Sola-Scriptura

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pietpiet » 30 sep 2010 08:25

De vraag of de Bijbel van zichzelf zal zeggen dat het Sola Scriptura moet zijn is niet zinvol. Om de volgende redenen:

a) Paulus schreef geen brieven met de gedachte om zo een Nieuwe Testament te gaan maken. Wel leest u dat Paulus zegt dat hetgeen hij (Paulus) leerde aan de gemeente dat dat alleen de ware leer was en al degene die iets anders leerden, al kwam er een engel van de hemel, die zij vervloekt (Gal. 1:8).
b) Logisch gezien kan de Bijbel het ook niet vanzichzelf zeggen zonder dat het eerst zou aangeven wat de grenzen van zijn inhoud zijn. En aangezien de Bijbel nog niet compleet was toen hij geschreven werd is dat niet logisch.

De Bijbel zal dus nooit zeggen dat het Sola Scriptura is maar de Bijbel zegt: alleen Gods Woord is waarheid. En dan is dus niet de vraag waarop baseren we Sola Scriptura maar waarop baseren we dat de roomse kerk nog steeds Gods Woorden uitspreekt. Ik lees wel in de Bijbel dat we ons moeten verlaten op het OT en wat de apostelen ons leren in:

2 Petrus 3:2
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn;

Ik lees ook dat Paulus zijn eigen brieven autoriteit geeft (2 Thess. 3:14) maar niet dat hij dit van andere zegt. Petrus geeft ook autoriteit aan de brieven van Paulus. De Heere Jezus zelf geeft getuigenis van de brief Openbaring (hoort wat de Geest tot de gemeente zegt). En zo kunnen we Bijbelboek voor Bijbelboek nagaan of dit het Woord van God is.
Maar ik lees nergens dat ik me moet verlaten op mensen uit een kerkgenootschap wat zich rooms noemt.
Maar nogmaals de vraag is logisch gezien een vreemde vraag. Vraag naar het bewijs dat de Bijbel Gods Woord is. En geef zelf een grond waarop ik kan staan om aan te nemen dat wat de kerk zegt dat dit boven de Bijbel staat. Als de grond daarvoor de kerk is (wat niet anders kan omdat men niets boven de kerk stelt in de r.k.) dan betrouwen we dus ten diepste op mensen en niet op God. Mensen sterven en kunnen van inzicht veranderen (wat herhaaldelijk voorkomt). Gods Woord alleen zal bestaan in eeuwigheid. Het lijkt me onverstandig (en onbijbels) om op mensen te vertrouwen. Zingt de Psalm niet van: Vertrouwt niet op prinsen, op des mensen kind, bij hetwelk geen heil is. (Ps. 146:3). En zingt de Psalmdichter van 119 niet alleen over Gods Woord als een lamp voor zijn voet? Nergens lees ik daar dat de kerk een lamp is voor zijn voet.

De opmerking dat de Bijbel niet over de kerk kan staan omdat de Kerk beschreven wordt in de Bijbel is ook niet zinvol. Dat zou betekenen dat de Tenach ook niet over de Israëlieten kon staan. Omdat de geschiedenis van de Israëlieten beschreven staat in de Tenach. De Heere Jezus zag toch duidelijk het OT als autoriteit voor Zijn en ons leven.
De ware profeet is aan twee zaken te herkennen leert Gods Woord ons:
a) wat hij zegt komt uit
b) hij spreekt niet naar het hart van de mensen maar naar de wil van God

Laten we vaststellen dat de Roomse kerk al uitspraken heeft gedaan die herroepen moesten worden. Daarmee kunnen we in ieder geval vast stellen dat de Roomse kerk niet de profeet is die ze beweren te zijn. De Bijbel is nog nooit herroepen.

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2010 18:42

Pietpiet schreef:Laten we vaststellen dat de Roomse kerk al uitspraken heeft gedaan die herroepen moesten worden.

Noem mij 1 dogma wat later is herroepen. Bespaar je de moeite van het zoeken, die is er namelijk niet.
Daarmee kunnen we in ieder geval vast stellen dat de Roomse kerk niet de profeet is die ze beweren te zijn. De Bijbel is nog nooit herroepen.

Het protestantisme heeft boeken uit de Bijbel verwijdert omdat ze niet strookten met protestantse opvattingen. Tevens is de interpretatie van de Bijbel voor vele manieren vatbaar, zo erg dat zonder leergezag het protestantisme is opgescheurd in zo'n 30.000 denominaties.

Laten we vaststellen dat ook jij geen onderbouwing vanuit de Bijbel kan geven voor het sola scriptura en dat ook jij dat probeert te verbloemen.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pietpiet » 01 okt 2010 07:10

Noem mij 1 dogma wat later is herroepen. Bespaar je de moeite van het zoeken, die is er namelijk niet.
De aflaathandel was dan mogelijk geen dogma maar hoeveel zielen heeft de r.k. daarmee naar de eeuwigheid gezonden?
Het protestantisme heeft boeken uit de Bijbel verwijdert omdat ze niet strookten met protestantse opvattingen. Tevens is de interpretatie van de Bijbel voor vele manieren vatbaar, zo erg dat zonder leergezag het protestantisme is opgescheurd in zo'n 30.000 denominaties.
Het is wel bijzonder simplistisch gedacht om te stellen dat "het protestantisme" boeken uit de Bijbel verwijderd heeft omdat ze niet strookten met protestantse opvattingen. Laten we eerst vaststellen dat de canon van het N.T. zoals vast gesteld op het concilie 397 in Carthago gewoon gelijk is. Deze boeken/brieven waren al eerder door de kerk aanvaard als door de Heilige Geest geinsp. maar op dat concilie is dat bevestigd. Dit zodat de agnostische boeken buiten de kerk zouden blijven.
Maar dat de protestantse kerk daarna gekozen heeft voor de canon van het O.T. zoals deze door de Joodse Schriftgeleerden in het gebruik was. Daarmee is de kerk weer terug gekeerd naar de leer van de apostelen. Want geloof maar dat Paulus de canon van de Schriftgeleerden aanhield als TENACH. En de Schriftgeleerden waren het er ruim over eens dat de TENACH was afgesloten. Daarbij worden de deuteroncanonieke boeken niet afgeschreven maar ze krijgen niet dezelfde waarde als de canon.

Dat is het voordeel als u niet de kerk als "onfeilbaar" ziet maar Gods Woord. Dan kunt u nog eens terug komen op een eerder genomen beslissing. Ik las hier ergens reacties in de trant van: protestanten zijn opzettelijk onbuigzaam... maar in feite is de r.k. in hun eigen dogma wereld verstrikt geraakt en kan daar niet uitkomen tenzij met veel gezichtverlies.

En dat er vele denominaties zijn.. ach laat de r.k. zich niet rijk rekenen. Ook zij kennen hun verschillen. En dat is niet iets van de tijd van de protestanten.. want toen de kerk nog één was waren er ook al manicheeërs, pelagianen, enzovoorts. Dat is het resultaat ervan als de leer ook waarlijk belangrijk wordt en het niet meer gaat om uiterlijkheden en kerkelijke loopbanen. Bovendien is het wereldse systeem van gezag van de r.k. een garantie voor eenheid.. want als u carrière aan het maken bent in de kerk is het niet zo een beste zet om uw baas het moeilijk te gaan maken.
Laten we vaststellen dat ook jij geen onderbouwing vanuit de Bijbel kan geven voor het sola scriptura en dat ook jij dat probeert te verbloemen.
Ik verbloem het niet eens... ik zeg het ronduit: de vraag te stellen om een Bijbels bewijs dat is onzinnig. Omdat het eenvoudig weg niet logisch is die vraag te stellen. Maar ik zeg er gelijk bij: evenmin kan de r.k. aanwijzen dat ze het gezag heeft wat ze zich aanmeet.

Er zijn teksten die eerder aangeven dat de Bijbel over de kerk heerst dan de kerk over de Bijbel. Zo leert bijvoorbeeld Efeze 2:19-20 dat de Kerk gebouwd is op het fundament van de profeten en de apostelen. En niet dat de Bijbel gebouwd is op de kerk of voorkomt uit de kerk. En tevens zien we daar wel de beperking die Paulus aanbrengt: profeten en apostelen. Daar staat niet de r.k.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor elbert » 01 okt 2010 07:40

Faramir schreef:
Pietpiet schreef:Laten we vaststellen dat de Roomse kerk al uitspraken heeft gedaan die herroepen moesten worden.

Noem mij 1 dogma wat later is herroepen. Bespaar je de moeite van het zoeken, die is er namelijk niet.

Er is natuurlijk een verschil tussen een dogma dat herroepen is, of een dogma dat herroepen zou moeten worden.
Daarvan kan ik er wel een paar noemen:
- het dogma van de onfeilbaarheid van de paus (gebaseerd op een zichzelf aangemeten claim van authoriteit)
- het dogma van de Maria ten hemelopneming (pure onbijbelse fantasie)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2010 16:27

Pietpiet schreef:De aflaathandel was dan mogelijk geen dogma maar hoeveel zielen heeft de r.k. daarmee naar de eeuwigheid gezonden?

Geen, daar een aflaat geen op zichzelf staand iets is. Kortom, geen dogma is herroepen, overigens is een aflaat ook geen dogma.
Het is wel bijzonder simplistisch gedacht om te stellen dat "het protestantisme" boeken uit de Bijbel verwijderd heeft omdat ze niet strookten met protestantse opvattingen.

De waarheid hoeft niet altijd moeilijk en ingewikkeld te zijn.
Laten we eerst vaststellen dat de canon van het N.T. zoals vast gesteld op het concilie 397 in Carthago gewoon gelijk is. Deze boeken/brieven waren al eerder door de kerk aanvaard als door de Heilige Geest geinsp. maar op dat concilie is dat bevestigd. Dit zodat de agnostische boeken buiten de kerk zouden blijven.

Om dat vast te stellen zul je de Kerk toch die autoriteit moeten geven om dat te bepalen. En dan is het wel heel selectief om dat in het ene geval wel te doen en indien het je niet aanstaat niet te doen.
Maar dat de protestantse kerk daarna gekozen heeft voor de canon van het O.T. zoals deze door de Joodse Schriftgeleerden in het gebruik was.

Kleine correctie, door Joden na het jaar 100 toen de joodse christenen de schuld van zo'n beetje alles kregen en verketterd werden. Toen het jodendom zichzelf wou zuiveren van christelijke invloeden.
Daarmee is de kerk weer terug gekeerd naar de leer van de apostelen.

Nee hoor. Daarmee is het protestantisme teruggekeerd naar een joodse Schrift samenstelling van 100 jaar na Christus.
En dat er vele denominaties zijn.. ach laat de r.k. zich niet rijk rekenen. Ook zij kennen hun verschillen. En dat is niet iets van de tijd van de protestanten..
[/quote]
Binnen de Kerk zijn er idd vele verschillende vormen van spiritualiteit. Prachtig en dat kan allemaal naast elkaar bestaan.

Ik verbloem het niet eens... ik zeg het ronduit: de vraag te stellen om een Bijbels bewijs dat is onzinnig.

Om vervolgens met een heel verhaal te komen om recht te praten wat krom is.
Er zijn teksten die eerder aangeven dat de Bijbel over de kerk heerst dan de kerk over de Bijbel.

Zo geloven protestanten dat ongetwijfeld. Die zeggen: mijn kerk/gemeente/enz is op de Bijbel gebaseerd. Ik als katholiek kan echter als antwoord geven: De Bijbel is op mijn Kerk gebaseerd.

elbert schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen een dogma dat herroepen is, of een dogma dat herroepen zou moeten worden.

Dat klopt het eerste is immers nooit gebeurd het tweede is de wens van allerlei protestantse/atheistische/islamitische/enz groeperingen.
Daarvan kan ik er wel een paar noemen:
- het dogma van de onfeilbaarheid van de paus (gebaseerd op een zichzelf aangemeten claim van authoriteit)

Dat is niet op zichzelf aangemeten daar het dan niet voldoet aan de basisvoorwaarden voor een dogma. Maar ik begrijp al wel dat iets complex als dogmatiek te hoog gegrepen is voor de meeste protestanten, uiteraard op uitzonderingen van karikaturen na.
- het dogma van de Maria ten hemelopneming (pure onbijbelse fantasie)

Ten hemelopneming is geheel Bijbels en ik kan zonder enige moeite een schriftplaats of 4 aanwijzen waarin dat wordt benoemd. Of het Maria ook overkomen is, dat geeft de Bijbel niet letterlijk aan ik kan echter zonder al te veel moeite vanuit de Bijbel aannemelijk maken dat dat zo is (dat was voor refoforum te confronterend waardoor mijn reactie verwijderd werd). Daarnaast geloven zowel de oosterse als de westerse kerk dit als geloofswaarheid. Enkel het 16e eeuwse protestantisme en dat wat er daarna kwam geven Maria niet de eer die haar toekomt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor elbert » 01 okt 2010 20:18

Faramir schreef:
Daarvan kan ik er wel een paar noemen:
- het dogma van de onfeilbaarheid van de paus (gebaseerd op een zichzelf aangemeten claim van authoriteit)

Dat is niet op zichzelf aangemeten daar het dan niet voldoet aan de basisvoorwaarden voor een dogma. Maar ik begrijp al wel dat iets complex als dogmatiek te hoog gegrepen is voor de meeste protestanten, uiteraard op uitzonderingen van karikaturen na.
Eerlijk gezegd maken je kwalificaties me niet zoveel uit, als je tenminste doorhebt dat basisvoorwaarde nr. 1 voor protestanten voor een dogma is dat het bijbels te onderbouwen moet zijn, danwel eenvoudigweg eruit af te leiden valt. Dit is m.b.t. tot de onfeilbaarheid van de paus niet het geval en daarom wijzen we het af. Dan zullen we in jouw ogen te weinig verstand van dogmatiek hebben, ondertussen houden we onze ogen wel gericht op de bron van alle goede dogmatiek, de Schrift.
Faramir schreef:
- het dogma van de Maria ten hemelopneming (pure onbijbelse fantasie)

Ten hemelopneming is geheel Bijbels en ik kan zonder enige moeite een schriftplaats of 4 aanwijzen waarin dat wordt benoemd.
Zeker, van Christus. Dat is belangrijk om in gedachten te houden.
Faramir schreef:Of het Maria ook overkomen is, dat geeft de Bijbel niet letterlijk aan ik kan echter zonder al te veel moeite vanuit de Bijbel aannemelijk maken dat dat zo is (dat was voor refoforum te confronterend waardoor mijn reactie verwijderd werd). Daarnaast geloven zowel de oosterse als de westerse kerk dit als geloofswaarheid. Enkel het 16e eeuwse protestantisme en dat wat er daarna kwam geven Maria niet de eer die haar toekomt.
De reformatoren spraken en schreven zonder onderscheid met hoogachting over Maria. Dat wordt nogal eens vergeten.
Maar dat laat onverlet dat er geen bijbelse onderbouwing valt te geven voor de Maria tenhemelopneming in het bijzonder (als later dogma) en verering in het algemeen zoals zich dat in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Ik zeg ontwikkeld, omdat de Maria verering in de loop der tijd (en dat begon zo rond de 5e eeuw) geleidelijk aan dusdanige vormen heeft aangenomen, dat daardoor een aantal heilsfeiten die uniek zijn voor Christus, ook aan Maria zijn toebedeeld. Daarmee is het christocentrische en trinitarische van de christelijke geloofsleer (zoals de 12 artikelen en de belijdenis van Nicea) verdrongen door ook Maria eigenschappen toe te kennen die haar bijna doen delen in de goddelijke natuur. Niet alleen is dit vanuit trinitarisch oogpunt al hoogst bedenkelijk (Maria wordt bijna als een halfgodin beschouwd), ook soteriologisch gezien stuit dit op grote bezwaren. Wat dit laatste betreft scheelt het er nog maar aan dat Maria als medeverlosseres wordt beschouwd. Dit is tot op heden nog niet in de officiële RK geloofsleer opgenomen, maar als de historische ontwikkeling zich doorzet, zou dit zomaar op een dag kunnen gebeuren.
Daarmee wordt de unieke plaats van Christus verdrongen en moet Hij die plaats delen met zijn menselijke moeder. In de geloofspraktijk is dat voor velen al zo, niet alleen voor de leken, maar ook voor de clerus in de RK-kerk. Hier is sprake van grensoverschrijdende verering.
Onze bijbel erop naslaan, leert ons echter dat Maria niet die plaats heeft in de Bijbel die ze in de RK-kerk heeft. Weliswaar spreekt de engel Maria aan als "gezegende onder de vrouwen" en Elizabeth haar als "de moeder van mijn Heere" en daarmee hebben we haar hoog te achten als een door God gezegende en bijzondere vrouw, daarmee is ze nog niet ten hemel gevaren na haar dood met lichaam en ziel en hoeven we ook niet tot haar te bidden. Dat laatste komt haar Zoon namelijk toe. Op Hem is dan ook in de Bijbel alle aandacht gericht en dat moet ook voor ons gelden.

Faramir schreef:
Laten we eerst vaststellen dat de canon van het N.T. zoals vast gesteld op het concilie 397 in Carthago gewoon gelijk is. Deze boeken/brieven waren al eerder door de kerk aanvaard als door de Heilige Geest geinsp. maar op dat concilie is dat bevestigd. Dit zodat de agnostische boeken buiten de kerk zouden blijven.

Om dat vast te stellen zul je de Kerk toch die autoriteit moeten geven om dat te bepalen. En dan is het wel heel selectief om dat in het ene geval wel te doen en indien het je niet aanstaat niet te doen.
De kerk heeft de canon niet bepaald, maar heeft de boeken van de canon aanvaard. Tussen deze 2 woorden zit een wereld van verschil. Om iets te bepalen heb je zelf autoriteit nodig, om iets te aanvaarden heb je ontvangende handen nodig. Als je nagaat hoe de canon tot stand is gekomen, kom je nergens een besluit van een concilie of iets dergelijks tegen waarin werd gezegd: "nu bepalen we dat de canon die en die boeken omvat". Integendeel, we moeten constateren dat de boeken als gezaghebbend werden aanvaard (weer dat woord) in alle delen van de kerk. Slechts over een paar NT bijbelboeken was er discussie, terwijl het overgrote deel van de NT canon al vroeg vastlag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2010 20:56

elbert schreef:Eerlijk gezegd maken je kwalificaties me niet zoveel uit, als je tenminste doorhebt dat het afwijzen van de onfeilbaarheid van de paus gegronde redenen heeft.
Basisvoorwaarde nr. 1 voor protestanten voor een dogma is namelijk dat het bijbels te onderbouwen moet zijn, danwel eenvoudigweg eruit af te leiden valt. Dit is m.b.t. tot de onfeilbaarheid van de paus niet het geval en daarom wijzen we het af. Dan zullen we in jouw ogen te weinig verstand van dogmatiek hebben, ondertussen houden we onze ogen wel gericht op de bron van alle goede dogmatiek, de Schrift.

Oww, dus de drie-eenheid, een geloofsmysterie, is dus voor protestanten geen dogma, het is namelijk niet eenvoudig af te leiden. Ik leer dagelijks bij hier. :)
Maar idd, het toont een gebrek van inzichten hoe dogma's tot stand komen (zowel in heden als verleden) waaronder de drie-eenheid, het theotokos de tweenaturenleer enz enz. Allemaal helemaal niet duidelijk of makkelijk uit de Schrift af te leiden en dus inwisselbaar binnen het protestantisme.
Zeker, van Christus. Dat is belangrijk om in gedachten te houden.

Onbedoeld spreek je nu een (voor protestanten ook neem ik aan) grote ketterij uit. Namelijk dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is en niet ten hemel gevaren is. Hemelvaart is voor Christus en Christus alleen daar Hij God is om te suggereren dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is suggereert dat Hij dat niet uit Zichzelf kon.
(Epiphanius schreef in 377 al over de Maria ten hemelopneming, maar dat mag je gerust negeren hoor)

Ik doelde dus op 4 andere personen in de Bijbel die met lichaam en ziel zijn opgenomen in de hemel.
De reformatoren spraken en schreven zonder onderscheid met hoogachting over Maria. Dat wordt nogal eens vergeten.

Zowel Luther als Calvijn hadden een grote Maria devotie, dat is mij bekend. Later is er echter een potje van gemaakt en is het kind met het badwater weggegooid.
Maar dat laat onverlet dat er geen bijbelse onderbouwing valt te geven voor de Maria tenhemelopneming in het bijzonder (als later dogma) en verering in het algemeen zoals zich dat in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Ik zeg ontwikkeld, omdat de Maria verering in de loop der tijd (en dat begon zo rond de 5e eeuw) geleidelijk aan dusdanige vormen heeft aangenomen, dat daardoor een aantal heilsfeiten die uniek zijn voor Christus, ook aan Maria zijn toebedeeld.

De verering van Maria is al uit de Bijbel te halen. Mariaverering heeft zich later verder uitgekristalliseerd evenals de drie-eenheid en meer van dat soort christelijke waarheden, dat klopt (overigens ver voor de 5e eeuw al).
Daarmee is het christocentrische en trinitarische van de christelijke geloofsleer (zoals de 12 artikelen en de belijdenis van Nicea) verdrongen door ook Maria eigenschappen toe te kennen die haar bijna doen delen in de goddelijke natuur.

Leuke karikatuur schets je hier. Maar wellicht kun je even onderzoek doen naar wie de geloofsbelijdenis van Nicea hebben samengesteld. Daarnaast verdringt Maria Christus helemaal niet, in de eredienst is zelfs vrijwel geen plaats voor Maria. Evengoed kan ik hier stellen dat de protestanten zijn vervallen tot het aanbidden van een boek. Dat zou net zoveel waarheid bevatten als de uitspraken die je hier doet.
Niet alleen is dit vanuit trinitarisch oogpunt al hoogst bedenkelijk (Maria wordt bijna als een halfgodin beschouwd), ook soteriologisch gezien stuit dit op grote bezwaren.

Geenszins, je karikatuur van de mariaverering voldoet daar dan wel weer aan.
Wat dit laatste betreft scheelt het er nog maar aan dat Maria als medeverlosseres wordt beschouwd. Dit is tot op heden nog niet in de officiële RK geloofsleer opgenomen, maar als de historische ontwikkeling zich doorzet, zou dit zomaar op een dag kunnen gebeuren.

De huidige paus heeft zich ertegen uitgesproken. De kans dat het nu nog als leer wordt opgenomen is minimaal.
Daarmee wordt de unieke plaats van Christus verdrongen en moet Hij die plaats delen met zijn menselijke moeder. In de geloofspraktijk is dat voor velen al zo, niet alleen voor de leken, maar ook voor de clerus in de RK-kerk. Hier is sprake van grensoverschrijdende verering.

Er zijn idd kleine groepjes katholieken die zich daaraan schuldig maken. Zij worden gecorrigeerd door de Kerk. In het protestantisme zou dat tot wederom een nieuwe stroming leiden die verder afdwaalt van de Waarheid.
Onze bijbel erop naslaan, leert ons echter dat Maria niet die plaats heeft in de Bijbel die ze in de RK-kerk heeft. Weliswaar spreekt de engel Maria aan als "gezegende onder de vrouwen" en Elizabeth haar als "de moeder van mijn Heere" en daarmee hebben we haar hoog te achten als een door God gezegende en bijzondere vrouw, daarmee is ze nog niet ten hemel gevaren na haar dood met lichaam en ziel en hoeven we ook niet tot haar te bidden.

En dan heb je een probleem. De Bijbel is namelijk op een gegeven moment afgesloten en zeker niet compleet. Zo staan er vele verhalen en ontwikkelingen niet in en zijn die verhalen gelukkig wel op andere manieren tot ons gekomen. Daarnaast heb je nog nergens aannemelijk gemaakt dat het sola scriptura dan wel de waarheid moet zijn. Dat is het namelijk niet en dat heeft tot op heden ook niemand aangetoond, zelfs Luther en Calvijn niet.
Dat laatste komt haar Zoon namelijk toe. Op Hem is dan ook in de Bijbel alle aandacht gericht en dat moet ook voor ons gelden.

Het spijt me zeer te moeten melden, maar dan heb je wel een heel vreemde Bijbel in mijn Bijbel staan vele verhalen en lang niet allemaal hebben betrekking tot Jezus. Daarnaast houd je je niet aan je eigen stelling daar je nu aandacht aan mij gegeven hebt. Ik neem aan dat je deze avond aandacht aan je gezin besteed hebt en dat je een deel van de dag aandacht aan je werk besteed hebt. Kortom je besteed constant aandacht aan andere dingen dan Jezus. Je zwart/wit beredenering gaat niet op.

Maar we dwalen al weer af merk ik. :) Het topic gaat over sola scriptura.
Het sola scriptura is niet aannemelijk gemaakt met de Schrift. Dan rest ons nog enkel de conclusie dat het een menselijke traditie is (zoals Calvijn min of meer ook al aangeeft) en daarmee met zichzelf in tegenspraak is.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pietpiet » 02 okt 2010 16:07

Pietpiet: De aflaathandel was dan mogelijk geen dogma maar hoeveel zielen heeft de r.k. daarmee naar de eeuwigheid gezonden?
Faramir: Geen, daar een aflaat geen op zichzelf staand iets is. Kortom, geen dogma is herroepen, overigens is een aflaat ook geen dogma.
Fijn dat u mijn woorden herhaalt maar daarmee maakt u nog geen punt. Het lijkt mij nogal erg lastig als de kerk stelt dat uw zonden vergeven zijn door het kopen van een aflaat en u er in de eeuwigheid achter moet komen dat dit toch een foutje was. Ik weet niet precies hoe de kerk dit nu recht kan praten. Ik zie dat gewoon als het herroepen van iets wat ze eerder wel beweerd hebben dogma of niet.
Pietpiet: Maar dat de protestantse kerk daarna gekozen heeft voor de canon van het O.T. zoals deze door de Joodse Schriftgeleerden in het gebruik was.
Faramir: Kleine correctie, door Joden na het jaar 100 toen de joodse christenen de schuld van zo'n beetje alles kregen en verketterd werden. Toen het jodendom zichzelf wou zuiveren van christelijke invloeden.
Daarover verschillen we dan van mening want mijn kerkgeschiedenisboeken zeggen dat de Joodse Rabbijnen het OT als afgesloten zagen. Dit was meer richting 400/350 voor Christus dan 90 a 100 na Christus. Er zijn zelfs Joodse orthodoxe rabbijnen die het nog eerder dateren. Overigens zijn er geen gezaghebbende geschriften die dit bewijzen. Maar er is wel veel (meer) bewijs wat wijst naar een afsluiting voor Christus (het gebruik van de TENACH was algemeen aanvaard ten tijde van de Heere Jezus gezien de uitspraken van de Heere Jezus en het gebruik in de Synagogen te dien tijde). Bovendien is 100 jaar na Christus (al is dit echt de minst onderbouwde keuze) nog steeds 297 jaar voor de uitspraak in Carthago. Los van welke reden dan ook die de Joodse Rabbijnen gebruikten.
Binnen de Kerk zijn er idd vele verschillende vormen van spiritualiteit. Prachtig en dat kan allemaal naast elkaar bestaan.
Ja natuurlijk... als inhoud er niet toe doet en alleen de loopbaan binnen de kerk dan kan echt alles. Zo kunnen we nog even verder... laten we gewoon vaststellen dat de r.k. helemaal niets te zeggen heeft als het gaat om denominaties. Dit is van alle tijden en al ver voordat de reformatie begon. Bovendien is Luther niet de kerk uitgestapt maar uitgezet (met een ban) tot zover de verschillende vormen van spiritualiteit binnen de r.k.
Om vervolgens met een heel verhaal te komen om recht te praten wat krom is.
Legt u mij dan eens uit hoe ik zo een onzinnige vraag als: "Noem een tekst waarin staat dat de Bijbel zoals we die nu kennen zegt: Sola Scriptura" (want dat is wat u vraagt) moet beantwoorden? Het is echt onlogisch. Wat ik vervolgens met mijn verhaal probeer aan te tonen is niet dat de Bijbel zegt Sola Scriptura. Maar dat het een logisch gevolg is uit het feit dat er maar één bron is dat waarlijk Gods Woord is. En dat we daarom zeggen Sola Scriptura. Het is dus niet gebaseerd op een Bijbel tekst maar op een logisch gevolg.

Geeft u nu eens antwoord: is het logisch of niet logisch om te vragen naar een Bijbeltekst die bewijst dat de Bijbel zelf zegt Sola Scriptura? En als u het logisch vindt legt u dan eens uit hoe we dit zouden moeten zien gezien de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel.
Zolang daar geen goed antwoord op is, is uw victorie gekraai echt nog veel te vroeg!
Pietpiet: Er zijn teksten die eerder aangeven dat de Bijbel over de kerk heerst dan de kerk over de Bijbel.
Faramir: Zo geloven protestanten dat ongetwijfeld. Die zeggen: mijn kerk/gemeente/enz is op de Bijbel gebaseerd. Ik als katholiek kan echter als antwoord geven: De Bijbel is op mijn Kerk gebaseerd.
Precies... en het enigste wat u aan bewijs heeft zijn uw eigen woorden. En omdat u het zegt is het waar? De protestant kan tenminste nog stellen dat voor zijn stellingname Bijbels bewijs is. En dat niet alleen maar ook Paulus en Petrus geloofden daar dus in.

Faramir tegen Elbert schreef:Onbedoeld spreek je nu een (voor protestanten ook neem ik aan) grote ketterij uit. Namelijk dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is en niet ten hemel gevaren is. Hemelvaart is voor Christus en Christus alleen daar Hij God is om te suggereren dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is suggereert dat Hij dat niet uit Zichzelf kon.
Elbert spreekt geen ketterij. De gereformeerde leer leert zowel Christus opvaren ten hemel als dat Christus opgenomen is in de hemel. Voor beide zijn namelijk Schrift bewijzen. Zo spreekt Handelingen 1:11 over het opgenomen worden en tegelijk over het heenvaren van Hem in één vers notabene. En op vele andere tekstplaatsen in de Bijbel leren we deze twee zaken. Dus niets ketters aan.

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 02 okt 2010 19:18

Pietpiet schreef:
Pietpiet: De aflaathandel was dan mogelijk geen dogma maar hoeveel zielen heeft de r.k. daarmee naar de eeuwigheid gezonden?
Faramir: Geen, daar een aflaat geen op zichzelf staand iets is. Kortom, geen dogma is herroepen, overigens is een aflaat ook geen dogma.
Fijn dat u mijn woorden herhaalt maar daarmee maakt u nog geen punt. Het lijkt mij nogal erg lastig als de kerk stelt dat uw zonden vergeven zijn door het kopen van een aflaat en u er in de eeuwigheid achter moet komen dat dit toch een foutje was. Ik weet niet precies hoe de kerk dit nu recht kan praten. Ik zie dat gewoon als het herroepen van iets wat ze eerder wel beweerd hebben dogma of niet.

Je mag gerust je zeggen hoor. Ik maak het punt dat de leer niet verandert is. De handel in aflaten is namelijk nooit leer geweest maar een praktijk die fout was. Aflaten bestaan overigens vandaag de dag nog steeds en zijn net zoals vroeger verbonden aan het sacrament van de Biecht. Je stelling in je bovenstaande stukje klopt dus al van geen kant zoals ik eerder al had aangegeven. Toch kies je ervoor om op basis van een karikatuur door te gaan.

Dus nee, je hebt helemaal niets aangetoond, slechts dat je geen benul hebt van wat een aflaat nou daadwerkelijk inhoud en hoe de leer daaromtrent vroeger was en nu is (onveranderlijk namelijk). Een foute praktijk (die Luther dus terecht aan de kaak stelde) is tijdens het concilie van Trente streng veroordeeld.

Wat algemene informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflaat
Pietpiet: Maar dat de protestantse kerk daarna gekozen heeft voor de canon van het O.T. zoals deze door de Joodse Schriftgeleerden in het gebruik was.
Faramir: Kleine correctie, door Joden na het jaar 100 toen de joodse christenen de schuld van zo'n beetje alles kregen en verketterd werden. Toen het jodendom zichzelf wou zuiveren van christelijke invloeden.
Daarover verschillen we dan van mening want mijn kerkgeschiedenisboeken zeggen dat de Joodse Rabbijnen het OT als afgesloten zagen. Dit was meer richting 400/350 voor Christus dan 90 a 100 na Christus. Er zijn zelfs Joodse orthodoxe rabbijnen die het nog eerder dateren. Overigens zijn er geen gezaghebbende geschriften die dit bewijzen. Maar er is wel veel (meer) bewijs wat wijst naar een afsluiting voor Christus (het gebruik van de TENACH was algemeen aanvaard ten tijde van de Heere Jezus gezien de uitspraken van de Heere Jezus en het gebruik in de Synagogen te dien tijde). Bovendien is 100 jaar na Christus (al is dit echt de minst onderbouwde keuze) nog steeds 297 jaar voor de uitspraak in Carthago. Los van welke reden dan ook die de Joodse Rabbijnen gebruikten.

Een interessant artikeltje die hetgeen ik wou zeggen iets helderder uiteenzet:

Verdediging van de Deutero-canonieke boeken

Door James Akin (vertaald door Hugo Bos).

Wanneer Katholieken en Protestanten over ‘de Bijbel’ praten, hebben die beide groepen daarbij niet dezelfde serie boeken in gedachten.

In de zestiende eeuw verwijderden de Protestantse hervormers een heel deel van het Oude Testament dat niet in overeenstemming te brengen was met hun theologie. Ze beweerden dat dit deel van het Oude Testament niet de geïnspireerde Schrift was en gaven deze boeken de veroordelende titel ‘Apocrief’.

De Katholieken verwijzen naar deze boeken als ‘Deutero-canonieke’ boeken, aangezien deze boeken door enkele kerkvaders in twijfel getrokken werden en ze pas later als canoniek werden erkend, terwijl de rest van de boeken proto-canoniek genoemd wordt, aangezien hun canoniciteit als eerste erkent werd.

Na de aanval van de Protestanten op de integriteit van de Bijbel, heeft de Katholieke Kerk op het concilie van Trente onfeilbaar bevestigd dat de deutero-canonieke boeken door God geïnspireerd zijn. Waarmee ze bevestigen wat geloofd werd sinds de komst van Christus.

Wie stelde het Oude Testament samen?

De Kerk ontkent niet dat er oude geschriften zijn die ‘apocrief’ zijn. Gedurende de eerste periode van het Christendom waren er allerlei manuscripten die beweerden ‘Heilige Schrift’ te zijn, maar die het niet waren. Velen daarvan zijn bewaard gebleven tot op de dag van vandaag, zoals de Openbaring van Petrus, het Evangelie van Thomas, alle Christelijke kerken erkennen dat deze boeken vals zijn en niet in de Schrift thuis horen.

Gedurende de eerste eeuwen waren de Joden het er niet over eens welke boeken tot de canon van de Schrift behoorden. Er waren zelfs een heel aantal canons in omloop, waaronder de groeiende canon waar de Christenen gebruik van maakten. Om de snelgroeiende sekte van de Christenen te bestrijden kwamen de Joodse rabbi’s in het jaar 90 na Christus bijeen in Jamnia of Javnah , om daar te bepalen welke boeken echt tot Gods Woord behoren. Ze bepaalden dat vele boeken, inclusief de Evangeliën, niet tot de Schrift behoren. Deze Joodse canon sloot ook de zeven boeken uit (Baruch, Jesus Sirach, 1 en 2 Makkabeën, Tobit, Judit, Wijsheid van Salomo en delen van het Bijbelboek Esther en Daniël) die de Christenen beschouwden als deel van het Oude Testament.

De groep Joden die in Javneh bijeenkwam werd de dominante groep voor de daaropvolgende Joodse geschiedenis, en vandaag aanvaarden de meeste Joden de canon van Javneh, hoewel sommige Joden, zoals die van Ethiopië, een andere canon volgen die identiek is aan de Katholieke canon, inclusief de zeven deutero-canonieke boeken.

Vanzelfsprekend negeert de Kerk de resultaten van Javneh. Allereerst is een concilie na Christus komst niet langer bindend voor de volgelingen van Christus. Ten tweede, Javneh wijst nu juist die documenten af die fundamenteel zijn voor de Christelijke Kerk – de Evangeliën en andere boeken van het Nieuwe Testament. Ten derde, door de deutero-canonieken af te wijzen, wijst Javneh de boeken af die Jezus en de apostelen gebruikten en die stonden in de Bijbel die de apostelen dagelijks gebruikten, namelijk de Septuagint.

De apostelen en de Deutero-canonieken

Dat de Christenen de deutero-canonieken accepteerden was heel logisch, omdat de deutero-canonieken ook in de Septuagint stonden, de Griekse editie van het Oude Testament die de Apostelen gebruikten bij hun evangelisatiearbeid in de hele wereld. Tweederde van de Oudtestamentische citaten in het Nieuwe Testament komen uit de Septuagint. Toch zeiden de apostelen de bekeerlingen nooit dat ze zeven boeken uit de Septuagint moesten vermijden. Net als alle Joden over de hele wereld die ook de Septuagint gebruikten, accepteerden de Christenen alle boeken die ze erin vonden. Ze wisten dat de Apostelen hen niet zouden misleiden en hun zielen niet in gevaar zouden brengen door valse schrift in handen te geven – zonder hen ervoor te waarschuwen.

Maar de Apostelen hadden de deutero-canonieken niet slechts als deel van de Septuagint in handen van de bekeerlingen gegeven, maar ze verwezen in hun geschriften ook regelmatig naar de deutero-canonieken. Bijvoorbeeld Hebreeën 11 roept ons op om de geloofshelden van het Oude Testament na te volgen, en in het Oude Testament hebben “vrouwen … haar doden uit de opstanding teruggekregen, en anderen zijn uitgerekt geworden, de aangeboden verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.” (Hebr. 11: 35).

In de Protestantse Bijbel vind je enkele voorbeelden van vrouwen die hun dode terugkrijgen door de opstanding. Je vind er Elia die de zoon van de weduwe van Zarfath opwekt in 1 Kon. 17, en zijn opvolger Elisa wekt de zoon van Sunamitische vrouw op in 2 Kon. 4, maar één ding zul je er nooit vinden, nergens in het Protestantse Oude Testament van Genesis tot Maleachi, vind je iemand die gemarteld wordt en vrijlating weigert omwille van een betere opstanding. Wanneer je dat wilt vinden moet je kijken in het Katholieke Oude Testament – in de deutero-canonieken boeken die Maarten Luther uit zijn Bijbel gesneden heeft.

Het verhaal staat in 2 Makkabeën 7, waar we lezen dat gedurende de Makkabese vervolging ”Toen liet hij hen geheel verminkt, maar nog levend, naar het vuur brengen, en in de pan braden. Maar terwijl een zware damp uit de pan opwalmde, wakkerden ze elkaar nog aan, om met hun moeder heldhaftig te sterven. Ze riepen: God de Heer ziet het, en zal zich over ons zeker ontfermen, …. Toen de eerste op deze wijze de geest had gegeven, bracht men de tweede op de folterplaats…. En op het laatste ogenblik riep hij nog: Ontaarde booswicht; ge ontneemt ons wel het tijdelijke leven, maar de Koning der wereld zal ons, die voor zijn wetten sterven, opwekken tot de verrijzenis van het eeuwig leven!“ (2 Mak. 7: 5-9).

Een voor een sterven de zonen, terwijl ze belijden dat ze gerechtvaardigd zullen worden in de opstanding. “Maar ook de moeder heeft recht op onze bewondering, en haar nagedachtenis verdient in ere te blijven. Want ofschoon zij op één dag haar zeven zonen zag sterven, hielt zij moedig stand, omdat zij op de Heer vertrouwde. Met een edele overtuiging had zij een ieder van hen in hun moedertaal vermaand;……[zeggend] Ik weet niet, hoe gij in mijn schoot werd gevormd; want niet ik heb u adem en leven geschonken, of in één van u het groeien geleid. Neen, het was de Schepper der wereld; Hij bewerkt het ontstaan van de mens, zoals Hij van alles de oorsprong bedenkt. Hij zal u dus in zijn barmhartigheid weer adem schenken en leven, nu gij uit eerbied voor zijn wetten uzelf niet ontziet!” terwijl ze tegen de laatste zegt, “Wees dus niet bang voor dien beul, maar toon, dat ge uw broers waardig zijt; aanvaard de dood, opdat ik je met de broer op de dag van erbarming terug mag krijgen” (2 Mak. 7: 20-23, 29).

Dit is slechts een voorbeeld uit het Nieuwe Testament waar verwezen wordt naar de deutero-canonieken. Het was dus ten volle gerechtvaardigd dat de eerste Christenen deze boeken aanvaarden als de Schrift, want de apostelen gaven hen deze boeken niet alleen in handen bij hun wereldevangelisatie, maar ze verwezen er in het Nieuwe Testament ook naar, als voorbeelden om na te volgen.

De kerkvaders spreken

De vroege aanvaarding van de deutero-canonieken werd in de hele Kerkgeschiedenis doorgegeven. De Protestantse leraar J.N.D. Kelly schrijft: “Het moet opgemerkt worden dat het Oude Testament, dat in de Kerk als gezaghebbend werd beschouwd, heel wat dikker en uitgebreider was dan het [Protestantse Oude Testament] …..Het bevatte altijd al, zij het met verschillende graad van erkenning, de apocriefe of deutero-canonieke boeken. Het Oude Testament dat aan de eerste Christenen gegeven was…. was de Griekse vertaling die bekend stond als de Septuagint…..de meeste Schriftcitaten die in het Nieuwe Testament gevonden worden zijn hierop gebaseerd en niet zozeer op de Hebreeuwse tekst… In de eerste twee eeuwen …. heeft de Kerk de meeste van deze boeken als geïnspireerd behandelden, als de Heilige Schrift van God gegeven. Citaten uit het boek Wijsheid komen bijvoorbeeld voor in 1 Clemens en Barnabas… Polycarpus citeert Tobit, en de Didache [ citeert] Ecclesiasticus. Irenaeus verwijst naar het boek Wijsheid, en de geschiedenis van Susanna, Bel en de draak [het deutero-canonieke deel van Daniel] en Baruch. Verder maakten Tertullianus, Hippolytus, Cyprianus en Clemens van Alexandrië zo frequent gebruik van de ‘apocrieven’ dat een gedetailleerde opsomming onnodig is.” (Vroeg Christelijke Doctrines, 53-54).

De erkenning van de deutero-canonieken als deel van de Bijbel werd gegeven door individuele kerkvaders, maar werd ook door kerkvaders als geheel gegeven, toen de Kerk bijeenkwam in concilies. De resultaten van concilies zijn bijzonder goed bruikbaar, omdat ze niet de mening van een enkeling weergeeft, maar aangeven wat geaccepteerd werd door de Kerkleiders in een heel groot gebied.

De canon van de Schrift, Oude en Nieuwe Testament, werd uiteindelijk vastgesteld op het Concilie van Rome in 382, onder leiding van paus Damasus I. En werd meermaals bevestigd. Dezelfde canon werd herbevestigd op het Concilie van Hippo in 393 en het Concilie van Carthago in 397. In het jaar 405 bevestigde paus Innocentius I de canon in een brief aan de bisschop van Exuperius van Toulouse. Een ander concilie in Carthago, dit maal in het jaar 419, bevestigde de canon van zijn voorgangers nogmaals en vroeg paus Bonifacius om “deze canon te bevestigen, want dit zijn de boeken die we van onze vaderen ontvangen hebben om in de Kerk te lezen”. Al deze canons waren identiek aan de huidige moderne Katholieke Bijbel, en ze bevatten allemaal de deutero-canonieke boeken.

Exact dezelfde canon werd impliciet bevestigd op het zevende oecumenische Concilie van Nicea II (787 na Chr.), die de resultaten van het Concilie van Carthago (419 na Chr.) bevestigde, en expliciet bevestigd door de oecumenische Concilies van Florence (1442 na Chr.), Trente (1546 na Chr.), Eerste Vaticaanse Concilie (1870 na Chr.) en tweede Vaticaanse Concilie (1965 na Chr.).

De aanval van de Reformatie op de Bijbel

De deutero-canonieke boeken leren de Katholieke dogma’s, en om die reden werden ze door Maarten Luther uit de Bijbel gehaald, en in een appendix geplaatst zonder paginanummers. Luther haalde ook vier Nieuwtestamentische boeken uit de Bijbel – Hebreeën, Judas, Jacobus en Openbaring – en plaatste die ook in een appendix zonder paginanummers. Deze laatste vier boeken werden later door andere Protestanten teruggeplaatst in de Bijbel, maar de zeven Oudtestamentische boeken werden niet terug geplaatst. In navolging van Luther werden ze in een appendix geplaatst, en later werd zelfs die appendix verwijderd (de oorspronkelijke uitgave van de Statenvertaling en de King James bevatte deze boeken nog wel), om die reden worden deze boeken niet gevonden in de meeste moderne Protestantse Bijbels.

De reden dat ze verwijderd werden is dat ze de Katholieke doctrines leren, en de Protestantse hervormers kozen ervoor die af te wijzen. Eerder gaven we een voorbeeld uit Hebreeën waar 2 Mak. 7 geciteerd wordt, een gebeurtenis die nergens in de Protestantse Bijbel te vinden is, maar die eenvoudig te vinden is in de Katholieke Bijbel. Waarom gooide Maarten Luther dit boek uit de Bijbel, wanneer het zo duidelijk ten voorbeeld gesteld wordt in het Nieuwe Testament? Eenvoudig: een paar hoofdstukken later wordt in dit Bijbelboek het bidden voor doden aanbevolen, opdat ze bevrijd mogen worden van de gevolgen van hun zonden (2 Mak. 12: 41-45); met andere woorden, de Katholieke visie op het vagevuur (die dateert van voor de komst van Christus, zoals 2 Mak. bewijst), hij moest dit wel uit de Bijbel halen en in een bijlage stoppen. (NB hij verwijderde ook het Bijbelboek Hebreeën, die 2 Mak. citeert, en plaatste het eveneens in de appendix).

Om de afwijzing van deze boeken te rechtvaardigen, boeken die in de Bijbel stonden nog voor Christus gekomen was (de Septuagint was er immers al toen Christus op aarde was), noemden de eerste Protestanten het feit dat de Joden in die dagen deze boeken niet aanvaardden, wat terug ging op het Joodse Concilie van Javnah in het jaar 90. Maar de Reformatoren waren zich alleen bewust van de Europese Joden; ze kenden niet de Afrikaanse Joden, zoals de Ethiopische Joden die de deutero-canonieken als deel van de Bijbel accepteerden. Ze letten niet op het grote aantal verwijzingen naar de deutero-canonieken in het Nieuwe Testament, en niet op het feit dat deze boeken wel in de Septuagint staan. Ze negeerden het feit dat er in de eerste eeuwen vele Joodse canons circuleerden, en ze beroepen zich op een Joods concilie van na Christus’ komst, een concilie dat geen gezag heeft voor Christenen, dat uitsprak dat “de Joden deze boeken niet accepteren”. Om kort te gaan, ze moesten vele kronkelredeneringen toepassen om hun keuze, van afwijzing van deze boeken, te rechtvaardigen.

Herschrijven van de Kerkgeschiedenis

In latere jaren begon men de mythe te propageren dat de Katholieke Kerk deze zeven boeken had ‘toegevoegd’ aan de Bijbel op het Concilie van Trente!

Protestanten probeerden ook ander bijkomend bewijs, ten gunste van de te verdraaien deutero-canonieken, te verdraaien. Sommigen deden de boute bewering dat de vroege kerkvaders deze boeken niet accepteerden. Anderen hadden de wat gematigder claim dat sommige belangrijke kerkvaders deze boeken niet accepteerden, zoals Hieronymus.
Het is waar dat Hieronymus, en een paar andere geïsoleerde schrijvers, de meeste deutero-canonieken niet als de H. Schrift aanvaarden. Echter, Hieronymus werd overtuigd, ondanks zijn eerdere afwijzing, om deze boeken op te nemen in zijn Vulgaat editie van de Schrift, waarmee duidelijk blijkt dat deze boeken breed geaccepteerd waren en in alle latere uitgaven van de Schrift werden toegevoegd.

Verder kan aangetoond worden dat Hieronymus deze boeken in zijn latere jaren wel accepteerde als deel van de Bijbel. In zijn reactie op Rufinus, verdedigde bij het deutero-canonieke deel van Daniel heftig, alhoewel de Joden van zijn dagen het niet accepteerden.

Hij schreef: “Welke zonde heb ik begaan door het oordeel van de Kerken te volgen? Hij die bezwaren tegen mij inbrengt, met bezwaren die Hebreeërs ook graag inbrengen tegen het verhaal van Susanna, de zoon van de drie kinderen en het verhaal van Bel en de draak, die niet gevonden worden in de Hebreeuwse Bijbel, bewijst dat hij een domme naprater is. Want ik gaf niet mijn eigen mening weer, maar veeleer de opmerkingen die zij [de Joden] tegen ons graag maken” (Tegen Rufinus 11: 33, A.D. 402). Hiermee erkent Hieronymus dus de manier waarop de canon vastgesteld wordt, door het oordeel van de Kerk, en niet door de Joden van na Christus komst.

