Vreemde insteek. Ik durf heel goed het tegenovergestelde te beweren.
Mijn vader heeft mij verwekt bij mijn moeder (je weet wel hoe dat gaat).
Om maar eens wat te noemen. Hoe zie je dat bij God?
Klaas
Moderator: Moderafo's
dit wordt muggezifterij zeg. (zegik dat netjes he)Klaas schreef:Vreemde insteek. Ik durf heel goed het tegenovergestelde te beweren.
Mijn vader heeft mij verwekt bij mijn moeder (je weet wel hoe dat gaat).
Om maar eens wat te noemen. Hoe zie je dat bij God?
Klaas
surfer schreef:Ik denk dus dat het niet alleen een beeld, maar de werkelijkheid is. En omdat wij geschapen zijn naar God's beeld, ontwikkelen wij (in beginsel) dezelfde relatie richting onze kinderen. Het heeft te maken met persoonlijke ervaringen dat ik in deze richting denk.
Daarom denk ik ook, dat alleen echte (of moet ik zeggen: geestelijk meer volgroeide) christenen goede vaders kunnen zijn (of dat echt goede vaders meer kennis aan God hebben dan ze mogelijk zelf weten....).
Klaas schreef: PS Dude: surfer denkt dus wat jij aan mij toeschrijft en ik denk het omgekeerde maar ook hetzelfde. Zo duidelijk?
Maar ik vindt het uitleggen van de God de vader-kind relatie aan de hand van een 'ideale' vader-kind relatie bijzonder waardevol: aan de hand daarvan kun je duidelijk maken dat bepaalde heersende geloofsopvattingen eigenlijk niet waar kunnen zijn.
Voorbeeld: de 'eeuwige verdoemenis', ofwel dat er een 'point of no return' zou zijn op het moment dat je sterft. Als de daarna berouw zou hebben, zou bekering niet meer mogelijk zijn.
Aan de hand van een aardse vader-kind relatie kun je zien dat dat niet mogelijk is: (goede) ouders zullen hun kinderen altijd kunnen vergeven op het moment dat er sprake is van oprecht berouw --> dan zal God het zeker doen (de vader van de verloren zoon wachtte...).
: nou, Klaas, ik beperkt me tot de door jouw vaak aangehaalde gelijkenis van de verloren zoon.
Dan weet je het wel
als die zoon niet teruggekeerd was, had die vader tot aan zijn dood op de uitkijk blijven staan. Hadden ze elkaar na de dood ontmoet, en had zijn zoon dan berouw getoond, dan had hij het hem zeker vergeven. Ligt volstrekt in de lijn van deze gelijkenis.Nee je gaat veel verder. De verloren zoon komt tijdens z'n leven tot inkeer. Over een tweede kans na de dood wordt niet gesproken. Er is in de hele gelijkenis ook geen aanleiding om dat te veronderstellen.
als die zoon niet teruggekeerd was, had die vader tot aan zijn dood op de uitkijk blijven staan. Hadden ze elkaar na de dood ontmoet, en had zijn zoon dan berouw getoond, dan had hij het hem zeker vergeven. Ligt volstrekt in de lijn van deze gelijkenis.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten