evangelisatie onder "refo's"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 jul 2003 18:35

Willempie schreef:Natuurlijk mag je de zaak veroordelen, maar wat ik ermee wil zeggen dat je jezelf niet beter moet voelen dan die jongeren die dat doen.
Wijzelf doen wel weer andere zonden.
en iedere zonde is voor god even slecht.
Natuurlijk mag je het erg vinden wat die jongeren zeggen en wat ze doen, maar ga jezelf er niet boven verheffen
Volgens mij doet niemand dat ook. En je kunt je ook verheffen boven anderen door te zeggen dat je je niet verheft boven anderen. Ik zeg niet dat jij dat doet, want dat doe je volgens mij niet, maar het is goed mogelijk dat dat bij anderen wel gebeurt! Begrijp je, wat ik bedoel?
Laatst gewijzigd door Chloë op 16 jul 2003 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 16 jul 2003 23:10

Willempie schreef:Natuurlijk mag je de zaak veroordelen, maar wat ik ermee wil zeggen dat je jezelf niet beter moet voelen dan die jongeren die dat doen.
Wijzelf doen wel weer andere zonden.
en iedere zonde is voor god even slecht.
Natuurlijk mag je het erg vinden wat die jongeren zeggen en wat ze doen, maar ga jezelf er niet boven verheffen

Absoluut niet! Mensen zijn natuurlijk zelf verantwoordelijk voor hun daden, maar een kerkelijke gemeente die zo'n verantwoordelijke taak heeft richting jongeren, moet het zich erg aantrekken als op grond van de preken en huichelachtige levensstijl van sommige (invloedrijke?) gemeenteleden, de conclusie getrokken kan worden dat het allemaal niet uitmaakt wat je doet. In dat licht is en jongere die zich in een disco flink laat nemen, niet erger dan iemand die op grond van dezelfde gedachtegang (namelijk: het maakt allemaal niet uit, bekeerd worden = uitverkiezing = grote loterij) uiterst beschaafd leeft, maar evengoed zonder God.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 17 jul 2003 11:49

Chloë schreef:Volgens mij doet niemand dat ook. En je kunt je ook verheffen boven anderen door te zeggen dat je je niet verheft boven anderen. Ik zeg niet dat jij dat doet, want dat doe je volgens mij niet, maar het is goed mogelijk dat dat bij anderen wel gebeurt! Begrijp je, wat ik bedoel?

Ja, ik begrijp wat je bedoeld. En toen ik dit had opgeschreven dach ik ook bij mezelf, ben ik mijzelf nu niet weer boven hen aan het verheffen.
Dat is dus helemaal niet mijn bedoeling.
Het enige wat ik dus nog wil zeggen, is dat iedereen heel erg moet oppassen dat hij/zij (inclusief ikzelf) zich niet verheft boven anderen, op wat voor manier dan ook.
Nu noem ik helemaal geen namen en geen voorbeelden. Laat iedereen gewoon voor zichzelf uitmaken of hij/zij iets heeft opgeschreven omdat je je beter voelt, of omdat het je echt aan het hart gaat.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 18 jul 2003 10:50

Pim schreef:

joris schreef:
"Was ons hart niet brandende in ons?" dat moet de reactie zijn na een kerkdienst.

Precies, en die verantwoordelijkheid ligt in belangrijke mate bij degene verantwordelijk is voor het aanreiken van de te overdenken stof in de dienst, oftewel de kerkenraad en de predikant.

Ik begrijp jullie wel, en ben het ook met je eens, maar ligt er in het geval van de Wekerom-jongeren ook niet een enorme verantwoordelijkheid bij de ouders? Ik heb de indruk dat veel ouders tegenwoordig erg makkelijk omgaan met dit soort opvoedkundige zaken. Wordt er thuis nog wel gesproken over geloof en aanverwante zaken, en gaan de ouders hun kinderen hierin wel op de juiste manier voor? Het zou goed zijn wanneer vaders samen met hun zoon/dochter op zaterdagavond de knieën zou buigen, en God zou vragen om bewaring voor de zonde. Ik denk dat dat meer indruk zou maken dan zo'n evangelisatieactie, hoe goed bedoeld ook.

