Riska schreef:En naar mijn gevoel ga jij uit van de drieslag 'ellende verlossing dankbaarheid'.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er ook mensen ineens de liefde van God zien, dus dat dankbaarheid eerst komt.
Een heel aards voorbeeld. Je wordt geboren en er zijn mensen die je verzorgen en opvoeden (als het goed is dus). Dat neem je als kind gewoon aan. Het is normaal.
Tot er iets gebeurt. Het kind, de jongere, gaat ernstig de fout in en zijn/haar ouders doen er alles aan hem/haar te helpen. Dan kan het zomaar zijn dat die jongere, dat kind, ineens ziet hoeveel die ouders van hem/haar houden. En dan pas komt ook het verdriet, de spijt van wat gebeurd is.
Het een is niet beter dan het andere, het een sluit het andere niet uit.
En voor mij is het zo dat niet de schrik, maar de liefde mij naar de kerk doet gaan... ik mág en dat is een groot voorrecht.
Ik sta idd die drieslag voor.
Zonder nood hebben we geen Verlosser nodig, zonder Verlosser kunnen we ook niet dankbaar zijn...
Je voorbeeld gaat mank, wij 'kinderen' gaan vanaf de geboorte de 'fout' in en niet ineens...
Maar om bij dit voorbeeld te blijven, ook als we ineens ernstig de fout in gaan en het ontdekt wordt door je ouders dan is de eerste gedachte: 'OEI!! nu zwaait er wat...'
We worden bang voor de straf want we zijn er ons bewust van dat we totaal verkeerd bezig geweest zijn en dat onze ouders het graag anders hadden gezien.
(De verloren zoon had ook echt niet verwacht dat hij met open armen ontvangen zou worden...)
Pas daarna, als we zien dat pa en ma met zoveel liefde vervult zijn en je schuld vergeven wil, is er alleen maar volle reden tot dankbaarheid.
Een zwakke afschaduwing van wat het betekend zonde te hebben gedaan tegen een allerheiligst en rechtvaardig God.
Het is wel zo dat hoe meer liefde je voelt, des te groter je schuldbesef is en hoe meer spijt, berouw je hebt van je zonden.