zijn lichaam wat is dan de betekenis van het paaslam en het bloed van het paaslam?
De term avondmaal komt niet in de Bijbel voor.
Wij als Gemeente van Eerstelingen zijn Eéns Broods deelachtig en dat is niet verbroken lijkt mij.