Mijn punt is derhalve:
Ik ben van mening dat ambtsdragers, maar vooral ook ouders hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen omtrent de zaterdagavondbesteding van hun kinderen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jul 2003 11:03

Het zou goed zijn wanneer vaders samen met hun zoon/dochter op zaterdagavond de knieën zou buigen, en God zou vragen om bewaring voor de zonde.
ik denk dat een voorbeeldfunctie van een christelijk leven meer effect zal hebben, praktisch evangelie zozegd.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 18 jul 2003 11:08

Dat is hetzelfde toch?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jul 2003 11:15

in die zin, dat 'samen op de knieen gaan op de zaterdagavond' te zwaar aangezet is. Ik denk dat weinig jongeren daarvoor zullen voelen, en terecht.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 18 jul 2003 13:02

surfer schreef:in die zin, dat 'samen op de knieen gaan op de zaterdagavond' te zwaar aangezet is. Ik denk dat weinig jongeren daarvoor zullen voelen, en terecht.

Ik weet het niet... het hangt ervan af of iets uit het hart komt, of het geinspireerd is. Ik bedoel eigenlijk sommige mensen knielen, hefen hun handen op en bidden op de hoek van de straat maar menen er niets van anderen doen precies hetzelfde maar menen het oprecht. Je moet niet ten koste van een paar mensen die het niet menen een geloofsgedrag (knielen enz.) als zodanig afkeuren.

Ik denk dat mensen niet worden aangesproken door sociaal christelijk gedrag maar wel door gedrag dat geinspireerd is vanuit de heilige geest. En sommige mensen zijn nu eenmaal veel expressiever dan anderen... terwijl ze hetzelfde menen.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jul 2003 13:07

ja, ik zit dus te denken aan een min of meer geforceerde variant, want daar draait het vaak toch op uit. En waarom nu speciaal die zaterdagavond? Als je het alleen dan doet, zal het ook niet zoveel indruk maken, vrees ik.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 18 jul 2003 13:15

surfer schreef:ja, ik zit dus te denken aan een min of meer geforceerde variant, want daar draait het vaak toch op uit. En waarom nu speciaal die zaterdagavond? Als je het alleen dan doet, zal het ook niet zoveel indruk maken, vrees ik.

OK maar dan heb je het dus over intentie achter het gedrag...

Ben ik met je eens. Blijft alleen lastig om een intentie te beoordelen.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

joris

Berichtdoor joris » 18 jul 2003 15:45

hebbenjullie overigens het artikel in het ND van vandaag gelezen? vandaag = 18-07-03

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 jul 2003 16:48

surfer schreef:ik denk dat een voorbeeldfunctie van een christelijk leven meer effect zal hebben, praktisch evangelie zozegd.

Dat denk ik ook...

Maar in Nederland is de christelijke levenshouding bij Christenen vaak ver te zoeken. Ik vind het dan ook niet vreemd dat het voor christenjongeren allemaal nogal verwarrend is wat christen-zijn nou precies inhoudt.

Dat is in sommige landen wel anders... Leraars onder de confucionisten (een oost aziatische natuur(af)godsdienst) in China en Indonesie zeggen nota bene tegen hun geloofsgenoten dat ze een voorbeeld moeten nemen aan de levenshouding van de Christenen!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 jul 2003 13:37

Laten we bij het onderwerp blijven. Dus bijv. niet off-topic over SOW of het verwijzen naar onze eigen zonden.

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 12:33

wij hadden gister een preek over Nehemia 1. Nehemia gaat naar zijn eigen volk terug om het te bekeren! om de muren van Jeruzalem weer op te bouwen, maar ook omde mensen weer op God te wijzen.

Dus zo heel erg raar is het niet dat er weer geevangeliseerd in de kerk moet worden, staat ook al in de bijbel dat het gebeurd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2003 12:50

Pieter schreef:Het zou goed zijn wanneer vaders samen met hun zoon/dochter op zaterdagavond de knieën zou buigen, en God zou vragen om bewaring voor de zonde. Ik denk dat dat meer indruk zou maken dan zo'n evangelisatieactie, hoe goed bedoeld ook.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar zie je dat jezelf al doen met je pa? Ikke nie!

Terug naar “Archief”