Atro schreef:Als jullie niet inhoudelijk willen gaan reageren mij best, dan alleen ons er toe dwingen om de roomse kerkleer te gaan gebruiken om onze standpunten te gaan bewijzen. Het moet niet gekker worden ... je kan niet recht praten wat krom is!
Spijtig genoeg ben jij nu degene die recht praat wat krom is en ik begrijp eerlijk gezegd nog niet echt waarom dat nog steeds niet tot je doorgedrongen is. Het is in de beschaafde wereld eigenlijk heel gebruikelijk dat de aanklager het bewijs levert.
Ik zal het even in Jip en Janneke taal voor je opschrijven, wellicht dat het dan doordringt:
Jij doet bewering x over de katholieke leer.
Bewering x onderbouw je verder niet.
Ik (en wellicht anderen) willen dan wel weten waar in de katholieke leer bewering x staat.
Jij weigert bewering x op te zoeken in de katholieke leer.
Kortom bewering x over de katholieke leer wordt niet onderbouwt vanuit de katholieke leer.
Zo kom je dus niet verder wat jij wil is het volgende:
Jij doet bewering x over de katholieke leer.
Persoon y moet dat maar gaan ontkrachten.
Zo werkt het niet in de beschaafde wereld. We zijn hier wellicht niet in een rechtbank (alhoewel ik dat gevoel wel degelijk heb, maar dan niet in een westerse rechtbank maar een van een godvergeten land zonder wet) maar zoiets als bewijslast bij de aanklager leggen is gewoon de manier waarom wij in onze cultuur omgaan met zulke gesprekken.
En Optimatus jij probeert het in rechte banen te leiden? *kuch* dacht al zoiets *kuch*
Ik ben hem daar oprecht dankbaar voor. Nee, ik verwacht niet dat hij katholiek wordt, of ook maar interesse zal hebben in de katholieke leer. Hij is ten volste protestants en is daarvan overtuigd volgens mij. En dat is goed, verschillen mogen er zijn. Maar er moet wel op een normale, onze christelijke cultuur waardige, manier over gesproken kunnen worden. Dat stukje mis ik eerlijk gezegd bij jou en anderen.
Al de genoemde misstanden binnen de R.K. zijn, zoals Schelpje verwoord, algemeen bekend. Als Farimir het daar niet mee eens is; moet hij het aantonen dat het niet waar is en niet wij.
Laten we even voorop stellen dat ik helemaal niets moet. Ik ben hier uit vrije wil en ik kan besluiten om te stoppen met reageren uit vrije wil. Ik snap dat jij het gesprek wil voeren op de door jouw gewenste manier, dan kun je immers gewoon je gal spuwen op alles en nog wat zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen. Dat je niet snapt dat het zo niet werkt vind ik eigenlijk het missen van een basaal stukje normen en waarden.
Ook heb ik Farimir opgeroepen om zijn standpunten tegen de Reformatorisch Nederland op te werpen, want die had hij. Maar ik wil best inhoudelijk diep gaan .. en wil de leer van de R.K. ook nog wel onderzoeken ... maar het moet wel van twee kanten komen!
Wat verwacht je nu van mij dan? Dat ik in de andere richting allerlei niet-onderbouwde stellingen ga roepen onder het kopje van "dat is algemeen bekend", of "dat weet toch iedereen"? Zo ben ik niet, zo wil ik ook niet zijn. Ik heb altijd respect voor het reformatorische christendom opgebracht vooral hier op het forum en ik weet waar de verschillen liggen maar ik kan me goed verplaatsen in de ander en weet hoe ze op die verschillen zijn uitgekomen. Empathie heet dat. Zoals Optimatus al aangeeft, je moet een ieder geloof langs de maatstaaf van dat geloof leggen.