Och, "Als een hert..." is een opwekkingslied, en dat heb ik wel eens uit ons orgel horen komen.
Van de kansel werd: "Stil maar, wacht maar" geciteerd, hmm, ook niet helemaal 1773...
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:[quote="TheKeimpe" ]Ja, maar wel met een lidwoord verschil. Je kunt wel zeggen: Jahwe (of Jehovah) zal u bewaren, maar niet: HEER(E) zal u bewaren.
De Persoonsnaam van God is vervangen door een zelfstandig naamwoord de HEER(E)[/quote ]
Is dat niet een vertaling van Adonai?[/quote]
Optimatus schreef:JAHWE is toch iets anders dan Jehova, dat vooral door de Bijbelvorsers wordt gebruikt.
Riska schreef:Ik geloof dat ik dat boek in een grijs verleden wel gelezen heb.
Maar al geruime tijd houd ik me bezig met wat meer hedendaagse boeken...
Tante Pollewop schreef:Ik ben er voorstander voor om oude taal te vervangen voor hedendaagse woorden.
We gebruiken het woord 'vrouwe' toch ook niet meer.
Dus waarom dan krampachtig vasthouden aan een oude vorm?
Atro schreef:De titel van dit onderwerp zegt het al: Is het nu Heere of Heer?
Steeds meer mensen gebruiken het woord Heer? Maar doet dit niet af aan de Grootheid en de Almacht van de Heere? Is het niet vernederend ten opzichte van de Heere?
En kan je dit ook in de context zien van wat de Heere van ons vraagt in de Tien Geboden; Gij zult Mijn Naam niet ijdellijk gebruiken? Of gaat dit te ver?
Persoonlijk kies ik voor het woord Heere. Omdat ik over me baas of over de docent zeg .. de heer Jansen. Maar God is toch meer dan onze medemens? Ook ben ik er mee opgevoed; Zowel thuis, op school, maar ook in de kerk.
Maar hoe moeten wij dit zien? En hoe denken jullie hierover? Gaan wij niet teveel naar het evangelische toe?
(PS: Als er ooit al een topic over geopend is, dan mijn excuses ... heb zelf namelijk niks kunnen vinden)
Optimatus schreef:Daar staat dan HEER' met een apostrofje.
TheKeimpe schreef:Och, "Als een hert..." is een opwekkingslied, en dat heb ik wel eens uit ons orgel horen komen.
Van de kansel werd: "Stil maar, wacht maar" geciteerd, hmm, ook niet helemaal 1773...
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten