Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Dat is idd kort door de bocht ! Ik ken het wel hoor, ook dat gergemmers bijv evangelisch worden, het drukkende en beklemmende van zich af willen gooien en vrolijk gaan geloven.
En veel blijven juist niet meer zitten waar ze zitten, de laatste jaren neemt het relishoppen toe.
smorgens in eigen gemeente, smiddags elders.
Lid blijven in eigen kerk, elders als gast blijven kerken.
Ik werk bij evangelische mensen, ze zijn ontzettend aardig ! Hartelijker dan mijn eigen familie. Ze respecteren iedereen zoals hij is, zonder hun eigen geloof op te dringen. De liederen zijn soms mooi, maar het blijft een beetje hangen in: ik houd van Jezus, zegen mij.
Verder komen ze niet, wedergeboorte kennen ze niet, ze geloven toch ?
Het is waar als je net bekeerd bent, dan heb je meer last van de hoedjes en andere strakke omgangsvormen, meer behoefde aan vrijheid
Ik zie de laatste jaren gereformeerde gemeentes van diverse denominaties meer groeien, zo worden andere liederen toegelaten dan psalmen, maar wel stuk voor stuk bijbels onderbouwd (en dat is juist, veel beter onderbouwd dan alleen maar hele bundels wel of niet) ook zie ik dat erkend word dat de cathagismus geestelijk EN verstandelijk is.. dat de relatie met God teveel vergeten is en men te verstandsmatig bezig was. Ook is er erkenning dat bvb koffie drinken naast de dienst (om elkaar te leren kennen) op zich waarde zou hebben.
Zie pkn, en hun wanstaltige situatie.. beter iets te terughoudend dan te progressief, voor je het weet ben je van God los... verandering ja, maar langzaam en overdacht en overbeden.
Nu dan.. als de wereld onze kerken wel prima vind en niet onze scholen en zuilen aanvecht.. dan moet je je pas echt zorgen maken..
dan zouden we immers zo wereldvormig zijn dat er nauwelijks nog verschil is.
Juist in het feit dat de wereld ons vervolgd, kunnen we zien dat we nabij God zijn..
Roem in die vervolging en houd stand, desnoods betalen we onze scholen, politieke organisaties en dergelijke uit eigen zak, zonder gemeenschapssteun.
Jozo schreef:Het is waar als je net bekeerd bent, dan heb je meer last van de hoedjes en andere strakke omgangsvormen, meer behoefde aan vrijheid
Dat is nieuw voor mij...
->Ik ben erg fanatiek, altijd geweest en zelfs ik kon die hele noten liederen die depressieve sfeer niet verdragen als net bekeerde.
als je "uit de wereld" komt is een gereformeerde gemeente of uberhaubt enige traditionele kerk van zwaardere hoek.. gewoon een te grote cultuurkloof.
ze zijn niet erg ingericht op het onvangen van nieuwe leden, veel meer op het houden van hun eigen leden.
Das geen oordeel, niets mis mee, maar het maakt wel dat je vanuit de wereld eerder een pinkstergemeente instapt dan een geregem.
zelfs na jaren gelovig te zijn gewees vond ik een geregem binnenstappen de eerste keren erg eng;)
en zonder de theologische kennis die ik in de jaren heb opgedaan, had ik niets begrepen van hun manier van preken.Ik zie de laatste jaren gereformeerde gemeentes van diverse denominaties meer groeien, zo worden andere liederen toegelaten dan psalmen, maar wel stuk voor stuk bijbels onderbouwd (en dat is juist, veel beter onderbouwd dan alleen maar hele bundels wel of niet) ook zie ik dat erkend word dat de cathagismus geestelijk EN verstandelijk is.. dat de relatie met God teveel vergeten is en men te verstandsmatig bezig was. Ook is er erkenning dat bvb koffie drinken naast de dienst (om elkaar te leren kennen) op zich waarde zou hebben.
Die beweging is in sommige gemeenten gaande, maar juist in het gros van de gemeenten zie ik een omgekeerde beweging. Namelijk een krampachtig vasthouden aan een eigen identiteit. Dat oude erfgoed wat positieve kanten heeft kan soms ook negatief uitwerken.
Over het verstandsmatig bezig zijn: Juist de bevinding was in de reformatorische zuil erg belangrijk.
Dat verstandsmatige wil ik ook vasthouden, aandacht voor de RELATIE met God, komt niet in plaats van de bevindelijkheid, integendeel:)
En het is goed die identiteit inclusief alle facetten die erbij horen ook te behouden, daarmee blijven we onszelf.
Meer toevoegen betekend niet andere dingen weghalen, zoals in veel kerken wel gebeurd is, ik wil het oude behouden, en het nieuwe alleen toegevoegd zien.Zie pkn, en hun wanstaltige situatie.. beter iets te terughoudend dan te progressief, voor je het weet ben je van God los... verandering ja, maar langzaam en overdacht en overbeden.
En hoppakee, daarmee hebben we de hele PKN weer over 1 kam geschoren...
1 voordeel: Je kunt er wel koffiedrinken na kerktijd![]()
onderzoekt alles, behoud het goede, gooi de rest weg, dat koffiedrinken is dan een van de weinige dingen om over te nemen;) EN ach, bij ons word dan geen troost geschonken, maar des te meer genade;)Nu dan.. als de wereld onze kerken wel prima vind en niet onze scholen en zuilen aanvecht.. dan moet je je pas echt zorgen maken..
dan zouden we immers zo wereldvormig zijn dat er nauwelijks nog verschil is.
Juist in het feit dat de wereld ons vervolgd, kunnen we zien dat we nabij God zijn..
Roem in die vervolging en houd stand, desnoods betalen we onze scholen, politieke organisaties en dergelijke uit eigen zak, zonder gemeenschapssteun.
Ik vind het nog altijd vreemd dat er christelijke scholen zijn. Volgens mij is het moeilijk om scholen, politieke organisaties en dergelijke direct in verband te brengen met de vervolging die in de bijbel wordt genoemd.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten