zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor haring » 25 feb 2011 22:29

meribel schreef:Als jij getrouwd ben, dan pleeg je overspel als je over een andere vrouw seksuele fantasiën hebt dan je eigen vrouw. Maar wanneer je als jongen nog vrijgezel bent ( of meisje ) , dan kan je toch geen overspel plegen?
Tuurlijk wel als je over de buurvrouw fantaseert ( die toebehoort aan de buurman zeg maar ) , maar aan je vriendin of een meisje wat je leuk vind, waarom zou dat zonde zijn?

Wat als ze vrijgezel is?
*onderschrift verwijderd door moderator*

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 feb 2011 22:46

de buurvrouw?
en jijzelf ook?

is dan geen overspel lijkt me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2011 07:56

meribel schreef: Maar wanneer je als jongen nog vrijgezel bent ( of meisje ) , dan kan je toch geen overspel plegen?
Tuurlijk wel als je over de buurvrouw fantaseert ( die toebehoort aan de buurman zeg maar ) , maar aan je vriendin of een meisje wat je leuk vind, waarom zou dat zonde zijn?

Dan pleeg je nog steeds overspel omdat je seks hebt buiten het huwelijk, ook al bestaat het alleen in je hoofd.

Wat ik me afvraag: als je je echtgenoot of echtgenote nou je zonden opbiecht, en je zegt: schat, ik heb de afgelopen week 23 keer overspel gepleegd; 22 keer in gedachten en 1 keer 'echt'. Dan vermoed ik dat ik weet waar de rest van het gesprek op zal zijn geofcussed. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 26 feb 2011 15:08

Duidelijk is in ieder geval dat we aan de zonde niet ontkomen. De zonde vind al plaats in je gedachten, maar als het tot daadwerkelijk overspel komt zijn de gevolgen natuurlijk wel groter. De gevolgen voor een huwelijk door emotionele schade zijn namelijk niet gering.

De bijbel heeft niets tegen seksualiteit (lees het boek Hooglied maar eens), maar wel tegen overspel. Om de 1 of andere reden worden seksuele zonden vaak gezien als een vrijwel onvergeeflijke zonde, terwijl deze volgens mij gelijk staat met andere zondes.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2011 16:51

Jozo schreef:Duidelijk is in ieder geval dat we aan de zonde niet ontkomen. De zonde vind al plaats in je gedachten, maar als het tot daadwerkelijk overspel komt zijn de gevolgen natuurlijk wel groter. De gevolgen voor een huwelijk door emotionele schade zijn namelijk niet gering.

De bijbel heeft niets tegen seksualiteit (lees het boek Hooglied maar eens), maar wel tegen overspel. Om de 1 of andere reden worden seksuele zonden vaak gezien als een vrijwel onvergeeflijke zonde, terwijl deze volgens mij gelijk staat met andere zondes.

Er is dus toch verschil, al is het maar in praktijk, tussen de 'geestelijke' variant van overspel en de 'vleselijke'. Wat ik dus precies bedoel met dat die zinsnede de betekenis van overspel volledig uitholt.

Veldmuis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Veldmuis » 28 feb 2011 11:28

Mortlach schreef:
meribel schreef: Maar wanneer je als jongen nog vrijgezel bent ( of meisje ) , dan kan je toch geen overspel plegen?
Dan pleeg je nog steeds overspel omdat je seks hebt buiten het huwelijk, ook al bestaat het alleen in je hoofd.

Ach, overspel is voor iedereen verschillend. Er zijn genoeg stellen in een zogenaamde "open relatie" die (al dan niet samen) gemeenschap hebben met iemand anders dan hun vaste partner en dat niet zien als overspel.

