De reformatorische zuil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Jozo » 01 dec 2010 11:37

evangelisch is nogal breed. De meeste evangelische gemeenten waar ik een kijkje heb genomen spraken juist vrij duidelijk dat er een persoonlijke bekering plaats moet vinden.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 01 dec 2010 14:26

schelpje3 schreef:Dat is idd kort door de bocht ! Ik ken het wel hoor, ook dat gergemmers bijv evangelisch worden, het drukkende en beklemmende van zich af willen gooien en vrolijk gaan geloven.
En veel blijven juist niet meer zitten waar ze zitten, de laatste jaren neemt het relishoppen toe.
smorgens in eigen gemeente, smiddags elders.
Lid blijven in eigen kerk, elders als gast blijven kerken.

Ik werk bij evangelische mensen, ze zijn ontzettend aardig ! Hartelijker dan mijn eigen familie. Ze respecteren iedereen zoals hij is, zonder hun eigen geloof op te dringen. De liederen zijn soms mooi, maar het blijft een beetje hangen in: ik houd van Jezus, zegen mij.
Verder komen ze niet, wedergeboorte kennen ze niet, ze geloven toch ?

Wat een vreselijk bevooroordeeld stukje schepje3!
Verdiep je er een secht in! Dan praat je vast wel anders! Evangelische mensen willen juist heel Bijbelgetrouw leven daar kunnen een hoop refo's nog wat van leren zeg!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 11:39

Ik ben juist de andere weg gegaan, van pinkster naar geregem.
En ja er zijn dingen waar ik moeite mee heb.
andere dingen waar anderen zich heel druk over maken.. bvb over wie de macht heeft binnen een gemeente, de oudstenraad of de diakenen en zulke zaken.. boeien mij in het geheel niet.

Echter er is een ding wat zo waardevol is, en dat is het rijke theologische erfgoed, veel refo's lezen de echte inhoud van bvb de cathagismus maar ook andere boeken niet echt.. ze kennen ze misschien letterlijk uit het hoofd opdreunen.. maar ze beseffen zelf de waarde niet van wat ze in huis hebben.

Het is waar als je net bekeerd bent, dan heb je meer last van de hoedjes en andere strakke omgangsvormen, meer behoefde aan vrijheid.. echter ik heb ervaren zodra je de melk ontgroeid bent, dan is pinkster en zeker evangelisch erg kaal.
Het deed gewoon zeer elke keer die blije liedjes, vooral als je verdriet hebt of twijfeld.. en het voor mij belangrijkste thema, heiliging kwam ook veel te weinig aan bod. mijn voorstellen om bvb hbo verplicht te stellen voor voorgangers, of om een evangelische/pinkstervariant van cathagese te ontwikkelen, viel stevast op dovemansoren. De laagdrempeligheidsdogma is in die kringen ook te star.
Ik zie de laatste jaren gereformeerde gemeentes van diverse denominaties meer groeien, zo worden andere liederen toegelaten dan psalmen, maar wel stuk voor stuk bijbels onderbouwd (en dat is juist, veel beter onderbouwd dan alleen maar hele bundels wel of niet) ook zie ik dat erkend word dat de cathagismus geestelijk EN verstandelijk is.. dat de relatie met God teveel vergeten is en men te verstandsmatig bezig was. Ook is er erkenning dat bvb koffie drinken naast de dienst (om elkaar te leren kennen) op zich waarde zou hebben.
Ik zie dus dat gereformeerde kerken, zonder hun behoudende natuur en zonder hun oude erfgoed af te leggen, die elementen overnemen van de evangelische stroming die terrecht als kritiek worden ervaren. Misschien niet zo snel als sommigen zouden wensen, maar ik heb die behoudende manier leren waarderen. Zie pkn, en hun wanstaltige situatie.. beter iets te terughoudend dan te progressief, voor je het weet ben je van God los... verandering ja, maar langzaam en overdacht en overbeden.
Pinkstergemeentes en evangeliegemeentes lijken daarintegen te zijn blijven steken in de jaren 60... ik ben de arrogantie van hen irritant gaan vinden.
De wij leren die arme gereformeerden wel even hoe LEUK geloof kan zijn houding, die misschien nieuw was in de jaren 60 maar vandaag de dag niet meer up to date is. En dat terwijl hun theologische onderbouwing zo goed als nul is, nadat iemand is bekeerd, zeker als het iemand is die meer hersens heeft dan de gemiddelde persoon, dan voel je het al snel erg leeg worden je mist voeding.