Sommige Protestanten citeren andere schrijvers die bezwaar zouden maken tegen de deutero-canonieke, zoals Athanasius en Origenes, maar zij accepteerden sommige of alle deutero-canonieke boeken. Athanasius accepteerde bijvoorbeeld het Bijbelboek Baruch als deel van het Oude Testament. Origenes accepteerde alle deutero-canonieken, hij beval slechts aan om ze niet gebruiken in discussies met Joden.

Ondanks de twijfels en bedenkingen van enkele individuele schrijvers, zoals Hieronymus, bleef de Kerk historisch gezien toch altijd krachtig achter de deutero-canonieken staan, als van God gegeven Schrift ons door de apostelen overgedragen. De Protestantse geleerde op het gebied van de kerkvaders, J.N.D. Kelly, zegt dat ondanks de twijfel van Hieronymus, “Heeft toch de overgrote meerderheid de deutero-canonieken gezien als zijnde de H. Schrift in de volledige betekenis van het woord. Augustinus bijvoorbeeld, wiens invloed in het westen beslissend was, maakte geen onderscheid tussen deze boeken en de rest van het Oude Testament…. Dezelfde houding ten opzichte van de ‘apocrieven’ is te vinden bij de gezaghebbende synodes van Hippo en Cathago in respectievelijk 393 en 397 en ook in de beroemde brief van paus Innocent I aan Exuperius, de bisschop van Toulouse in het jaar 405 (Vroeg Christelijke doctrines 55-56).
Het is dus een complete mythe, zoals de Protestanten vaak beweren, dat de Katholieke Kerk de deutero-canonieken ‘toegevoegd’ zou hebben op het concilie van Trente. Deze boeken zaten al in de Bijbel voordat de canon definitief vastgesteld was eind vierde eeuw. Het enige wat het concilie van Trente deed , in verband met de Protestantse aanval op de Bijbel, was herbevestigen wat altijd al de historische Katholieke Bijbel geweest was, namelijk de standaard editie, Hieronymus’ eigen Vulgaat, dus inclusief de deutero-canonieken!

De Nieuwtestamentische deutero-canonieken

Het is ironisch dat de Protestanten de opname van de deutero-canonieken tijdens het concilie van Hippo (393) en Carthago (397) afwijzen, omdat diezelfde vroege Kerkconcilies door de Protestanten gebruikt worden om zich op te beroepen waar het gaat om het Nieuwe Testament. Voorafgaand aan deze concilies eind vierde eeuw, was er behoorlijk veel onenigheid over welke boeken nu in het Nieuwe Testament thuishoren. Over bepaalde boeken, zoals de Evangeliën, Handelingen der Apostelen en de meeste brieven van Paulus was men het al lang eens geworden. Maar bepaalde boeken beleven tot de concilies heftig omstreden, meest opvallend zijn: Hebreeën, Jacobus, 2 Petrus, 2 en 3 Johannes en Openbaringen. Die boeken zijn om zo te zeggen de “Nieuwtestamentische deutero-canonieken”.

Hoewel de Protestanten bereid zijn om het getuigenis van Hippo en Carthago (de concilies die zij meestal citeren) te aanvaarden wanneer het gaat om de Nieuwtestamentische deutero-canonieken, zijn ze toch niet bereid om hetzelfde getuigenis van Hippo en Carhago te aanvaarden waar het de Oudtestamentische deutero-canonieken betreft. Hoe ironisch!

Bron: http://www.catholica.nl/archief/3500/ve ... eke-boeken
Ook interessant: http://verbond.blogspot.com/

Binnen de Kerk zijn er idd vele verschillende vormen van spiritualiteit. Prachtig en dat kan allemaal naast elkaar bestaan.
Ja natuurlijk... als inhoud er niet toe doet en alleen de loopbaan binnen de kerk dan kan echt alles. Zo kunnen we nog even verder... laten we gewoon vaststellen dat de r.k. helemaal niets te zeggen heeft als het gaat om denominaties. Dit is van alle tijden en al ver voordat de reformatie begon. Bovendien is Luther niet de kerk uitgestapt maar uitgezet (met een ban) tot zover de verschillende vormen van spiritualiteit binnen de r.k.

Ook hier toon je simpelweg niet voldoende onderbouwt te zijn. Je kan onmogelijk uit de katholieke Kerk gezet worden, je bent immers gedoopt en daarmee lid van de Kerk hoe raar of vreemd je je vervolgens ook gedraagt of wat voor denkbeelden je ook hebt. Je kan geëxcommuniceerd worden, maar dan wordt je slechts de toegang tot de sacramenten ontzegt (met uitzondering van Biecht). Excommunicatie is er altijd op gericht om de zondaar de kans te geven zich wederom te bekeren. En ketterijen zijn van alle tijden, dat klopt. Zo bont als het protestantisme heet heeft gemaakt komt echter zelden voor. Jij wil ontkennen dat er verschillende vormen van spiritualiteit zijn in de Kerk, een blik op het kerkelijke landschap binnen de katholieke Kerk leert echter anders. Er zijn vele broederschappen, personele prelaturen, ordes en vernieuwingsbewegingen actief.


Om vervolgens met een heel verhaal te komen om recht te praten wat krom is.
Legt u mij dan eens uit hoe ik zo een onzinnige vraag als: "Noem een tekst waarin staat dat de Bijbel zoals we die nu kennen zegt: Sola Scriptura" (want dat is wat u vraagt) moet beantwoorden? Het is echt onlogisch. Wat ik vervolgens met mijn verhaal probeer aan te tonen is niet dat de Bijbel zegt Sola Scriptura. Maar dat het een logisch gevolg is uit het feit dat er maar één bron is dat waarlijk Gods Woord is. En dat we daarom zeggen Sola Scriptura. Het is dus niet gebaseerd op een Bijbel tekst maar op een logisch gevolg.
[/quote]
Jij vind het slechts onlogisch omdat je het antwoord niet hebt en dat daardoor het sola scriptura met zichzelf in tegenspraak is. Dat er slechts 1 bron is dat waarlijk Gods Woord is heb je alles behalve aannemelijk gemaakt.
Geeft u nu eens antwoord: is het logisch of niet logisch om te vragen naar een Bijbeltekst die bewijst dat de Bijbel zelf zegt Sola Scriptura? En als u het logisch vindt legt u dan eens uit hoe we dit zouden moeten zien gezien de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel.
Zolang daar geen goed antwoord op is, is uw victorie gekraai echt nog veel te vroeg!

Ik zeg dat het logisch is, indien die tekst er namelijk niet is is het in tegenspraak met zichzelf. Hoe je dat in het protestantisme vorm kan geven met zo'n dijk van een inconsistentie, daar ben ik juist reuze benieuwd naar.
Pietpiet: Er zijn teksten die eerder aangeven dat de Bijbel over de kerk heerst dan de kerk over de Bijbel.
Faramir: Zo geloven protestanten dat ongetwijfeld. Die zeggen: mijn kerk/gemeente/enz is op de Bijbel gebaseerd. Ik als katholiek kan echter als antwoord geven: De Bijbel is op mijn Kerk gebaseerd.
Precies... en het enigste wat u aan bewijs heeft zijn uw eigen woorden. En omdat u het zegt is het waar? De protestant kan tenminste nog stellen dat voor zijn stellingname Bijbels bewijs is. En dat niet alleen maar ook Paulus en Petrus geloofden daar dus in.

De termen 'bijbels' en 'onbijbels' zijn compleet waardeloos als het is gebouwd op drijfzand. Maar bewijs heb ik jou ook nog niet aan zien dragen. Wel een heleboel karikaturen. Interessant dat je nu voor mij een ander maat wil nemen in dit gesprek. Om je enigszins tegemoet te komen heb ik her en daar wat uitgebreidere teksten geplaatst en wat bronnen gegeven.
Faramir tegen Elbert schreef:Onbedoeld spreek je nu een (voor protestanten ook neem ik aan) grote ketterij uit. Namelijk dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is en niet ten hemel gevaren is. Hemelvaart is voor Christus en Christus alleen daar Hij God is om te suggereren dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is suggereert dat Hij dat niet uit Zichzelf kon.
Elbert spreekt geen ketterij. De gereformeerde leer leert zowel Christus opvaren ten hemel als dat Christus opgenomen is in de hemel. Voor beide zijn namelijk Schrift bewijzen. Zo spreekt Handelingen 1:11 over het opgenomen worden en tegelijk over het heenvaren van Hem in één vers notabene. En op vele andere tekstplaatsen in de Bijbel leren we deze twee zaken. Dus niets ketters aan.

Prima, dat neem ik dan bij deze aan.

Overigens om even verder in te gaan op het ten hemel opvaren waarvan Elbert indirect beweert dat dat enkel Jezus is overkomen een oudere tekst van mij dat inging op de Maria ten hemel opneming:

Feitelijk is het een tenhemelopneming (een heugelijk feit dat in zowel west (katholieke Kerk) als oost (oosters orthodoxe Kerk) gevierd wordt. Ook Henoch (Genesis 5), Elia (2 Koningen 2) en een onbekende gelovige (2 Korintiërs 12) werden met lichaam en ziel in de hemel opgenomen. Toen Jezus stierf en verrees werden de graven geopend en de lichamen van vele heiligen werden tot leven gewekt (Matteüs 27).
Het concept is dus allesbehalve 'onbijbels'. In Openbaring 12:1 zien we Maria bekleed met de zon. In Openbaring 6:9 de zielen van de martelaren te zien zijn. En dat is vreemd daar Maria met lichaam en ziel te zien was in Openbaring 12:1.

En zo zijn er nog wat meer passages die erop wijzen. Ook is aan de hand van documenten van oa kerkvaders duidelijk dat men in de vroege Kerk al dit geloof beleed.
---

Maar helaas nog geen antwoord op de vraag waar het sola scriptura in de Bijbel te vinden is (dat moet namelijk wil het aan de logica voldoen). Inmiddels is mij duidelijk geworden dat er geen schriftuurlijk bewijs is voor het sola scriptura en dat maakt voor mij een eind aan deze discussie (tenzij iemand het wel kan aantonen vanuit de Bijbel, maar die hoop heb ik inmiddels al wel opgegeven). Ik zie eigenlijk alleen mensen die dondersgoed doorhebben dat het sola scriptura zichzelf tegenspreekt en vervolgens rookgordijnen opgooien om de discussie te frustreren. Mijn fout is dat ik hierop ingegaan ben waardoor het offtopic werd. Daarvoor excuus.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor elbert » 02 okt 2010 20:10

Faramir schreef:Oww, dus de drie-eenheid, een geloofsmysterie, is dus voor protestanten geen dogma, het is namelijk niet eenvoudig af te leiden. Ik leer dagelijks bij hier. :)
Misschien leer je dan ook nog eens lezen, want eerder (nl. op 26 sept) schreef ik dit:
elbert schreef:Nu dat vastgesteld is, komen we bij het gezag van de Bijbel uit. Alles wat we nodig hebben om te weten tot onze zaligheid staat óf nadrukkelijk in de Schrift opgetekend, óf kan met goede en noodzakelijke gevolgtrekking uit de Schrift worden afgeleid (Westminster confessie, art. 6) (v.w.b. het laatste: een voorbeeld is de Drie-eenheid).
Wil je a.u.b. lezen wat ik hier neerpen en op basis daarvan met me in gesprek gaan?
Met "eenvoudig" bedoelde ik dus het eerder genoemde "met goede en noodzakelijke gevolgtrekking", maar dat laatste is elke keer zo'n mond vol.

Faramir schreef:
Zeker, van Christus. Dat is belangrijk om in gedachten te houden.

Onbedoeld spreek je nu een (voor protestanten ook neem ik aan) grote ketterij uit. Namelijk dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is en niet ten hemel gevaren is. Hemelvaart is voor Christus en Christus alleen daar Hij God is om te suggereren dat Jezus Christus ten hemel opgenomen is suggereert dat Hij dat niet uit Zichzelf kon.
Zoals Pietpiet al aangeeft: nagaan van de bijbelteksten leert ons dat Hij zowel opgenomen is in de hemel (Mark. 16:19, Luk. 24:51, Hand. 1:2, 9-11, 22) als opgevaren is naar de hemel (Joh. 3:13, 20:17, Hand. 2:34, Ef. 4:8-10, 1 Petr. 3:22). Beide zijn waar en beide geloof ik ook. Wil je me geen woorden in de mond leggen?

