Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 13:32

Rins, heb jij de bijbeltekst?[/quote]

Ik ben dan wel geen Rins maar het staat in Psalmen 31!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 14:20

Noir schreef:Rins, heb jij de bijbeltekst?


Ik ben dan wel geen Rins maar het staat in Psalmen 31![/quote]
dank je wel rins / noir, maar verborgen omgang is een term uit de berijmde psalmen, niet een nederlandse vertaling van een geïnspireerde tekst.
Wat ik lees in Psalm 31 is dat God David verborg voor aanslagen tegen hem en het geroddel over hem niet liet horen. Dat de kantekenaren er een geestelijke diepgang aan hechten is prachtig, maar ik lees dat hier niet!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 14:21

Ik ben dan wel geen Rins maar het staat in Psalmen 31![/quote]
dank je wel rins / noir, maar verborgen omgang is een term uit de berijmde psalmen, niet een nederlandse vertaling van een geïnspireerde tekst.
Wat ik lees in Psalm 31 is dat God David verborg voor aanslagen tegen hem en het geroddel over hem niet liet horen. Dat de kantekenaren er een geestelijke diepgang aan hechten is prachtig, maar ik lees dat hier niet![/quote]

Sorry Bertiel maar Rins en ik gebruiken de SV! Staat het duidelijk in!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 14:29

Noir schreef:Sorry Bertiel maar Rins en ik gebruiken de SV! Staat het duidelijk in!

Ik ook!!!! Maar de kantekeningen zijn toch echt mensenlijke overdenkingen. Ik keur ze niet af, ze geven heel veel informatie, maar zoals ik het hier ook weer zie, zit er een vergeestelijking in, die ik in de tekst niet zie staan!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schaapje » 12 jul 2011 14:30

quote="Noir"

Ach schaapje, het is al zo vaak gezegt. Schelpje en vele anderen (die rechts zijn) hebben het vaak over de verlossing en dankbaarheid. Maar je leest alleen maar wat je wilt lezen. Namelijk: dat rechts alleen maar hel en verdoemenis is!


Pardon... :?: het enige wat ik lees van jullie is "dood liggen in zonden" niet in staat in beweging
te komen, oh ja niet te vergeten "de uurtjes van korte duurtjes.
En vooral niet achter Jezus aan want dan bedrieg je jezelf.

Dat is wat ik steeds opnieuw weer lees.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 14:34

Bertiel schreef:Ik ook!!!! Maar de kantekeningen zijn toch echt mensenlijke overdenkingen. Ik keur ze niet af, ze geven heel veel informatie, maar zoals ik het hier ook weer zie, zit er een vergeestelijking in, die ik in de tekst niet zie staan!

Alles is menselijk ! Zelfs de Bijbel zelf. Maar het is geinspireerd. Denk erom dat de mensen die dit onderzocht en geschreven op hun knieen hebben gelegen om de leiding van de Heilige Geest gebeden hebben !
Wat wij met zn allen doen, is precies hetzelfde, nl dat wij het zogenaamd beter weten. Zonder ooit naar elkaar toe te komen :?

Atro

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 14:36

schaapje schreef:Pardon... :?: het enige wat ik lees van jullie is "dood liggen in zonden" niet in staat in beweging
te komen, oh ja niet te vergeten "de uurtjes van korte duurtjes.
En vooral niet achter Jezus aan want dan bedrieg je jezelf.

Dat is wat ik steeds opnieuw weer lees.


We liggen toch 'dood in de de zonden'? Wij willen en kunnen toch onszelf niet bekeren? God trekt jou met Zijn zondaarsliefde. Als je achter Christus aan gaat bedrieg je jezelf niet .. want als het werkelijk zo mag zijn .. dan heb je het Leven! Dan heb je Hem als de Goede Herder.

Geen grond is ons zelf, maar alles in Christus!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 14:44

Ellendekennis/zondekennis is ook geen grond om tot Jezus te komen, we mogen vrij tot Hem komen.
Precies zoals we zijn, met alles wat we weten of juist niet weten, voelen of juist niet voelen. Zo vrij is de genade.
De één weet meer dan de ander en de één voelt weer iets anders dan de ander maar dat maakt helemaal niet uit omdat de grond buiten onszelf ligt.

schelpje3 schreef:Alles is menselijk ! Zelfs de Bijbel zelf. Maar het is geinspireerd. Denk erom dat de mensen die dit onderzocht en geschreven op hun knieen hebben gelegen om de leiding van de Heilige Geest gebeden hebben !
Wat wij met zn allen doen, is precies hetzelfde, nl dat wij het zogenaamd beter weten. Zonder ooit naar elkaar toe te komen :?


We zijn allemaal mensen van gelijke beweging staat er in de Bijbel.
Denk je dat er nu geen mensen meer op de knieën liggen en om de leiding van de Heilige Geest bidden.
Het feit dat de kantekenaars niet meer leven maakt hen postuum niet meer geestelijk of feilbaar dan de mensen van nu.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 14:48

Dat zeg ik toch helemaal niet :?
De mensen die destijds de kanttekeningen maakten, hadden we het over.
Ook nu liggen er mensen op hun knieen, dat weet ik zeker.
Haal alsjeblieft geen dingen uit mijn postings die er niet in staan.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 14:52

schelpje3 schreef:Alles is menselijk ! Zelfs de Bijbel zelf. Maar het is geinspireerd. Denk erom dat de mensen die dit onderzocht en geschreven op hun knieen hebben gelegen om de leiding van de Heilige Geest gebeden hebben !
Wat wij met zn allen doen, is precies hetzelfde, nl dat wij het zogenaamd beter weten. Zonder ooit naar elkaar toe te komen :?