En om op het thema van zelfbevrediging terug te komen, het is gewoon lekker. Het is jezelf liefhebben en jezelf goed doen voelen. De fantasie die je bij het masturberen gebruikt maakt de ervaring van zelfbevrediging compleet. Het maakt niet zo veel uit aan wie je op dat moment denkt, het blijft een fantasie. :-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2011 15:11

meribel schreef:
Marnix schreef:
meribel schreef:eigenlijk de conclusie die ik lees over het algemeen is dat de handeling "ansich" niet zondig is. Maar dat de gedachtes die erbij gepaard gaan zondig kunnen zijn.
En dan krijg ik daarna het idee dat zo goed als alle hersenspinsels van de man meteen zondig zijn. Als je als man aan je vrouw denkt, of als jongen aan je vriendin of een meisje wat je leuk vind ( wat geen ander "toebehoord " ) lijkt me er toch geen probleem aan?

Ik vraag het me af. Ik vond vroeger ook meerdere meisjes leuk.... maar ze "behoren wel een ander toe nu". Aan je vrouw denken lijkt me geen punt want dat is je vrouw. Je vriendin wordt dat allicht (hoewel dat ook maar de vraag is) maar gewoon iemand die je leuk vindt? Ik ken wel een paar filmactrices die ik leuk vind, paar meisjes uit de buurt... en misschien staan er op internet ook nog wel een paar. Misschien ben jij ook wel leuk. De houding wordt dan toch weer: Het doen is erg, alleen er aan denken is geen probleem. Zolang je het maar niet echt doet. En ik denk niet dat dat de Bijbelse lijn is.

Als jij getrouwd ben, dan pleeg je overspel als je over een andere vrouw seksuele fantasiën hebt dan je eigen vrouw. Maar wanneer je als jongen nog vrijgezel bent ( of meisje ) , dan kan je toch geen overspel plegen?

Omdat die jou ook niet toebehoort en ze in de toekomst wel van een ander is. En jij in de toekomst allicht een ander krijgt.... maar al hebt gefantaseerd over talloze andere leuke meisjes. De Bijbel noemt die manier van omgaan met seksualiteit hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte... en rekent dat onder de zonde / de oude mens. Je kan dus vinden dat dit geen probleem is, maar dan ben je het op dat punt niet eens met de Bijbel (en met de christelijke seksuele moraal die daarop gebaseerd is). Het is goed om dat te beseffen op een forum waar veel mensen hun mening door de Bijbel laten bepalen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2011 15:12

Mortlach schreef:

Wat ik me afvraag: als je je echtgenoot of echtgenote nou je zonden opbiecht, en je zegt: schat, ik heb de afgelopen week 23 keer overspel gepleegd; 22 keer in gedachten en 1 keer 'echt'. Dan vermoed ik dat ik weet waar de rest van het gesprek op zal zijn geofcussed. :-oo

Klopt. Er is ook wel iets van gradatie.... maar stel dat je het niet "echt" heb gedaan en je zegt tegen je vrouw: "Ik heb deze week 22 keer gefantaseerd over seks met die knappe collega en mijn sexy buurmeisje".... vraag ik me af hoeveel vrouwen zouden zeggen: Ach prima, zolang je het niet echt doet... velen zouden zich wel degelijk gekwetst voelen, onzeker worden over zichzelf, jaloers worden enz. En ik geef ze dan geen ongelijk. Blijkbaar ben je dan niet tevreden met wat je hebt of wil je "wel eens wat anders" en dat is nou niet echt de definitie van een christelijk huwelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2011 18:38

Marnix schreef:Klopt. Er is ook wel iets van gradatie....

Gradaties in zonden?

maar stel dat je het niet "echt" heb gedaan en je zegt tegen je vrouw: "Ik heb deze week 22 keer gefantaseerd over seks met die knappe collega en mijn sexy buurmeisje".... vraag ik me af hoeveel vrouwen zouden zeggen: Ach prima, zolang je het niet echt doet... velen zouden zich wel degelijk gekwetst voelen, onzeker worden over zichzelf, jaloers worden enz. En ik geef ze dan geen ongelijk. Blijkbaar ben je dan niet tevreden met wat je hebt of wil je "wel eens wat anders" en dat is nou niet echt de definitie van een christelijk huwelijk.

Hmm, nee, die conclusie deel ik niet. Ik denk eigenlijk eerder dat de vrouw zegt 'ja, ik ook'. Misschien ben ik daar makkelijk in, en als er een probleem is in de relatie moet daar uiteraard over worden gesproken, maar fantaseren betekent niet direct dat 'je wel eens wat anders wil'. Sterker nog, ik fantaseer juist over de dingen die ik in het echt resoluut zou afwijzen.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 28 feb 2011 20:18

Ik ben bij 1 van de eerste Chippendales optredens geweest in Nederland. (Ik ben van XY, niet XX). ALS het zo is dat vrouwen ongevoelig zouden zijn voor mannelijk schoon, zou er een rustige, ingetogen zaal zijn.

Nou, dat lag een beetje anders... 8-[

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2011 20:35

Mortlach schreef:
Marnix schreef:Klopt. Er is ook wel iets van gradatie....

Gradaties in zonden?

Ja. Ik ben het helemaal met je eens dat echt overspel plegen erger is dan er aan denken... Net als dat het veel erger is om iemand te vermoorden dan iemand te haten en dood te wensen. In het eerste geval wordt er daadwerkelijk een leven beeindigd, moord gepleegd, in het andere geval is het te haat in iemand. Erg, maar met minder grote en directe gevolgen.

Mortlach schreef:
Marnix schreef: maar stel dat je het niet "echt" heb gedaan en je zegt tegen je vrouw: "Ik heb deze week 22 keer gefantaseerd over seks met die knappe collega en mijn sexy buurmeisje".... vraag ik me af hoeveel vrouwen zouden zeggen: Ach prima, zolang je het niet echt doet... velen zouden zich wel degelijk gekwetst voelen, onzeker worden over zichzelf, jaloers worden enz. En ik geef ze dan geen ongelijk. Blijkbaar ben je dan niet tevreden met wat je hebt of wil je "wel eens wat anders" en dat is nou niet echt de definitie van een christelijk huwelijk.

Hmm, nee, die conclusie deel ik niet. Ik denk eigenlijk eerder dat de vrouw zegt 'ja, ik ook'. Misschien ben ik daar makkelijk in, en als er een probleem is in de relatie moet daar uiteraard over worden gesproken, maar fantaseren betekent niet direct dat 'je wel eens wat anders wil'. Sterker nog, ik fantaseer juist over de dingen die ik in het echt resoluut zou afwijzen.

Daarin verschillen we dan van mening. En ik geloof dat mijn vrouw toch wat anders zou reageren :)

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 28 feb 2011 21:26

Mortlach schreef:

als ik getrouwd zou zijn, en mijn man zou dat tegen me vertellen
zou ik me zeker gekwetst voelen,
ik zou me afvragen of ik dan niet goed genoeg zou zijn. of ik iets verkeerds deed

HaveMercy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HaveMercy » 28 feb 2011 21:31

nette schreef:
Mortlach schreef:

ik zou me afvragen of ik dan niet goed genoeg zou zijn. of ik iets verkeerds deed

Jij zou niets verkeerds doen (althans, gaan we vanuit), maar de seksuele 'drift' bij een man werkt over het algemeen net een tikkeltje anders dan bij een vrouw. Neemt niet weg dat het verkeerd zou zijn natuurlijk.
"I thought you could control life, but it's not like that. There are things you can't control."

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 feb 2011 21:38

meribel schreef:de buurvrouw?
en jijzelf ook?

is dan geen overspel lijkt me.

Wat als je dacht dat ze vrijgezel is maar dat niet blijkt te zijn?
*onderschrift verwijderd door moderator*

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 01 mar 2011 17:03

HaveMercy schreef:
nette schreef:
Mortlach schreef:

Jij zou niets verkeerds doen (althans, gaan we vanuit), maar de seksuele 'drift' bij een man werkt over het algemeen net een tikkeltje anders dan bij een vrouw. Neemt niet weg dat het verkeerd zou zijn natuurlijk.

dat is makkelijk praten natuurlijk, misschien doe ik ook al wel niets verkeerd
maar ik zou dan altijd, denken waarom heeft hij niet genoeg aan mij.
had ik dit anders moet doen of dat

Terug naar “Archief”