Faramir schreef:(Epiphanius schreef in 377 al over de Maria ten hemelopneming, maar dat mag je gerust negeren hoor)
Dat zal ik niet negeren, omdat deze uitspraak onjuist is. Epiphanius schreef dat niemand wist of Maria wel of niet gestorven is (Epiphanius, Panarion, Haer. 78.10-11, 23). Dat is alles, meer niet. Dus geen Maria tenhemelopneming. Als hij het dus niet wist, wil dat zeggen dat er dus ook geen apostolische traditie was die repte over een tenhemelopneming van Maria. Het is dus een verzinsel.

De Maria tenhemelopneming steunt vooral op een apocrief verslag, de Transitus Beatae Mariae, uit de 5e eeuw (wat ook door katholieke geleerden wordt erkend). Deze Transitus Mariae wordt algemeen door historici als historisch voltrekt onbetrouwbaar beschouwd. Sterker nog: het is door paus Gelasius I zo rond 495 als ketters verworpen (in zijn Decretum de Libris Canonicis Ecclesiasticis et Apocryphis) en dat is bevestigd door paus Hormisdas rond 520. Maar Gregorius van Tours nam dit geschrift echter aan als gezaghebbend (rond 590) en sindsdien duurde het nog een paar eeuwen voordat het verslag van de tenhemelopneming van Maria dat hierin gegeven werd breder ingang vond. Kortom: we hebben dus een (gnostisch) geschrift dat door de kerk terecht als ketters is verworpen, maar wat later als bron wordt gebruikt voor het dogma van de Maria tenhemelopneming. Dat is wel heel troebel water waarin gevist wordt en er is dus absoluut geen grond om dit voor waar aan te nemen.
Temeer omdat paus Gelasius I het anathema uitsprak over degenen die het geschrift Transitus Beatae Mariae geloofden (inclusief de tenhemelopneming) en de RK-kerk in 1950 het anathema uitsprak over degenen die niet in de Maria tenhemelopneming (dat gebaseerd is op het hiervoor genoemde geschrift) geloven. Hoe dan ook, dit klopt niet.

Faramir schreef:Ik doelde dus op 4 andere personen in de Bijbel die met lichaam en ziel zijn opgenomen in de hemel.
3 inderdaad: Henoch, Mozes, Elia. De persoon uit 2 Kor. 12 die je noemt is Paulus (die over zichzelf spreekt), maar daarbij toen hij dit opschreef stond hij in elk geval weer op de aarde. Maar je hebt gelijk, deze personen zijn opgenomen in de hemel, alleen behoort Maria daar niet bij. De tekst uit Openbaring 12:1 noemt Maria niet en zelfs als er Maria mee bedoeld zou zijn (wat ik eigenlijk niet geloof), dan is dat zinnebeeldig bedoeld, zoals meer van Openbaring, en zegt het niets over een tenhemelopneming.

Faramir schreef:
Maar dat laat onverlet dat er geen bijbelse onderbouwing valt te geven voor de Maria tenhemelopneming in het bijzonder (als later dogma) en verering in het algemeen zoals zich dat in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Ik zeg ontwikkeld, omdat de Maria verering in de loop der tijd (en dat begon zo rond de 5e eeuw) geleidelijk aan dusdanige vormen heeft aangenomen, dat daardoor een aantal heilsfeiten die uniek zijn voor Christus, ook aan Maria zijn toebedeeld.
De verering van Maria is al uit de Bijbel te halen.
Waar? En dan bedoel ik buiten de teksten die ik reeds aandroeg en die niet te maken hebben met verering, maar eerder met hoogachting. En dan ook nog eens hoogachting die gebaseerd is op genade van God aan haar bewezen, niet op verdienste van Maria zelf.

Faramir schreef:Leuke karikatuur schets je hier. Maar wellicht kun je even onderzoek doen naar wie de geloofsbelijdenis van Nicea hebben samengesteld. Daarnaast verdringt Maria Christus helemaal niet, in de eredienst is zelfs vrijwel geen plaats voor Maria. Evengoed kan ik hier stellen dat de protestanten zijn vervallen tot het aanbidden van een boek. Dat zou net zoveel waarheid bevatten als de uitspraken die je hier doet.
...
Geenszins, je karikatuur van de mariaverering voldoet daar dan wel weer aan.
Goed, ik snap dat je als katholiek je op de tenen getrapt voelt door wat ik hier schrijf, maar ik schrijf dit niet zonder reden zo scherp neer. Als er iemand is de vereerd dient te worden, als er iemand is waarvan de heilsfeiten in de Bijbel getuigen, dan is het wel Christus. Dat gaat uitsluitend over Hem, Zijn Vader en over de Heilige Geest. God staat centraal in de Bijbel en hoort dat in ons geloofsleven te staan. Wat van de mens is, zelfs de heilige mens, kan ons daarvan afleiden en doet dat in de praktijk ook.
Faramir schreef:
Wat dit laatste betreft scheelt het er nog maar aan dat Maria als medeverlosseres wordt beschouwd. Dit is tot op heden nog niet in de officiële RK geloofsleer opgenomen, maar als de historische ontwikkeling zich doorzet, zou dit zomaar op een dag kunnen gebeuren.
De huidige paus heeft zich ertegen uitgesproken. De kans dat het nu nog als leer wordt opgenomen is minimaal.
De vorige paus zat er anders dicht tegen aan. Wat aangeeft dat het nog niet uitgekristalliseerd is en een volgende paus de draad weer op kan pakken.
Faramir schreef:Er zijn idd kleine groepjes katholieken die zich daaraan schuldig maken. Zij worden gecorrigeerd door de Kerk. In het protestantisme zou dat tot wederom een nieuwe stroming leiden die verder afdwaalt van de Waarheid.
De rooms-katholieke kerk is in de kerkgeschiedenis geen garantie gebleken voor eenheid. Dat begon met het schisma in 1054, de reformatie, de vervolgingen van gelovigen door de inquisitie en alle verdere schisma's die er geweest zijn. Deze kerk is dan ook niet beter dan andere kerken, hoewel ze, net als die andere kerken trouwens, claimen de enige ware te zijn. Katholieken zijn wat dat betreft niet anders dan protestanten.

Faramir schreef:En dan heb je een probleem. De Bijbel is namelijk op een gegeven moment afgesloten en zeker niet compleet.
Hoezo niet compleet? Staat er iets niet in zonder welke je niet kunt? Deze vraag heb ik eerder gesteld en daar is nog geen antwoord op gekomen.

Faramir schreef:Zo staan er vele verhalen en ontwikkelingen niet in en zijn die verhalen gelukkig wel op andere manieren tot ons gekomen.
De vraag is of je die verhalen per sé nodig hebt en of ze betrouwbaar zijn. Dit te meer, omdat de vroege kerkvaders deze verhalen nimmer als gezaghebbend hebben aanvaard (en er in de meeste gevallen zelfs niet eens van gehoord hadden).

Faramir schreef:Het spijt me zeer te moeten melden, maar dan heb je wel een heel vreemde Bijbel in mijn Bijbel staan vele verhalen en lang niet allemaal hebben betrekking tot Jezus.
De Schrift zegt zelf dat alle dingen door Hem en tot Hem geschapen zijn (Kol. 1:16). Wil je nu zegen dat de Schrift daar zelf niet aan voldoet? In dat geval beschuldig je de Schrift er ook nog van dat ze een standpunt heeft dat met zichzelf in strijd is.

Faramir schreef:Daarnaast houd je je niet aan je eigen stelling daar je nu aandacht aan mij gegeven hebt. Ik neem aan dat je deze avond aandacht aan je gezin besteed hebt en dat je een deel van de dag aandacht aan je werk besteed hebt. Kortom je besteed constant aandacht aan andere dingen dan Jezus. Je zwart/wit beredenering gaat niet op.
De Schrift zegt dat bij al wat wij doen, we dat moeten doen ter ere Gods (1 Kor. 10:31). Dat geldt ook voor zaken als werken, aandacht aan het gezin besteden en forummen.

Faramir schreef:Daarnaast heb je nog nergens aannemelijk gemaakt dat het sola scriptura dan wel de waarheid moet zijn. Dat is het namelijk niet en dat heeft tot op heden ook niemand aangetoond, zelfs Luther en Calvijn niet.
...
Het sola scriptura is niet aannemelijk gemaakt met de Schrift. Dan rest ons nog enkel de conclusie dat het een menselijke traditie is (zoals Calvijn min of meer ook al aangeeft) en daarmee met zichzelf in tegenspraak is.
Is het Sola Scriptura niet aangetoond, of is het niet door iedereen aangenomen? Het laatste en dat wekt geen verbazing, want niet iedereen gelooft dat. De Schrift is door zowel jou als Aurelius niet aan de orde gesteld m.b.t. Sola Scriptura. Het enige wat jullie doen is de gegevens die uit de Schrift worden aangedragen, wegwuiven. Dat kan natuurlijk, maar overtuigt mij dan weer niet.
Overigens ben ik wel benieuwd waar Calvijn precies aangeeft (naam van het geschrift plus hoofdstuknummer graag) dat het Sola Scriptura een menselijke traditie is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Jantjes » 03 okt 2010 13:17

Faramir schreef:Maar helaas nog geen antwoord op de vraag waar het sola scriptura in de Bijbel te vinden is (dat moet namelijk wil het aan de logica voldoen). Inmiddels is mij duidelijk geworden dat er geen schriftuurlijk bewijs is voor het sola scriptura en dat maakt voor mij een eind aan deze discussie (tenzij iemand het wel kan aantonen vanuit de Bijbel, maar die hoop heb ik inmiddels al wel opgegeven). Ik zie eigenlijk alleen mensen die dondersgoed doorhebben dat het sola scriptura zichzelf tegenspreekt en vervolgens rookgordijnen opgooien om de discussie te frustreren. Mijn fout is dat ik hierop ingegaan ben waardoor het offtopic werd. Daarvoor excuus.

Beste Faramir,

‘Sola scriptura’ staat niet letterlijk in de Bijbel zoals ook de drie-eenheid niet letterlijk in de Bijbel staat. Dat geld idem ook voor de drieslag van de catechismus ‘ellende, verlossing en dankbaarheid’.

De moeilijkheid komt kijken als je de Bijbel gaat interpreteren.

Sola scriptura is zo’n interpretatie. Maar…. sola scriptura staat ook niet op zich zelf. Het is in context één van de vijf sola’s die een samenvattend uitgangspunt vormt van het protestantisme tijdens de Reformatie. Het ging tijdens de reformatie niet direct over het sola scriptura (alleen door de Bijbel) maar over het Sola fide (Alleen door geloof) en eigenlijk nog weer een diepere interpretatie namelijk ‘Sola gratia’ (Alleen door genade).

Daar boven op kwamen er nog twee interpretaties uit de Bijbel namelijk (1) Solo Christo (Alleen door Christus) Deze interpretatie of doctrine was gericht tegen de katholieke leer omdat die katholieke leer leerde dat Maria, heiligen en de priesters (buiten Christus zelf) niet kunnen dienen als tussenpersoon of redding dan alleen Christus zelf. En (2) Soli Deo Gloria (Alle eer is alleen aan God) dat inhoud dat alles bij God vandaan komt. Dat mensen met hun kerkelijke instellingen (specifiek de katholieke heiligen en de Paus) de eer die zij kregen niet waardig waren.

De vijf doctrines komen voort uit interpretaties van de Bijbel. Vandaar ook dat ze niet letterlijk in de Bijbel staan. Als je de Bijbel gaat interpreteren kom je bijna altijd tot de moeilijkheid (als je het over een bepaalt of andere onderwerpen hebt) dat het zo niet in de Bijbel staat of het zo niet in de Bijbel te vinden is.

Persoonlijk ben ik ook niet overtuigd dat de Bijbel Gods woord is maar een geïnspireerd mensen woord. Daar tegen over weet ik wel dat Gods woord in de Bijbel staat wat zich voor mij beperkt tot de wet die op Sinai ontvangen is door Mozes. Dat is het enige en uitdrukkelijk woord van God die Christus bevestigd heeft. De rest is geïnspireerd, geïnterpreteerd of om het nog barbaarser te maken geïndoctrineerd.