Ik zie dan mijn weg vaker gebeuren, mensen die bekeerd worden, aanvankelijk in de evangelische of pinksterbeweging belanden en uiteindelijk toch voor een meer traditionele kerk kiezen, omdat die laatste twee gewoon geen volwassen voeding bieden.

De regelvastheid verschild wel sterk per gemeente.. in mijn pinkstergemeente werden veel dingen niet toegestaan zoals samenwonen, en andere zaken.. en je kon er letterlijk om uit de gemeente worden gezet. wat dat betreft deden ze niet onder voor geregem, soms waren ze zelfs strenger daarin.
De bijbel stond ook centraal (jammer alleen dat zo weinigen die echt kenden)
Ik ken echter meer evangelie/pinkstergemeentes waar het kwa moraal bar slecht gesteld is en het idd weinig echte bekering laat staan heiligmaking kent, dan behoudende evangelie en pinkstergemeentes.

Ik ben positiever over de toekomst, ik denk dat de gereformeerde kerk juist de meeste duurzaamheid kent.. en slaagd in het precies toevoegen van die zaken van de nieuwe stromingen die waardevol zijn, en de rest erbuiten te laten.
Het succes van een kerk is niet te meten in aantallen leden, maar in de zuiverheid van het daar gepredikte EN gebezigde Woord.

Staat er niet in de bijbel dat de wereld gelovigen haat?
Staat er niet dat de boodschap van het evangelie hen tot aanstoot is?
Nu dan.. als de wereld onze kerken wel prima vind en niet onze scholen en zuilen aanvecht.. dan moet je je pas echt zorgen maken..
dan zouden we immers zo wereldvormig zijn dat er nauwelijks nog verschil is.
Juist in het feit dat de wereld ons vervolgd, kunnen we zien dat we nabij God zijn..
Roem in die vervolging en houd stand, desnoods betalen we onze scholen, politieke organisaties en dergelijke uit eigen zak, zonder gemeenschapssteun.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 03 dec 2010 12:20

Het is waar als je net bekeerd bent, dan heb je meer last van de hoedjes en andere strakke omgangsvormen, meer behoefde aan vrijheid

Dat is nieuw voor mij...

Ik zie de laatste jaren gereformeerde gemeentes van diverse denominaties meer groeien, zo worden andere liederen toegelaten dan psalmen, maar wel stuk voor stuk bijbels onderbouwd (en dat is juist, veel beter onderbouwd dan alleen maar hele bundels wel of niet) ook zie ik dat erkend word dat de cathagismus geestelijk EN verstandelijk is.. dat de relatie met God teveel vergeten is en men te verstandsmatig bezig was. Ook is er erkenning dat bvb koffie drinken naast de dienst (om elkaar te leren kennen) op zich waarde zou hebben.

Die beweging is in sommige gemeenten gaande, maar juist in het gros van de gemeenten zie ik een omgekeerde beweging. Namelijk een krampachtig vasthouden aan een eigen identiteit. Dat oude erfgoed wat positieve kanten heeft kan soms ook negatief uitwerken.
Over het verstandsmatig bezig zijn: Juist de bevinding was in de reformatorische zuil erg belangrijk.

Zie pkn, en hun wanstaltige situatie.. beter iets te terughoudend dan te progressief, voor je het weet ben je van God los... verandering ja, maar langzaam en overdacht en overbeden.

En hoppakee, daarmee hebben we de hele PKN weer over 1 kam geschoren...
1 voordeel: Je kunt er wel koffiedrinken na kerktijd :lol:

Nu dan.. als de wereld onze kerken wel prima vind en niet onze scholen en zuilen aanvecht.. dan moet je je pas echt zorgen maken..
Juist in het feit dat de wereld ons vervolgd, kunnen we zien dat we nabij God zijn..
Roem in die vervolging en houd stand, desnoods betalen we onze scholen, politieke organisaties en dergelijke uit eigen zak, zonder gemeenschapssteun.

