Werken in de zorg... (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Re: Werken in de zorg... (4)

Berichtdoor mw » 05 okt 2011 23:40

Vraagje aan de mensen in/uit de verstandelijke gehandicapten zorg:

Hoe bereiden jullie de cliënten voor op ziekenhuisbezoek en onderzoeken?
In het voorjaar ben ik met mijn verst.gehandicapte broer bij de internist geweest die onderzoeken nodig vond. Omdat raadgevingen van mijn kant af nooit zijn doorgegeven/serieus genomen zijn een paar (uiteraard de belangrijkste) onderzoeken nooit uitgevoerd. Frustratie ten top. Inmiddels zijn de klachten dus dusdanig dat we weer het traject in moeten gaan. Maar volgens mij zie ik er nu nog meer tegen op dan broerlief zelf. Ik wil het voor hem niet weer zo traumatisch maken, dus: hebben jullie tips?

En dan nog een vraag: hebben jullie tips om om te gaan met een begeleidster die denkt broer&zus na 1 jaar beter te kennen dan ik na 24 jaar, waardoor zij zich niet aan de afspraken houd? En voor de duidelijkheid: de afspraken worden gemaakt met alle begeleiding en wij als familie. Zij als enige houdt zich niet aan de afspraken. Confrontatie ermee helpt niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 06 okt 2011 08:27

MW, Ik ken natuurlijk je broer niet, maar misschien duidelijke voorbereiding aan de hand van picto's of plaatjes. Maar dan moet je wel van te voren weten wat er gaat gebeuren.
Wat betreft je tweede vraag, aangeven aan een leidinggevende misschien.

Strikje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Strikje » 06 okt 2011 15:26

Wat leuk, een zorgtopic!
Ik werk zelf als leerling-verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis.
Ik zit op dit moment op een traumatologie-afdeling. Ik heb het er geweldig naar mn zin! :D

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 okt 2011 16:21

welkom strikje!

MW, ik geloof niet dat ik de beste persoon ben om hier nu op te reageren. Vanochtend zelf andersom in een situatie gestaan en de situatie is best crisis te noemen momenteel. Aan de andere kant heb ik ook 8 jaar lang een collega gehad die altijd en eeuwig zij dat zij dingen perfect deed, maar in werkelijkheid hielt zij zich niet aan de afspraken die gemaakt waren. het enige wat ik kon doen is haar dit zeggen en na een aantal keer naar onze leidinggevende gaan. Dat is alles.

Succes!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 07 okt 2011 14:48

Hoi welkom Strikje, hoe ver ben je met je opleiding?

Lastig MW, uiteindelijk denk ik dat het belangrijk is om voor jezelf helder te hebben welke onderzoeken er gepland zijn. Het ziekenhuis in te lichten dat je broer een handicap heeft, zodat zij optimaal voorbereid zijn.
Is het mogelijk dat hij een roesje krijgt...? Of zodat er in de planning rekening mee gehouden word, aangeven dat er een begeleider mee komt... Succes.

Irritant...! Ik zou dat echt frustrerend vinden als iemand het beter denkt te weten als jou die je broer en zus door en door kent. Ofwel ik zou het zeker melden bij een leidinggevende, het blijven melden en anders er een officiele klacht van maken.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 okt 2011 15:05

@Strikje: welkom hier!! Nu derder jaars toch? Welke afdelingen heb je allemaal al gehad? Traumatologie is echt erg leuk!! Als de urologie mij ooit eens begint te vervelen, ga ik terug naar de traumatologie.

Bedankt allemaal voor de tips. Het is allemaal nogal ingewikkeld. HIj vind het spannend, waardoor hij er niet over wil praten. Hij kan niet verder dan 1 dag vooruitdenken, dus de voorbereidingen van 2 dagen worden erg lastig. En als je dat in het ziekenhuis 3x vertelt dat ik mee kom, ik de handelingen uitvoer, enz enz maar ze luisteren niet. ](*,) Vanuit hun kant kan ik het begrijpen, maar frustrerend is het wel. Maar goed, binnenkort met de huisarts om tafel en dan een plan de campagne maken.