Als wij dus over de logica gaan discussiëren m.b.t. sola scriptura is die er niet althans niet in de zin van vanzelfsprekendheid. Wel over logica in de zin van redeneerkunde. Dan volgt er de interpretatie van de Bijbel en dat is een lang verhaal waar je heeeeeel erg moe van kan wordt en jezelf al excuseerde :D

Als ik jou bovenstaande reacties zo lees denk ik dat je niet wil voortgaan op het pad van de heeeeele langen interpretaties. Ander zou ik je 20 Bijbelteksten kunnen opnoemen die de doctrine van het sola scriptura lijken te bevestigen.

Één wil ik er hier wel noemen omdat die mijn interpretatie :D op sola scriptura deels lijkt te bevestigen namelijk: Ontdek mijn ogen, dat ik aanschouw de wonderen van Uw wet. (Psalm 119:18)

Sorry Faramir ik ben er nog niet :lol: , nog een tekst en dan stop ik.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord (wet) hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven. (Johannes 5:24)

Dat zijn toch prachtig geïnspireerde woorden nietwaar?
Persoonlijk houd ik het graag op deze en gelijksoortige letterlijke doctrines :mrgreen:



.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pietpiet » 04 okt 2010 04:40

Faramir schreef:
Pietpiet schreef:Geeft u nu eens antwoord: is het logisch of niet logisch om te vragen naar een Bijbeltekst die bewijst dat de Bijbel zelf zegt Sola Scriptura? En als u het logisch vindt legt u dan eens uit hoe we dit zouden moeten zien gezien de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel.
Zolang daar geen goed antwoord op is, is uw victorie gekraai echt nog veel te vroeg!

Ik zeg dat het logisch is, indien die tekst er namelijk niet is is het in tegenspraak met zichzelf. Hoe je dat in het protestantisme vorm kan geven met zo'n dijk van een inconsistentie, daar ben ik juist reuze benieuwd naar.

"IK ZEG" dat het logisch is... maar daarna komt er geen verklaring hoe dat dan in de Bijbel zou moeten staan. Geeft u nu eens aan hoe dat zou moeten! Want u kunt wel stellen dat het logisch is maar dan moet u dit ook kunnen verklaren. Want logische zaken zijn te verklaren. Ik heb al aangegeven waarom de vraag onzin is. Nu aan u de taak om aan te geven waarom het niet zo is. En dat kunt u niet afdoen met: IK ZEG.

Ik zal mijn argument tegen het onzinnige nogmaals herhalen: Als de Bijbel een tekst in de zin van Sola Scriptura zoals u dat zoekt zou moeten bevatten dan zou een schrijver als Paulus op een gegeven moment moeten schrijven: Dit zijn de boeken van de Bijbel n.l.: (en dan 66 boeken opnoemen) en al het andere niet. Dit is gezien de ontstaans geschiedenis van de Bijbel gewoon echt onzinnig om te denken dat zo een tekst in de Bijbel komt. Daarom is Sola Scriptura niet gegrond op tekst XYZ maar op het logisch gevolg dat alleen de Bijbel de claim kan maken Gods Woorden te zijn (en daar zouden we over kunnen argumenteren). En het dus een logisch gevolg is dat we dat boven al het andere stellen. En u zult dit eerst moeten ontkrachten voordat u kunt zeggen: "IK ZEG".

En er is geheel geen tegenspraak tussen te stellen: Sola Scriptura en dan te zeggen dat het niet in de Bijbel staat. Dat doet u zelf in het dagelijks leven met zoveel. Als u het bordspel monopolie speelt dan vindt u het ook logisch dat we de spelregels van monopolie aanhouden en niet die van het bordspel ganzeborden. Daar staat echt nergens in de spelregels van het monopolie dat u alleen deze spelregels kunt gebruiken maar toch zou u het abnormaal vinden als ik ineens andere zou gebruiken. Dan zou u zeggen: we gebruiken "alleen de spelregels van het monopolie" want iets anders gebruiken is vreemd en onzinnig. Sommige zaken kunt u gewoon als een logisch gevolg leren uit Gods Woord.

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Aurelius » 05 okt 2010 18:47

Beste vrienden,

@elbert Je zegt: "we horen die persoon aan en gaan in de Schrift na of het klopt (Sola Scriptura). Dat is ook een heel bijbels principe." Dat is wat ik doe: ik hoor je aan en ik ga in de Schrift na of het klopt; het staat er niet in en ik dien het SS dus af te wijzen, volgens jou? Wat je vervolgens zegt over de canon bepalen en aanvaarden is onzin: het is de Kerk en de Kerk alleen die bepaald heeft welke boeken er zich vandaag in de Bijbel bevinden. Ook in die van jou.

Je beweert dat uitsluitend God verering toekomt. In het oude testament vereerde men tevens de ark van het verbond: wat nu? Was dit gewettigd, het vereren van een dooie doos? Je schreef: "De Schrift zegt dat bij al wat wij doen, we dat moeten doen ter ere Gods (1 Kor. 10:31). Dat geldt ook voor zaken als werken, aandacht aan het gezin besteden en forummen." En maak het rijtje maar af, zou ik zeggen: Maria vereren, de heiligen aanroepen, ... niets mis mee, integendeel: alles ter ere van God.

Je schreef: "Is het Sola Scriptura niet aangetoond, of is het niet door iedereen aangenomen?" Heb jij het aangetoond, wil je zeggen? Heb ik dat gemist? Laat nog eens horen. Dien ik het aan te nemen? Uitstekend. Laat maar zien en ik neem het aan. Je schreef: "Het enige wat jullie doen is de gegevens die uit de Schrift worden aangedragen, wegwuiven." Ik heb geen gegevens uit de Schrift gezien. Ik heb er al vaak naar gevraagd. Heb ik weer iets gemist?

@Pietpiet Je zegt: "Als de grond daarvoor de kerk is (wat niet anders kan omdat men niets boven de kerk stelt in de r.k.) dan betrouwen we dus ten diepste op mensen en niet op God." Wat doe jij dan? Jij vertrouwt op hetgeen Paulus opgeschreven heeft: is Paulus geen mens? Zo is het altijd geweest: God stelt mensen aan om Zijn volk te leiden en te onderwijzen: zie bv. Mozes. Tis alles vlees en bloed wat de klok slaat. We hebben het maar te accepteren.

Dan over de onlogica die je steeds noemt: vind je het onlogisch te vragen waar de Bijbel het SS leert indien er hier op het forum zijn - zie onder - die beweren dat dit inderdaad het geval is? Er zijn er hier die het leren, dus vraag ik ernaar: wat zou daar onlogisch aan kunnen zijn? De leerstelling zelf mag onlogisch zijn - dat is precies onderdeel van onze discussie - maar mogen we er dan niet naar vragen vervolgens? Vraag er juist naar: leg de onlogica bloot. Tenslotte je vergelijking met monopolie: het is precies onze vraag of de Bijbel al dan niet de gehele "spelregels" van onze Godsdienst uitmaken: je vergelijking snijdt aldus geen hout.

Nog even de vraagstelling duidelijk neergezet middels een klassieke Calvinistische fictieve discussie:
Jantje: "dit en dat en zus en zo!"
Calvinist: "waar staat dat?"
Jantje: "waar staat wat?"
Calvinist: "waar staat dit en dat en zus en zo?"
Jantje: "dat staat nergens"
Calvinst: "dan dient het afgewezen te worden"
Jantje: "waar staat dat?"
Calvinist: "waar staat wat?"
Jantje: "waar staat dat hetgeen er niet staat afgewezen dient te worden?"
Calvinst: ...
Vult u die puntjes in: dat is hetgeen we graag zouden weten. Ik mag die Jantje wel: hij stelt zeer terecht de vraag "waar staat dat het er moet staan?".

Laten we alle meningen mbt. het SS-in-de-Bijbel (wat nog een sub-topic van dit topic is) eens bij elkaar zetten; indien ik iets niet geheel juist formuleer, laat het mij weten, dan pas ik mijn posting aan.

henkie: "Als je dan nog beweert dat er geen bijbelse onderbouwing is..." Volgens henkie is er wel degelijk een Bijbelse onderbouwing voor alleen-de-Bijbel.

elbert (1): "Nee, ook "Sola-Scriptura" moet aan de Schrift getoetst worden." Volgens elbert dient het alleen-de-Bijbel inderdaad getoetst te worden aan de Bijbel, net als ieder ander geloofspunt.

learsi: "Zo komt voor het geloof ook het zgn. sola scriptura op uit de Schrift." Ook learsi stelt dat het SS voor een gelovige af te leiden valt uit de Schrift.

Marnix: "Of er daarnaast nog andere autoriteiten zijn is dan niet zo belangrijk." Marnix stelt dat deze kwestie eigenlijk niet zo van belang is.

gravo: "Men wilde de kern overhouden en formuleert het eigen geloof dan ook in de vorm van het woord sola." Gravo stelt dat het SS het alternatief is voor de RKK van de 16e eeuw.

Pietpiet: "De Bijbel zal dus nooit zeggen dat het Sola Scriptura is" Pietpiet stelt dat de Bijbel het SS niet kan leren, aangezien zij een ontstaansgeschiedenis heeft.

Ik sluit mij aan bij gravo en Pietpiet: ik geloof dat zij het bij het rechte eind hebben. Zo ontwikkelen zich twee kampen: kamp A met henkie, elbert en learsi welke claimt dat het SS uit de Schrift af te leiden is, en kamp B met gravo, Pietpiet, Faramir en ikzelf welke zegt dat dit niet het geval is. Ik wil henkie, elbert en learsi nu dan heel graag vragen ons eindelijk te laten zien hoe het SS uit de Schrift af te leiden is. Jullie hebben ons reeds veel te lang in spanning gehouden! Met name nodig ik elbert uit: hij laat in zijn laatste posting nogmaals uitdrukkelijk weten dat het SS Schriftuurlijk is: "op grond van het gelezene tot de slotsom komen dat alles wat voor ons aan geloofskennis nodig is, in de Schrift is vervat of daaruit kan worden afgeleid, met inbegrip van diezelfde slotsom" en hij praat zelfs over "de betreffende teksten": laat ons niet langer in spanning, beste elbert, en beslis deze discussie nu! Hoe kom jij vanuit de Bijbel tot het SS? Leer het ons en wij volgen jou hierin, althans ik wel.

Stilte in het publiek. Licht uit, spot aan. Beste elbert: the stage is yours.

Succes!

Aurelius

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor elbert » 05 okt 2010 22:43

Aurelius schreef:Hoe kom jij vanuit de Bijbel tot het SS? Leer het ons en wij volgen jou hierin, althans ik wel.
Goed, ik zal laten zien hoe ik vanuit de Bijbel hiertoe kom. Over de mogelijkheid dat je het aanneemt, heb ik geen illusies: dat zul je hoogstwaarschijnlijk niet doen. Ik vertrouw wat je hier zegt dus niet.

Maar je kunt na deze post niet zeggen dat je geen overtuigende bijbelse argumenten gelezen hebt. Ik zal me trouwens niet beperken tot wat ik zelf aan bijbels bewijs vind, maar ik zal ook meteen sommige tegenargumenten bespreken én weerleggen, om zo alvast wat gras voor je voeten weg te maaien.

Dan nu maar een aantal bijbelteksten:
1 Kor. 4:6 Deze dingen nu, broeders, heb ik ter wille van u op mijzelf en Apollos toegepast, met de bedoeling dat u van ons leert niets te bedenken boven wat er geschreven staat, opdat niemand zich ten gunste van de een boven de ander verheft.

Hier staat het dus al direct: je moet niets bedenken boven/buiten wat er geschreven staat. Kortom: als het gaat om de leer waarnaar we ons leven hebben te richten, dan hebben we de Schrift om ons daarnaar alleen te richten en niets daarbuiten.