Ik vind het nog altijd vreemd dat er christelijke scholen zijn. Volgens mij is het moeilijk om scholen, politieke organisaties en dergelijke direct in verband te brengen met de vervolging die in de bijbel wordt genoemd.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:55

Jozo schreef:
Het is waar als je net bekeerd bent, dan heb je meer last van de hoedjes en andere strakke omgangsvormen, meer behoefde aan vrijheid

Dat is nieuw voor mij...

->Ik ben erg fanatiek, altijd geweest en zelfs ik kon die hele noten liederen die depressieve sfeer niet verdragen als net bekeerde.
als je "uit de wereld" komt is een gereformeerde gemeente of uberhaubt enige traditionele kerk van zwaardere hoek.. gewoon een te grote cultuurkloof.
ze zijn niet erg ingericht op het onvangen van nieuwe leden, veel meer op het houden van hun eigen leden.
Das geen oordeel, niets mis mee, maar het maakt wel dat je vanuit de wereld eerder een pinkstergemeente instapt dan een geregem.
zelfs na jaren gelovig te zijn gewees vond ik een geregem binnenstappen de eerste keren erg eng;)
en zonder de theologische kennis die ik in de jaren heb opgedaan, had ik niets begrepen van hun manier van preken.

Die beweging is in sommige gemeenten gaande, maar juist in het gros van de gemeenten zie ik een omgekeerde beweging. Namelijk een krampachtig vasthouden aan een eigen identiteit. Dat oude erfgoed wat positieve kanten heeft kan soms ook negatief uitwerken.
Over het verstandsmatig bezig zijn: Juist de bevinding was in de reformatorische zuil erg belangrijk.

Dat verstandsmatige wil ik ook vasthouden, aandacht voor de RELATIE met God, komt niet in plaats van de bevindelijkheid, integendeel:)
En het is goed die identiteit inclusief alle facetten die erbij horen ook te behouden, daarmee blijven we onszelf.
Meer toevoegen betekend niet andere dingen weghalen, zoals in veel kerken wel gebeurd is, ik wil het oude behouden, en het nieuwe alleen toegevoegd zien.

Zie pkn, en hun wanstaltige situatie.. beter iets te terughoudend dan te progressief, voor je het weet ben je van God los... verandering ja, maar langzaam en overdacht en overbeden.

En hoppakee, daarmee hebben we de hele PKN weer over 1 kam geschoren...
1 voordeel: Je kunt er wel koffiedrinken na kerktijd :lol:

onderzoekt alles, behoud het goede, gooi de rest weg, dat koffiedrinken is dan een van de weinige dingen om over te nemen;) EN ach, bij ons word dan geen troost geschonken, maar des te meer genade;)

Ik vind het nog altijd vreemd dat er christelijke scholen zijn. Volgens mij is het moeilijk om scholen, politieke organisaties en dergelijke direct in verband te brengen met de vervolging die in de bijbel wordt genoemd.

Ik vind het heel goed dat er christenlijke scholen en politieke partijen zijn, ik denk ook niet dat dat deel van de zuil zal valen. wat wel zal vallen is het isolement. het zal niet meer lukken om de wereld buiten de deur te houden, jongeren zullen vaker en eerder de wereld zien en ook mondiger moeten worden ertegen.
Verder ben ik met je eens dat er eens weer vervolging komt, die al zichbaar is in de haat van de maatschappij getoond tegen ons en onze instanties als die scholen en partijen. Zolang die er echter niet is, zijn het nuttige zaken om onze jeugd enige beschutting te bieden. (soms een discussie met de wereld is een ding.. maar je wilt ze nog wel een plek bieden waar ze niet de hele dag onder vuur liggen) Ook ik heb momenten dat ik de discussie aan MOET gaan op werk of op andere plaatsen waar veel ongelovigen zijn. En dat eeuwige gebash van ze kan zo vermoeiend zijn, zelfs al kan ik het hebben, heerlijk om dan plekken te hebben om je even terug te trekken even op te laden om daarna die strijd weer aan te kunnen.

Terug naar “Archief”