Nee Schelpje, dat ben ik niet met je eens, de Bijbel is van God geïnspireerd, maar dan wel de Bijbel in de grondtalen!! De SV is een getrouwe vertaling, de kantekeningen geven veel uitleg, maar zijn beide menselijk (en absoluut door God gezegend, dat ben ik direct met je eens!!). Af en toe vind ik in de kantekeningen uitleg die ik vrij ver vind gaan t.o.v. de tekst, ook hier vind ik zoiets, een vergeestelijking die we niet in de tekst kunnen vinden. Ik heb er dan altijd wel mijn twijfels bij, laat ik eerlijk zijn!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Atro

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 14:58

Ellendekennis/zondekennis is ook geen grond om tot Jezus te komen, we mogen vrij tot Hem komen.
Precies zoals we zijn, met alles wat we weten of juist niet weten, voelen of juist niet voelen. Zo vrij is de genade.
De één weet meer dan de ander en de één voelt weer iets anders dan de ander maar dat maakt helemaal niet uit omdat de grond buiten onszelf ligt.


Ontken ik dat? Nee! Ik zeg ook er is geen grond in onszelf, maar de enigste grond is Jezus zelf. Zacht'kens en teder roept Jezus de zijnen, laat Hem dan niet staan .. maar als je Zijn Stem hoort, verhard je niet, maar laat je leiden.

Ellende kennis is een middel van God om zondaren te ontwaken. Maar de één krijgt dat pas na het zien op Jezus en de ander er voor! In mijn eerdere posting vermeld ik het ook al.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schaapje » 12 jul 2011 15:07

quote="Atro"

We liggen toch 'dood in de de zonden'? Wij willen en kunnen toch onszelf niet bekeren? God trekt jou met Zijn zondaarsliefde. Als je achter Christus aan gaat bedrieg je jezelf niet .. want als het werkelijk zo mag zijn .. dan heb je het Leven! Dan heb je Hem als de Goede Herder.

Geen grond is ons zelf, maar alles in Christus!


Helemaal mee eens Atro....alleen met dit verschil....

we LAGEN dood in zonden, maar nu mogen wij leven voor
Gods aangezicht door Christus Jezus.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 15:10

Bertiel schreef:Nee Schelpje, dat ben ik niet met je eens, de Bijbel is van God geïnspireerd, maar dan wel de Bijbel in de grondtalen!! De SV is een getrouwe vertaling, de kantekeningen geven veel uitleg, maar zijn beide menselijk (en absoluut door God gezegend, dat ben ik direct met je eens!!). Af en toe vind ik in de kantekeningen uitleg die ik vrij ver vind gaan t.o.v. de tekst, ook hier vind ik zoiets, een vergeestelijking die we niet in de tekst kunnen vinden. Ik heb er dan altijd wel mijn twijfels bij, laat ik eerlijk zijn!

En dat ben ik dan weer wel met jou eens :mrgreen:
Maar helaas, wie van ons beheerst het Aramees, het Grieks ? Dus moeten wij dat overlaten aan de "geleerden". Maar ik kan wel horen wanneer een dominee daar licht over krijgt hoor. Want je krijgt zo een heel andere prediking. Dan worden teksten die je al 10 x gehoord hebt, nieuw.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Race406 » 12 jul 2011 15:19

schelpje3 schreef:En dat ben ik dan weer wel met jou eens :mrgreen:
Maar helaas, wie van ons beheerst het Aramees, het Grieks ? Dus moeten wij dat overlaten aan de "geleerden". Maar ik kan wel horen wanneer een dominee daar licht over krijgt hoor. Want je krijgt zo een heel andere prediking. Dan worden teksten die je al 10 x gehoord hebt, nieuw.
Ik denk dat predikanten wel licht krijgen, maar dat wij zelf zo vaak de Geest in de weg zitten. Door te denken aan het werk, door te denken aan de kinderen of "de ds zal wel dit of dat willen zeggen.." Als teksten die je al vele, vele malen gehoord hebt, nieuw worden, dan is dat omdat God met Zijn Heilige Geest gaat werken. Het ligt niet (altijd) aan de predikant, al ben ik met je eens dat (ter linker- en ter rechterzijde) mensen soms intens kunnen dwalen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 15:21

schelpje3 schreef:Dat zeg ik toch helemaal niet :?
De mensen die destijds de kanttekeningen maakten, hadden we het over.
Ook nu liggen er mensen op hun knieen, dat weet ik zeker.
Haal alsjeblieft geen dingen uit mijn postings die er niet in staan.


Nou, daar had ik het ook over. De kantekenaars zijn niets meer of minder dan wij, gewoon feilbare mensen.
God heeft hen veel wijsheid gegeven maar Hij geeft ook nu nog mensen veel wijsheid, de één meer de ander minder.
En ook nu geeft Hij Zijn Geest en soms ontdekken we dan wel eens iets wat de kantekenaren verkeerd zagen.

Voor zover ik weet haal ik geen dingen uit jouw postings die er niet in staan, dat 'recht' wil ik me niet toeëigenen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 110 gasten