Aanvullende argumenten:
1. In de context van 1 Kor. 4 gaat het om het ziekelijk navolgen van predikers ("ik ben van Paulus, Petrus, Apollos enz." 1 Kor. 1:12). Het argument van Paulus is: "we zijn niet meer dan dienaren, die het Woord prediken" en in dit verband zegt hij dat "ze niets moeten bedenken boven wat er geschreven staat". Kortom: geen nalopen van predikers en ook niet allereerst van hun preken en tradities, maar het geschreven Woord.
2. Paulus zegt niet: "ik gebruik de voorbeelden van Apollos en mij om jullie te leren dat je onze mondelinge traditie moet navolgen". Integendeel: deze tekst wijst ons aan dat de traditie ondergeschikt is aan de Schrift.
3. Tegen de tijd dat deze brief geschreven werd, was het NT nog niet af. Maar toch wordt de kerk eraan herinnerd om zich aan de Schrift (die nog niet af was) te onderwerpen als hoogste gezag.
4. Dit betekent dat in de tijd waarin er een overgang was van 100% mondelinge overlevering (van de NT heilsfeiten) naar 100% Schrift de Schrift toch al het hoogste gezag had. Hoeveel te meer zal dit zo zijn nádat de Schrift compleet was (na 100 A.D.)!

Lukas 1:1-4 1 Aangezien velen ter hand genomen hebben een verslag op te stellen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben,
2 zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben,
3 heeft het ook mij goedgedacht, na alles van voren af aan nauwkeurig onderzocht te hebben, het geordend voor u te beschrijven, hooggeachte Theofilus,
4 opdat u de zekerheid kent van de dingen waarin u onderwezen bent.

Letten we hier goed op:
- in vers 1 wordt gesproken over verslagen van anderen: dat kunnen de andere geinspireerde canonieke evangeliën zijn (Mattheus, Markus), maar ook apocriefe evangeliën (niet-geinspireerd).
- in het geval van de canonieke evangeliën is er sprake van volkomen zekerheid van de heilsfeiten, in het geval van de apocriefe evangeliën onzekerheid.
- in vers 2 wordt gesproken over overlevering: de mondelinge traditie
- toch blijkt het nodig te zijn om deze mondelinge traditie op Schrift te stellen
- het doel van die op Schrift stelling blijkt in vers 4: om volkomen zekerheid te hebben van de dingen waarin Theofilus onderwezen is. Mondelinge traditie ligt niet vast, kan vergeten worden en kan wijzigen: de Schrift niet.

Zie ook bijvoorbeeld 2 Petr. 3:1-2 waarbij de apostel zijn lezers herinnert aan de mondeling gesproken woorden door zijn brief. Een duidelijk teken dat de mondelinge traditie is vervangen door de Schrift.

Conclusies:
1. hoewel de mondelinge traditie uit Lukas' dagen geïnspireerd was, gaat de inspiratie van de Schrift daarbovenuit
2. het geschreven Woord en dat alleen geeft ons volkomen zekerheid
3. de mondelinge overlevering is vervangen door de Schrift.

Mattheus 4:1-11
In de verzoeking in de woestijn weerstaat Jezus de verleiding van de satan met 3 keer een citaat uit de Schrift (en nog wel uit 1 bijbelboek: Deuteronomium).
Merk op dat Jezus hier niet verwijst naar een mondelinge traditie en zelfs niet naar Zijn eigen gezag als Zoon van God. Integendeel: alleen het "er staat geschreven" is hier afdoende om de duivel te weerleggen.
Als de traditie ook geldig was, had Jezus op z'n minst 1 keer tegen de duivel kunnen zeggen: "o ja, volgens onze traditie kan het ook niet wat je zegt". Hij deed het niet en niet zonder reden.

Daarbij kunnen we nog het volgende opmerken:
1. Jezus verwijst nooit in positieve zin naar mondelinge tradities
2. Altijd als Hij de waarheid verdedigt, haalt Hij de Schrift aan (meer dan 100 keer in de evangeliën, het gaat te ver om ze hier allemaal op te noemen).
3. De keren dat Jezus mondelinge traditie aanhaalt, is dat in negatieve zin:

Matth. 15:3-9 3Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Waarom overtreedt ook u het gebod van God door uw overlevering?
4 God heeft immers geboden: Eer uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vervloekt, moet zeker sterven.
5 Maar u zegt: Wie maar tegen vader of moeder zegt: Het is bestemd als offergave, wat u van mij had kunnen krijgen, en zijn vader en moeder niet zal eren, met hem is het in orde.
6 En zo hebt u door uw overlevering het gebod van God krachteloos gemaakt.
7 Huichelaars! Terecht heeft Jesaja over u geprofeteerd, toen hij zei:
8 Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan;
9 maar tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen onderwijzen die geboden van mensen zijn.

Zie ook Mark. 7:1-12. Hier hoef ik nauwelijks nog iets aan toe te voegen, behalve dan dat Christus hun de geschreven woorden van God voorhoudt: Ex. 20:12; Deut. 5:16, Ex. 21:17; Lev. 20:9; Spr. 20:20, Jes. 29:13; Ezech. 33:31 en dat stelt tegenover de tradities en leringen van mensen.

Daarbij ging Jezus ervan uit dat de Schrift verstaanbaar was voor gewone mensen, zelfs door Zijn vijanden. Er is geen organisatie nodig om voor de juiste uitleg te zorgen, het woord komt allereerst tot ons en vraag om ons antwoord:

Luk. 10:26 En Hij zei tegen hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Wat leest u daar?
Joh. 5:46 Want als u Mozes geloofde, zou u Mij geloven; want hij heeft over Mij geschreven.
47 Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?

Als de Schrift niet geloofd wordt, zullen zelfs de gesproken woorden van Jezus aan dovemansoren gericht zijn.

Ook de apostelen deden precies zo:
Hand. 17:2 En Paulus ging naar zijn gewoonte bij hen naar binnen en drie sabbatten lang ging hij met hen in gesprek vanuit de Schriften.
3 Hij opende die en zette voor hen uiteen

Toch gek dat hij niet sprak over hun tradities en dergelijke.

Hand. 17:11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.

Vraag: waarom onderzochten ze de traditie niet of die dingen zo waren? Alleen de Schriften!

Hand. 18:28 want hij (Apollos) bestreed de Joden krachtig in het openbaar door uit de Schriften te bewijzen dat Jezus de Christus is.

Vraag: waarom toonde hij uit de traditie niet aan dat Jezus de Christus is? Omdat de Schrift de autoriteit is die de doorslag geeft, daarom!

Dan natuurlijk een heel bekende tekst:
2 Tim. 3:16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
17 opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.

Conclusie: De Schrift is compleet voldoende voor leven, gedrag, moraal en leer.
Tegenwerping A: "2 Tim. 3:16-17 zegt niet dat de Schrift compleet voldoende (Sola Scriptura) is"
Weerlegging:
1. 2 Tim 3:16-17 zegt ons dat de Schrift ons tot elk goed werk volkomen toerust, niet dat de Schrift ons voor sommige werken toerust of gedeeltelijk toerust.
2. In andere woorden: er zijn geen goede werken die de Bijbel niet volkomen bespreekt. Er is daarnaast dus niets nodig.
3. Aangezien het gaat om op te voeden in de rechtvaardigheid en die opvoeding eruit bestaat de mens die God toebehoort, te volmaken, is heel het onderwijs van de Schrift dus nodig en voldoende. Er hoeft en hoort niets bij.

Tegenwerping B: "Hoe kan 2 Tim. 3:16-17 de volkomenheid van de Schrift leren, als op het moment dat deze woorden opgeschreven werden, de Bijbel nog niet compleet was?"
Weerlegging:
1. Dat is een vals dilemma. Want volgens deze manier van redeneren zou het alleen waar zijn als dit de laatst geschreven tekst van de Bijbel was. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, om het toch op heel de geïnspireerde Schrift van toepassing te laten zijn.
2. De vraagstelling weerspreekt de duidelijke bedoeling van de tekst.
3. God wist natuurlijk (en had dat zo beschikt) welke boeken deel uit zouden maken van de canon en dus ook op welke boeken deze tekst van toepassing is.

Joh. 20:30 Jezus nu heeft in aanwezigheid van Zijn discipelen nog wel veel andere tekenen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek,
31 maar deze zijn beschreven, opdat u gelooft dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat u, door te geloven, het leven zult hebben in Zijn Naam.

Het geschreven evangelie is voldoende om te geloven in Jezus de Christus en om zo het leven te hebben in Zijn Naam, zonder tradities, overleveringen en uitleggingen van kerkelijke instituten. Om zalig te worden, heb je dus aan de verkondiging van de Schrift genoeg.

Aan de Schrift mag niets worden toegevoegd:
Openb. 22:18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.

Tegenwerping: "dit gaat alleen over Openbaring, voor de rest van de Schrift geldt deze waarschuwing niet".
Weerlegging: Wat in de laatste verzen van de Bijbel geschreven wordt, is niet alleen van toepassing op Openbaring, maar is een principe dat door heel de Bijbel gebezigd wordt.
Zoals bijvoorbeeld hier:
Deut. 4:2 U mag aan het woord dat ik u gebied, niets toevoegen en er ook niets van afdoen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, in acht neemt.
Deut. 12:32 Dit alles wat ik u gebied, moet u nauwlettend in acht nemen. U mag er niets aan toevoegen en er ook niets van afdoen.
Spr. 30:6 Voeg niets toe aan Zijn woorden, anders zal Hij u straffen, omdat u een leugenaar zou blijken te zijn.

Tot zover een paar bijbelse argumenten. Er zijn er natuurlijk nog meer, maar ik denk dat ik er goed aan doe om deze post beperkt te houden.
Tot slot nog wel deze waarschuwing:

Kol. 2:8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.

Wat dat laatste betreft, alvast een schot voor de boeg op veelgehoorde tegenstemmen:
- "het Sola Scriptura is een uitvinding van de reformatoren"
Weerlegging: ook de vroege kerkvaders gingen ervan uit. Zie hiervoor de citaten van de kerkvaders die ik eerder in dit topic gaf.

- "Er zijn zoveel kerkgenootschappen die claimen Sola Scriptura na te volgen. Dat werkt dus niet. We hebben traditie nodig!"
Weerlegging:
1. Zoveel kerkgenootschappen die claimen Sola Scriptura na te volgen zijn er niet.
2. In nogal wat kerkgenootschappen die claimen Sola Scriptura na te volgen, speelt er helaas ook een stukje menselijke traditie mee. Dat is dan ook tegelijk een verklaring waarom het met de eenheid tussen kerken niet wil vlotten.
3. Er zijn minstens zoveel kerkgenootschappen die zeggen naast de Schrift ook traditie na te volgen. Naast de RK-kerk heb je tientallen andere kerken die dat doen.
4. De RK-kerk kent zelf meerdere tradities (andere rites), zoals bijv. de Oosters-katholieke kerken.
5. De RK-kerk volgt niet meer dezelfde tradities na als die in de vroege kerk gepraktiseerd werden.
6. Conclusie: traditie is geen vrijwaring tegen zowel interne als externe verdeeldheid.

- "De kerk heeft de Bijbel voortgebracht"
Weerlegging: God is de Auteur van de Bijbel (2 Tim. 3:16-17, 2 Petr. 1:21). God wederbaart mensen en heeft in de bijbelse periode hen tot het schrijven van de Schrift aangezet. God heeft dus zowel de kerk als de Bijbel voortgebracht en daarom heeft Hij alleen de autoriteit. De kerk is namelijk gebouwd op het fundament (de leer) van profeten en apostelen, waarvan Jezus Christus is de uiterste hoeksteen (Ef. 2:20). Aangezien de kerk op deze leer is gebouwd en deze leer in schriftelijke vorm gezaghebbend is (zie heel mijn argumentatie hierboven), dan is het een leugen om te zeggen dat de Schrift een product is van de kerk en de kerk dus nog wel wat meer noten op haar zang kan hebben, zoals traditie, wat vergelijkbaar gezag zou hebben. Je kunt beter de Schrift navolgen en zeggen dat heel de Schrift door God is ingegeven (theopneustos) (2 Tim. 3:16) en dat aan diezelfde Schrift niets toegevoegd mag worden (zie hierboven).

Goed, nu laat ik het aan jou, Aurelius, over om te zeggen dat deze bijbelse argumenten niet deugen. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Aurelius » 06 okt 2010 20:37

Beste Elbert,

Hartelijk dank voor je reactie. Een moedige reactie, ook omdat je waarschijnlijk vermoedt dat ik iets te melden heb, nogal iets achter de hand heb. Respect.

Je bent een man van je woord, volgens mij. En een man van het woord, natuurlijk! :wink:

Rijk en gevarieerd. Ik kende de argumenten deels natuurlijk, maar zeker niet alles. Ik denk er nu over na - studeer erop - en kom zeer spoedig met een reactie.

Hartelijke groeten,

Aurelius


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 145 gasten