En over die begeleidster. Ik denk toch dat ik het eens met haar leidinggevende ga bespreken. Ik baal daar flink van, want het is verder een schat van een vrouw, en wil graag de werkverhoudingen goed houden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

leen10
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor leen10 » 07 okt 2011 17:58

mw, als je weet wat er gaat gebeuren kan je een picto boekje maken voor je broer. Dit kan hij die dag meenemen, en na elk onderdeel dit er uit scheuren of omslaan, net wat voor hem het duidelijkste is. Zo mogelijk van te voren aangeven dat hij een verstandelijke handicap heeft, en duidelijkheid voor hem erg belangrijk is. Dat artsen ed rustig zijn, alles benoemen, ed.

Die begeleider, is dat ook zijn persoonlijk begeleider? Anders zou je het met zijn persoonlijk begeleider kunnen bespreken.
Succes!

Strikje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Strikje » 08 okt 2011 13:01

@Strikje: welkom hier!! Nu derder jaars toch? Welke afdelingen heb je allemaal al gehad? Traumatologie is echt erg leuk!! Als de urologie mij ooit eens begint te vervelen, ga ik terug naar de traumatologie.

Dankjewel! Ja ik zit met school in mn 3e jaar.. maar met mn stage nog in het 2e jaar omdat ik eerst 9 maanden vooropleiding heb gehad. Ja ik heb het ook erg naar mn zin op de trauma! Dit is mn 3e afdeling. Hiervoor heb ik op de neurologie en short stay gezeten. Short stay was eigenlijk van alles wat.. urologie, neurochirurgie, kno, plastisch enz.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 08 okt 2011 18:21

Leuk Strikje!! Succes met je opleiding!
Shortstay vind ik persoonlijk niet leuk. Een te hoge turnover en allemaal erg simpel. Persoonlijk vind ik het begeleiden bij complicaties, grote ok's, spanning rond uitslag e.d. erg uitdagend, en dat vind ik daar niet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2011 09:31

soms is de zorg ook zo fijn, dat je er trots op wordt.

Mijn schoonmoeder kan momenteel maar 3 minuten zitten door ene tumor in haar heup. Nu moet ze naar een ander ziekenhuis (zeker 45 minuten rijden) voor bestralingen. Ze is door een ambulance opgehaald, in het ziekenhuis staat er een bed klaar waarmee ze van afspraak naar afspraak gereden kan worden (altijd veel onderzoek e.d. nog ter voorbereiding v na bestraling). De broeders gaven aan dat ze niet konden blijven wachten, maar dat dit wel zoal gebeuren zodra ze bestraald wordt. Op de vraag hoe ze dan weer terug kwam zij hij: "Alles wordt geregeld, u hoeft nergens achter aan."

Heerlijk hé dat mensen zo enorm geholpen worden en zaken geregeld worden zodra ze dat zelf moeilijk tot niet kunnen.
Er wordt veel geklaagd over de zorg, maar dit staaltje werk is gewoon top!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 okt 2011 15:20

Hele normale gang van zaken binnen de amulancezorg :wink: Die service is echt top!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 19 okt 2011 18:48

Fijn om een positieve ervaring te hebben Gerdien, heel veel sterkte verder met de zorg rondom je schoonmoeder.

leen10
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor leen10 » 19 okt 2011 23:05

Gerdien, sterkte met alle zorgen rond je schoonmoeder!

Mw, hoe is het bezoek met je broer aan de arts verlopen?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 okt 2011 20:44

Lief dat je ernaar vraagt. We zijn nog niet bij de huisarts geweest, mede omdat ik weet wat het antwoord is: toch weer een poging tot de scopiën doen. En dat is nu (nog) niet mogelijk bij broeflief.
Omdat ik zeker wil weten dat we alles hebben uitgesloten, ben ik nu weer met een voedingsdagboek gestart. Daar zijn wel wat dingen uitgekomen, dus dat zijn we nu aan het uittesten. Helpt dat niet, dan ga ik eerst alleen in gesprek met de huisarts om een plan op te stellen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 okt 2011 03:42

oh jongens wat is er toch veel leed en eenzaamheid in de wereld:
zelf werk ik tegenwoordig in de thuiszorg ( nachtdiensten ) en vannacht was ik bij een vrouwtje nieuw in zorg, ze is terminaal en van haar " hoeft het niet meer"
ik vroeg aan de avonddienst ( uzk ) waakt er iemand, of kan ik iemand bellen? Zij wist het niet, dus ik zei ' ik kijk vannacht wel in het dossier...en wat zie je dan staan.......1e contactpersoon haar notaris ( staat uitdrukkelijk bij niet 's nachts bellen ) 2e contactpersoon; graag gewoon bellen Monuta uitvaartzorg.......
:cry:

Terug naar “Archief”